Gå til innhold

Moralsk uflaks eller idioti?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En jente på avdelingen til vår sønn falt ned fra et tre inne i barnehagens uteområde. Barna har lov å klatre i det aktuelle treet. Rett under treet er det to store steiner og et metallgjerde ca 30 cm fra treet. Jenta hadde i følge det moren fikk vite av barnehagen klatret opp ca 3 m og falt rett ned på gjerde, slo ut to melketenner og hjernerystelse. Det kunne vært verre. Hun er ikke den første, flere hendelser har blitt registrert der før. 

Barnehagen mener at barna fortsatt skal få lov til å klatre i det treet. Vi i foreldregruppa er enige i at barn må få lov til å klatre i trær. Men lurer samtidig på om det er riktig å la barn klatre i et tre som har et slikt underlag… 

Barnehagen kaller det for moralsk uflaks. Styrer vil ikke ta ansvar. Hun mener at alt er risiko, også når vi foreldre kjører bil med barn. Vi synes det blir for tynt. Jeg personlig ønsker ikke at min sønn skal få lov å klatre i akkurat det treet. Det er skog i nærheten hvor det er mange andre trær å velge i. 

Anonymkode: 076ba...d60

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En jente på avdelingen til vår sønn falt ned fra et tre inne i barnehagens uteområde. Barna har lov å klatre i det aktuelle treet. Rett under treet er det to store steiner og et metallgjerde ca 30 cm fra treet. Jenta hadde i følge det moren fikk vite av barnehagen klatret opp ca 3 m og falt rett ned på gjerde, slo ut to melketenner og hjernerystelse. Det kunne vært verre. Hun er ikke den første, flere hendelser har blitt registrert der før. 

Barnehagen mener at barna fortsatt skal få lov til å klatre i det treet. Vi i foreldregruppa er enige i at barn må få lov til å klatre i trær. Men lurer samtidig på om det er riktig å la barn klatre i et tre som har et slikt underlag… 

Barnehagen kaller det for moralsk uflaks. Styrer vil ikke ta ansvar. Hun mener at alt er risiko, også når vi foreldre kjører bil med barn. Vi synes det blir for tynt. Jeg personlig ønsker ikke at min sønn skal få lov å klatre i akkurat det treet. Det er skog i nærheten hvor det er mange andre trær å velge i. 

Anonymkode: 076ba...d60

Jeg er enig med deg.

Vi må la barna våre få utfolde seg i det som potensielt kan være usikkert, men vi skal som voksne sørge for å holde de unna det som sannsynligvis kan gi alvorlig skade. Alt er risiko, men som ansvarlige voksne skal vi kalkulere denne risikoen og vurdere forsvarlighet. 

Det betyr for meg at vi lar barna klatre i trær, men ikke 3 meter opp og med slikt underlag. Vi lar barna leke ved vann, men ikke ved bratt stup og dypt underlag uten riktige ferdigheter + voksne. Vi kjører bil, men vi tar på seler osv. 

Synes unnskyldningen til styrer er for billig, og at de ikke er seg sitt ansvar bevisst. Vil tro de har regler for alle lekeapparater de har ute i barnehagen, for forsvarlig bruk. 

Anonymkode: e0763...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn rent praktisk, så ville jeg sendt et skriv til styrer med bekymringen deres, og be om at det loggføres at det er utvist bekymring i fall det vil skje en alvorlig ulykke. Det bruker å sette fart på slike, når de forstår at de kan måtte stå til rette for noe en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så typisk for enkelte  barnehager. Hadde ikke godtatt dette. Meld fra til kommunen uavhengig om det er kommunal eller privat bhg. 

Anonymkode: a0810...857

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uheldig med underlaget, men hva lærer barna av hvis det er mykt underlag under? 

Klatrer de i trær overalt ellers vil og kan de oppleve å slå seg halt ihjel der også. Barn må lære risikovurdering og konsekvensetenking.

Noe mange dag nå til dags ikke veit hva er fordi alt er sikret i hode og ræva.

Anonymkode: cd4bf...100

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uheldig med underlaget, men hva lærer barna av hvis det er mykt underlag under? 

Klatrer de i trær overalt ellers vil og kan de oppleve å slå seg halt ihjel der også. Barn må lære risikovurdering og konsekvensetenking.

Noe mange dag nå til dags ikke veit hva er fordi alt er sikret i hode og ræva.

Anonymkode: cd4bf...100

Kanskje ingenting, fordi de stryker med eller får skader. Du vet at barn som faller ned på mykt underlag også slår seg, bare ikke så ille? De lærer å leke, klatre, komme seg opp igjen osv. Uten hjernerystelse og flere tenner mindre. 

Barn må lære risikovurdering og konsekvenstenkning, ja, men du kan ikke kreve det av barn i barnehagealder. Derfor må noen passe på og risikovurdere først, så får de tar over litt og litt når de blir større. Å la små barn uten forutsetning for å risikovurdere gjøre det selv er rett og slett slemt. 

Det er stor forskjell på å falle ned på skummelt underlag fra 3 meter, og å ikke få lov å klatre i et klatrestativ. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...