AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:12 #1 Del Skrevet tirsdag kl 17:12 Jeg får litt hetta av konspirasjonsteorier. Liker de ikke. Men stadig oftere hører jeg spådom om en kommende økonomisk depresjon som er større enn noe i vår levetid. Tanker? Anonymkode: 4cac7...4bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:14 #2 Del Skrevet tirsdag kl 17:14 Det kan nok være greit å forberede seg på nedgangstider nå ja, og heller prise seg lykkelig om det ikke skjer. Anonymkode: a9477...dd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:19 #3 Del Skrevet tirsdag kl 17:19 Krakk skjer med jevne mellomrom. Papirpenge pyramiden raser sammen. Sats på det som er håndfast; eiendommer, gull, malerier osv. Anonymkode: 9f84d...131 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet tirsdag kl 17:21 #4 Del Skrevet tirsdag kl 17:21 Man trenger ikke gå lenger enn til de unødvendige nedstengningene og de skyhøye strømprisene for å se at ting går i den retningen, og Trump hjelper godt til nå. Konspirasjonsteori eller ikke, det er fryktelig påfallende at så mye som går i en retning skjer samtidig, uten at det egentlig trenger å skje. https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/trump-tariffs-economy-yvette-cooper-b2690670.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:33 #5 Del Skrevet tirsdag kl 17:33 jeg synes denne karen er fascinerende å høre på. hvilke retning dette KI motorveien tar nå - etter at Trump åpner opp for å pøse på med penger til videreutviklingen (som jo er bra i og for seg) samtidig som han skraper massevis av kjøreregler som opprinnelig var ment å ivareta grunnleggende verdier Selvsagt vil ingen andre opptre som tapere i dette løpet - så jeg regner med at det kommer til å bli et litt lovløst felt Det skal bli veldig veldig spennende å se hva som skjer videre Anonymkode: c7521...8e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:44 #6 Del Skrevet tirsdag kl 17:44 Krakk i boligmarkedet har blitt proklamert med jevne mellomrom hvert år siden jeg kjøpte min første leilighet i 1998 til 850.000. Den ble sist omsatt for 4 mill for er par år siden ser jeg. Hvis alle roper børskrakk er det bare å handle aksjer med begge henda. Risikoen er alltid priset inn i aksjeverdien, og ingen klarer uansett å spå om fremtiden. Anonymkode: 34686...29a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet tirsdag kl 18:21 #7 Del Skrevet tirsdag kl 18:21 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Krakk i boligmarkedet har blitt proklamert med jevne mellomrom hvert år siden jeg kjøpte min første leilighet i 1998 til 850.000. Den ble sist omsatt for 4 mill for er par år siden ser jeg. Hvis alle roper børskrakk er det bare å handle aksjer med begge henda. Risikoen er alltid priset inn i aksjeverdien, og ingen klarer uansett å spå om fremtiden. Anonymkode: 34686...29a Men samtidig øker sjansene jo lenger tiden går, og jo lenger tid som har gått siden forrige krakk, dess mer har folk glemt....😅 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teoretisk sett Skrevet tirsdag kl 18:45 #8 Del Skrevet tirsdag kl 18:45 Jeg kjøpte bolig tidlig på nittitallet og har sett på kloss hold hvordan et krakk kan gå. Jeg kom heldig ut av dette men selgeren satt igjen med 30% av salgsummen i gjeld og intet hus. Selv tapte jeg alt jeg hadde satt i bombesikre bankaksjer. Noen har glemt hvordan det var mens mange aldri har opplevet dette. Jeg tror en markedsjustering kommer, jeg tror den blir større ute i verden en her hjemme, så all sparing i f.eks usa er forebeholdt veldig langsiktig sparing. Den som lever får se 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:35 #9 Del Skrevet tirsdag kl 19:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Krakk i boligmarkedet har blitt proklamert med jevne mellomrom hvert år siden jeg kjøpte min første leilighet i 1998 til 850.000. Den ble sist omsatt for 4 mill for er par år siden ser jeg. Hvis alle roper børskrakk er det bare å handle aksjer med begge henda. Risikoen er alltid priset inn i aksjeverdien, og ingen klarer uansett å spå om fremtiden. Anonymkode: 34686...29a Greia er vel å IKKE sitte med aksjer NÅR krakket kommer. Som nevnt over, eiendom, kunst, gull og sølv. Anonymkode: 5404f...9f6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet onsdag kl 08:51 #10 Del Skrevet onsdag kl 08:51 Jeg ser ikke noe problem. Om du har en langsiktig strategi, så er kræsj det beste som kan skje. Det betyr nemlig aksjer på tilbud. Schmuhu 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:27 #11 Del Skrevet onsdag kl 11:27 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Greia er vel å IKKE sitte med aksjer NÅR krakket kommer. Som nevnt over, eiendom, kunst, gull og sølv. Anonymkode: 5404f...9f6 Mange krakk har kommet og gått siste 100 år. Aksjer har gitt vesentlig bedre avkastning på lang sikt enn gull. Dow Jones har vokst med 70000% på 100 år mens gull har vokst med 10000%: https://www.macrotrends.net/2608/gold-price-vs-stock-market-100-year-chart 7x mer avkastning gir rom for å tåle store børskrakk hvis man har så langt perspektiv. Greia er vel å unngå å måtte selge investeringer på bunn. Dvs vri investeringer over på lavere risiko/forventet avkastning i god tid til man tenker å bruke dem. Anonymkode: be85d...608 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:40 #12 Del Skrevet onsdag kl 11:40 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange krakk har kommet og gått siste 100 år. Aksjer har gitt vesentlig bedre avkastning på lang sikt enn gull. Dow Jones har vokst med 70000% på 100 år mens gull har vokst med 10000%: https://www.macrotrends.net/2608/gold-price-vs-stock-market-100-year-chart 7x mer avkastning gir rom for å tåle store børskrakk hvis man har så langt perspektiv. Greia er vel å unngå å måtte selge investeringer på bunn. Dvs vri investeringer over på lavere risiko/forventet avkastning i god tid til man tenker å bruke dem. Anonymkode: be85d...608 Hvor mange lever i over 100 år slik at de får glede av den avkastningen? Kan nevne at hvis du hadde kjøpt gull for 1 måned siden, og solgt i dag, hadde du hatt en gevinst på 9%, eller siste 12 måneder over 40%. Hvor mye har børsene steget sist måned/år? Anonymkode: 5404f...9f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:44 #13 Del Skrevet onsdag kl 11:44 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg får litt hetta av konspirasjonsteorier. Liker de ikke. Men stadig oftere hører jeg spådom om en kommende økonomisk depresjon som er større enn noe i vår levetid. Tanker? Anonymkode: 4cac7...4bb Vi har bare godt av nedgangstider. Så det er vinn-vinn med nedgang i økonomien. Anonymkode: 80699...347 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:49 #14 Del Skrevet onsdag kl 11:49 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor mange lever i over 100 år slik at de får glede av den avkastningen? Kan nevne at hvis du hadde kjøpt gull for 1 måned siden, og solgt i dag, hadde du hatt en gevinst på 9%, eller siste 12 måneder over 40%. Hvor mye har børsene steget sist måned/år? Anonymkode: 5404f...9f6 Hadde du kjøpt Nvidia for 10 år siden så hadde du hatt 147-gangen eller noe slikt. Hva er poenget ditt? Man kan cherry-picke slike eksempler til man blir blå, men så lenge man ikke kan spå utviklingen i forkant så blir det bare flaks. Hvis du har en noenlunde lang tidshorisont så har indeks-fond historisk vært en god måte å spare på. For alt vi vet kan verdensøkonomien bryte sammen i morgen og hermetikk være en bedre investering enn gull og aksjer. Anonymkode: be85d...608 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:50 #15 Del Skrevet onsdag kl 11:50 Ja, hvis en lever igjennom en nedgangstid. Hvis en blir alvorlig syk og må selge når alt er på bunn, er det ikke særlig morsomt. Anonymkode: 5404f...9f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:53 #16 Del Skrevet onsdag kl 11:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde du kjøpt Nvidia for 10 år siden så hadde du hatt 147-gangen eller noe slikt. Hva er poenget ditt? Man kan cherry-picke slike eksempler til man blir blå, men så lenge man ikke kan spå utviklingen i forkant så blir det bare flaks. Hvis du har en noenlunde lang tidshorisont så har indeks-fond historisk vært en god måte å spare på. For alt vi vet kan verdensøkonomien bryte sammen i morgen og hermetikk være en bedre investering enn gull og aksjer. Anonymkode: be85d...608 Er jo nettopp det som er poenget. Når (ikke om) det STORE krakket kommer, kan man få kjøpt hermetikk for nettopp GULL. Anonymkode: 5404f...9f6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:15 #17 Del Skrevet onsdag kl 12:15 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er jo nettopp det som er poenget. Når (ikke om) det STORE krakket kommer, kan man få kjøpt hermetikk for nettopp GULL. Anonymkode: 5404f...9f6 Hvis jeg har 20kg hermetikk i kjelleren og verdens matproduksjon stopper opp så er det ingen mengde gull som kan gi deg halvparten av hermetikken min. Anonymkode: be85d...608 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:21 #18 Del Skrevet onsdag kl 12:21 Det vil alltid være mulig å få kjøpt varer med gull, husk det! Dine hermetikkbokser kan du ha for meg. Jeg har stort beredskapslager og bor på en gård, så jeg skal fint klare meg. Regner i så fall med at det er en fin mulighet til å bytte varer til enda mer gull. Når krisen er over, kan jeg kjøpe masse eiendom for gullet... Anonymkode: 5404f...9f6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:24 #19 Del Skrevet onsdag kl 12:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil alltid være mulig å få kjøpt varer med gull, husk det! Dine hermetikkbokser kan du ha for meg. Jeg har stort beredskapslager og bor på en gård, så jeg skal fint klare meg. Regner i så fall med at det er en fin mulighet til å bytte varer til enda mer gull. Når krisen er over, kan jeg kjøpe masse eiendom for gullet... Anonymkode: 5404f...9f6 Gull har liten iboende verdi. Hvis du har hermetikk og gull i et Madmax scenario så er det hermetikken og ikke gullet som holder deg i livet. Anonymkode: be85d...608 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:36 #20 Del Skrevet onsdag kl 12:36 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gull har liten iboende verdi. Hvis du har hermetikk og gull i et Madmax scenario så er det hermetikken og ikke gullet som holder deg i livet. Anonymkode: be85d...608 Er greit at du ikke har tro på gull. Men det er brukt som bytte/betalingsmiddel siden før Kristi fødsel. Har vert noen kriser siden den gang. Mens papirpenger er omtrent null verdt, har gullet hatt sin verdi. Dessuten, jeg har matvarer hermetisert på Norgesglass, frysetørket mat, dypfryser full og strømaggregat med en god del bensin. Dyrker poteter/grønnsaker. Skal ikke behøve å kjøpe noe som helst. Anonymkode: 5404f...9f6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå