Gå til innhold

Barnefar går til retten om barnefordeling- hvor stor sjanse har jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnefar har oppført seg som en idiot de siste seks årene. Aldri holdt avtaler, flyttet avtaler og avlyst. Har heller ikke holdt avtale som ble skrevet under på hos et råd. Han var alkoholiker og jeg har svært mye beviser og videoer av hvor stort monster han var. Men han er nå tørlagt.

Har alkohol-tiden noen betydning når han nå er tørlagt og har vært dette i ett år? Kan dette brukes i retten? 

Hvor mye vil dette koste meg? Jeg har null kroner til utgifter med rettsaker og advokat. Jeg har barnet 100% og har lav lønn. Vil jeg får noe støtte eller rabatt på advokat?

Hva skal til for at den ene foreldren ikke får 50%? Er det snakk om fysisk vold og så ille ting som dette? 

Anonymkode: 9603d...dd0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal mye til å få 50% i retten. Og retten skal ha gode grunner for å endre nåværende status.

Anonymkode: c1a5f...d9e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan dokumentere dine påstander, skal det gå greit. 

Om du ikke har det allerede, skriv opp hendelser og prøv å lag en samværslogg basert på hva du kan dokumenter. Påstander uten dokumentasjon er null verdt. 

Ang fri rettshjelp, er beløpet kun veiledende. Advokaten søker for deg direkte til tingretten. 

Barnet er minst 6 år, antakelig noe eldre. Du sier ikke hvor gammelt barnet er, men sannsynligvis vil det bli oppnevnt en sakkyndig også vil barnet også få mulighet til å uttale seg. Jo eldre barnet er, jo mer blir barnets mening vektlagt. Det vil også bli samvær med sakkyndig tilstedet, for både mor og far. Her blir blant annet samspillet sett på. 

50/50 skal det mye til for om barnet ikke ønsker det, spesielt om det er konfliktfylt mellom foreldrene. 

Anonymkode: 16cce...d2e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går han til retten, for å få 50%? Det får han ikke med den forhistorien Håper du har dokumentert hvordan han har brutt avtaler og avlyst, og ikke minst hans alkohol utfordringer. Ett år som tørrlagt er ikke nok. Kan han dokumentere at han har vært tørr et år?

Anonymkode: cd753...6be

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det skal mye til å få 50% i retten. Og retten skal ha gode grunner for å endre nåværende status.

Anonymkode: c1a5f...d9e

Hva mener du med at det skal mye til å endre samvær fra 0%?

Du vet at barn i fosterhjem eller barn av mennesker i fengsel får innvilget samvær?

Anonymkode: 0ff65...fc3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Barnefar har oppført seg som en idiot de siste seks årene. Aldri holdt avtaler, flyttet avtaler og avlyst. Har heller ikke holdt avtale som ble skrevet under på hos et råd. Han var alkoholiker og jeg har svært mye beviser og videoer av hvor stort monster han var. Men han er nå tørlagt.

Har alkohol-tiden noen betydning når han nå er tørlagt og har vært dette i ett år? Kan dette brukes i retten? 

Hvor mye vil dette koste meg? Jeg har null kroner til utgifter med rettsaker og advokat. Jeg har barnet 100% og har lav lønn. Vil jeg får noe støtte eller rabatt på advokat?

Hva skal til for at den ene foreldren ikke får 50%? Er det snakk om fysisk vold og så ille ting som dette? 

For at de stemmer 50/50 må det være et godt samarbeid og bor nære hverandre. 

Jeg betalte tilsammen 12 000 for 5 timer hos advokat og to runder i retten, pga lav inntekt.

Ellers kanskje skaffe seg help advokatforsikring? Om du ikke har det via jobb. 

Bruk fortiden hans for alt det er verdt, 1 år er veldig kort tid som alkoholfri. 

De ser på om han har jobb og inntekt til å ta seg av et barn, har han bolig med plass til barnet? Har han bil og førerkort om dere ikke bor sentrumsnært? 

