AnonymBruker Skrevet 4. februar #1 Del Skrevet 4. februar …. Eller være mer enn hushjelp for hverandre? Vi har små barn, begge i hundre prosent og ingen barnevakt. Hverdagen går i ett, jobb, barnehage, middag, leke, kveldsmat, legging, rydding, hvis heldig halvtime med tv før minstemann har første oppvåkning. Repeat. Jeg og mannen tappes mer og mer for energi og er mye sinte på hverandre. Ikke noe sex, fordi ingen orker, mest jobb og sliten. Jeg har gått ned litt i stillingsprosent , men syns ikke det hjelper stort. Jeg har søkt etter barnevakt på sånn gruppe på fb , men ingen hell egentlig. Noen tips? Tror snart vi går fra hverandre! Anonymkode: b4453...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #2 Del Skrevet 4. februar Hvor gamle er barna? Vi hadde en regel om å ikke gå fra hverandre før minstemann hadde fylt 4 år. Og det var lurt- for etter det fikk vi bedre tid, mer rom til oss igjen og fant tilbake til hverandre. Anonymkode: 1c5ec...6bc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #3 Del Skrevet 4. februar er det mulig å engasjere dine eller hans foreldre eller søsken? Fadderne? Anonymkode: 7c1ff...f7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #4 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor gamle er barna? Vi hadde en regel om å ikke gå fra hverandre før minstemann hadde fylt 4 år. Og det var lurt- for etter det fikk vi bedre tid, mer rom til oss igjen og fant tilbake til hverandre. Anonymkode: 1c5ec...6bc Barna er 1 og 3 år. Det var en god regel! Anonymkode: b4453...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #5 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): er det mulig å engasjere dine eller hans foreldre eller søsken? Fadderne? Anonymkode: 7c1ff...f7c Nei. Anonymkode: b4453...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #6 Del Skrevet 4. februar Tror du ikke det blir bedre når de blir eldre? Kan dere ta en prat om det og være på bølgelengde her, hvor dere er enige om å bite tenna sammen en liten stund for å se om det løsner? Og der dere er litt mer romslige mot hverandre og ikke blir sinte så fort, osv.? Anonymkode: d6a5a...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #7 Del Skrevet 4. februar Hvor mye gikk du ned i stilling? Moren min jobbet deltid i min oppvekst (60%), og sa alltid at man måtte ned såpass for å føle at det monnet, hvis ikke kunne man risikere å gjøre samme jobben på kortere tid. Mulighet for hjemmekontor, reisevei og generell fleksibilitet har også mye å si. Hadde jeg ikke hatt overkommelig reisevei til jobb og mulighet for hjemmekontor 2-3 dager i uken, hadde nok jeg også dukket under. Mannen har en rigid stilling, men er heldigvis veldig godt kompensert for den. Eneste grunnen til at jeg tolererer jobben min med sine ekstremt kjedelig oppgaver og lite mulighet for avansering, er for øyeblikket at det går opp med familien. Anonymkode: 59f50...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #8 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor mye gikk du ned i stilling? Moren min jobbet deltid i min oppvekst (60%), og sa alltid at man måtte ned såpass for å føle at det monnet, hvis ikke kunne man risikere å gjøre samme jobben på kortere tid. Mulighet for hjemmekontor, reisevei og generell fleksibilitet har også mye å si. Hadde jeg ikke hatt overkommelig reisevei til jobb og mulighet for hjemmekontor 2-3 dager i uken, hadde nok jeg også dukket under. Mannen har en rigid stilling, men er heldigvis veldig godt kompensert for den. Eneste grunnen til at jeg tolererer jobben min med sine ekstremt kjedelig oppgaver og lite mulighet for avansering, er for øyeblikket at det går opp med familien. Anonymkode: 59f50...70b Mannen har fleksitid, men jobber mye overtid fra hjemme. Jeg har ikke mulighet til å jobbe hjemmefra og har fått en turnus som ikke fungerer , men fått avslag på å endre den. Søker nye jobber med jobb mandag- fredag, men er ikke mange av dem innen helse. Takk for tips, jobber 70% og håper at det skal monne. Vi må ha penger å leve for også. Anonymkode: b4453...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #9 Del Skrevet 4. februar Vi er også der hvor dere er. Nettopp holdt på å kverke hverandre etter flere grufulle netter. Jeg bestemte meg for å gjeninnføre litt mer kjærlighet når ting går sånn helt greit og jeg vanligvis hadde sittet på telefonen. Begynte å gi litt komplimenter når det var stille. Gir han en klem eller et kyss når det er stille. Det har gjort at vi har hatt 3 dager uten å krangle. Jeg sa også at jeg er utrolig lei meg for at situasjonen har blitt så ille som den har blitt uten å bebreide han. Anonymkode: 6adf5...ccd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #10 Del Skrevet 4. februar Tenker dere må dele på å sove, og dele på mer ansvar. Lett for at alt går gale om ikke. Vær tålmodig med hverandre. Hadde heller ikke noe hjelp og måtte klare oss selv. Med barn med diagnoser og søvnproblemer. Men man klarer det man må for barna våre! Og søk avlasting fra bv om det blir for mye når de blir større? Anonymkode: 6a972...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #11 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor gamle er barna? Vi hadde en regel om å ikke gå fra hverandre før minstemann hadde fylt 4 år. Og det var lurt- for etter det fikk vi bedre tid, mer rom til oss igjen og fant tilbake til hverandre. Anonymkode: 1c5ec...6bc Vi også! Enda lurere - ingen skilsmisse i småbarnsfasen med mindre fysisk eller psykisk vold. Vi definerte aldri småbarnsfasen. I etterkant kunne jeg gjort det. «Ingen skilsmisse før barna har sovet hele natta på jevnlig basis, og klarer å være litt alene uten å være til fare for seg selv». Ikke alene hjemme nødvendigvis, men så de kan stå opp selv å se på tv, eller leke selv mens mor og far tar en prat i et annet rom osv. Etter minst 6 mnd i mer normale tilstander kanskje man er i stand til å ta viktige avgjørelser igjen… Men uansett, mitt beste råd er å snakke om det!! Her var vi helt enige i at livet føltes ganske kjipt egentlig, på mange måter. At vi savnet hverandre. Men vi var også like enige i at små barn må komme først, vi er voksne, vi klarer å leve med at ting ikke er optimalt en stund. Eller ganske lenge… så tror jeg vi begge prøvde å prioritere hverandre litt etterhvert som tid igjen åpenbarte seg. Uansett hjalp det å være enige om at vi savnet hverandre. Tok vel bort masse usikkerhet… Anonymkode: af711...b6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 4. februar #12 Del Skrevet 4. februar Har dere høyskole eller videregående skoler i nærheten ? Spør om å få henge opp noen flyers der, sikkert en del som kunne tenke seg en liten ekstra jobb. har dere venner med eldre barn ? Spør om de kunne tenke seg en ekstra jobb. Viktig at dere ikke lar forholdet skure og gå forlenge. Dere trenger en pause, sammen 😍 en natt på hotell feks, få i gang sex livet igjen da er mye gjort 😉 Prøv å sette av en kveld i uka til bare dere to. Lag en bedre middag, gå på kino, se en film i sofan, hopp i seng. Det viktigste er at dere er sammen og har det godt sammen når dere først er sammen bare dere to. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #13 Del Skrevet 4. februar Vi hadde også en tøff fase da begge barna var såpass små. Med lite søvn og mye på alle plan ellers. Hos oss hadde vi en regel om at ting som ble sagt mellom kl X og Y på "natta" ikke telte, og at det ikke var lov å bruke mot hverandre etterpå. Det hjalp mye. Men det var altså en fase der vi opplevde at alt ble kjefting, og at det føltes som at vi ikke likte hverandre lenger. Vi valgte likevel å stå i det. Og å forsøke å huske hvorfor vi likte hverandre i utgangspunktet. Samt å redusere kravene til husarbeid og aktiviteter til et minimum. Og sove enhver mulighet vi hadde. Vi trengte søvn MYE mer enn vi trengte sex. Så mitt tips er også "hold ut" og tenk at dere nå står i de verste årene forholdet deres antageligvis vil oppleve. Vær så rause dere kan med hverandre! Prioriter søvn, barna og de viktige tingene! Når det gjelder barnepass, så er det jo mulig å begynne å forholde seg til at eldste barnet har venner. Venner som kan besøkes, og som kan komme på besøk. Min opplevelse var at to på samme alder som fant på noe sammen, var mye mindre bryderi, enn bare en. På et tidspunkt begynte barna også å kunne overnatte hos venner. (Og ha venner på overnatting. Igjen, to på samme alder var mindre bryderi enn en.) Men da fikk vi litt mer hvile og ro, når ene barnet var borte noen timer her og der og var med venner på ting. (Og kom hjem litt utslitt.) Ellers er det nok viktig å huske at dere kan gjøre ting hver for dere med barna, så den andre får litt alenetid. Noen ganger er det nok å få være alene og vaske huset i fred. Eller lage mat helt alene. (F.eks. en stor gryterett som kan fryses så "ordentlig" mat ikke tar så lang tid i hverdagene.) Kanskje rekker man å sove litt ekstra også. Anonymkode: 16ab3...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harma Skrevet 4. februar #14 Del Skrevet 4. februar Finnes Home Start i området dere bor? De kan bidra med litt avlastning… https://www.homestartnorge.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #15 Del Skrevet 4. februar Bytt på å sove ut i helgene, hver sin dag der man får sove til man våkner. Del på våkenetter med minste, så dere får mer søvn begge to. Her samsov jeg med minste til hun var rundt 1, da sov mannen med 2-åringen siden hun også våknet en del. La de på samme rom etterhvert, og da hadde vi annenhver natt hvor vi gikk inn om en av de våknet. Nok søvn er så viktig! Ofte tar en av oss med barna ut eller på besøk, så den andre får en stund hjemme alene. Det gir også energi. Om dere bare fpr en halvtime-time på kvelden, bruk den til å kose/prate sammen eller ha sex, så får den som ikke tar ungen rydde huset og bytte på neste kveld. Sats på kvalitetstid sammen de få øyeblikkene dere har. Og vit at det blir bedre Våre er 2,5 og 4 år nå, begge legger seg kl 19 og sover natta gjennom👍 Anonymkode: 2f6ee...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå