Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Anonymkode: 83380...3fb

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er kjempebra. Det er jo helt valgfritt å bruke, så fint å vite at man har alternativer.

Anonymkode: af91d...bfe

• Liker 34
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i grunn litt enig. Å føre noe inn nedentil som 10 åring fremstår på ingen måte naturlig. Jeg mener de burde bli anbefalt bind i den alderen. 

Anonymkode: c5795...36b

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å lære om tamponger er jo ikke synonymt med å måtte bruke de. De fleste 10-åringer har allerede lært om sex på skolen også. Å lære om noe er ikke det samme som å oppfordre. 

Du har din mening, jeg har min. Håper det er greit for deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har din mening, jeg har min. Håper det er greit for deg.

Klart det er i orden! Mener bare at selv om barn lærer noe på skolen, er ikke det synonymt med å oppfordre. Vi lærte om sex/forplantning tidlig i barneskoleårene, uten at noen tok det som en oppfordring. 

Men du har så klart lov til å være uenig, fint med flere meninger i en tråd :) 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i grunn litt enig. Å føre noe inn nedentil som 10 åring fremstår på ingen måte naturlig. Jeg mener de burde bli anbefalt bind i den alderen. 

Men var det en anbefaling eller var det en fremvisning av muligheter? 

Husker jeg også fikk vite om alle mulighetene så tidlig. (Klikk libresse 😂 finnes det fortsatt?) Også klarte jeg fint å tenke selv at tampong var æsj i starten. 

De skal jo helst ha et naturlig forhold til det, og at noen alternativer skal hemmeliggjøres i starten gjør det ikke så naturlig.

Ig det kan fint være sagt at det er lurt å starte med bind, selv om tampong ble vist. 

Men den gjorde kanskje litt inntrykk. Hvertfall om den ble putta i et glass vann. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra å lære dem om det, så kan de selv ta valg hva de ønsker å prøve/bruke. 

Anonymkode: e1cdf...467

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så flott! Kan ikke, selv om jeg legger godviljen til, se problemet… 

Anonymkode: 14824...d69

• Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fikk mensen da jeg var 11, og hadde vært takknemlig for kunnskap om tamponger da. 

Anonymkode: 84d8f...45c

• Liker 19
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri likt tamponger for egen del, men ser jentene mine har foretrukket det fra de fikk mensen tidlig i tenåra. Jeg tenker at de er helt frie til å bruke det de foretrekker selv? Synes det er rart å være negativ til tamponger for unge jenter, det er jo bare smak og behag.

Anonymkode: 756b8...a4d

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal de gjøre når de får mensen midt i sommerferien eller når de skal ha svømming da, tenkte du? Bade med bind? Sitte på sidelinjen og se på fordi ingen lærte de om tamponger?

Anonymkode: 7ef36...1b0

• Liker 29
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

At de lærer om noe betyr ikke at de skal eller må gjøre det de lærer om. Veldig rart å hoppe til den tanken. Kunnskap er bra.

Anonymkode: 96248...735

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjempeflott! Min fikk mensen da hun var 8, så at hun fikk lære om det tidlig, var bare positivt. Nå hadde hun allerede lært om det fra meg fordi hun fikk mensen så tidlig, men jenter får den tidligere og tidligere. Hvorfor ikke være føre var. Det betyr jo ikke at de trenger å bruke tamponger, men det er jo greit å vite hva som finnes av den slags.

Anonymkode: e0043...09f

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er så flott at barna får vite om dette forhåpentligvis før de selv får mensen. Alle jenter har sett tamponger før hjemme hos mor/søstre/tanter/farmor/mor til venninne osv. Da er det jo fantastisk at de lærer mer om dette verktøyet på skolen, av naturfagslærere og helsesykepleiere som har god kunnskap om trygg bruk :) 

Mitt barn fikk mensen når hun var 11, og ville benytte tamponger pga svømming. Det fikk hun prøve seg på, og det gikk godt.

Anonymkode: 5b0f1...b69

• Liker 6
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Så bra! Litt flaut for barna, men det tåler de 

Anonymkode: 62848...765

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...