AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Jeg og mannen har nettopp kjøpt oss hus. Vi er ganske unge (26 år), og veldig ferske på dette med å eie hus. Vi har kjøpt oss et oppussingsobjekt relativt billig, så vi har ikke så høyt lån, men jeg blir overveldet av hvor dyrt alt er når alt legges sammen. Både lån, forsikringer, kommunale avgifter, alt som må fikses i tillegg til at mat, drivstoff og alt annet er så dyrt i dag! Vi har helt normale jobber begge to, litt under gjennomsnittslønn. Er det noen som vil komme med tips/gode ord? Noen i samme båt? Anonymkode: ce0ef...e8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Sett opp et budsjett! Få oversikt over faste og variable utgifter, både det som kommer månedlig og det som kommer kvartalsvis. Kan også være en ide å føre regnskap i noen mnd for å få litt mer kontroll og oversikt over hvor alle pengene går og om budsjettet må justeres. kvartalsvise utgifter kan være ting som kommunale utgifter, renovasjon og noen typer forsikringer. Lurt å sette av penger til dette. Også lurt å sette av penger til vedlikehold av boligen, men dere sparer kanskje allerede til oppussing? vil anbefale flere kontoer i nettbanken. Vi har en felles brukskonto med hvert vårt kort som vi bruker til dagligdagse utgifter som mat, drivstoff, klær til barna osv. så har vi en regningskonto som alle regninger og avtalegiroer betales fra. Her setter vi inn en fast sum hver mnd som skal dekke alle regninger og faste utgifter som boliglån, strøm, Internett, forsikringer osv, vi setter inn nok hver mnd slik at de kvartalsvise regningene dekkes. Vi har en liten bufferkonto på 10000 tilfelle vi trenger litt ekstra penger kjapt (også en større bufferkonto/sparing på høyrentekonto). Vi har en brukskonto hver som vi overfører «lommepenger» til hver mnd. Dette er slik at jeg og mannen kan sløse litt på det vi selv vil, vi har felles økonomi. Også har vi ulike sparekontoer og aksjesparekontoer til ulike formål. Dette er bare slik vi har det, så må jo dere gjøre det som passer for deres forhold og økonomi. Anonymkode: e979c...f05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg og mannen har nettopp kjøpt oss hus. Vi er ganske unge (26 år), og veldig ferske på dette med å eie hus. Vi har kjøpt oss et oppussingsobjekt relativt billig, så vi har ikke så høyt lån, men jeg blir overveldet av hvor dyrt alt er når alt legges sammen. Både lån, forsikringer, kommunale avgifter, alt som må fikses i tillegg til at mat, drivstoff og alt annet er så dyrt i dag! Vi har helt normale jobber begge to, litt under gjennomsnittslønn. Er det noen som vil komme med tips/gode ord? Noen i samme båt? Anonymkode: ce0ef...e8f Så dere ikke på dette i banken før dere kjøpte? Huset her er billig å eie, var oppussingsoppjekt det også. Kjøpt for 1.3, la på 100 000 for å pusse opp selv og brått ny verdi på 1.8m. Månedlig utgifter på huslån, forsikring, nett/tv, strøm, lån er 13 000. Vi er nå en familie 5, det vi brukte på mat, bleier, diverse, såper, etc i løpet av januar var 6500. I utgifter på bilen i januar 2400 med drivstoff, forsikring, olje (måtte etterfylle) og spylervæske. Har 1 i barnehage, i underkant av 2000 der Følg med på kvitteringer og hva dere faktisk kjøper i løpet av måneden. Bruk tid på å finne ut hvor dere kan spare. Jeg bruker appen optius og fått ned matbudsjettet kraftig. Følger nøye med på alt av mattilbud, kuttet der jeg kan. I oktober brukte vi nesten 1300,- på snop, trengte vi egentlig det? Kuttet ned til 500 i hele januar. I oktober hadde vi 7-800,- på brød og bakst. I januar hadde vi 300. Jeg har brukt 120,- i mnd på plastposer, ganske bortkastet. Jeg pleide å kjøpe snus på butikken for 1400 i mnd, har bestilt annet merke på nett nå for 580,- per måned. Har ordnet meg veldig billig mobilabonnementet gikk fra 700 i mnd til 300. Hadde også telefonen på nedbetaling så