AnonymBruker Skrevet 12. februar #61 Del Skrevet 12. februar VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 4.2.2025 den 20.39): Ja, det er for stor belastning for en 8 mnd gammel hund, at du ikke ser det betyr ikke annet enn at du ikke vet helt hva du ser, hvilket er en ærlig sak. En ung hund kjenner ikke sine begrensninger, og en hund med høyt driv for fysisk aktivitet- som en Alaska husky- vil jobbe til den er over grensen pluss litt. Derfor løper hunder seg ihjel, feks. Dermed er det opp til oss mennesker å begrense slik at vi ikke gjør skade, det er vårt ansvar. Les Sukkertøy sitt innlegg, forhør deg gjerne med veterinærer. Her påberoper du deg nok større kunnskap enn du har. Anonymkode: fa793...6b9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 12. februar #62 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her påberoper du deg nok større kunnskap enn du har. Anonymkode: fa793...6b9 Javel, hva spesifikt mener du er feil og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. februar #63 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 21.43): Det var et rart ord. Hvorfor ikke bare kalle det sekk for hund? Anonymkode: 57064...818 Fordi sekk er noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 15. februar #64 Del Skrevet 15. februar "Hunden din skal ikkje bere kløyv før den er minimum halvanna år gammal, og da ha gjort trening med han frå han var kvalp. Og den fyrste sesongen skal han ikkje bere meir enn fem-seks kilo, seier Monsen." fra https://www.nrk.no/kultur/dette-ma-du-tenke-pa-nar-du-tar-med-hund-pa-tur-1.17201044 så her motsier han seg selv 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #65 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 21.40): Om dere reagerer på dette bør dere ikke se monsen i Alaska! Han går over Alaska i nesten tre år. På turen får ene tispa valp. Den stikker han i en sovepose for mor må trekke sleden videre. Så får hun amme innimellom. Valpen blir til slutt drept av en annen tispe i spannet. Hundene spiser et pinnsvin. De klarer ikke lukke munnen pga piggene. Monsen tar det chili. Venter til de er så slitne at de sovner og begynner å trekke løs piggene med tang. Eller når ene tispa angriper en annen tispe og han syr det selv, midt ute i ødemarka. Og en hund bare dør plutselig. En annen velger han å ta livet av selv, fordi den skadet foten. På en side er det jo naturlig, dyreverden er brutal. På en annen side velger han å dra ut langt fra veterinær med hundene. Anonymkode: f4f3b...1c4 Det er Canada på tvers, ikke Alaska. Elsker den serien, ser den på nytt hvert år. Anonymkode: 343b0...913 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #66 Del Skrevet 15. februar Arx skrev (2 timer siden): "Hunden din skal ikkje bere kløyv før den er minimum halvanna år gammal, og da ha gjort trening med han frå han var kvalp. Og den fyrste sesongen skal han ikkje bere meir enn fem-seks kilo, seier Monsen." fra https://www.nrk.no/kultur/dette-ma-du-tenke-pa-nar-du-tar-med-hund-pa-tur-1.17201044 så her motsier han seg selv Nei, for treningen er jo nettopp å bære kløv. Du kan ikke trene på det uten å la hunden bære. Dessuten bar ikke hunden kløv hver dag eller over mange timer, og det var heller ikke første gang den bar. Anonymkode: f4f3b...1c4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #67 Del Skrevet 15. februar Hele diskusjonen minner meg om en hendelse ei venninne av meg hadde i sin tid. Hunden var 8-9 måneder gammel og så begynte den å halte. Hun gikk til veterinær, tok røntgen og fikk beskjed om at hunden hadde alvorlig skjelettskade så de anbefalte å avlive hunden. Jeg anbefalte henne å få en second opinion hos en annen veterinær, en som hadde erfaring med denne slags hund/skjelett. Denne veterinæren sa at hunden hadde det skjelettet den skulle ha for alderen og det var normalt at de haltet litt i denne perioden (voksesmerter) - hunden ble vel 11-12 år. Samme greia er det her, folk uttaler seg uten kunnskap om de rasetypiske egenskapene, i tillegg vet de ikke hva treningsgrunnlaget er før Monsen tok Teddy med på tur. Har selv en veldig rasetypisk arbeidshund - hadde han kun fått 20 minutt lang trim av gangen i en alder av 6-7 måneder så hadde han kompensert det med å spise opp halve sofaen i den perioden. Anonymkode: 25a58...c49 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 15. februar #68 Del Skrevet 15. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, for treningen er jo nettopp å bære kløv. Du kan ikke trene på det uten å la hunden bære. Dessuten bar ikke hunden kløv hver dag eller over mange timer, og det var heller ikke første gang den bar. Anonymkode: f4f3b...1c4 "Hunden din skal ikkje bere kløyv før den er minimum halvanna år gammal" Hunden i serien var 8 mnd gammel. Og man kan bygge mye grunnmusklatur uten kløv. Endret 15. februar av Arx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #69 Del Skrevet 15. februar Arx skrev (5 minutter siden): "Hunden din skal ikkje bere kløyv før den er minimum halvanna år gammal" Hunden i serien var 8 mnd gammel. Og man kan bygge mye grunnmusklatur uten kløv. Og man kan fint bygge grunnmusklatur med lkøv også, uten at hunden tar skade av det. Anonymkode: f4f3b...1c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #70 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, for treningen er jo nettopp å bære kløv. Du kan ikke trene på det uten å la hunden bære. Dessuten bar ikke hunden kløv hver dag eller over mange timer, og det var heller ikke første gang den bar. Anonymkode: f4f3b...1c4 Jo, det kan man. Man kan trene med tom kløv med avispapir som kun gir volum. Og øke gradvis når kropp og muskulatur er klar. Helt anderledes å gå med kløv kontra sele. Spesielt i terreng eller skogen der kløven dulter borti busker eller trær. Anonymkode: 09c4e...ff6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #71 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 14.02): Her påberoper du deg nok større kunnskap enn du har. Anonymkode: fa793...6b9 Hun har absolutt ett poeng. Jeg driver med huskyer selv og har noen som fint kan løpe til de stuper. Som jeg må være av knappen til. Har dog også noen som aldri tar ut maks. Stor variasjon innen alaska husky. Syns selv monsen begynner fortidlig med kløv, spesielt med såpass tung belastning når han kun er 8 mnd. Begynner med kløv tilvenning ved 12 mnd alderen. Men med tom kløv og gradvis økning. Anonymkode: 09c4e...ff6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 16. februar #72 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo, det kan man. Man kan trene med tom kløv med avispapir som kun gir volum. Og øke gradvis når kropp og muskulatur er klar. Helt anderledes å gå med kløv kontra sele. Spesielt i terreng eller skogen der kløven dulter borti busker eller trær. Anonymkode: 09c4e...ff6 Jo man kan hva? Jeg har da ikke ment noe annet heller har jeg? Jeg svarte på ditt innlegg med at det er helt ufarlig å trene på kløvbruk med kløv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 19. februar #73 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 14.02): Her påberoper du deg nok større kunnskap enn du har. Anonymkode: fa793...6b9 Jeg venter fortsatt på at du skal begrunne din påstand.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #74 Del Skrevet 23. februar VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 4.2.2025 den 13.47): Huskyer er ikke av en annen verden, og Monsen er heller ikke fasiten på hvordan man bør behandle slike. De fleste mellomstore/store hunder, som feks Alaska huskyer, er ferdig utvokst rundt 12 måneder og bør ikke belastes noe særlig med kløv før de runder året. Vi ser at Teddy belastes for hardt og er så sliten at han sover en hel dag iføge Monsen, det er ikke god dyrevelferd å pushe en 8 måneder gammel hund så langt. Overbelastning er dessverre veldig vanlig når det gjelder trekkhunder, bare se på Monsen og hundene, der han kjører bikkjene så hardt at de er totalt knekt når de kommer til sjekkpunkt. Monsen er faktisk fasiten for sine hunder. Frekt å sitte å kritisere dette uten å kjenne hundene engang. Hunden ser ut til å ha det mer enn godt nok og tar ikke skade av kløv. Ikke vet du hva vekta en gang var. Fremmede på nett derimot, virker å ha lite selvinnsikt som bare kan pøse ut med slike kommentarer. Anonymkode: fe699...