Gå til innhold

Altså, hvor vanlig er det for en kvinne på 44 år å gjøre nr 2, to ganger daglig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, altså bæsje. Jeg er en helt vanlig slank kvinne på 44 år som de siste månedene har gått på do to ganger daglig. Formiddag på jobb som nå, og på kvelden. Ikke nok med at det er to ganger, men det er så mye bæsj hver gang. Jeg er frisk, føler meg helt fin og alt det der, men er det ikke rart å bæsje så mye to ganger hver dag? Kan det være noe galt selv om jeg føler meg fin? 

Anonymkode: a9c3c...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er store variasjoner, mye er normalt. Det er jo et godt tegn at det kommer ut, hvorfor er du bekymret for det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gjort det 2 ganger hvertfall normalt sett.

Anonymkode: 48ae6...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt normalt å måtte bæsje to ganger om dagen altså. Barna mine gjør det stadig vekk hvertfall. Kan ikke svare for min del dog, jeg har ibs og bæsjer rundt 6-8 ganger om dagen 😂

Anonymkode: 69f4a...6cf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du slanker deg så kan hyppighet økes.

Anonymkode: a2217...892

Hvordan? Hvis man spiser mindre enn vanlig så burde det jo bli mindre bæsj og. Når jeg slanker meg så bæsjer jeg 1 gang på tre dager. 

Anonymkode: 49547...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spiser kommer ut igjen? Og du skriver ikke noe om fysiske plager så hva er problemet?

Er du så opphengt i å være "normal" at du må ha samme dritemønster som andre? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, altså bæsje. Jeg er en helt vanlig slank kvinne på 44 år som de siste månedene har gått på do to ganger daglig. Formiddag på jobb som nå, og på kvelden. Ikke nok med at det er to ganger, men det er så mye bæsj hver gang. Jeg er frisk, føler meg helt fin og alt det der, men er det ikke rart å bæsje så mye to ganger hver dag? Kan det være noe galt selv om jeg føler meg fin? 

Anonymkode: a9c3c...fc4

Jeg hadde satset på at det er hormonelt. 

Anonymkode: 49547...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du slanker deg så kan hyppighet økes.

Anonymkode: a2217...892

Er vel helst det motsatte. Når man slanker seg blir man ofte forstoppet. Jeg ble hvertfall det når jeg gikk ned i vekt.

Anonymkode: 1b7e3...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne på 44 og har aldri tenkt på å føre regnskap over dobesøk... Om noe er bekymringsverdig unormalt for meg, merker jeg det ganske klart, helt uavhengig av hva som er normalt og unormalt for andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har sammenheng med hvor mye du spiser og fiberinnhold. 

Faren min fikk tarmkreft, men da stoppet det mer opp + at det var blod i avføringen.

Så lenge den er fin og det kommer regelmessig, så trenger du ikke å bekymre deg.

Anonymkode: 8117c...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er flere enn 3 ganger om dagen så er det normalt. 

Anonymkode: 43803...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk mer på konsistensen enn hyppigheten.

Noen går oftere enn andre. Om den er fast og fin og etterlater lite rester og som er rask å tømme, helt ypperlig. Da har du en velfungerende tarm. Om du har veldig løst eller veldig fast, og det tar tid med mye rester, ikke fullt så bra.

Sjekk ut denne skalaen. Ligger du på 3-4 er avføringn helt perfekt.

Bristol Stool Form Scale also referred to as Bristol Stool Chart

Anonymkode: 127fb...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt normalt. Akkurat hva som er normalt for deg, er jo litt mer vanskelig å svare på. Hvis avføringen er uvanlig løs til å være deg, eller ser uvanlig ut på annen måte og/eller du har magesmerter eller alltid tidligere har bæsjet to ganger i uka, kan det kanskje være grunn til å være oppmerksom på det.

Hvis det er en endring så skyldes det vel gjerne en endring i kosthold og aktivitetsnivå? Det kan jo være at selv om du sier du spiser mindre enn tidligere, så spiser du mye frø eller et eller annet med mye fiber nå? 

Anonymkode: 1600e...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto opp for en time siden og er på do for 4 gang nå. To ganger i døgnet høres ut som en drøm for meg. K49

Anonymkode: fe30b...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...