ble det ekstra der. Nå venter jeg til jeg har spart opp til ny tlf, så den jeg har er 2.5 år gammel og skulle gjerne byttet den, men venter. Sjekk også ut muligheten for bedre forsikring på bilene. Går ikke til frisør, med langt hår går det fint å klippe tupper selv. Klipper mannen og gutta sitt hår også. Ikke minst, handler kjøtt og fisk på tilbud og planlegger middagene godt. I går handlet jeg kjøttdeig på halv pris, poteter, kål og brun saus. Kjøpte med en ekstra pakke kjøttdeig og lagde masse kjøttkaker. De vi ikke brukte til middagen i går, ble på brødskiva i dag. Når det kommer til oppussing, følg med på finn. I blant har noen kjøpt feil eller for mye og man får noe til halv pris. Vi har handlet både gulv, maling og kjøkkeninnredning på finn. Anonymkode: e92da...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Ja, det kan komme som et sjokk når man finner ut hvor mange «skjulte» utgifter det er med å eie bolig, det er så mye mer enn lånet. Det er bare å se her inne, alle som mener de fint kan betjene et boliglån på 15k, for det er jo det de betaler i husleie… Så sier banken nei, og de skjønner ikke hvorfor, for de har ikke skjønt at det er så mange andre utgifter som følger med…. Du har fått mange råd allerede. Mer konkret angående huset: Bygg dere opp en god buffer. Det er viktig når man eier bolig. Det kan plutselig komme en uventet regning på 50k, eller 100k… Kartlegg hva dere skal pusse opp. Så finner dere ca pris på hver ting. Så ganger dere prisen med minst 30% (det blir ofte mye dyrere enn man tror). Så lager dere en prioriteringsliste. IKKE begynn på mange prosjekter samtidig. Gjør dere ferdig med et og et rom. Skill mellom «må fikses» (strukturelle ting, drenering, lekkasjer…) og «estetisk» (pusse opp et bad eller kjøkken som funker, bytte gulv etc). Anonymkode: 9356a...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Og: Les dere litt opp på ting som må gjøres rent praktisk og hvordan man gjør det. Rense sluk, rense takrenner, male utvendig, beise terrassen +++. Masse ting dere sikkert aldri har tenkt på. Anonymkode: 9356a...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Det er helt normalt å være overveldet nå man har gjort sitt livs (hittil) største investering. Men det går som regel bra! ❤️ Anonymkode: 1c69c...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Et tips er å gjøre et og et rom. Når vi kjøpte hus så var ene badet noe som måtte gjøres. Så det gjorde vi først. Og når man bor i det så vender man seg til ting veldig fort. Så mye jeg så jeg måtte gjøre først er ikke så nøye med etterhvert. Jeg malte det jeg følte jeg måtte for å trives. Så tok det mange år før jeg tok kjøkkenet. Så vi sparte opp imellom. Så vi har gjort en del med huset når man ramser det opp. Men har brukt en del år på det. Og ikke ruinert oss mellom. Sett opp budsjett. Og ikke impuls kjøp. Anonymkode: e45c0...32f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Mitt tips er å "bo dere inn" i huset selvom det klør å begynne å pusse opp. Toleranse for det slitte og umoderne må bare tåles ei stund til, dere har faktisk fått tak over hodet og gratulerer! I gamle hus må en faktisk begynne med det "kjedelige", og det er sjeldent reint kosmetisk, men høyst nødvendig, hvordan er det elektriske, rør, er vinduer tette, er taket tett, kjelleren fuktig? kledningen osv osv, drenering er ett eget kapittel med eldre hus, og så begynner en der. Er badet slitt, men tett, så kan det vere det holder noen år selvom du ikke akkurat vil poste det med stolthet på Instagram , kjøkkenet også, dette er områder som sluker penger, og da er det veldig greit med en plan i forholdet til budsjett. I begynnelsen kommer en langt med maling som krisefiks, men først må en altså fikse det som gjør att huset er tett og trygt å bo i. Anonymkode: c7d03...f63 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå