Gå til innhold

Dåp og brylllø

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Vi er inne på tanken om å ha overraskelses bryllup i dåpen til barnet vårt. Er det noen som har gjort dette?🥰hvordan gjorde du det og hva hadde du på deg? ☺️ hadde dere egen sang å gå inn til, fortalte du det til brudens far slik at han fulgte deg opp? ☺️ 

Anonymkode: 0eab0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hyggelig! Jeg har ikke gjort det selv, men har vært i to bryllup der man har kombinert dåp og bryllup. Veldig positiv overraskelse i begge tilfeller. Bruden hadde i første bryllup en fin offwhite kjole og i andre så hadde de bunad på seg begge (dåpen ble da først gort og så vielse). Tenker dere ha dåpen før eller etter dåpshandling og skal dere f.eks ha det en lørdag eller søndag? Virker som det blir mer og mer populært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (22 minutter siden):

Så hyggelig! Jeg har ikke gjort det selv, men har vært i to bryllup der man har kombinert dåp og bryllup. Veldig positiv overraskelse i begge tilfeller. Bruden hadde i første bryllup en fin offwhite kjole og i andre så hadde de bunad på seg begge (dåpen ble da først gort og så vielse). Tenker dere ha dåpen før eller etter dåpshandling og skal dere f.eks ha det en lørdag eller søndag? Virker som det blir mer og mer populært :)

Vi tenker å ha det på en lørdag🥰 har bare snakket så vidt med kirka og venter på at de skal ringe opp igjen om det lar seg gjøre den datoen vi ønsker. Jeg tenkte kanskje vielsen etter dåpen. At man da kommer gående inn med far som følger opp. Men da må jeg jo nesten fortelle det til pappa først slik at han er klar over det. Vet heller ikke hvordan vi skal be folk om å sitte igjen etter dåpen eller hvordan dette gjøres, men regner med kirka har noen forslag kanskje ☺️ hvordan gjorde de det i den du var i? Var det overraskelse eller var det planlagt?☺️ 

Ser nå at overskriften ble helt tullete, gikk litt fort i svingene på tastaturet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup 1:
Der var jo gjestene på plass og så kom brudeparet gående inn sammen med barnet til brudetoner. Var en veldig hyggelig seanse og stor overraskelse. :)

Bryllup 2 hvor bunaden var på så husker jeg ikke helt hvordan det gikk, men mener at presten bad oss sette oss ned og bruden var gått ut i forkant (ganske anonymt) så kom hun gående inn med sin stefar. 

Begge var overraskelse da :)  Men om din far skal følge deg så kan det være en ide å si noe om det på forhånd kanskje ;) Kirken vet garantert og har helt sikkert noen gode råd å komme med.

Lykke til med stor dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lukta lunta om jeg var invitert til en dåp på en lørdag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo som regel flere dåpsbarn i en dåp, de kaller det "dåpsgudstjeneste", så de fleste vil jo forstå det ganske umiddelbart. Særlig om det er en lørdag. 

Og så er det jo hva dere tenker rundt dåsmarkering/bryllupsfest, som jo er to helt ulike ting. I dåp møter jeg opp med bil, i bunad, og søndagsmiddagen ligger til tining i kjøleskapet hjemme. I bryllup vil jeg ha pen kjole, tar gjerne et-par glass, og ønsker overnatting rett ved lokalet. 

Og over til gjester. I dåp er det kjernefamilien, mulig litt utvidet familie. I bryllup er det jo nære venner og slikt, som det ikke er naturlig å invitere til dåp. 

Anonymkode: 316ef...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi gjorde det. 

Hadde dåp først, men vanlige pynteklær (men enn noe mer fancy oppsatt hår), og vielse etterpå med brudekjole. Skiftet raskt.

Var viktig for oss å la dåpsbarnet ha dåpsseremonien for seg selv, og ikke bli en slags statist i vårt bryllup. Det fikk fulle og hele oppmerksomheten, uten at det var iblandet at folk var mer opptatt av oss.

Selskapet var selvsagt sammen etterpå, men vi hadde både dåpskake og bryllupskake.

Anonymkode: 06afc...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mereo skrev (1 time siden):

Vi skal ha dåpen i kommunen hvor jeg kommer fra, så vår familie har allerede ønsket at det skal være på en lørdag fordi det er så mange tilreisende som skal komme, så det tror jeg blir veldig naturlig 🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo som regel flere dåpsbarn i en dåp, de kaller det "dåpsgudstjeneste", så de fleste vil jo forstå det ganske umiddelbart. Særlig om det er en lørdag. 

Og så er det jo hva dere tenker rundt dåsmarkering/bryllupsfest, som jo er to helt ulike ting. I dåp møter jeg opp med bil, i bunad, og søndagsmiddagen ligger til tining i kjøleskapet hjemme. I bryllup vil jeg ha pen kjole, tar gjerne et-par glass, og ønsker overnatting rett ved lokalet. 

Og over til gjester. I dåp er det kjernefamilien, mulig litt utvidet familie. I bryllup er det jo nære venner og slikt, som det ikke er naturlig å invitere til dåp. 

I vår kommune holdes alle dåpsgudstjenester privat. Kun ett barn og dens familie/gjester.

Anonymkode: 4f167...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde det. 

Inviterte alle på dåp på en lørdag, da halve familien var tilreisende. Kun forloverne visste noe, men disse var også faddere til dåpsbarnet, så ingen tenkte noe over det. 

Vi var strålende fornøyd, vi fikk alle tilstede i bryllupet og slapp alt av fuss. 

Anonymkode: 772d6...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I vår kommune holdes alle dåpsgudstjenester privat. Kun ett barn og dens familie/gjester.

Anonymkode: 4f167...f23

Det har jeg faktisk aldri hørt om, tross at både jeg og mannen er fra storfamilie, som også er geografisk spredd. Ja, i små kommuner er det ofte bare ett dåpsbarn. Men det er likevel den vanlige søndagsgudstjenesten, der barnedåp er en del av programmet. 

Hva gjør man da? Kaster ut øvrige kirkegjengere før bryllupet begynner? 

Eller mulig vi tenker ikke-kristne seremonier her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (23 timer siden):

Lørdagsdåp er faktisk ikke så uvanlig lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere har vært sammen i hundre år så kjør på! Men om forholdet er ferskt ville jeg droppet det.

Den ene gangen jeg opplevde dette var det ikke en gledelig overraskelse. To ganske unge personer som fødte barn 1 år etter de møttes, og giftet seg i dåpen. Det var en overraskelse, og jeg så hvordan de fleste gjestene slet med å holde maska og smile. Så og si ingen felte en tåre (jeg var fotograf i tillegg til gjest, så jeg så jo mye på folk).

Vi fikk bare beskjed om å vente utenfor kirka før vi ble loset inn igjen, og fikk beskjed om å sette oss uten noen forklaring. Ventet en evighet før det ble spilt av vanlig orgelmusikk og bruden kom inn. Jeg tror salmebøkene allerede sto på plass der vi skulle sitte, men husker ikke helt. Imens var bruden pyntet til full glam.

Jeg hadde selv vært inne på tanken om et slikt bryllup, men la det helt fra meg etter den opplevelsen. Det er virkelig ikke alle som setter pris på en slik overraskelse. Mange sa etterpå at de skulle ønske de visste det så de kunne pyntet seg mer, tatt med gave, ordnet overnatting i byen eller i det minste ikke kjørt bil. Noen tok taler på sparket, men andre skulle ønske de fikk tid til å forberede en. Mange som takket nei til dåpen hadde kommet om de visste det var bryllup (eldre som ikke er helt friske, og folk som bodde langt unna). Som fotograf hadde jeg tatt med helt annet utstyr hvis jeg visste det.

Hvis dere tenker at det er riktig for dere har jeg følgende tips:

La det fortsatt være en dåp, altså nedpå. Her var hele lokalet pyntet til bryllup, det var "just married" over hele bilen og bryllupsleker. Dåpsbarnet ble glemt, iallefall av foreldrene. Lokalet og maten var tilpasset dåp (gryterett og loff), imens pynt, brudeparets antrekk og den lange gjestelisten var tilpasset bryllup. Det hele ble veldig hummer og kanari, og den ekstra lange tiden i kirka (vi var der i 3 timer til sammen) gjorde folk ekstra sultne, så det var ikke nok mat til alle.

Bruden gikk i prinsessekjole og brudgommen i smoking, men ingen andre var pyntet for bryllup. Brudeparet ønsket seg penger på vipps, som alle følte seg forpliktet til å gi siden de ikke hadde med gave. Brudeparet forventet at vi skulle bli i en evighet, siden det var bryllupet deres, men vi hadde ikke tatt høyde for det så vi, og mange andre, dro "tidlig".

Så ja, vær realistisk tenker jeg, alle er forberedt på dåp, la barnet fortsatt stå i sentrum, og forbered dere på at ikke alle kommer til å reagere positivt sånn automatisk.

Anonymkode: bef74...41f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker
mereo skrev (På 4.2.2025 den 19.36):

Pga. covid er det ikke helt uvanlig en del steder. Til og med nå flere år senere. 

Anonymkode: bdf3d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...