AnonymBruker Skrevet 4. februar #41 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kanskje, men du må også huske på dette: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Hvis noen på din venstre må bremse fordi du plutselig "er i rundkjøringen først" så har du gjort en feil. Anonymkode: af8a6...8cd Nei, ikke nødvendigvis. Hvis noen på min venstre må bremse er det fordi de hadde for høy fart inn i rundkjøringen, siden jeg var over vikepliktslinjen først. Anonymkode: 7a765...981 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #42 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rundkjøringen er definert som en forkjørsvei, verre er det ikke… Anonymkode: f38e9...1d5 Dette! Anonymkode: e3fbd...6fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #43 Del Skrevet 4. februar Nowayback skrev (30 minutter siden): Og potensielt skape en farlig situasjon? Det er jo den fra venstre som skaper en potensielt farlig situasjon fordi den ikke slakker av farten i så fall. Anonymkode: f4f02...5de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 4. februar #44 Del Skrevet 4. februar (endret) Kanskje noen bør lese linken fra VG som jeg la inn tidligere, der forklarer Høyesterett ganske tydelig hva som gjelder i forbindelse med en sak. Saken er riktignok gammel men jeg tror ikke det er endret. Endret 4. februar av bvp 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #45 Del Skrevet 4. februar bvp skrev (Akkurat nå): Kanskje noen bør lese linken fra VG som jeg la inn tidligere, der forklarer Høyesterett ganske tydelig hva som gjelder i forbindelse med en sak. Stemmer det, første inn har forkjørsrett. Anonymkode: f9602...f04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StumpyHero Skrevet 4. februar #46 Del Skrevet 4. februar Kjører bybuss og i løpet av et skift er jeg innom rundkjøringer rundt 60-80 ganger, 5 dager i uken. Med riktig fartstilpasning er dette bare et teoretisk problem som så og si aldri er en utfordring. Med mindre vedkommende som kommer fra venstre holder 60 km/t inn i rundkjøringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #47 Del Skrevet 4. februar bvp skrev (10 minutter siden): I gamledager hadde man vikeplikt fra venstre i rundkjøringer men ordlyden ble forandret for en del år siden så nå heter det at den som er først inn i rundkjøringen har forkjørsrett. Jeg tror egentlig ikke regelen er endret, men at formuleringene i lærebøkene var klønete og tildels misforstått. I min Grunnbok for Førerkort klasse B fra 1990 står det at man "har vikeplikt for trafikk fra venstre når du kjører inn i rundkjøringen" og "Hvis du er inne i rundkjøringen, har trafikanter som kommer inn i den, vikeplikt for deg." Et sted står det "I de fleste rundkjøringer har du vikeplikt for den trafikken som kommer fra venstre inne i rundkjøringen". Det er vikepliktsskiltet som regulerer dette, og den som først passerer vikepliktsskiltet/vikelinjen har forkjørsrett. Anonymkode: f4f02...5de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #48 Del Skrevet 4. februar William_S skrev (33 minutter siden): Så har man USA hvor man noen ganger har four way stop... Det er litt krise til tider fordi alle da har stopplikt for hverandre og mange nøler da når man skal kjøre... I USA har de nesten ikke rundkjøringer. Men så kommer de ikke på full spiker inn i krysset heller da og står på bremsa så den som egentlig kom først ikke tør å kjøre. Her til lands er kappløp inn i rundkjøringa, slik at jeg med defensiv kjørestil (og nesten ny bil) føler jeg har vikeplikt fra venstre for å unngå farlig situasjoner. Prøv Storbritannia, der det ennå finnes folkeskikk. Anonymkode: 932af...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #49 Del Skrevet 4. februar Jeg har lest tråden og sett på lenken til vegvesenet. Og skjønner fortsett ikke hva som diskuteres?? De fra venstre ER jo i rundkjøringen allerede? Anonymkode: bc088...54a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #50 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har lest tråden og sett på lenken til vegvesenet. Og skjønner fortsett ikke hva som diskuteres?? De fra venstre ER jo i rundkjøringen allerede? Anonymkode: bc088...54a Det er de som kommer fra venstre i hundre-og-h*lvette og enda ikke er i rundkjøringen man ikke har vikeplikt for. Hvis jeg er 20 cm foran deg inn i rundkjøringen, har du vikeplikt for meg selv om du kommer fra venstre for meg. Har du stor fart er det fullt mulig å måke inn i sida mi, men det er du som har skylda. Anonymkode: f4f02...5de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #51 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er de som kommer fra venstre i hundre-og-h*lvette og enda ikke er i rundkjøringen man ikke har vikeplikt for. Hvis jeg er 20 cm foran deg inn i rundkjøringen, har du vikeplikt for meg selv om du kommer fra venstre for meg. Har du stor fart er det fullt mulig å måke inn i sida mi, men det er du som har skylda. Anonymkode: f4f02...5de Okey, tror jeg skjønner. Så da handler det egentlig mer om å kjøre for fort inn i rundkjøring Jeg kjører i rundkjøring hver dag og har ikke inntrykk av at dette er et problem? Kanskje jeg kjører forsiktig og viker heller for mye enn for lite Anonymkode: bc088...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #52 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er de som kommer fra venstre i hundre-og-h*lvette og enda ikke er i rundkjøringen man ikke har vikeplikt for. Hvis jeg er 20 cm foran deg inn i rundkjøringen, har du vikeplikt for meg selv om du kommer fra venstre for meg. Har du stor fart er det fullt mulig å måke inn i sida mi, men det er du som har skylda. Anonymkode: f4f02...5de Enig, og det skjer ofte slik du beskriver. Jeg som ikke har lyst på bulket bil, venter til galningen har passert. Hvis jeg hadde stått på mitt og blitt påkjørt, så kunne jeg ikke bevise det. Unødvendig heft og dårlige trafikkopplevelser. Hvorfor setter de ikke ned fartsgrensen før rundkjøringene til 10-20. Eller fartsdumper i tillegg. Noe burde gjøres når det er så tøft å være trafikkbøller. Anonymkode: e9cab...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #53 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Okey, tror jeg skjønner. Så da handler det egentlig mer om å kjøre for fort inn i rundkjøring Jeg kjører i rundkjøring hver dag og har ikke inntrykk av at dette er et problem? Kanskje jeg kjører forsiktig og viker heller for mye enn for lite Anonymkode: bc088...54a Jeg viker også, men da blir det tuting bak meg. Men det er likevel bedre enn å risikere påkjørsel i rundkjøringen. Anonymkode: e9cab...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #54 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg viker også, men da blir det tuting bak meg. Men det er likevel bedre enn å risikere påkjørsel i rundkjøringen. Anonymkode: e9cab...7a6 Folk som tuter er idioter, så de ville jeg ikke brydd meg om. Stressa eller nervøse sjåfører kjører ikke bedre om noen tuter, så de tuter kun for å være drittsekk. De kunne like gjerne vist fingeren Anonymkode: bc088...54a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #55 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Men hvis jeg er i rundkjøringen først så har de vikeplikt for meg. Anonymkode: f8a3b...1fe Er du full? Anonymkode: 73ffa...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #56 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen. Inne i rundkjøringen har man vikeplikt hvis man skifter felt. Anonymkode: f8a3b...1fe Var det til høyre eller venstre i rundkjøringen du skulle med dette innlegget? Eller var det ingen som gadd å slippe deg inn? Anonymkode: c9105...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #57 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle har vikepliktsskilt før de kjører inn i rundkjøringen. Anonymkode: f8a3b...1fe Nettopp. Selve rundkjøringen er en forkjørsvei, og man kan kun kjøre inn i den når det er klart der inne. Det gjelder selvfølgelig fra alle sider. Anonymkode: 29a30...09c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #58 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nettopp. Selve rundkjøringen er en forkjørsvei, og man kan kun kjøre inn i den når det er klart der inne. Det gjelder selvfølgelig fra alle sider. Anonymkode: 29a30...09c Men det betyr også at man ikke skal vente når bilen er på andre siden av rundkjøringen om det er god tid å kjøre inn. Enkelte skal ha sånn enorm luke at trafikken stopper helt opp. Anonymkode: f9602...f04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #59 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men det betyr også at man ikke skal vente når bilen er på andre siden av rundkjøringen om det er god tid å kjøre inn. Enkelte skal ha sånn enorm luke at trafikken stopper helt opp. Anonymkode: f9602...f04 Størrelsen på luken blir som med andre forkjørsveier med tilsvarende fart. Anonymkode: 29a30...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå