Gå til innhold

Ny TV. stor forskjell på disse to?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Linkene fungerer ikke, men nederste TV'n du linket til er antagelig denne Samsung 65" DU7175 4K Smart-TV (2024) - Elkjøp | Elkjøp

DU7175 er en modell helt nederst i kvalitetsstigen til Samsung. Den har kun 60Hz oppdateringsfrekvens, kantbelyst panel og ganske dårlig innsynsvinkel. Den har ikke VRR, og kun HDMI2.0. Den har heller ikke lokal dimming av baklys. 

Så det finnes bedre modeller enn denne der ute, men om akkurat du er villig til å betale mer for en TV med funksjoner du kanskje ikke trenger må du nesten vurdere selv. 

Jeg hadde ikke kjøpt den modellen, siden man får en vesentlig bedre TV til dobbelt så mye. Hadde nok heller vurdert denne: Samsung 65" Q77D 4K QLED Smart TV (2024) - Elkjøp | Elkjøp. Men igjen, det er pga. sære preferanser, og ikke sikkert alle vil legge merke til forskjellene. Har S90 hjemme, med OLED-panel. Meget fornøyd med den

Dette er en høyere modell (DU8575) og er på halv pris som kundeklubbmedlem akkurat nå. Samsung 65" DU8575 4K Smart-TV (2024) - Elkjøp | Elkjøp Riktignok mangler den det samme som den du linket til, men den er antagelig en bedre modell... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (20 timer siden):

Linkene fungerer ikke, men nederste TV'n du linket til er antagelig denne Samsung 65" DU7175 4K Smart-TV (2024) - Elkjøp | Elkjøp

DU7175 er en modell helt nederst i kvalitetsstigen til Samsung. Den har kun 60Hz oppdateringsfrekvens, kantbelyst panel og ganske dårlig innsynsvinkel. Den har ikke VRR, og kun HDMI2.0. Den har heller ikke lokal dimming av baklys. 

Så det finnes bedre modeller enn denne der ute, men om akkurat du er villig til å betale mer for en TV med funksjoner du kanskje ikke trenger må du nesten vurdere selv. 

Jeg hadde ikke kjøpt den modellen, siden man får en vesentlig bedre TV til dobbelt så mye. Hadde nok heller vurdert denne: Samsung 65" Q77D 4K QLED Smart TV (2024) - Elkjøp | Elkjøp. Men igjen, det er pga. sære preferanser, og ikke sikkert alle vil legge merke til forskjellene. Har S90 hjemme, med OLED-panel. Meget fornøyd med den

Dette er en høyere modell (DU8575) og er på halv pris som kundeklubbmedlem akkurat nå. Samsung 65" DU8575 4K Smart-TV (2024) - Elkjøp | Elkjøp Riktignok mangler den det samme som den du linket til, men den er antagelig en bedre modell... 

Takk for et uendelig godt svar! Betyr mye :) Da dropper jeg den.

Den første jeg linket er denne modellen: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-65-p655-4k-lcd-tv-2024/769396?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=elkjop_2024_w18-18_pri.com-prisjakt_MTUTIC_32602280071835255&utm_content=2

Har den like mange mangler?

Anonymkode: ea834...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for et uendelig godt svar! Betyr mye :) Da dropper jeg den.

Den første jeg linket er denne modellen: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-65-p655-4k-lcd-tv-2024/769396?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=elkjop_2024_w18-18_pri.com-prisjakt_MTUTIC_32602280071835255&utm_content=2

Har den like mange mangler?

Like begredelig TV.

At den gir sterk og jevn HDR er bare vås. 

For en god HDR TV ønsker du minimum 1000 nits, lokal dimming (av bakgrunnslys) og en form for LED panel.

Denne TVen har 350 nits, ingen lokal dimming, og er LCD panel, som helt soleklart er den dårligste paneltypen man kan få i dag.

Begrenset til 60hz er den og. Denne TVen ville jeg helt klart styrt unna. Denne TVen er hot garbage, og antagligvis jevnlig på tilbyd i håp om at noen skal la seg lure og hoppe på. Med det sagt, så var sikkert denne TVen helt knall om den hadde kommet ut i 2005.

Anonymkode: 0434b...a2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like begredelig TV.

For en god HDR TV ønsker du minimum 1000 nits, lokal dimming (av bakgrunnslys) og en form for LED panel.

Denne TVen har 350 nits, ingen lokal dimming, og er LCD panel, som helt soleklart er den dårligste paneltypen man kan få i dag.

Begrenset til 60hz er den og. Denne TVen ville jeg helt klart styrt unna. Denne TVen er hot garbage, og antagligvis jevnlig på tilbyd i håp om at noen skal la seg lure og hoppe på. Med det sagt, så var sikkert denne TVen helt knall om den hadde kommet ut i 2005.

Ikke sant ja. Måtte være noe tull 😅

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-65-du8575-4k-smart-tv-2024/759824#specifications Men for prisklassen er vel denne OK? Mtp på de to andre. Meget fin prisjustering og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like begredelig TV.

LED og LCD er akkurat det samme. LED, MicroLED, CCFL er bare de forskjellige måtene å belyse LCD-panelet. 

Ser ut som denne modellen er direkte bakbelyst, men det er litt motstridende informasjon om lokal dimming eller ikke. Den er ikke spesielt lyssterk, så om den tilfredsstiller generelle krav til HDR er nok litt tvilsomt. 

Nå har jo ikke TS sagt særlig om bruksområde, forventninger til bildekvalitet osv, så det blir jo litt vanskelig å gi skikkelig gode tips. Alle modellene som er vist i tråden her er MYE dårligere enn Philips OLED909, men jeg har en følelse av at du ikke ønsker å legge 70'000 på bordet for en TV... Og om du ikke er en meget ivrig konsollgamer trenger du ikke funksjoner som VRR og ALLM, og du har egentlig ikke spesielt behov for noe mer enn HDMI2.0 heller.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (8 minutter siden):

LED og LCD er akkurat det samme. LED, MicroLED, CCFL er bare de forskjellige måtene å belyse LCD-panelet. 

Ser ut som denne modellen er direkte bakbelyst, men det er litt motstridende informasjon om lokal dimming eller ikke. Den er ikke spesielt lyssterk, så om den tilfredsstiller generelle krav til HDR er nok litt tvilsomt. 

Nå har jo ikke TS sagt særlig om bruksområde, forventninger til bildekvalitet osv, så det blir jo litt vanskelig å gi skikkelig gode tips. Alle modellene som er vist i tråden her er MYE dårligere enn Philips OLED909, men jeg har en følelse av at du ikke ønsker å legge 70'000 på bordet for en TV... Og om du ikke er en meget ivrig konsollgamer trenger du ikke funksjoner som VRR og ALLM, og du har egentlig ikke spesielt behov for noe mer enn HDMI2.0 heller.  

Rett og slett det beste man får til 8000,- maks. Er nok ikke mye 😅 men jeg ser bare fotball og litt serier.

Av alt jeg har sett virker denne mer og mer realistisk, du har vel sikkert mer peiling: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-65-du8575-4k-smart-tv-2024/759824?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Salg&utm_id=18480581483&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-SSgTWAkmOxgaG8VjXPGOVSxYVF&gclid=CjwKCAiAtYy9BhBcEiwANWQQL-3xYWWSczu4qSHkIoptS1IErUKNE06K0AKTDltjUSHcMWGjxhr6gBoCGc4QAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samsung DU8000 Review (UN43DU8000FXZA, UN43DUX1EAFXZA, UN50DU8000FXZA, UN50DUX1EAFXZA, UN55DU8000FXZA, UN65DU8000FXZA, UN75DU8000FXZA, UN85DU8000FXZA) - RTINGS.com

Her kan du lese litt om serien. Stort sett samme greia med alle undermodellene i en serie (DU8XXXX)

D er generasjon (D 2025, C2024, B2023), U er serien, og 8 er hvor høyt oppe i kvaliteten modellen er. De tre siste bokstavene er ment for forvirring, med forskjellige designelementer, noen funksjoner og geografiske forskjeller. Noen forhandlere har "egne" modellnavn. Elkjøp og Power er flinke med det, så slipper de å konkurrere på prismatch. Eneste forskjellen kan være en annerledes fot, farge på kantlist osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 minutt siden):

Samsung DU8000 Review (UN43DU8000FXZA, UN43DUX1EAFXZA, UN50DU8000FXZA, UN50DUX1EAFXZA, UN55DU8000FXZA, UN65DU8000FXZA, UN75DU8000FXZA, UN85DU8000FXZA) - RTINGS.com

Her kan du lese litt om serien. Stort sett samme greia med alle undermodellene i en serie (DU8XXXX)

D er generasjon (D 2025, C2024, B2023), U er serien, og 8 er hvor høyt oppe i kvaliteten modellen er. De tre siste bokstavene er ment for forvirring, med forskjellige designelementer, noen funksjoner og geografiske forskjeller. Noen forhandlere har "egne" modellnavn. Elkjøp og Power er flinke med det, så slipper de å konkurrere på prismatch. Eneste forskjellen kan være en annerledes fot, farge på kantlist osv. 

så for prisen er denne er svært god alternativ? Virker som spesielt lyden er knall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

så for prisen er denne er svært god alternativ? Virker som spesielt lyden er knall. 

Om du planlegger å bruke høyttalerne i TV'n er den garantert god nok for deg... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det lyd på TVen, Ja. 

Er lyden knall, Nei.

Har en av toppmodellene til Samsung, og selv der er lyden helt meh. 

TV høyttalere er og blir TV høyttalere. Om man skal ha god lyd til en helt brukbar pris anbefaler jeg å legge litt ekstra i en rimelig soundbar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

LG tv-er med OLED (og andre produsenters tver basert på LG OLED panel) har generelt gjort det bedre i tester enn LCD-basere tv-er med ett unntak: rom med veldig mye sollys (de er generelt noe mindre lyssterke enn LCD). På alle andre vesentlige områder er det bedre teknologi enn LCD enten baklyset er LED, CCFL, eller noe annet. Samsung har jevnt over lagd dyre og dårlige tv-er inntil de også kom med OLED nylig.

Det kommer også litt an på om du er en bilde-nerd som ser på Bluray 4k av utvalgte Christoffer Nolan-filmer, eller om du ser sex on the beach og spiser pottis. I siste tilfelle er kanskje ikke bildekvalitet så kritisk.

Jeg er motstander av smart-tv (bruker en Apple TV-boks i stedet), og jeg bruker eksterne høyttalere, så jeg kan ikke kommentere på smart-tv funksjonalitet eller innebygd lyd (annet enn at jeg anbefaler å unngå det).

Anonymkode: 4f1a5...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det lyd på TVen, Ja. 

Er lyden knall, Nei.

Har en av toppmodellene til Samsung, og selv der er lyden helt meh. 

TV høyttalere er og blir TV høyttalere. Om man skal ha god lyd til en helt brukbar pris anbefaler jeg å legge litt ekstra i en rimelig soundbar. 

Men ellers da. Hvordan er TV-en for den prisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

LG tv-er med OLED (og andre produsenters tver basert på LG OLED panel) har generelt gjort det bedre i tester enn LCD-basere tv-er med ett unntak: rom med veldig mye sollys (de er generelt noe mindre lyssterke enn LCD). På alle andre vesentlige områder er det bedre teknologi enn LCD enten baklyset er LED, CCFL, eller noe annet. Samsung har jevnt over lagd dyre og dårlige tv-er inntil de også kom med OLED nylig.

Det kommer også litt an på om du er en bilde-nerd som ser på Bluray 4k av utvalgte Christoffer Nolan-filmer, eller om du ser sex on the beach og spiser pottis. I siste tilfelle er kanskje ikke bildekvalitet så kritisk.

Jeg er motstander av smart-tv (bruker en Apple TV-boks i stedet), og jeg bruker eksterne høyttalere, så jeg kan ikke kommentere på smart-tv funksjonalitet eller innebygd lyd (annet enn at jeg anbefaler å unngå det).

Joda, så klart. Men slike TV-er er jo vesentlig dyrere og :) Har en 2017 nå, så alt nyere er herlig for min del. Er det ikke ok for prisen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så klart. Men slike TV-er er jo vesentlig dyrere og :) Har en 2017 nå, så alt nyere er herlig for min del. Er det ikke ok for prisen da?

Det må du nesten vurdere selv. Prisen er lav for en 65" tv, og mest sannsynlig bra nok for 70% av markedet. Personlig ville jeg doblet innsatsen og kjøpt en bedre modell. Har Samsung S95 nå, og ganske fornøyd med den. Den betalte jeg rundt 16k for, på tilbud med DNB Superweekendrabatt på toppen

Ikke se deg blind på hvor mye du sparer. Om du skal tenke slik er det bare å løpe rett bort i Philips-hylla, for de overpriser konsekvent varene sine så kundene kan slå til på supersalg og få 20'000 i rabatt på en drittskjerm. 

For 7700kr er nok 8575 noe av det bedre du kan få. Den kommer med VA-panel, med de fordeler og ulemper det drar med seg sammenlignet med IPS. Stort sett bedre sortnivå, men dårligere innsynsvinkel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men ellers da. Hvordan er TV-en for den prisen? 

Jeg har 65” som kostet mindre enn disse, jeg er forsåvidt fornøyd, men har jo ikke en TV til 70.000 hengende ved siden av slik at man kan sammenligne…

Anonymkode: 76afc...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (3 timer siden):

Det må du nesten vurdere selv. Prisen er lav for en 65" tv, og mest sannsynlig bra nok for 70% av markedet. Personlig ville jeg doblet innsatsen og kjøpt en bedre modell. Har Samsung S95 nå, og ganske fornøyd med den. Den betalte jeg rundt 16k for, på tilbud med DNB Superweekendrabatt på toppen

Ikke se deg blind på hvor mye du sparer. Om du skal tenke slik er det bare å løpe rett bort i Philips-hylla, for de overpriser konsekvent varene sine så kundene kan slå til på supersalg og få 20'000 i rabatt på en drittskjerm. 

For 7700kr er nok 8575 noe av det bedre du kan få. Den kommer med VA-panel, med de fordeler og ulemper det drar med seg sammenlignet med IPS. Stort sett bedre sortnivå, men dårligere innsynsvinkel.  

Takk for svar! Igjen.

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-65-qe1d-4k-qled-smart-tv-2024/823750?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Salg&utm_id=18480581483&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-SSgTWAkmOxgaG8VjXPGOVSxYVF&gclid=CjwKCAiA2JG9BhAuEiwAH_zf3rFmFMcGESTUKLsXgSJoe3tWoB521m1ZxBES28o0aN2arAGTKZG-lBoChcUQAvD_BwE

Hva tenker du om denne da? 1000,- kr opp. Men er den vesentlig vassere enn 8575en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå må du ikke skremme trådstarter da med fordommene dine. Greit du elsker LG, men er da ulemper der og.

OLED er bra, men frem til nå så har Samsung med sine mini-led løsninger utklasset LG når det kommer til HDR. Som du sikkert vet har lysstyrke vært en stor svakhet med OLED TVer, noe som er vesentlig for HDR.

Det ser ut til å være i endring nå, med S95D som nylig kom fra Samsung og G5 som kommer fra LG i løpet av året. Men skal man være fair, så har Samsung de siste årene gjort en mye bedre jobb enn LG om man skal måle etter ren ytelse og utbytte i HDR. I grunnen rart du ikke vektlegger HDR tyngre, for å erklære deg som bilde-nerd. SDR er jo fryktelig dårlig i sammenligning.

Men igjen, LG G5 vil vel koste godt over 40K bare for 65 tommer, så det er vel de færreste som tar seg råd til. Og skal man først legge så mye penger i en TV, vil man vel ha større enn 65 tommer 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At de oppgir 15990 som full pris er et ran.

Dette er igjen LCD, kantbelyst, 420 nit. Den har som sagt quantum dots panel, men det blir det samme som å sette Ferrari felger på en Opel.

Men skal jeg være ærlig med deg blir nok svaret det samme, så lenge du holder deg nede rundt 8000, en 65 tommer i den prisklassen er rett og slett ikke gode. Og de få overprisede TVene som er på salg til 8000 er som regel en grunn for at er så sterkt redusert priset.

Q80C eller Q80D så nærmer man seg mer solide TVer. Da disse modellene og oppover har full arrey local dimming, alternativet er som sagt OLED.

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-65-q80c-4k-qled-smart-tv-2023/602708

Rundt denne prisklassen og oppover får man det som er bra TV. Alt under, så vil man måtte gå på konpremiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...