Gå til innhold

Vente med energieffektivisering av bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vil totalrenovere boligen og i den sammenheng gjøre tiltak for energieffektivisering som f eks etterisolering, skifte vinduer, installere varmepumpe og balansert ventilasjon. Er det vits å totalrenovere nå, eller burde vi vente til det kommer bedre økonomiske støtteordninger mtp statens mål om å kutte energiforbruk i bygningsmassen?

Anonymkode: b4bf0...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok ikke at det blir rare støtteordninger for hvermansen, kanskje for verneverdige boliger?

Anonymkode: 41d91...5e1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ventet hvis jeg først skal gjøre noe med huset, man må regne med at både prisen på materialer og håndverkere vil stige kraftig etter hvert som tidsfristen nærmer seg, leverandørene vil tjene mest mulig og det vil håndverkerne også, en annen ting er at vi har vel snart ikke håndverkere igjen her i landet fordi alle har fokus på en eller annen master så de som skal gjøre jobben må hentes fra Polen, Spania og andre steder.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at det vil bli bedre støtteordninger. Det vi har sett er jo at ENØK-tilskudd fases ut. 

Anonymkode: 730b2...a08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtteordningene var heller ikke generøs i fortiden. Hvorfor vil du utsette stresset med oppussing og velferden du kan ha etterpå bare på grunn av noen kroner?

Schmuhu

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Støtteordningene var heller ikke generøs i fortiden. Hvorfor vil du utsette stresset med oppussing og velferden du kan ha etterpå bare på grunn av noen kroner?

Schmuhu

Å etterisolere utsiden av huset med bytte av vinduer og dører, isolere på loftet og evt drenere/isolere kjeller blir vel fort millionen? Hvis dette blir momsfritt og det evt kommer noe støtte på toppen så blir det jo mer enn noen kroner?

Anonymkode: 47948...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir rare kronene hvorfor skal staten betale oppussingen til folk ? Dessuten vil det bli en helvetes inflasjon 

Endret av Maskinfører
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Tror ikke det blir rare kronene hvorfor skal staten betale oppussingen til folk ? Dessuten vil det bli en helvetes inflasjon 

Hvis staten har forpliktet oss til at alle hus skal være passive innen 2050 og ha TEK10 standard lenge før det (og EU krever mye av det samme) så ser jeg ikke hvordan det skal la seg gjøre med annet enn pisk eller gulrot. Enten 5-doble strømprisene og forby fyring med ved, ilegg huseiere med dårlig isolasjon 150.000 miljø-eiendomsavgift, eller gi tilskudd.

Bare pisk vil være vanskelig politisk. Hva skjer med Olga på 78 som bor i et trekkfullt hus i Gokk med minstepensjon og null salgsverdi? Skal staten drive henne ut av skjithælveteskåken?

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvis staten har forpliktet oss til at alle hus skal være passive innen 2050 og ha TEK10 standard lenge før det (og EU krever mye av det samme) så ser jeg ikke hvordan det skal la seg gjøre med annet enn pisk eller gulrot. Enten 5-doble strømprisene og forby fyring med ved, ilegg huseiere med dårlig isolasjon 150.000 miljø-eiendomsavgift, eller gi tilskudd.

Bare pisk vil være vanskelig politisk. Hva skjer med Olga på 78 som bor i et trekkfullt hus i Gokk med minstepensjon og null salgsverdi? Skal staten drive henne ut av skjithælveteskåken?

Blir aldri tilbakevirkende krav,kun nybygg å fratrekk ved salg. Alle kan bo i egne boliger så lenge de ønsker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Blir aldri tilbakevirkende krav,kun nybygg å fratrekk ved salg. Alle kan bo i egne boliger så lenge de ønsker.

Nybygg bygges vel med høy energigrad den dag allerede. Skal resten av befolkningen miste store verdier på boligene sine fordi EU har vedtatt dette, når vi ikke er medlem av EU en gang? Vi hadde jo vært innafor klimamålene hadde ikke Solberg oppført seg som en gal diktator i sin tid: 

"Høyre-leder Erna Solberg gikk på talerstolen og advarte kraftig mot et vedtak på partiets landsmøte i kveld. Landsmøtet sluttet nemlig opp om et forslag om å «inkludere CO2-binding av skog i klimamålene på tilsvarende måte som EU gjør i sitt klimaregnskap, og justere Norges klimamål slik at ambisjonsnivået opprettholdes:"

https://www.nrk.no/nyheter/solberg-grep-inn-mot-skogvedtak-_-hoyre-snudde-1.16351807

Dette er galskap, og jeg forstår ikke hvorfor folk ser ut til å bare godta det.

Anonymkode: 139e3...fef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Fordi Stortinget har mål om å kutte 10TWt i bygningsmassen innen 2030. De har klart 1/3 av målet på 2/3 av tiden. Begynner å få dårlig tid nå.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Virker som de fleste partier (ifølge debatten) ikke vil tre disse tiltakene over hodet for folk og bruke pisk, derfor er det vel bare gulrot igjen? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi Stortinget har mål om å kutte 10TWt i bygningsmassen innen 2030. De har klart 1/3 av målet på 2/3 av tiden. Begynner å få dårlig tid nå.

Nettopp. Virker som de fleste partier (ifølge debatten) ikke vil tre disse tiltakene over hodet for folk og bruke pisk, derfor er det vel bare gulrot igjen? 

ts

Ja mulig det er Stortinget som har bestemt det men jeg tror ikke noe på det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De fattigste kommer ikke til å ha råd til det uansett om det er pisk og eller gulrot de kommer vel da mest sannsynligvis og melde seg ut av samfunnet og flytte i skauen jeg tror Olga vil bli drevet fra gård og grunn det tror jeg nok 😉 det trenger ikke å være Olga det holder med vanlig Uføretrygd for alt stoppes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Olga kan bo i et trekkfullt hus uten å gjøre noe, det blir først et problem den dagen Olga eller hennes arvinger skal selge eller leie ut det trekkfulle huset, så vidt jeg har forstått. Noe som for så vidt er like fullt et problem.

Anonymkode: 2f62b...362

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Olga kan bo i et trekkfullt hus uten å gjøre noe, det blir først et problem den dagen Olga eller hennes arvinger skal selge eller leie ut det trekkfulle huset, så vidt jeg har forstått. Noe som for så vidt er like fullt et problem.

Anonymkode: 2f62b...362

Hvis det er mange nok Olga-er så kommer ikke politikerne til å få måloppnåelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

De fattigste kommer ikke til å ha råd til det uansett om det er pisk og eller gulrot de kommer vel da mest sannsynligvis og melde seg ut av samfunnet og flytte i skauen jeg tror Olga vil bli drevet fra gård og grunn det tror jeg nok 😉 det trenger ikke å være Olga det holder med vanlig Uføretrygd for alt stoppes 

En mulighet er at Olga får tilskudd til å flytte i en liten leilighet og skjithelveteskåken skrotes.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En mulighet er at Olga får tilskudd til å flytte i en liten leilighet og skjithelveteskåken skrotes.

Tro hvem som skal betale for gildet? Det er vel ikke tilfeldigvis Olga og alle hennes medborgere tro?

Anonymkode: dd9bf...535

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du satt deg inn i dette i det hele tatt?

Anonymkode: a4c20...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...