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #75 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 21.26): Hele diskusjonen minner meg om en hendelse ei venninne av meg hadde i sin tid. Hunden var 8-9 måneder gammel og så begynte den å halte. Hun gikk til veterinær, tok røntgen og fikk beskjed om at hunden hadde alvorlig skjelettskade så de anbefalte å avlive hunden. Jeg anbefalte henne å få en second opinion hos en annen veterinær, en som hadde erfaring med denne slags hund/skjelett. Denne veterinæren sa at hunden hadde det skjelettet den skulle ha for alderen og det var normalt at de haltet litt i denne perioden (voksesmerter) - hunden ble vel 11-12 år. Samme greia er det her, folk uttaler seg uten kunnskap om de rasetypiske egenskapene, i tillegg vet de ikke hva treningsgrunnlaget er før Monsen tok Teddy med på tur. Har selv en veldig rasetypisk arbeidshund - hadde han kun fått 20 minutt lang trim av gangen i en alder av 6-7 måneder så hadde han kompensert det med å spise opp halve sofaen i den perioden. Anonymkode: 25a58...c49 Når folk gjør seg til eksperter ved å google uten å kjenne til hverken hunden eller treningen, sier det jo sitt. Dessverre er det dit vi har kommet i dag. Hunder er ikke utypisk individer med ulike egenskaper. Anonymkode: fe699...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #76 Del Skrevet 24. februar Skulle jeg hatt en husky så hadde jeg ringt Monsen før noen annen. Jeg vil tro han er en av de fremste ekspertene på akkurat den hunderasen siden han har hatt slike et halvt århundre (eller kanskje ikke så lenge da...). Anonymkode: 610fd...7ed 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 24. februar #77 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Monsen er faktisk fasiten for sine hunder. Frekt å sitte å kritisere dette uten å kjenne hundene engang. Hunden ser ut til å ha det mer enn godt nok og tar ikke skade av kløv. Ikke vet du hva vekta en gang var. Fremmede på nett derimot, virker å ha lite selvinnsikt som bare kan pøse ut med slike kommentarer. Anonymkode: fe699...514 Nå sa jo faktisk han selv at kløven var 5-6 kilo da, så det må man vel nesten bare tro på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 25. februar #78 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 0.33): Monsen er faktisk fasiten for sine hunder. Frekt å sitte å kritisere dette uten å kjenne hundene engang. Hunden ser ut til å ha det mer enn godt nok og tar ikke skade av kløv. Ikke vet du hva vekta en gang var. Fremmede på nett derimot, virker å ha lite selvinnsikt som bare kan pøse ut med slike kommentarer. Anonymkode: fe699...514 Det er helt greit å demonstrere sin uvitenhet, slik du her gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 25. februar #79 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 6.51): Skulle jeg hatt en husky så hadde jeg ringt Monsen før noen annen. Jeg vil tro han er en av de fremste ekspertene på akkurat den hunderasen siden han har hatt slike et halvt århundre (eller kanskje ikke så lenge da...). Anonymkode: 610fd...7ed Stikkordet er "vil tro". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #80 Del Skrevet 27. februar Arx skrev (På 15.2.2025 den 19.00): "Hunden din skal ikkje bere kløyv før den er minimum halvanna år gammal, og da ha gjort trening med han frå han var kvalp. Og den fyrste sesongen skal han ikkje bere meir enn fem-seks kilo, seier Monsen." fra https://www.nrk.no/kultur/dette-ma-du-tenke-pa-nar-du-tar-med-hund-pa-tur-1.17201044 så her motsier han seg selv Legg merke til at her uttaler Monsen seg om hva Norges befolkning skal ta hensyn til før de drar på tur med hunden, altså Kari og Ola som er blitt inspirert og vil at Fido skal drasse med seg halve sekken førstegang han skal bære kløv. Artikkeloverskriften er ikke SLIK GJØR JEG. En person som har drevet med hund på samme nivå som Monsen kjenner til begrensninger, og kan igjenkjenne en hunds bruksegenskaper tidlig. Alaska husky spesielt er blandingshunder, så det er ekstremt stort spenn i behovene og egenskapene til hvert enkelt individ, og dermed evne til å prestere tungt tidlig, eller ikke. Anonymkode: 41b7f...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå