AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:43 #1 Del Skrevet tirsdag kl 09:43 Så på Monsen og nasjonalparkene, som forøvrig er et fantastisk program. Der har han med seg sin 8 mnd gamle hannhund av det jeg regner med er husky. Monsen har hatt den med seg i skogen i ordentlig terreng fra den var bitteliten. Og som 8 mnd gammel hadde han den med på tur på vidda med kløv,gjennom elver og skikkelige steinurer. Hunden var intet mindre enn imponerende, lykkelig, gikk med halen i været - og hadde nok energi til å herpe bådet teltet og alt annet han greide å få tak i 😅 Så,er spørsmålet; er hundefolket i dag helt tullete, som knapt tør la hundene røre seg utenfor hagen før de er 2 år,eller tar Monsen feil ? Jeg regner med han trenger hunder som fungerer, så det må jo fungere slik han gjør det. Eller er huskyer av en annen verden ? Anonymkode: 9bb41...285 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:11 #2 Del Skrevet tirsdag kl 11:11 Både og. Unghunder som er trent til det, gradvis og av en erfaren eier som tar hensyn og trener variert kan fint tåle belastninger enn jevngammel hund av samme rase ikke tåler om denne ikke har blitt trent like variert, gradvis og fornuftig. Trapper og sykling er eksempler på ting man skal være forsiktig med lenge mens friere bevegelse i terreng er mye mindre belastende selv med kløv. De fleste hundeeiere har også mer asfalt og by i turene sine enn Monsen og det er belastende på sine måter. Jeg personlig har ikke hatt hunder som har vært klar for kløv i utfordrende terreng ved 8 mnd alder men jeg har heller ikke vært i Monsens sko med hans hunder. De med arbeidende hunder har gjerne hunder som tåler arbeidet sitt veldig godt men aldri ville fungert som kosedyr og omvent. Anonymkode: 258aa...fd2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet tirsdag kl 11:19 #3 Del Skrevet tirsdag kl 11:19 Det over. Disse hundene er i tillegg ofte avlet fra utpregede brukslinjer og har et gemytt og utfoldelsesbehov man aldri må finne på å putte i en leilighet i byen. Se på det som ytterpunktet av hund - mot ulven. Så sånn sett vil jeg påstå ingen tar feil, for her blander du epler og appelsiner selv om begge er frukt. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:49 #4 Del Skrevet tirsdag kl 11:49 Monsen er en erfaren hundemann med lang erfaring når det kommer til kløv, så jeg tror nok at han har gjort gode valg for sin hund. Det er ikke alle plasser at den har på kløv heller, og vekten er nok tilpasset. Likevel så tror jeg nok at det smarteste for oss andre er å tenke at 2 år er passe for å starte med kløvarbeid😄 Anonymkode: 25729...f99 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet tirsdag kl 12:47 #5 Del Skrevet tirsdag kl 12:47 (endret) Huskyer er ikke av en annen verden, og Monsen er heller ikke fasiten på hvordan man bør behandle slike. De fleste mellomstore/store hunder, som feks Alaska huskyer, er ferdig utvokst rundt 12 måneder og bør ikke belastes noe særlig med kløv før de runder året. Vi ser at Teddy belastes for hardt og er så sliten at han sover en hel dag iføge Monsen, det er ikke god dyrevelferd å pushe en 8 måneder gammel hund så langt. Overbelastning er dessverre veldig vanlig når det gjelder trekkhunder, bare se på Monsen og hundene, der han kjører bikkjene så hardt at de er totalt knekt når de kommer til sjekkpunkt. Endret tirsdag kl 12:50 av VisningsnavnPÅKREVD skriveleif 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:51 #6 Del Skrevet tirsdag kl 12:51 Han sier i programmet at siden hunden ble sliten så tok de en hviledag og at hunden fikk litt lettere kløv dagen etter. Mitt inntrykk er at han satte hundens ve og vel først. Anonymkode: 34e5e...95c 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet tirsdag kl 12:54 #7 Del Skrevet tirsdag kl 12:54 Vi er alle knekt når man har gått en hel dag i fjellet, og når man går på slike lengre turer, er det vanlig å legge inn hviledag fordi man trenger det, hund eller menneske. I tillegg er det ikke sikkert at hunden er helt knekt, men at den har en god AV- knapp, og vet og hvile når den kan. Personlig syns jeg det er for tidlig med kløv m 8 mnd, og tenker at da må man ha hatt god opptrening på hunden i forkant, samt passe på vektbelastning. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet tirsdag kl 13:00 #8 Del Skrevet tirsdag kl 13:00 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han sier i programmet at siden hunden ble sliten så tok de en hviledag og at hunden fikk litt lettere kløv dagen etter. Mitt inntrykk er at han satte hundens ve og vel først. Anonymkode: 34e5e...95c Hadde han satt hundens ve og vel først hadde han unngått å overbelaste den i utgangspunktet. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkertøy Skrevet tirsdag kl 13:29 #9 Del Skrevet tirsdag kl 13:29 Poenget med å ikke belaste en unghund er at skjelett og muskler ikke er sterkt nok for belastning utover hundens egenvekt. Jeg vet at det er veldig vanlig i trekkhundmiljøet å la unge hunder trekke, men at de klarer det er ikke det samme som at det ikke påfører skader på sikt. Jeg ble veldig skuffet da jeg så denne episoden, da mange tror at Monsen er ekspert i alt og gjør som han. Men her burde han tatt mer hensyn til hundens alder og ikke belastet hunden med kløv. Terrenget var krevende nok for en så ung hund. 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:58 #10 Del Skrevet tirsdag kl 13:58 VisningsnavnPÅKREVD skrev (49 minutter siden): Hadde han satt hundens ve og vel først hadde han unngått å overbelaste den i utgangspunktet. Men,er den virkelig overbelastet ? Jeg så aldri at hunden var det. Den lekte,rullet seg og ødela tingene til Monsen. Var den utslitt hadde den jo ikke hatt ork til det. Da de tok hviledag, hadde de gått i flere dager allerede. Jeg skal ikke si at jeg vet med sikkerhet om dette opplegget var 100% optimalt, men jeg kan ikke si jeg så annet enn en fornøyd hund. Det er lov å være sliten og trenge en hviledag uten at det nødvendigvis betyr at noe skadelig har skjedd. Jeg mener programmet setter i gang noen tanker når det kommer til dagens "fasit" på hundetrening, som jeg mener helt klart er FOR puslete. Skal kroppen tåle å brukes,må den faktisk brukes også. Og grunnlaget legges når den er ung. TS Anonymkode: 9bb41...285 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:46 #11 Del Skrevet tirsdag kl 17:46 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men,er den virkelig overbelastet ? Jeg så aldri at hunden var det. Den lekte,rullet seg og ødela tingene til Monsen. Var den utslitt hadde den jo ikke hatt ork til det. Da de tok hviledag, hadde de gått i flere dager allerede. Jeg skal ikke si at jeg vet med sikkerhet om dette opplegget var 100% optimalt, men jeg kan ikke si jeg så annet enn en fornøyd hund. Det er lov å være sliten og trenge en hviledag uten at det nødvendigvis betyr at noe skadelig har skjedd. Jeg mener programmet setter i gang noen tanker når det kommer til dagens "fasit" på hundetrening, som jeg mener helt klart er FOR puslete. Skal kroppen tåle å brukes,må den faktisk brukes også. Og grunnlaget legges når den er ung. TS Anonymkode: 9bb41...285 Enig i dette, når man ser hvor stor kapasitet et barn på 2 til 3 år kan ha på turer. En hund på 8 mnd har stor kapasitet. Anonymkode: c7e8b...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:55 #12 Del Skrevet tirsdag kl 17:55 Jeg synes det var et veldig ulendt terreng både for den unge hunden og den godt voksne Monsen, som dessuten hadde en skade. Jeg var vel mest bekymret for beina deres i steinura. ..og så lo jeg jo av den hunden som spiste og ødela det meste. Akkurat det var jo fornøyelig. 13 år gammel hund her som ikke gjør mange "hysst" ...så fikk litt flashback. Han var veldig søt. Hunden altså 😅 Anonymkode: 66ec9...540 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:02 #13 Del Skrevet tirsdag kl 18:02 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det var et veldig ulendt terreng både for den unge hunden og den godt voksne Monsen, som dessuten hadde en skade. Jeg var vel mest bekymret for beina deres i steinura. ..og så lo jeg jo av den hunden som spiste og ødela det meste. Akkurat det var jo fornøyelig. 13 år gammel hund her som ikke gjør mange "hysst" ...så fikk litt flashback. Han var veldig søt. Hunden altså 😅 Anonymkode: 66ec9...540 Jeg trodde faktisk han kom til å droppe den siste steinura mtp hunden. Jeg lo godt selv. Hysterisk morsomt, egentlig 😅 Ts Anonymkode: 9bb41...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet tirsdag kl 19:39 #14 Del Skrevet tirsdag kl 19:39 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men,er den virkelig overbelastet ? Jeg så aldri at hunden var det. Den lekte,rullet seg og ødela tingene til Monsen. Var den utslitt hadde den jo ikke hatt ork til det. Da de tok hviledag, hadde de gått i flere dager allerede. Jeg skal ikke si at jeg vet med sikkerhet om dette opplegget var 100% optimalt, men jeg kan ikke si jeg så annet enn en fornøyd hund. Det er lov å være sliten og trenge en hviledag uten at det nødvendigvis betyr at noe skadelig har skjedd. Jeg mener programmet setter i gang noen tanker når det kommer til dagens "fasit" på hundetrening, som jeg mener helt klart er FOR puslete. Skal kroppen tåle å brukes,må den faktisk brukes også. Og grunnlaget legges når den er ung. TS Anonymkode: 9bb41...285 Ja, det er for stor belastning for en 8 mnd gammel hund, at du ikke ser det betyr ikke annet enn at du ikke vet helt hva du ser, hvilket er en ærlig sak. En ung hund kjenner ikke sine begrensninger, og en hund med høyt driv for fysisk aktivitet- som en Alaska husky- vil jobbe til den er over grensen pluss litt. Derfor løper hunder seg ihjel, feks. Dermed er det opp til oss mennesker å begrense slik at vi ikke gjør skade, det er vårt ansvar. Les Sukkertøy sitt innlegg, forhør deg gjerne med veterinærer. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:01 #15 Del Skrevet onsdag kl 11:01 VisningsnavnPÅKREVD skrev (15 timer siden): Ja, det er for stor belastning for en 8 mnd gammel hund, at du ikke ser det betyr ikke annet enn at du ikke vet helt hva du ser, hvilket er en ærlig sak. En ung hund kjenner ikke sine begrensninger, og en hund med høyt driv for fysisk aktivitet- som en Alaska husky- vil jobbe til den er over grensen pluss litt. Derfor løper hunder seg ihjel, feks. Dermed er det opp til oss mennesker å begrense slik at vi ikke gjør skade, det er vårt ansvar. Les Sukkertøy sitt innlegg, forhør deg gjerne med veterinærer. Forklar gjerne hva jeg ikke så ? At den var så glad og ivrig at den nærmest gikk på adrenalin, tenker du ? Tenker du at den turen (som gikk over mange dager ) hadde vært for mye uten kløv også ? Anonymkode: 9bb41...285 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:38 #16 Del Skrevet onsdag kl 11:38 Jeg syns det er dårligere hundehold med alle huskyene som forblir asfaltravere hele livet, enn de vante turhundene til Monsen eller andre deltakere av hundeløp. Jeg har hatt a. husky og det er ingenting de elsker mer enn å få kjørt seg. De har en vanvittig kapasitet, og det er helt standard at profesjonelle hundekjørere begynner med _trappvis_ trening fra rundt 6 mnd gammel. Anonymkode: 41b7f...a6f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:44 #17 Del Skrevet onsdag kl 11:44 Det er ikke uten grunn til at man har både anker og bremse festet til sleden. Og av erfaring kan jeg fortelle deg at de fleste hundene legger seg rett ned mellom hvert sjekkpunkt på samme måte som en vanlig hund setter seg ved matskålen når det rasler i pelletsposen; fordi det er en vane og de kjenner forventningen til situasjonen. Det er ikke bare under løp hund og handler går gjennom akkurat de samme rutinene, om og om igjen. Men som de fleste hundekjørere sier, hadde det vært opp til hundene ville de gladelig kjørt videre. Anonymkode: 41b7f...a6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet onsdag kl 18:44 #18 Del Skrevet onsdag kl 18:44 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Forklar gjerne hva jeg ikke så ? At den var så glad og ivrig at den nærmest gikk på adrenalin, tenker du ? Tenker du at den turen (som gikk over mange dager ) hadde vært for mye uten kløv også ? Anonymkode: 9bb41...285 Der et utrent øye ser glade og ivrige hunder, kan et trent øye se stress og overbelastning. Det er jo mulig at turen hadde vært i overkant strevsom også uten kløv, det er dog umulig å vite så ingen vits i å spekulere i. Det var kløvingen som var problematisk i dette tilfellet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet onsdag kl 20:08 #19 Del Skrevet onsdag kl 20:08 Somregel når det diskuteres hva en hund tåler synes jeg mange hundefolk er alt for forsiktige, men her er jeg enig i at det ikke er ideelt. En 8 mnd gammel hund i god form kan gå lange turer, men den ekstra belastningen med kløv synes jeg er for tidlig. Han sier i starten av episoden at hunden bærer rundt 5 kg, hvis den eks veier 25 kg selv bærer den på 20% av egen kroppsvekt. Til sammenligning må en hund være 24 mnd gammel for å ta polarbundklubbens kløvmerke i sølv, som er 20% kroppsvekt over en tur på 20 km. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:14 #20 Del Skrevet torsdag kl 09:14 Det er ingen her som kan si noe som helst bastant om denne spesifikke hundens kapasitet, belastning eller eventuelt overbelastning basert på det programmet alene. Vi aner ikke hvor lenge de gikk, hvor mye hunden faktisk bar (Monsen nevner 5-6kg men ingenting om totalvekt med kløv eller tid/distanse), hundens vekt, hva hunden har gjort før, hvor lang hvile den fikk og så videre. Vi aner ikke om den er eller ikke er fulgt opp av vetrinær eller noe som helst annet enn at den også hadde energi til å være unghund som gjør unghund-ting. Unghunder må trenes til å tåle belastningene de skal utsettes for som voksne. Alt med måte begge veier men at en unghund går med kløv i utfordrende terreng i seg selv er faktisk ikke automatisk skadelig slik det påståes her i tråden. 6+kg i mange timer sammenhengende er noe helt annet enn under 6kg i korte strekk for eksempel. Om litt vekt og volum i kløven gjorde at den senka tempo i de verste partiene så kan det også være tryggere enn om den hadde gått helt fritt og løpt på seg skader, spesielt når Monsen selv måtte ta det veldig rolig pga sin skade. For en ivrig unghund er det fryktelig kjedelig å vente, kanskje hjalp kløven på det. Både Monsen og hunden kom seg uansett tilsynelatende helskinna gjennom en tur i tøfft terreng og tøfft vær. Anonymkode: 258aa...fd2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå