Gå til innhold

Nei, man har ikke vikeplikt fra venstre i rundkjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du en slik som ikke bruker riktig felt og ikke blinklys når du skal ut av rundkjøringen også? 🤔

Anonymkode: aca9a...ba0

Nei. 

Anonymkode: f8a3b...1fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du er en av idiotene som slenger deg inn i en rundkjøring for å komme først? Du vet at du skaper unødvendig kø? Følg fuckings flyten!! 

Anonymkode: 8d1f2...b9d

Man skaper da ikke bedre flyt ved å vente til hele køen fra venstre har kjørt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du er en av idiotene som slenger deg inn i en rundkjøring for å komme først? Du vet at du skaper unødvendig kø? Følg fuckings flyten!! 

Denne "fuckings flyten" skaper ofte køproblemer for dem som skal inn i rundkjøringen.

Ser dette hver dag; folk som tror de kan kjøre inn i rundkjøringen fordi de følger flyten og har høyere hastighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje, men du må også huske på dette: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Hvis noen på din venstre må bremse fordi du plutselig "er i rundkjøringen først" så har du gjort en feil.

Sannsynligvis har begge gjort en feil. Poenget er at mange står på sin rett når de kommer i fra venstre i den tro av at de har forkjørsrett, selv om de som kommer inn fra høyre er før inne i rundkjøringen. Da må man avpasse farten for å unngå kollisjon.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rundkjøring er en enveiskjørt vei. Som oftest forkjørsvei. Om noen ikke er på denne veien enda har en ikke vikeplikt selvom de nærmer seg krysset til venstre for ditt kryss.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Hvis jeg kommer først inn i rundkjøringen skal de vike. 

Og potensielt skape en farlig situasjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Hvis jeg kommer først inn i rundkjøringen skal de vike. 

Du har fått med deg at det står et vikepliktskilt før rundkjøringen? Det er samme regler som i et kryss med forkjørsvei, du kan ikke kjøre ut på forkjørsveien (rundkjøringen) før det er klart. 

Du kan ikke kaste deg inn i rundkjøringen og si jeg var der først, det er som å kaste seg ut på forkjørsveien og si jeg var her først når bilen fra venstre som kommer på forkjørsveien må bremse. Det er du som må vente til det er klart i begge tilfeller. 

Anonymkode: 29a30...09c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje, men du må også huske på dette: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Hvis noen på din venstre må bremse fordi du plutselig "er i rundkjøringen først" så har du gjort en feil.

Anonymkode: af8a6...8cd

Akkurat dette. Slike folk er så provoserende. Normale folk følger farten i trafikken, altså flyten. Det er 98% av tiden et gangfelt rett før rundkjøringen. Når man da sjekker venstre og det er klart, også høyre for fotgjengere og det er klart, men så er det ikke klart allikevel fordi en idiot kommer kjørende i fullfart fra venstre og slenger seg inn i dobbel hastighet enn hva resten kjører. Det fører til bråbrems og kan skape en farlig situasjon. Jeg har blitt nesten påkjørt bakfra flere ganger på grunn av slike idioter. For han bak planlegger allerede sin innkjøring før jeg har kjørt inn og han tror også det er klart. 

Det skjer spesielt i en rundkjøring her i byen, hvor du har en lang bakke rett før. Så du ser farten og flyten, men så er det de da som gasser på rett før og hiver seg inn i alt for stor fart, slakker ned i rundkjøringen (for den er ganske skarp i svingene på grunn av steinbroer i midten som blir glatte når det snør, er is og regn) og skaper store problemer for alle andre. Hadde de kjørt i samme fart hele veien så kan man planlegge luke lenge før man kommer frem til rundkjøringen. Slik at det blir god flyt uten unødig bråbrems. 

Noen folk evner ikke å kjøre rundkjøring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg kommer nær rundkjøringen og skal inn i den, så ser jeg ofte biler som er mange meter unna og øker farten for å skremme meg til å slippe dem inn først.  Nøler jeg et sekund, så tuter de bak.  Folk er ofte veldig aggressive i slike situasjoner.

Anonymkode: e9cab...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Chupacabra skrev (2 minutter siden):

Denne "fuckings flyten" skaper ofte køproblemer for dem som skal inn i rundkjøringen.

Ser dette hver dag; folk som tror de kan kjøre inn i rundkjøringen fordi de følger flyten og har høyere hastighet.

Nei ved å følge flyten så kan man flette og luke mer flytende, slik at man slipper stopp og start unødig. Det er de som kjører fortere enn andre som skaper problemer. De som tenker på seg selv først og slenger seg inn i alt for høy fart. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man USA hvor man noen ganger har four way stop... Det er litt krise til tider fordi alle da har stopplikt for hverandre og mange nøler da når man skal kjøre...  I USA har de nesten ikke rundkjøringer. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har fått med deg at det står et vikepliktskilt før rundkjøringen? Det er samme regler som i et kryss med forkjørsvei, du kan ikke kjøre ut på forkjørsveien (rundkjøringen) før det er klart. 

Du kan ikke kaste deg inn i rundkjøringen og si jeg var der først, det er som å kaste seg ut på forkjørsveien og si jeg var her først når bilen fra venstre som kommer på forkjørsveien må bremse. Det er du som må vente til det er klart i begge tilfeller. 

Alle har vikepliktsskilt før de kjører inn i rundkjøringen.

Nowayback skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Såklart er man selv i rundkjøringen er det ikke vikeplikt. Men ser man noen fra venstre som skal kjøre inn har man vikeplikt.

Anonymkode: d8832...6ca

Nei ikke om man i normal trafikkflyt er før dem inn. Størrelsen på rundkjøringen avgjør dette til en viss grad. I en stor rundkjøring kjører du inn når det er klart selv om du ser noen som skal inn fra venstre men ikke nådd frem til vikelinjen . Samme om de ligger i ett annet felt en hvor du skal inn. Ligger de innerst så har de vikeplikt om de bytter felt når de kjører ut.

Anonymkode: f9602...f04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis han er først så er det selvsagt også klart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (12 minutter siden):

Flyt i trafikken. Ta en tur til storbyer for å se hvordan det skal gjøres. Om de stopper opp for å vente på biler som ikke er inne rundkjøringen stopper trafikken . Da blir det tuting!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når jeg kommer nær rundkjøringen og skal inn i den, så ser jeg ofte biler som er mange meter unna og øker farten for å skremme meg til å slippe dem inn først.  Nøler jeg et sekund, så tuter de bak.  Folk er ofte veldig aggressive i slike situasjoner.

Anonymkode: e9cab...7a6

Om du mener de bilene som skal inn i rundkjøringen fra venstre har du rett. Men så lenge fartsgrensen ikke er brutt står du på ditt. Venting stopper trafikkflyt, spesielt i rushtiden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundkjøringen er definert som en forkjørsvei, verre er det ikke… 

Anonymkode: f38e9...1d5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei. 

Jo er du inne i rundkjøringen  har alle vikeplikt. Ingen tvil om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager hadde man vikeplikt fra venstre i rundkjøringer men ordlyden ble forandret for en del år siden så nå heter det at den som er først inn i rundkjøringen har forkjørsrett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...