Gå til innhold

Lave leukocytter ved virus infeksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

562(350-1070)

Anonymkode: 51298...1e7

Hvor har du testet med så høye referanseverdier? Snakker du om serum b-12 nå? 

Referanseverdier på b12 er jo 167 - 695. 

Anonymkode: 352a4...d65

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

3.9 var de (Ref verdi: 3.5-10)

Men det er jo normalt? Hva er du redd for?

Anonymkode: 5a289...b55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vit b12 total (kobalamin)

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vit b12 total (kobalamin)

Jeg antar at det er det samme som s b12. Det jeg spør om er hvor prøven er analysert, siden referansområdet er så mye høyere enn det som er vanlig?

https://www.helse-stavanger.no/fag-og-forskning/laboratoriene/labnytt/ny-analyse-vit-b12-aktivt/#:~:text=Avdeling for medisinsk biokjemi har,opp mot 300 pmol%2FL. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være metodeavhengig, eller aldersjustert.

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ypMBvMWp

Anonymkode: f3a8b...5ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan være metodeavhengig, eller aldersjustert.

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ypMBvMWp

Anonymkode: f3a8b...5ba

Jeg finner ikke referanseområde som tilsvarer det TS snakker om, så derfor jeg ble usikker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Infeksjon pleier å vise høye Leukocytter, altså «høye hvite». 
Her bør legen ta flere blodprøver. Skal du tilbake til kontroll? 

Anonymkode: 6b0fd...3bc

🤔Dette finner jeg når jeg googler:

«One of the most common causes of a low white blood cell count is a viral infection. These infections can sometimes temporarily disrupt the bone marrow’s production of blood cells, so blood cell counts drop. The counts typically rebound as the body recovers from the infection. For most people, there is no long-term effect from this temporary drop in blood cells»

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei.

Anonymkode: 5a289...b55

Når jeg søker litt rundtomkring på nettet finner jeg ut at virusinfeksjoner kan senke og bakterieinfeksjoner forhøye 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

🤔Dette finner jeg når jeg googler:

«One of the most common causes of a low white blood cell count is a viral infection. These infections can sometimes temporarily disrupt the bone marrow’s production of blood cells, so blood cell counts drop. The counts typically rebound as the body recovers from the infection. For most people, there is no long-term effect from this temporary drop in blood cells»

Men du har ikke lave hvite

Anonymkode: aa255...1c1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du har ikke lave hvite

0,4 ifra nederste grenseverdi vil jeg si er lavt (men selvfølgelig innenfor)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

0,4 ifra nederste grenseverdi vil jeg si er lavt (men selvfølgelig innenfor)

Hva har du vanligvis siden du mener det er lavt for deg? Lavt er hvis du er under referanseområdet. Ingen hadde reagert på 3.4 heller forsåvidt. Under 2.5 derimot 

Skrevet

Det høres ut som du har større problemer du burde ta fatt i en enkel forkjølelse.

Anonymkode: 40ad7...83c

• Liker 2
Skrevet

Hva er egentlig verdien av å måle mengden immunceller (leukocytter) i blodet, når bare 2-4% av immuncellene i kroppen finnes i blodet? 

Kilde: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2308511120

Forsvarets forskningsinstitutt dokumenterte allerede på 1980tallet at leukocyttene (de såkalte hvite blodcellene) til alt overmål trekker UT av blodet når vi anstrenger oss. 

Kilde: https://ffi-publikasjoner.archive.knowledgearc.net/bitstream/handle/20.500.12242/1002/13-01566.pdf

Altså:

- 96-98% av leukocyttene befinner seg IKKE i blodet. 

- Når vi beveger oss tømmes blodet for leukocytter (immuncellene går på jobb).

Leger holder likevel knallhardt på at de kan spå i blodprøver hvordan det står til med immunforsvaret vårt, bare ved å telle immunceller. Og vi tror jo på leger? De har jo tross alt gått sju år på skole for å lære alt om leukocytter? 

Leger må være dyrisk gode spåkjerringer! 

Anonymkode: 5dd0b...767

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det høres ut som du har større problemer du burde ta fatt i en enkel forkjølelse.

?

Skrevet

Ingenting å tenke på så lenge du er innenfor grenseverdi. Slike ting varierer i kroppen vår hele tiden, om du har ny om 2 måneder er du kanskje høyere opp igjen. 

Anonymkode: f6e7e...24c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingenting å tenke på så lenge du er innenfor grenseverdi. Slike ting varierer i kroppen vår hele tiden, om du har ny om 2 måneder er du kanskje høyere opp igjen. 

Anonymkode: f6e7e...24c

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er egentlig verdien av å måle mengden immunceller (leukocytter) i blodet, når bare 2-4% av immuncellene i kroppen finnes i blodet? 

Kilde: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2308511120

Forsvarets forskningsinstitutt dokumenterte allerede på 1980tallet at leukocyttene (de såkalte hvite blodcellene) til alt overmål trekker UT av blodet når vi anstrenger oss. 

Kilde: https://ffi-publikasjoner.archive.knowledgearc.net/bitstream/handle/20.500.12242/1002/13-01566.pdf

Altså:

- 96-98% av leukocyttene befinner seg IKKE i blodet. 

- Når vi beveger oss tømmes blodet for leukocytter (immuncellene går på jobb).

Leger holder likevel knallhardt på at de kan spå i blodprøver hvordan det står til med immunforsvaret vårt, bare ved å telle immunceller. Og vi tror jo på leger? De har jo tross alt gått sju år på skole for å lære alt om leukocytter? 

Leger må være dyrisk gode spåkjerringer! 

Anonymkode: 5dd0b...767

Så hvordan måle immunforsvaret da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

?

Og henge seg så oppi blodprøver som er helt fine og fortsette og kverulere til tross for X antall svar som forteller deg at det er ingen grunn til bekymring kan vitne om at du har helse angst. Og det er jo heller ikke helt vanlig å bestille legetime ved en helt vanlig forkjølelse.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og henge seg så oppi blodprøver som er helt fine og fortsette og kverulere til tross for X antall svar som forteller deg at det er ingen grunn til bekymring kan vitne om at du har helse angst. Og det er jo heller ikke helt vanlig å bestille legetime ved en helt vanlig forkjølelse.

Blodprøvene hadde ingenting med forkjølelsen å gjøre. Men det faktum at jeg har følt meg slapp og uvanlig trøtt over lang tid. Derfor jeg lurer litt på dette med hvite blodceller og at jeg synes den var lav. Så der har du svaret

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Blodprøvene hadde ingenting med forkjølelsen å gjøre. Men det faktum at jeg har følt meg slapp og uvanlig trøtt over lang tid. Derfor jeg lurer litt på dette med hvite blodceller og at jeg synes den var lav. Så der har du svaret

Men hva du synes og hva som er fakta er to forskjellige ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilke andre prøver ble tatt da? Jeg ville heller tenkt d vitamin, b12, folat, jern. Her er det enda mer viktig å ligge høyere innenfor normalen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...