Gå til innhold

Ditt forhold til begrepet "sliten"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det man skal gjøre er selvsagt å ikke legge opp til et rotterace. Gjør man det, ja da er man skyld i det selv.

Jeg FATTER ikke hvorfor folk gjør dette, når man har alle muligheter.

Anonymkode: 2c5dc...e5f

Jeg har jobb og et barn. Lite annet. Jeg lever virkelig ikke i noe rotterace. 

Anonymkode: de4b6...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sliten betyr enten at kroppen er belastet mer enn tålegrensen den dagen eller at hodet har fått for mye input til å henge med resten av dagen. Jeg kan føle meg svimmel, tung i bein og armer eller slapp i kroppen av å være sliten. Eller jeg kan være irritabel og vimsete av å være sliten. 

Det er dog vanlig å oppleve påkjenning i kropp og hodet ila en dag, man kan ikke være 100% fra morgen til kveld. Sier ikke at jeg er sliten bare fordi jeg har vært aktiv og merker det er godt å roe ned tempo hjemme. 

Sykdom er nedsatt allmentilstand og går ikke som sliten. 

Sier også ifra om jeg ikke har lyst til noe eller om jeg ikke vil.

Anonymkode: 77229...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå nærmer jeg meg 60, og blir fortere tom for energi enn før. Har blitt kronisk syk. Men blir så forbauset over friske folk i 30-årene som er så grusomt sliten/utbrent osv. Husker tilbake til den alderen at vi tok det meste på strak arm. Lite søvn gikk fint. De fleste venner fikk barn rundt tretti. Jobbet overtid, null problem. Fikk trent litt periodevis. Hadde overskudd til å ville finne på noe med venner osv. Begrepene alenetid/egentid var ukjente. Ingen av mine venner hadde foreldre som var masse barnevakt. Det er jo nærmest et krav nå.

Så jeg har ofte lurt på hva det er som gjør den unge generasjonen så fryktelig slitne. Eneste svaret jeg har klart å finne, er vel at svært mange bruker flere timer daglig av fritiden på mobiler og annen skjermbruk. Det er vel også dokumentert at det er slitsomt for hjernen?

Så kanskje det første den som er sliten burde gjøre, er å legge bort mobil, og i tillegg kutte ut å se på serie etter serie? Man tror at man slapper av når man surfer på mobil, mens det faktisk er det motsatte som skjer. 

Anonymkode: 02b0d...cc2

Mobilen og andre skjermer er så klart utmattende.

Men en del av skylden tror jeg også er at man må yte 100% på alle arenaer. 

Man skal ta på seg verv i barnehagen, helst levere ungen seint og hente tidlig, jobbe 8 timer. Lage sunn og god middag, helst fra bunnen av. Kjøre unger på fritidsaktiviteter, gjerne være delaktig på aktiviteten, eller i det minste være der. Man skal så hjem og forberede en spennende og sunn niste til ungene til neste dag. Så skal unger spise, dusjes og legges, hus skal ryddes, det skal trenes, for man skal se tipp topp ut og helst skal man få til 8 timer med søvn selv også. 

Jeg er på din alder, og jeg syns det var stress da, men er glad jeg ikke har små barn nå. Vi hadde ikke sosiale media, så vi kunne ikke sammenligne oss og prøve å leve opp til "det perfekte". 

Det var ingen som ga meg dårlig samvittighet for å servere tomatsuppe, pølse med brød og andre ting som nå har blitt fy fy. 

Jeg visste ikke hva andre hadde til middag, eller at andre var på trening osv osv. 

Min mor igjen, syntes jeg levde i en stressende hverdag. For hun jobbet ikke, skulle ikke levere/hente i barnehage, ikke satt hun og så på en eneste trening. Ikke kjørte hun så ofte på trening heller, for det var mye samkjøring i nabolaget. Og middagshvilen var hellig. Ikke passa hun på oss ungene når vi var ute, vi fikk holde på, så lenge vi kom hjem til middag. Ja, dere skjønner tegninga. 

Puh...dette ble et langt innlegg, men det er ikke så lett å være småbarnsforeldre i dag, skjønner godt at de blir slitne, enten man definerer sliten på den ene eller andre måten. Noe bra er det med sosiale media, men mye negativt også. 

Anonymkode: 75a70...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...