AnonymBruker Skrevet 4. februar #1 Del Skrevet 4. februar Jeg kan som dere skjønner ikke mye om dette og spør for å lære/bli opplyst. Slik jeg forstår det så har Norge penger i Oljefond og vi tjener penger hver dag. Mye penger. Hvorfor er det nedskjæringer og kutt i kommunene hele tiden, kan de ikke tildeles mer penger? Anonymkode: 9a21f...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #2 Del Skrevet 4. februar Og hvorfor prioriteres ikke helsevesen, politi, brann framfor kulturelle ting foreksempel? Anonymkode: 9a21f...afc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. februar #3 Del Skrevet 5. februar Tenker man ganske enkelt på regjeringsnivå mener at de er bedre til å prioritere enn kommunene og ønsker størst mulig lommebok i staten. Dette gjør at man kan dele ut penger litt mer etter hva som gavner politisk enn behovene i kommunene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #4 Del Skrevet 5. februar Det handler også i stor grad om å unngå dutch disease https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease Det er forholdsvis god fart i økonomien, dersom det offentlige også bruker masse penger vil lønninger og kostnader gå ut av kontroll. Dersom økonomien begynner å bremse kan det være gunstig å bruke mer penger. Det er en mildere variant av New deal økonomi som egentlig bare betyr at staten bruker penger dersom det går dårlig eller om det ikke er noen penger og sparer penger når du faktisk har de. Dette virker stabiliserende Anonymkode: a2ad2...e2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #5 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det handler også i stor grad om å unngå dutch disease https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease Det er forholdsvis god fart i økonomien, dersom det offentlige også bruker masse penger vil lønninger og kostnader gå ut av kontroll. Dersom økonomien begynner å bremse kan det være gunstig å bruke mer penger. Det er en mildere variant av New deal økonomi som egentlig bare betyr at staten bruker penger dersom det går dårlig eller om det ikke er noen penger og sparer penger når du faktisk har de. Dette virker stabiliserende Anonymkode: a2ad2...e2b Men er det ikke sånn at veldig mange av oss ikke kjenner at pengene kommer fram til dit det er behov for dem, at de mellomlander og stopper på nivåene over oss? Anonymkode: a29c8...929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #6 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men er det ikke sånn at veldig mange av oss ikke kjenner at pengene kommer fram til dit det er behov for dem, at de mellomlander og stopper på nivåene over oss? Anonymkode: a29c8...929 Jo mer oljepenger vi bruker jo mer blir rikdommen konsentrert hos de som allerede er rike. Anonymkode: a0e7a...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #7 Del Skrevet 5. februar Av min inntektsskatt går 2/3 til kommunen jeg bor i og 1/3 til Staten. Hva menes med at det går så lite til kommunene? Er det ikke forvaltningen av de pengene man har som først og fremst krever oppmerksomhet? Anonymkode: d1839...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #8 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Av min inntektsskatt går 2/3 til kommunen jeg bor i og 1/3 til Staten. Hva menes med at det går så lite til kommunene? Er det ikke forvaltningen av de pengene man har som først og fremst krever oppmerksomhet? Anonymkode: d1839...c9f I bransjen jeg jobber i kuttes det og kuttes det og når en trodde at det ikke kunne kuttes mer så gjør de det likevel. Jeg anser det snart som helt uansvarlig og sykmelder meg snart. konklusjonen er da at det må mangle penger ? Er ikke helse, skole, barnehage, brann og politi det viktigste å satse penger på? Anonymkode: 9a21f...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. februar #9 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og hvorfor prioriteres ikke helsevesen, politi, brann framfor kulturelle ting foreksempel? Anonymkode: 9a21f...afc Vi kan begynne med denne : Fordi budsjettene til kultur typisk er årlige og er fleksible , mens styrking i de tre store krever langsiktige forpliktelser over lang tid. Det finnes nesten ingen investering i Helse politi eller forsvar, som ikke også resulterer i stillingshjemler. Støtte til kultur er som regel årsbaserte stipend. Så når man budsjetterer, budsjetterer man først for de store langsiktige budsjettpostene, og til slutt sitter mann med en pott som ikke kan understøtte permanente kostnader. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Slik jeg forstår det så har Norge penger i Oljefond og vi tjener penger hver dag. Mye penger. Hvorfor er det nedskjæringer og kutt i kommunene hele tiden, kan de ikke tildeles mer penger? Anonymkode: 9a21f...afc For det første er mesteparten av pengene i oljefondet brukt opp allerede. Norge har en gjeldspost som ikke ligger i statsbudsjettet, som er framtidige pensjoner, og oljefondet er motposten til dette. Grunnen til dette var at Pensjonsløsningen i Norge var designet basert på kontinuerlig vekst av populasjonen : altså at de som lever på ett spesifikt tidspunkt, skulle gjennom skatt betale pensjonen for gruppen pensjonister på samme tidspunkt. Den forutsetningen forsvant allerede året etter at pensjonesystemet var vedtatt. Så nå har vi en pensjonsreform, som i mye større grad baserer seg på at folk tjener opp sin egen pensjon. Desverre, er det svakheter i modellen som gjør at vi antagelig må ha flere reformer, siden det er i praksis umulig å skaffe seg en levedyktig pensjon med dagens regulering. Kommunene får mer og mer penger; utfordringen er at populasjonsendringene i samfunnet gjør at dette ikke er nok. Ekstremt forenklet kan man si kommunene får en grunnsats og en sum pr innbygger, mens kostbildet endrer seg knyttet til befolkningstettheten. Hvilket betyr at en som flytter ut av en kommune, skader kommune økonomien mye mye mer enn frafallet av enhetsprisen tilsier. Nøkkelen er færre kommuner og mer sentralisering, men mye av grunnen til situasjonen er at vi har hatt en fortid der samfunnets oppgaver har vært mye færre, og vi ønsker oss på honning og melk : både en ekspansiv distriktspolitikk (utgift) og omfattende kommunale tjenester (utgift), men vi ønsker ikke betale stadig økende skatt og avgift (inntektsiden) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. februar #10 Del Skrevet 5. februar Det upopulære svaret på dette er vi har for store utgifter. Noe av det går på at vi har for mange kommuner, og noen er alt for små. Kommunene har også store utgifter som bare øker. Jeg tenker personlig at vi har blitt litt for sutrete og krever for mye. Vi vil ha klagerett på det meste. Jeg ser det i min egen sektor, skole, og jeg registrerer at mye av det samme går igjen på helse. For eksempel vil vi gjerne styrke rettsvernet til elever og foreldre, både når det gjelder undervisning, karakterer og trivsel. Resultatet av dette er at man binder opp ressurser til å sikre seg mot fremtidige anklager. Lærere bruker timesvis på å dokumentere ting de gjør, og det går utover undervisningen. Byråkrater sitter kommunalt å analyserer og vil gjerne ha egne satsningsområder for kommunen. Jeg koser meg hvert år med den medarbeiderundersøkelser hvor man skal svare på godt implentert kommunens flotte ord på satsningsområder (som sjelden følges opp med ressurser) er. Samtidig er jeg trist over å tenke over ressursene man bruker på å utarbeide dette kunne blitt brukt på noe met nyttig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #11 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): I bransjen jeg jobber i kuttes det og kuttes det og når en trodde at det ikke kunne kuttes mer så gjør de det likevel. Jeg anser det snart som helt uansvarlig og sykmelder meg snart. konklusjonen er da at det må mangle penger ? Er ikke helse, skole, barnehage, brann og politi det viktigste å satse penger på? Anonymkode: 9a21f...afc Da nå enten enda flere ut i verdiøkende jobb, eller skattene må økes, eller begge deler. Anonymkode: d1839...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #12 Del Skrevet 7. februar Det er vi selv som krever og krever. Alle skal gjennom videregående i dag, før i tiden var det kun de skoleflinke som tok videregående og høgskole. Mange av de jeg møter i skolen er svært umotiverte, de prøver ikke de surrer og prater og bruker ikke timene som de kunne gjort. Vi lærerne er likevel nødt til å behandle dem profesjonelt, gi sjanser på sjanser og alle skal med. Alt skal dokumenteres og selv om de kan lite så får de papirer. I min hjemby var det akkkurat en skole som var nedleggingstruet, og det var ikke måte på hvor viktig det var å beholde den. Skolen kunne fint blitt plassert inn under naboskolene, men det var viktig å beholde nærskolen og det gikk. Nå kun uker etterpå er foreldrene i harnisk siden det er så høye mobbetall på samme skolen! Og hvorfor, jo det er ikke nok ressurser. Folk klarer ikke å se at for å spare penger så må noen gi slipp på noe. Anonymkode: a3eec...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå