Gå til innhold

Monsens 8 mnd gamle kløvhund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 10.43):

Så på Monsen og nasjonalparkene, som forøvrig er et fantastisk program. Der har han med seg sin 8 mnd gamle hannhund av det jeg regner med er husky.

Monsen har hatt den med seg i skogen i ordentlig terreng fra den var bitteliten. Og som 8 mnd gammel hadde han den med på tur på vidda med kløv,gjennom elver og skikkelige steinurer. 

Hunden var intet mindre enn imponerende, lykkelig, gikk med halen i været - og hadde nok energi til å herpe  bådet teltet og alt annet han greide å få tak i 😅

Så,er spørsmålet; er hundefolket i dag helt tullete, som knapt tør la hundene røre seg utenfor hagen før de er 2 år,eller tar Monsen feil ? Jeg regner med han trenger hunder som fungerer, så det må jo fungere slik han gjør det. Eller er huskyer av en annen verden ?

Anonymkode: 9bb41...285

Hva betyr kløv?

Anonymkode: 57064...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr kløv?

Anonymkode: 57064...818

Det er en sånn "sekk" som hunden kan bære ting i.

Screenshot_20250206_202649_Chrome.jpg

Anonymkode: c7e8b...d59

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 5.2.2025 den 19.44):

Der et utrent øye ser glade og ivrige hunder, kan et trent øye se stress og overbelastning. 

Det er jo mulig at turen hadde vært i overkant strevsom også uten kløv, det er dog umulig å vite så ingen vits i å spekulere i. Det var kløvingen som var problematisk i dette tilfellet. 

Vel,her tror jeg muligens det er du som er utrent..   Selv om jeg så på med kritisk blikk hele veien,og jeg ikke er helt enig i at han satte kløv på hunden,kunne jeg fortsatt ikke se at hunden var stresset /overbelastet .

Jeg kan selvfølgelig ta feil,for jeg tror kanskje man også bør kjenne hunden for å si det sikkert. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 5.2.2025 den 19.44):

Der et utrent øye ser glade og ivrige hunder, kan et trent øye se stress og overbelastning. 

Det er jo mulig at turen hadde vært i overkant strevsom også uten kløv, det er dog umulig å vite så ingen vits i å spekulere i. Det var kløvingen som var problematisk i dette tilfellet. 

Og hvordan vet du at at det du mener du så av stress/overbelastning skyldtes kløven  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og hvordan vet du at at det du mener du så av stress/overbelastning skyldtes kløven  ?

Hunden er for ung til å bære kløv med vekt i vanskelig terreng. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han sagt hvor mye kløven veide? Tror ikke det var mye. 

Til vanlig skal en hund bære det den skal spise, men tror Monsen tok vekk ganske mange kilo. 

Har hatt husky, den trakk slede men liten vekt selvsagt når den var på samme alder. Læreren min på skolen som var "ekspert" på hunder, sa ikke et ord. Monsen har trent hunden godt i ulendt terreng før turen, tror det går bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.38):

Jeg syns det er dårligere hundehold med alle huskyene som forblir asfaltravere hele livet, enn de vante turhundene til Monsen eller andre deltakere av hundeløp. 

Jeg har hatt a. husky og det er ingenting de elsker mer enn å få kjørt seg. De har en vanvittig kapasitet, og det er helt standard at profesjonelle hundekjørere begynner med _trappvis_ trening fra rundt 6 mnd gammel.

Anonymkode: 41b7f...a6f

At noe er vanlig praksis betyr ikke nødvendigvis at det er bra for hundene. Å si at "de elsker det" er den største og farligste illusjonen vi mennesker har hva gjelder vårt dyrehold. Trekkhunder elsker å trekke, kamphunder elsker å slåss etc..gjør de virkelig det? Har de et faktisk valg? Eller er dette er kun en måte å rasjonalisere vår bruk av dyrene på? Til ettertanke. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (28 minutter siden):

Hunden er for ung til å bære kløv med vekt i vanskelig terreng. 

Ja,det er absolutt mulig. Jeg ville bare vite hva du med ditt trente øye så,som ikke jeg så ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (1 time siden):

At noe er vanlig praksis betyr ikke nødvendigvis at det er bra for hundene. Å si at "de elsker det" er den største og farligste illusjonen vi mennesker har hva gjelder vårt dyrehold. Trekkhunder elsker å trekke, kamphunder elsker å slåss etc..gjør de virkelig det? Har de et faktisk valg? Eller er dette er kun en måte å rasjonalisere vår bruk av dyrene på? Til ettertanke. 

Jeg antar du aldri har eid en trekkhund? Jeg har selv en Alaska husky og jeg kan ikke si annet enn at hun elsker å trekke! Helt fra hun var 4-5 måneder har hun trukket ivrig i sele. Hun kan gå pent i halsbånd, men det er når trekkselen kommer frem at hun hopper rundt av glede og kjefter hvis vi blir forsinket ut. Jo dårligere vær med vind og sludd, dess mer i arbeidsmodus går hun. Inne har hun som de fleste Alaska huskyer en svært god av-knapp og ligger og slapper av i sofaen.

Jeg har eid mange hunder, men aldri hatt en hund med så stor arbeidslyst på å trekke og gå som henne. Det er også da hun gir aller best kontakt og arbeider tydelig for oss med å følge hver eneste kommando. Litt på samme måte som at gjeterhunden jeg hadde som ungdom elsket å samle inn hestene som kvelden, uten at hun egentlig var trent for det. 

Så min trekkhund elsker å trekke, det er det hun er avlet for i generasjoner, akkurat som jakthunder er avlet for sitt bruk og gjeterhundee for sitt bruk. 

Anonymkode: 700a1...485

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at trekkhunder skal få trekke og jobbe, men kroppen må være ferdig utviklet først. Hunden blir ikke skadet etter en tur, men skader kan oppstå senere ettersom hundens kropp ikke er ferdig utviklet. Dette gjelder alle hunder. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal belaste hunden mens den er så ung og risikere at den får skader. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (17 timer siden):

Har han sagt hvor mye kløven veide? Tror ikke det var mye. 

Til vanlig skal en hund bære det den skal spise, men tror Monsen tok vekk ganske mange kilo. 

Har hatt husky, den trakk slede men liten vekt selvsagt når den var på samme alder. Læreren min på skolen som var "ekspert" på hunder, sa ikke et ord. Monsen har trent hunden godt i ulendt terreng før turen, tror det går bra. 

Han sier rundt 5 kg i starten av episoden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkertøy skrev (16 timer siden):

Det er klart at trekkhunder skal få trekke og jobbe, men kroppen må være ferdig utviklet først. Hunden blir ikke skadet etter en tur, men skader kan oppstå senere ettersom hundens kropp ikke er ferdig utviklet. Dette gjelder alle hunder. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal belaste hunden mens den er så ung og risikere at den får skader. 

Det er ikke helt riktig at kroppen må være ferdig utvikla før den belastes. Dette gjelder ikke bare hund men også hest og menneske for å nevne noen arter man har mye forskning på.

Unge kropper skal ikke OVERbelastes men belastning i ung alder forbereder kroppen på belastninger som voksen.

For eksempel gir styrketrening fordeler for beintetthet, belastning på lunger fører til bedre lungekapasitet og hjerter trenger belastning for å bli godt rusta for belastninger senere. Igjen, alt med måte men man kan faktisk ikke la være å belaste en arbeidende hund før den er to år (som er alderen mange mener man må vente med alle belastninger) og så tro den vil ha forutsetningene for å fungere til arbeidet sitt med oppstart først da. Det tar tid å bli god og den tiden må starte før hunden er ferdig utvikla. 

Anonymkode: 258aa...fd2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke helt riktig at kroppen må være ferdig utvikla før den belastes. Dette gjelder ikke bare hund men også hest og menneske for å nevne noen arter man har mye forskning på.

Unge kropper skal ikke OVERbelastes men belastning i ung alder forbereder kroppen på belastninger som voksen.

For eksempel gir styrketrening fordeler for beintetthet, belastning på lunger fører til bedre lungekapasitet og hjerter trenger belastning for å bli godt rusta for belastninger senere. Igjen, alt med måte men man kan faktisk ikke la være å belaste en arbeidende hund før den er to år (som er alderen mange mener man må vente med alle belastninger) og så tro den vil ha forutsetningene for å fungere til arbeidet sitt med oppstart først da. Det tar tid å bli god og den tiden må starte før hunden er ferdig utvikla. 

Anonymkode: 258aa...fd2

At kroppen skal brukes er jeg selvfølgelig enig med deg i. Jeg snakker om å ikke belaste en 8 mnd gammel hund med kløv som veier 5 kg, slik som Monsen gjorde her. En så ung hund har nok belastning med å gå i terrenget hvor de var. Så kan man øve på å bruke kløv i en annen setting. Da er det lurt å begynne med en tom kløv og så øk vekten litt og litt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye har nå med rase å gjøre. Vi slipper nå Elghund valp gjerne i skogen fra de er 8 til 10 mnd på første jakt.

Vi er nå ute i skogen og mark fra dag 1 når vi får ny jemthund valp i huset. Lærer de tidlig å svømme, osv. Innkalling, sporing på blod osv. Ene Vi hadde her hadde nå los på elg før den var 1 år. Jo mer vi er i skogen jo flinkere blir den til det den ska jobbe med. Starter å med å gå med kløv tidlig uten noe oppe i for at ska bli vandt til å ha med og etter som vokser får den litt i. Gjør vandt til sele slik at den tidlig lærer å dra slede.  I begynnelsen løper løst ved siden av de andre i spannet. Og etterhvert festes i spannet med de andre hundene. For å bygge opp kroppen. 

Vi ser selv har en ikke vendt hunden til tidlig å ha på sele, kløv osv eller gå spor jo være blir det til å lære dem oppgaven

Anonymkode: 55b45...35b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye har nå med rase å gjøre. Vi slipper nå Elghund valp gjerne i skogen fra de er 8 til 10 mnd på første jakt.

Vi er nå ute i skogen og mark fra dag 1 når vi får ny jemthund valp i huset. Lærer de tidlig å svømme, osv. Innkalling, sporing på blod osv. Ene Vi hadde her hadde nå los på elg før den var 1 år. Jo mer vi er i skogen jo flinkere blir den til det den ska jobbe med. Starter å med å gå med kløv tidlig uten noe oppe i for at ska bli vandt til å ha med og etter som vokser får den litt i. Gjør vandt til sele slik at den tidlig lærer å dra slede.  I begynnelsen løper løst ved siden av de andre i spannet. Og etterhvert festes i spannet med de andre hundene. For å bygge opp kroppen. 

Vi ser selv har en ikke vendt hunden til tidlig å ha på sele, kløv osv eller gå spor jo være blir det til å lære dem oppgaven

Anonymkode: 55b45...35b

Jeg hører ingen ekspert men leste en bok om fysioterapi for hunder for litt siden. Der sto det at man må starte tidlig med tilvenning, men da med trekksele uten å trekke, eller med tom kløv. Man skal vente til hunden er 12md før man legger på vekt.

jeg syns 5kg hørtes mye ut men er som sagt ingen ekspert på tema

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg har en valp på 5 mnd, sprek og aktiv. Han er med meg på jobb hver dag, men nå har jeg det problemet at bilen min har streiket, og jeg har ikke råd til å kjøpe ny før om en måned eller to. Er det ok at han går til og fra jobb (30 min, ca 3 km) med meg? Ser jo det skrives at valper på 5 mnd skal ha kun 20 minutter med mosjon, men har nok ikke fulgt dette helt så langt.... Alternativt må jeg begynne å ha ham hjemme mens jeg er på jobb 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Litt OT, men jeg har en valp på 5 mnd, sprek og aktiv. Han er med meg på jobb hver dag, men nå har jeg det problemet at bilen min har streiket, og jeg har ikke råd til å kjøpe ny før om en måned eller to. Er det ok at han går til og fra jobb (30 min, ca 3 km) med meg? Ser jo det skrives at valper på 5 mnd skal ha kun 20 minutter med mosjon, men har nok ikke fulgt dette helt så langt.... Alternativt må jeg begynne å ha ham hjemme mens jeg er på jobb 😭

Syns ikke det høres problematisk ut, men jeg ville beregnet god tid sånn at hunden kan ta seg litt puser og snuse underveis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den 5 minutters reglen er det 0 forskning bak, bare tull og tøys.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 4.2.2025 den 14.00):

Hadde han satt hundens ve og vel først hadde han unngått å overbelaste den i utgangspunktet.

Jeg tror det var i programmet Alaska på tvers, eller noe sånt, han "forbrukte" 4-5 hunder, kun fordi han ville tjene penger på seg selv og programmet. Hadde han satt hundene først, eller i hvert fall begynt å ta inn over seg etter tap av 2-3 hunder, at dette ikke lenger var forsvarlig for hundene, ( eller at han kanskje ikke har så greie på hunder? )  burde han kanskje kastet inn håndkleet og sagt at nå gir jeg meg…..?  Jeg kan ikke gjennomføre dette programmet ( og tjene disse pengene ) pga. videre dyrevelferd……..?

Anonymkode: d8e12...b34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...