Gå til innhold

Daglig leder

Gjest *Konsept*

Anbefalte innlegg

Gjest *Konsept*

Enkelt og greit; hvilken utdannelse/bakgrunn mener dere er nødvendig, og evnt. nyttig for en jobb som daglig leder?

Hvilke egenskaper trengs for en slik stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Daglig leder kan da være så mangt. Kommer helt ann på hvilken bransje det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Konsept*

Butikk/handel/produktutvikling/markedsføring etc. Hva trengs av økonomi, ledelse etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Du trenger grunnkunnskapene i det du har tenkt å satse på. Etter det bygger du på med det du ser arbeidsgiverene etterspør i jobbutlysningene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber som daglig leder i en stor klesbutikk. Jeg har studert varehandelsledelse ved BI. Men har flere års butikkerfaring i tillegg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Jeg har vært daglig leder (butikkleder) i blomsterbutikk. Har ingen formell utdannelse, men har vært i kjeden i mange år og fått ganske mye opplæring i den forbindelse (har bl.a vært trainee i bedriften).

I den stillingen krevdes det ikke mye mer enn normalt ok økonomiforståelse, god kremmerånd og personalledelse. Budsjettene ble satt opp av controllere på hovedkontoret, og mitt ansvar var å følge dem. Det vanskeligste regnestykket jeg måtte regne var å regne ut nettosalg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er viktigste er jo hva man presterer i praksis. Og det er sikkert mange dyktige daglige ledere uten noen formell utdannelse. Men min erfaring er at det så absolutt lønner seg hvis sjefen har et år eller to fra en økonomisk høyskole.

Jeg hadde bla en sjef som ikke var i stand til å tenke så riktig i forhold til økonomiske avgjørelser. Han hadde bla ikke forståelse for begreper som grensekostnad, alternativkostnad samt en del manglende kunnskap innen elementær markedsføring. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...