Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi lærte også om både bind og tamponger rundt 4.-5.klasse. Det ble jo bare forklart forskjellen, også fikk vi se hvordan en tampong trakk til seg væske, ved at den ble duppa i en bolle med vann. 

Tror ingen syns det var ekkelt eller ble skremt av det. Vi var mange i klassen som fikk mensen rundt 10-års alderen, men de fleste begynte ikke med tamponger før på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 12fc1...4f8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Anonymkode: 83380...3fb

Det er bedre enn at de lærer om legninger og fantasi-kjønn som bare forvirrer barna. Den dagen de begynner med det, skal mine barn få fri fra skolen. Det har jeg gitt beskjed om. 

Anonymkode: e0754...ec2

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk mensen som 12 åring, og jeg hadde da pcos og blødde igjennom alt som var. Skulle ønske jeg viste mer om hva som fantes der ute og hvordan ting skulle brukes 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fikk mensen som 9 åring.

Hadde ikke hun brukt tamponger måtte hun stå over svømmetrening og alle bading på sommeren. Utrolig kjipt for mange barn fordi foreldre mener det er unaturlig med tampong 🤦‍♀️

Så ja til å lære bort og gi barn kunnskapen de trenger. Med tanke på det flere her inne mener så er det nok flere barn som ikke tørr å spørre foreldrene sine 🤔

Anonymkode: d769a...23d

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste andre at jeg ikke kan se problemet med at 10-åringer lærer om tamponger. Tamponger er på ingen måte seksuelt, de er bare et mensprodukt på lik linje med tamponger. De er et kjekt alternativ for bading. Jeg brukte tamponger i 11-12 årsalderen uten at jeg kan si jeg tok skade av det på noen vis 😂

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Ja! Selvfølgelig skal de kunne om tamponger. Jeez, det lærte vi selv i 1993! Bare vent til de skal ha seksualundervisning og lære om prevensjon første året på ungdomsskolen. Selvfølgelig helt naturlig og greit for en 10 åring å bruke, noen synes det er vondt andre synes ikke det. Hva tror du de jentene som driver med aktiv svømming gjør når de har mensen? Blør i bassenget? Mange synes tamponger er mye mer behagelig å bruke enn bind. Og hva som er best får vell det enkelte barn avgjøre selv. 

Anonymkode: 0dca1...e73

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja! Selvfølgelig skal de kunne om tamponger. Jeez, det lærte vi selv i 1993! Bare vent til de skal ha seksualundervisning og lære om prevensjon første året på ungdomsskolen. Selvfølgelig helt naturlig og greit for en 10 åring å bruke, noen synes det er vondt andre synes ikke det. Hva tror du de jentene som driver med aktiv svømming gjør når de har mensen? Blør i bassenget? Mange synes tamponger er mye mer behagelig å bruke enn bind. Og hva som er best får vell det enkelte barn avgjøre selv. 

Anonymkode: 0dca1...e73

Håper de lærer om menskopp og

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sier KG? 

Mine barn på 3 og 6 år har lenge visst at tamponger er noe noen damer bruker når de har mensen. Eller som mine sier sier «den du bruker når du blør ut av tissen, mamma» 

Anonymkode: 7f928...447

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine barn på 3 og 6 år har lenge visst at tamponger er noe noen damer bruker når de har mensen. Eller som mine sier sier «den du bruker når du blør ut av tissen, mamma» 

Den ene er for øvrig en gutt, så han skal neppe føre en tampong noe sted, men det er jo fint å vite uansett. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres bare sprøtt ut at en 3 åring vet at mamma «blør ut av tissen». Noe bluferdighet er det lov å ha.

Anonymkode: c5795...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres bare sprøtt ut at en 3 åring vet at mamma «blør ut av tissen». Noe bluferdighet er det lov å ha.

Virkelig? Hvorfor det overfor egne barn? Synes det høres sprøtt ut å ta fra barna retten til kunnskap, jeg.

Hvordan forklarer du hva en tampong er til et barn på tre år? Det starter med hva er det? En tampong. Hva er en tampong? Det er noe kvinner bruker når de har mensen. Hva er mensen? Det er en månedlig blødning som alle jenter og kvinner i fruktbar alder har. Hva er blødning? Det er blod. Er det farlig? Nei, det er helt normalt og alle har det. Hvor bruker man den? I skjeden. Hva er skjeden? Og vipps oppstår forklaringen «når mamma blør i tissen». 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Videre synes jeg det er helt hårreisende at du mener at skam, overfor noe så naturlig som mens, er noe man bør ha. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg underviser i dette til 6. Klassinger, og viser både bind og tamponger. Nevner også kjapt at det også finnes alternativer som menskopp og menstruser etc slik at de er klar over det, men går ikke inn på hvordan det fungerer. 

Sier at bind er det man pleier å begynne med, og at det absolutt ikke er alle som bruker tampong i det hele tatt i voksen alder heller, men at det kan være greit hvis man for eksempel skal bade. Nevner at det er spesielt viktig å skifte tampong hver 4.time fordi man i verste fall kan få TSS av at det går lang tid uten å bytte den.

Barna synes det er veldig gøy å helle blå væske på bindene og hvordan tampongen kan bli kjempestor av å dynkes i vann. Opplever at det er en veldig positiv og kjekk time for jentene. 

Anonymkode: 45e20...962

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei men gud. Jeg var 11 da jeg fikk mensen på sydentur og trengte tampong for å bade. Hva er galt med det?

Anonymkode: a2f48...9e6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammeldags? Jeg er 47 og mann og husker da godt at vi lærte om tamponger som en del av kropp og selsualundervisning i 5 klasse. Ser ikke hvordan det på noen måte var et problem. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tomas77 skrev (5 minutter siden):

Gammeldags? Jeg er 47 og mann og husker da godt at vi lærte om tamponger som en del av kropp og selsualundervisning i 5 klasse. Ser ikke hvordan det på noen måte var et problem. 

Er faktisk litt eldre enn deg og husker også det samme fra barneskolen. Det fulgte selvsagt ikke med noen oppfordring om å bruke tamponger, snarere tvert i mot ble det sagt at bind var enklere og mer egnet for unge jenter, men å ha kunnskapen er selvsagt bare en fordel.

Tipper også at veldig mange 10-11-12 åringer allerede vet utmerket godt hva en tampong er og har sikkert allerede lært om "verre" ting fra lekeplassen. Like greit å rydde opp i eventuelle misforståelser først som sist.

Anonymkode: 93947...e7b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Synes egentlig ikke det er skolens oppgave å lære barna om slik. Synes ikke tamponger er noe greit heller.

Anonymkode: 91625...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes egentlig ikke det er skolens oppgave å lære barna om slik. Synes ikke tamponger er noe greit heller.

Anonymkode: 91625...b02

Stakkars barna dine hvis du har barn.. 

Anonymkode: 45e20...962

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva sier KG? 

Ja, veldig greit. Finnes flere hjelpemidler: mensenkopp, mensentruse, p-piller osv. Fint om barna vet om dette før de faktisk får mensen spør du meg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette lærte vi på barneskolen på 80 tallet, da gikk jeg i 4 klasse.  Klassen ble delt i to, guttene gikk med læreren og mens vi jentene fikk undervisning av helsesøster.

Anonymkode: 58b42...d08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...