Har du søkt om å få tilbakebetalt barnebidrag om han ikke har betalt tidligere? 

Mest sannsynlig ender det på 20% samvær og delt ferie og høytider. 

Anonymkode: 6e9dd...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at mannen har gjort store positive endringer i livet sitt. Det som har vert og som er endret bør dere legge bak dere.

Mannen er barnas far hele livet og barn har rett til begge foreldrene.  For å begrense fars/barnas rett til samvær må det foreligge grunner for begrensningen. En far som er god nok for normalsamvær er ofte "god nok" for utvidet samvær også. Når en pappa ønsker mer samvær er dette ofte positivt for alle parter, og fører oftest til en mer engasjert far og bedre relasjoner med barna, mor får og mer voksentid. 

Endringer i fars adferd/ omsorgsevner etter å ha blitt tørrlagt bør erkjennes, utviklingsområder bør identifiseres, 

Dersom det er negative sider for barna som kan skade dem eller deres utvikling ved samvær bør du begrunne dette godt og oppsøke advokat. 

Konsekvensene barna bærer på grunn av fars tidligere livsførsel bør synliggjøres og bekymringer rundt risikoen gjentagelse bør formidles. 

Jeg tror de fleste som har 50\50 har gjort dette ved avtale, sjelden ved dom. Tror det handler mer om skikket eller uskikket i retten og mer "gammeldagse" sammværsavtaler. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fri rettshjelp. Det får man om man har lav inntekt. Men dersom du har verdier som fx i bolig, får du nok avslag. Jeg er ufør og har lav inntekt. Men jeg har "et halvt hus" i verdi og får neppe fri rettshjelp innvilget. Ligger i skilsmisse nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retten dømmer ikke 50-50, da det krever en type samarbeid som man ikke har når en velger å ta det for retten. Jeg kan ikke skjønne hvordan han skal klare å få hovedomsorgen her, men kjenner ikke saken godt nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (2 minutter siden):

Ang. fri rettshjelp. Det får man om man har lav inntekt. Men dersom du har verdier som fx i bolig, får du nok avslag. Jeg er ufør og har lav inntekt. Men jeg har "et halvt hus" i verdi og får neppe fri rettshjelp innvilget. Ligger i skilsmisse nå. 

Telles fortsatt huset som verdi hvis ingen ting av boliglånet er betalt ned enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor går han til retten, for å få 50%? Det får han ikke med den forhistorien Håper du har dokumentert hvordan han har brutt avtaler og avlyst, og ikke minst hans alkohol utfordringer. Ett år som tørrlagt er ikke nok. Kan han dokumentere at han har vært tørr et år?

Anonymkode: cd753...6be

Får han ikke ta det til retten da? Hvem stopper dette? Forhistorie som alkoholiker, langt rulleblad, mye hendelser mot meg med barn inne i bildet/barnet til stedet på adressen. Han har sonet i fotlenke, blitt dømt for ulike ting (ikke ang barna). Har ikke førerkort osv. Ja, han kan dokumentere det da jobben hans krever jevnlige blodprøver, vil tro to perioder i fotlenke også har passet på alkoholinntak og har dokumentasjon på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShiLi skrev (9 minutter siden):

Retten dømmer ikke 50-50, da det krever en type samarbeid som man ikke har når en velger å ta det for retten. Jeg kan ikke skjønne hvordan han skal klare å få hovedomsorgen her, men kjenner ikke saken godt nok.

Hvis retten ikke dømmer 50-50, hva er normalt å dømme i retten da? Er 20-80 f.eks mer normalt? 10-90? Er også 40-50 unormalt i retten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (1 time siden):

Det er feil. Ingen automatikk i det. 
jeg fikk fri rettshjelp med inntekt godt over grensen og med en hel bolig på meg. 

Anonymkode: 16cce...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo gi han en sjanse. Å ha "langt rulleblad" kan jo bety prikker for alt vi vet. Og det å ikke ha førerkort er jo intet hinder mot å få samvær.

Ang at han har blitt tørr så er jo det en ekstremt imponerende og positiv utvikling! Han må jo virkelig ha stått på og vært ordentlig motivert, kanskje har han våknet opp og innsett at han vil trå til for barnet sitt og være en ordentlig far.

Anonymkode: 0cba5...e60

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du må jo gi han en sjanse. Å ha "langt rulleblad" kan jo bety prikker for alt vi vet. Og det å ikke ha førerkort er jo intet hinder mot å få samvær.

Ang at han har blitt tørr så er jo det en ekstremt imponerende og positiv utvikling! Han må jo virkelig ha stått på og vært ordentlig motivert, kanskje har han våknet opp og innsett at han vil trå til for barnet sitt og være en ordentlig far.

Anonymkode: 0cba5...e60

Jeg har hatt kontakt- og beksøksfobud mot han flere ganger, har hatt voldsalarmer, han har stjålet ting fra meg og han har alle mine verdier enda. Han har drevet med psykisk vold over mange mange år (pågått like ille etter han ble tørlagt), har overvåket meg og kommet med trusler. Denne personen har ødelagt svært mye av meg og min energi i alle årene jeg har hatt aleneomsorg for barn. At han har ødelagt livet mitt er jeg ikke så opptatt av, men at han har tatt all energien jeg egentlig skulle hatt til barn kommer jeg aldri til å tilgi for. Dette er en person som potensielt kunne kjørt på barnet mitt i svært beruset tilstand på vår eiendom opptil 50 ganger, dette er en person som potensielt kunne skadet barnet mitt ved å knuse istykker soveromsvinduet på natta. Det sitter langt inne å klare å gi denne personen en sjanse, selv om å bli tørlagt er svært imponerende. Dette er en person som har fortalt at han skal gjøre livet mitt til et helvette resten av hans liv, så jeg har jobbet mye med meg selv for barnet sin del.

Takk for innspill. Jeg tar til meg alt. Mulig jeg må igjennom en lang diskusjon med meg selv for å klare å se dette fra hans side. Jeg prøver å legge vekk alle mine følelser, og tenke kun på barnets beste. Men jeg kommer ikke lengre enn at 10-90% er best. Vet ikke om egne følselser blir dratt inn. Har i alle fall enn jobb å gjøre, sortere egne tanker og tenke fornuftig for barnet sin del. Han har vært og er et monster til meg, men det er han jo ikke til barnet. Tvert imot.

• Liker 1
  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt usannsynlig at han får 50-50 sånn umiddelbart. 

Det er svært sannsynlig at det vil gis samvær. 

Ting som vektlegges:

-Relasjon til barnet, kjenner barnet ham, er utrygg på ham etc. - og hva skal til for å bedre det? 

-Samarbeidsevne og ønske om å støtte barnets rett til kontakt med begge foreldre. 

-Forståelse for barnets behov og at barnet kan ha en vanskelig relasjon til ham. 

Nesten ingen får fri rettshjelp med inntektsgrensen som er nå, men sjekk det ut. Du bør ha advokat. Det kan ofte koste i sjiktet 50-100,000 om saken går helt til hovedforhandling. Mange saker går imidlertid ikke så langt. Dommeren vil jobbe for å få til et forlik tidligere. Det oppnevnes så godt som alltid en sakkyndig - vanligvis psykolog/psykiater - som utreder og rapporterer til retten. Ofte prøves en grad av samvær ut som del av denne utredningen. 

Er det slik at du tenker far ikke bør ha samvær? I så fall, hvorfor? 

Anonymkode: 13ab0...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis retten ikke dømmer 50-50, hva er normalt å dømme i retten da? Er 20-80 f.eks mer normalt? 10-90? Er også 40-50 unormalt i retten? 

Det vet jeg ikke desverre. Antar det er mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...