Gå til innhold

Ditt forhold til begrepet "sliten"?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Sliten har jeg vært etter doble vakter på jobben, som spøk. Eller svært hektiske vakter, der du ikke rekker å hive deg i en brødskive.

Sliten har jeg vært da barna var små og jeg ikke sov tilstrekkelig en eneste natt.

Jeg har rukket og bikke 50 år og vet at slitenhet er noe du hviler eller sover du ut av og er fin igjen. 

Nå der i mot har jeg etter covid, som jeg gikk for 4 år siden opplevd hva det er å ikke bli uthvilt, selvom du sover og hviler. Der du hver dag våkner opp med et batteri på tomgang. Hvor hjernen ikke klarer å høre på radioen mer enn en kort periode. Hvor alt av lyder tapper deg. Da du ikke makter mye snakk, masse mennesker og overhode ikke jobb. 

Så jeg skulle med glade gå tilbake til det å være kun sliten…

Anonymkode: b8a0e...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliten har jeg vært etter doble vakter på jobben, som spøk. Eller svært hektiske vakter, der du ikke rekker å hive deg i en brødskive.

Sliten har jeg vært da barna var små og jeg ikke sov tilstrekkelig en eneste natt.

Jeg har rukket og bikke 50 år og vet at slitenhet er noe du hviler eller sover du ut av og er fin igjen. 

Nå der i mot har jeg etter covid, som jeg gikk for 4 år siden opplevd hva det er å ikke bli uthvilt, selvom du sover og hviler. Der du hver dag våkner opp med et batteri på tomgang. Hvor hjernen ikke klarer å høre på radioen mer enn en kort periode. Hvor alt av lyder tapper deg. Da du ikke makter mye snakk, masse mennesker og overhode ikke jobb. 

Så jeg skulle med glade gå tilbake til det å være kun sliten…

Rettelse . Jobben som sykepleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaffelhunden skrev (På 4.2.2025 den 19.14):

Er det noen som er slitne lenger? Er ikke alle utbrente, utmattede, eller har fatigue?

Og krenka.

Anonymkode: 9dfe5...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må være lov å bruke begrepet "sliten" akkurat sånn man velger å definere det, så lenge man ikke går ut av den formelle definisjonen. 

For min del, og for min families del, så finnes det mange former for sliten. 

Noen ganger er man generelt slapp i kroppen. Fordi man er syk, eller holder på å bli det, eller fordi man fysisk har slitt seg ut.
Da sier vi noen ganger sliten, og noen ganger tung i kroppen/slapp. 

Andre ganger er man mentalt sliten. Da sier vi gjerne ifra til de rundt oss om at "Jeg er sliten i hodet" eller "I dag er jeg sliten, jeg er helt kokt i hodet."

Og noen ganger er man trøtt. Altså også en form for sliten. 

Og noen ganger gjør man jo ting man blir fysisk sliten av.

Noen ganger blir vi slitne bare av tanken på å gjøre noe. Gjerne oppgaver vi opplever som uinteressante eller som vi opplever å misslykkes med. (For min del rydding, jeg blir helt utslitt både fysisk og mentalt dersom noen begynner å ymte frempå om en større ryddejobb jeg må med på.) 

Jeg har vel aldri brukt begrepet sliten om å ikke ha lyst til noe. (Men jeg kan si at jeg ikke orker. Men det kan gjerne være fordi det jeg ikke orker er noe jeg kan forutsi at vil tappe meg for energi.) 

Å legge opp livet slik at man er sliten og utmattet hele tiden, er det vel ikke noen som gjør. Men å ha et liv der man ganske jevnlig blir sliten eller utmattet, er ikke nødvendigvis noe dumt. 
Å aldri trene så man blir sliten, er vel generelt en ganske lite effektiv måte å trene på. 

Noen ganger krever jo jobb, barn, hus og alt dette mer enn man forutså, og så blir man sliten. 
For egen del er jeg også dårlig på å beregne tiden noe tar, og dermed blir jeg mer sliten av å utføre noe enn jeg hadde planlagt, og tar kanskje også på meg for mye. 
Men heller det enn å kjede meg fordi jeg ikke vil bli for sliten.

Anonymkode: 37f29...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...