Gå til innhold

ALS som 22 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 22 år og har en periode merket svakhet på den ene siden av kroppen. Jeg har merket at når jeg prøver å presse ned på en parfymeflaske, så får jeg det ikke til med pekefingeren min på høyre hånd. Jeg får det til med de andre fingrene, men ikke med pekefingeren. Jeg skjelver en del på den hånden generelt av og på, og merker en stor forskjell på den kontra venstre hånd som er min dominante hånd og er sterkere. Jeg får ikke til å presse ned på parfymeflaske eller spray bokser uansett hvor hardt jeg prøver. Det er som om det ikke er en muskel der, og at den bare ikke funker. Jeg er utrolig redd og lei meg da jeg bare er 22 år og går på universitetet. Jeg vet ikke hvem andre jeg skal snakke med det her om. Har gråtet i hele dag, og prøvd å gjøre øvelser for å bygge opp muskler i fingeren men jeg får ikke til noe. Jeg er redd for ALS mest.

Anonymkode: 6f825...37e

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å kjære deg. ALS er veldig sjelden. Det rammer som regel folk som er mellom 50 og 70 år. Men du, gå til legen. Få dette sjekket så du slipper å bekymre deg lenger.

Anonymkode: eb9a9...c9b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er 22 år og har en periode merket svakhet på den ene siden av kroppen. Jeg har merket at når jeg prøver å presse ned på en parfymeflaske, så får jeg det ikke til med pekefingeren min på høyre hånd. Jeg får det til med de andre fingrene, men ikke med pekefingeren. Jeg skjelver en del på den hånden generelt av og på, og merker en stor forskjell på den kontra venstre hånd som er min dominante hånd og er sterkere. Jeg får ikke til å presse ned på parfymeflaske eller spray bokser uansett hvor hardt jeg prøver. Det er som om det ikke er en muskel der, og at den bare ikke funker. Jeg er utrolig redd og lei meg da jeg bare er 22 år og går på universitetet. Jeg vet ikke hvem andre jeg skal snakke med det her om. Har gråtet i hele dag, og prøvd å gjøre øvelser for å bygge opp muskler i fingeren men jeg får ikke til noe. Jeg er redd for ALS mest.

Har du noen andre symptomer da? Kan jo være alt mulig og minst odds for at det er ALS 

Anonymkode: ca5f7...2d1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen andre symptomer da? Kan jo være alt mulig og minst odds for at det er ALS 

Ja. Genrelt rykninger over hele kroppen og interne tremorer. Prikking og nummenhet av og på i flere år nå. Jeg har også oppdaget en dårligere balanse enn det jeg hadde før. Føler meg generelt mye mer sliten enn noen gang. Sover helt ut på dagen de gangene jeg får lov og ikke har obligatoriske ting jeg må møte opp til. Svakheten er vel den som er verst akkurat nå. Jeg har også fått en del hudproblemer dermatitt av den slag, men vil ikke tro at det har direkte korrelasjon med resten av symptomene. TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke du har ALS, men hvorfor går du ikke til legen? 

Anonymkode: a6bfe...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å kjære deg. ALS er veldig sjelden. Det rammer som regel folk som er mellom 50 og 70 år. Men du, gå til legen. Få dette sjekket så du slipper å bekymre deg lenger.

Sant, men vet at det kan oppstå i alle alder. Har personlig ikke foreldre med ALS, eller søsken med det. Besteforeldrene mine er fremdeles i live, og selv om de ikke kan gå er det ikke ALS de er rammer av, men mer kognitive ting.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja. Genrelt rykninger over hele kroppen og interne tremorer. Prikking og nummenhet av og på i flere år nå. Jeg har også oppdaget en dårligere balanse enn det jeg hadde før. Føler meg generelt mye mer sliten enn noen gang. Sover helt ut på dagen de gangene jeg får lov og ikke har obligatoriske ting jeg må møte opp til. Svakheten er vel den som er verst akkurat nå. Jeg har også fått en del hudproblemer dermatitt av den slag, men vil ikke tro at det har direkte korrelasjon med resten av symptomene. TS

Jeg har mye av dette men jeg har ME etter jeg kollapset helt. Er det mye stress i livet ditt? Stress og utmattelse kan gi alle mulig nevrologiske problemer men først må man utelukke andre årsaker. Så en tur til lege er ett sted å starte. Feks sjekk B12 nivåer- det kan gi slike sympt muskelsvakhet, parestesier osv. går man med slike ting over mange år så får man mange sympt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er noe medisinsk galt så bør du jo begynne å veien mot å finne ut av det før heller enn senere. Jeg aner ikke hva det kan være, det kan være psykisk eller en eller annen sykdom jeg ikke har hørt om, men hvis det finnes en behandling for det så går du kanskje glipp av den mens du (av uviss grunn) bare venter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke du har ALS, men hvorfor går du ikke til legen? 

Anonymkode: a6bfe...83a

Er student i en annen by hvor jeg ikke har fastlege, og det er vanskelig å få tak i timer hos min fastlege da alt er tatt 24/7. neste ledige time er 21 februar, men jeg vurderer å gå privat i studentbyen jeg bor i. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt dette er overhodet ikke normalt! Kom deg til lege!

Anonymkode: 4ec2d...88e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mye av dette men jeg har ME etter jeg kollapset helt. Er det mye stress i livet ditt? Stress og utmattelse kan gi alle mulig nevrologiske problemer men først må man utelukke andre årsaker. Så en tur til lege er ett sted å starte. Feks sjekk B12 nivåer- det kan gi slike sympt muskelsvakhet, parestesier osv. går man med slike ting over mange år så får man mange sympt. 

Jeg er stresset, ja, men har tatt mange blodprøver og alt er bra. Jern er på topp. Jeg er innenfor B12 referanseverdiene osv. jeg spiser mye egg, kylling, fisk osv. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sant, men vet at det kan oppstå i alle alder. Har personlig ikke foreldre med ALS, eller søsken med det. Besteforeldrene mine er fremdeles i live, og selv om de ikke kan gå er det ikke ALS de er rammer av, men mer kognitive ting.

TS

Alt kan i teorien være mulig, men når noe er svært usannsynlig så burde du ikke tro på det før det er bekreftet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt dette er overhodet ikke normalt! Kom deg til lege!

Anonymkode: 4ec2d...88e

Tenker jeg og TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner at du er bekymret, men dette kan være "alt mulig" annet altså. Psykisk også pga stress. Det er nok ikke ALS.

Men jeg ville gått til legen og få sjekket ut hva det er 

Anonymkode: bc0a1...d9d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ALS er helt ekstremt sjeldent, og enda mye mer sjeldent hos så unge mennesker. En 22-åring som har merket antydning i "flere år", altså ALS-symptomdebut i tenårene, ville vært ekstremt oppsiktsvekkende. Ikke som i en av tusen, men som i en av millioner.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er lurt å gå til legen her for å få tatt en kikk på hva enn dette er. ALS-frykten fremstår likevel som et spor hjernen har låst seg i mer enn noe det er begrunnet frykt for.

Så får jeg veldig klart inntrykk av at "nesten sikkert ALS" og "en milliondels sjanse for ALS" oppleves ganske likt for deg, nå som angsten først har satt seg. Derfor er legetime, og sikkert så raskt som mulig bare for å få høre dette fra andre enn anonyme KG-brukere, antagelig beste vei å gå.

Anonymkode: 0c5fe...1c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt kan i teorien være mulig, men når noe er svært usannsynlig så burde du ikke tro på det før det er bekreftet.

Ja, men det er litt vanskelig å tro når jeg på en alder av 22 år ikke får til å presse ned med en finger. Det er jo alvorlig. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er stresset, ja, men har tatt mange blodprøver og alt er bra. Jern er på topp. Jeg er innenfor B12 referanseverdiene osv. jeg spiser mye egg, kylling, fisk osv. TS

Selvom du er innenfor så kan det hende du har funksjonell mangel. Jeg lå på 250 ish i alle år og ble mye bedre når jeg går på høydose B12 dvs få nivåene  over ref grensa. Alt under 350 må ses på som mangel og utredes. Men dette må du nesten nøste i sammen med lege. Stress og utmattelse kan som sagt gi alle disse tingene du ramser opp, kroppen har brukt opp ressursene sine . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ALS er helt ekstremt sjeldent, og enda mye mer sjeldent hos så unge mennesker. En 22-åring som har merket antydning i "flere år", altså ALS-symptomdebut i tenårene, ville vært ekstremt oppsiktsvekkende. Ikke som i en av tusen, men som i en av millioner.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er lurt å gå til legen her for å få tatt en kikk på hva enn dette er. ALS-frykten fremstår likevel som et spor hjernen har låst seg i mer enn noe det er begrunnet frykt for.

Så får jeg veldig klart inntrykk av at "nesten sikkert ALS" og "en milliondels sjanse for ALS" oppleves ganske likt for deg, nå som angsten først har satt seg. Derfor er legetime, og sikkert så raskt som mulig bare for å få høre dette fra andre enn anonyme KG-brukere, antagelig beste vei å gå.

Anonymkode: 0c5fe...1c2

Men det er jo ikke antydning når jeg ikke får til å gjøre noe med en finger, og har generell svakhet i en hånd. Det er ikke noe jeg føler. Det er noe jeg ser. Jeg får det ikke til.  Jeg håper jo ikke at det er det, men jeg vet ikke hva annet det kan være. TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt mye rykninger, prikking og nummenhet. Tok masse blodprøver gjennom flere år, men ble aldri kommentert om noen mangler. Men det var feil. Jeg hadde b12 nivåer på lavere delen av 200, og jeg fikk vite via B-12 foreningen at man kunne ha funksjonell mangel når man lå så lavt, selv om det var innenfor normalen. 
Jeg tror helsevesenet opererer med at man kan ha funksjonell mangel opp til 350, mens noen spesialister/andre land mener det bør ligge mye høyere enn dette igjen. 

B-12 mangel kan gi store problemer med utmattelse og de symptomene du nevner. Det er veldig viktig for normal nervefunksjon, både fysisk, psykisk, og mentalt. Påvirker muskelkraft også. 

Så det er det første jeg ville ha gjort, sjekke alt av vitaminer og mineraler. 

Viktig også å være obs på mineraler som salt, magnesium, og kalium. For lite av dette kan gi en del av de samme problemene. 

Anonymkode: da80b...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt usannsynlig att det er ALS. Du er så ung at jeg tror det er noe helt uskyldig som stress eller vitaminmangel. HVIS det først skal være noe alvorlig så ville jeg heller tenkt lupus eller ms fremfor als. Dog så er det også veldig sjeldent. Det er bare å bestille den legetimen så får du det ut av verden.

Anonymkode: c65a0...c35

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...