Gå til innhold

Til lærere, ang skoleskyting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei Norge er overhodet  ikke forberedt på slikt.

Anonymkode: 7dc90...bf5

Nei, selvfølgelig ikke. Naive idiot-Norge som er propp full av kriminelle innvandrere... 

Anonymkode: 0f5d3...a10

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På skolen jeg jobbet, var det prosedyrer ja.

Men jeg påpekte svakheter ved de, det ble ikke tatt til etterretning selv om det betød en større skadeeomfang. At alle elever skal samlet inn i ett hjørnet er ikke holdbart. Ikke at jeg har tro på slike prosedyrer, for folk vil løpe langt unna, heldigvis. 

Anonymkode: 041bb...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skolen har beredskapsplan for uønskede skolehendelser og pågående, livstruende voldshendelser (PLIVO).  Planen er utarbeidet i samarbeid med lokalt politi.
Planen gjennomgås ved skolestart hvert år, men, det er noen år siden vi hadde øvelse. 

Anonymkode: 7865e...ee8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole låser alle dører seg når de lukkes,og kan bare åpnes innenfra,eller med nøkkelkort utenfra. 

Vinduene kan åpnes,men bare en smal åpning,så usikker på hvor mange som hadde kommet seg ut der. I andre etasje er det ingen mulighet til å komme seg ut utenom klasseromsdøra. 

Vi har ikke øvd på noe. 

Anonymkode: ff44d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere en klar plan for slike tilfeller?

Ja, det har vi. 

2. Øver dere på denne planen?

Vi har to ganger øvd med politi, ambulanse - såkalte PLIVO øvelser. 

I tillegg til at tematikken blir diskutert ved jevne mellomrom. Politiet har vært med som forebyggende enhet ved flere plandager. 

3. Har dere måter å evakuere trygt/ alternative utganger fra klasserom?

Ja

4. Er det mulig å barrikadere seg trygt i klasserom?

Nei... relativt ny skole. Det er glass på alle kanter. 

Selv om vi har planer, har øvd/diskutert, så kommer vi allikevel ikke til å være forberedt nok, om det virkelig skulle skje. Det er forskjell på teori og praksis. Måtte det aldri skje..! 

Anonymkode: 3fa63...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Skolen har elektroniske systemer som isolerer områder og evakuering øves på jevnlig. Men skolen ble også bygget i moderne tid. 

Det virker som at nye skolebygg tar hensyn til eksterne trusler, mens det er vanskeligere å gjøre slik utbedringer på eldre bygg uten finansiering 

Anonymkode: fb2f1...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det virker som at nye skolebygg tar hensyn til eksterne trusler, mens det er vanskeligere å gjøre slik utbedringer på eldre bygg uten finansiering 

Nye skolebygg er jo nærmest bygget av glass, så der er jeg uenig. Min skole er ikke gammel. 

Anonymkode: 0d660...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nye skolebygg er jo nærmest bygget av glass, så der er jeg uenig. Min skole er ikke gammel. 

Glass som ikke lar seg knuse så lett, skal sies. 

Fokuset ligger ikke i å sikre det som et bank-hvelv, har man tid og vilje kommer man seg igjennom det meste. Men det handler om å skape hindringer og evakuere. En svett, stressa skoleskyter har ikke hjernekapasitet, ammunisjon eller tid til å bryte opp dører. Om så skytteren prøver så vil det ta tid, tid som brukes til å evakuere. 

Vi snakker ikke om presiserte militære angrep. Det som er realistisk i Norge er fysisk vold, stikkvåpen og skytevåpen i ekstreme tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Glass som ikke lar seg knuse så lett, skal sies. 

Fokuset ligger ikke i å sikre det som et bank-hvelv, har man tid og vilje kommer man seg igjennom det meste. Men det handler om å skape hindringer og evakuere. En svett, stressa skoleskyter har ikke hjernekapasitet, ammunisjon eller tid til å bryte opp dører. Om så skytteren prøver så vil det ta tid, tid som brukes til å evakuere. 

Vi snakker ikke om presiserte militære angrep. Det som er realistisk i Norge er fysisk vold, stikkvåpen og skytevåpen i ekstreme tilfeller. 

Jeg skjønner det, men f.eks. i mitt skolebygg er flere av klasserommene glass på flere sider, ingen vinduer og resten vegg. Kun en dør, også den av glass. Skal man gå ut, er man i et fellesareal i andre etasje, med mange kroker utenfor. 

Man kan altså ikke gjemme seg i klasserommet, man kan ikke evakuere trygt og man kan ikke barrikadere seg inne i rommet. 

Det er ikke armert glass, en kule ville tatt hele veggen. Man trenger ikke bryte opp en dør av glass. Det har hendt flere ganger at elever har sparket inn glasset, f.eks.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere skole jeg jobbet på var det nei på alle punkt. Skolen jeg jobber på nå vil jeg si ja, på alle punkt.

Men, utenom øvelser er dette noe jeg bruker veldig lite tid å tenke på. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, selvfølgelig ikke. Naive idiot-Norge som er propp full av kriminelle innvandrere... 

Og ikke minst bevæpnede høyreekstreme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Og ikke minst bevæpnede høyreekstreme.

Enkelte folk ser ut til å ha glemt at den forrige gjerningspersonen her til lands som gikk rundt og plaffet ned uskyldige ungdommer var nettopp en bevæpnet høyreekstrem.

Anonymkode: 2721f...474

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Denne er vel hentet fra en kommentar på Facebook fra Jonny Gammeldags, 87 år, uten grenser på nett.

I Trondheim har begge barna sin u-skole og mitt kontorbygg i privat næringsliv PLIVO/katastrofeøvelser sammen med nødetater jevnlig. Brann/gass og terror.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 17.31):

Har dere jevnlige øvelser på skoleskyting, her i Norge?

Anonymkode: 90d2b...392

Ikke foreløpig. Det kommer. Kulturell berikelse.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 17.26):

Hva mener du at kommunene/fylkene skal gjøre? Slik jeg har skjønt det fra rutiner i USA er vel det eneste en skal gjøre å låse (klasse)rommet en er inne i, legge seg på gulvet og vente på at politiet sier i fra at det er klart. Trenger ikke mange timer med seminar for å gjøre dette.

Anonymkode: a1d1e...f8d

Her er rommene adskilt med glassvegger så det ville overhodet ikke ha hjulpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eric_B skrev (4 minutter siden):

Denne er vel hentet fra en kommentar på Facebook fra Jonny Gammeldags, 87 år, uten grenser på nett.

Jeg tror du hadde blitt overrasket om du så de private meldingene til ungdommer seg i mellom. Det som ikke legges ut offentlig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe fare for dette i Norge 😉 riktig nok var det noen ungdommer som sendte opp raketter på skolen hvor bland annet ett toalett gikk med jeg tror de fikk nedsatt orden og oppførsel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere en klar plan for slike tilfeller?

Svar: ja, vi har fått en slags «drill» for hva vi gjør hvis det skulle oppstå en situasjon mens det er undervisning, men har ikke en plan for hva vi gjør hvis dette skulle skje i friminutt etc. 

2. Øver dere på denne planen?

Svar: ja, vi lærere øver en gang i året. Øver ikke med elevene, fordi det blant annet skal være hemmelig hvor vi har møtested ved evakuering (tidligere elever og foresatte skal ikke få vite om den)

3. Har dere måter å evakuere trygt/ alternative utganger fra klasserom?

Svar: delvis. Det er flere utganger, inkludert utvendige branntrapper etc. Men alle klasserom er forbundet med samme korridor, så om man skulle ha en gjerningsmann i den korridoren er det jo umulig å evakuere for de som holder til i øvre etasjer. 

4. Er det mulig å barrikadere seg trygt i klasserom?

Svar: delvis. Store dører som ikke slås inn med vanlig håndkraft i alle fall. Men flere svake punkter, blant annet er det vinduer inn i klasserom fra gangen, så en gjerningsperson ville hatt (delvis) innsyn. 

Anonymkode: e1484...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det er noe fare for dette i Norge 😉 riktig nok var det noen ungdommer som sendte opp raketter på skolen hvor bland annet ett toalett gikk med jeg tror de fikk nedsatt orden og oppførsel :ler:

Lenge siden du gikk på skolen. Andre tider nå, men du følger tydeligvis ikke med 

Anonymkode: 2753c...caa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...