Gå til innhold

ADHD-utredning ungdom.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en 16 år gammel sønn som går vg1 nå. Han kom til meg for litt siden og sa at han lurer på om han har ADHD. Han har tenkt på dette en stund og lagt merke til at det er mange av symptomene som passer på ham. Det mest uttalte og det som plager ham mest er at han har store problemer med å komme i gang med skolearbeid, særlig om det er et fag som ikke interesserer ham, og hvor absolutt alt annet enn arbeidet fanger oppmerksomheten hans. Han strever med å holde konsentrasjonen i timene. Han sier dette har vært sånn alltid. Det er først når prøven eller innleveringsfristen nærmer seg at han får gjort ting. På barneskolen la vi merke til at han var noe  umoden, men siden han er født sent på året tenkte vi at det hadde med det å gjøre. På ungdomsskolen har han ikke vist tegn til noe slikt. Ingen lærer, verken på barne- eller ungdomsskolen, har noen gang så mye som hintet om at han strever med noe, at det er noe unormalt eller at han kan ha en diagnose. Han har alltid gjort det bra på skolen. Han lærte seg selv å lese da han var 4 år og på barneskolen var han med på grupper som fikk vanskeligere oppgaver. Han gikk ut av ungdomsskolen med over 5 i snitt og går på byens beste videregående hvor han igjen gjør det bra på skolen med gode karakterer. Vi har selvfølgelig støttet ham i ønsket om å utredes og han har bestilt time hos fastlegen for å be om henvisning videre. Er det andre som har barn som har vært utredet for ADHD så pass sent? Hva har vært veien videre? For de som har fått en diagnose hva slags behandling har de fått og hvordan har de evt merket bedring?

Anonymkode: cd8b2...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

DET ER HELT VANLIG Å IKKE VILLE KOMME IGANG MED SKOLEARBEID SOM IKKE INTERESSERER EN!!!!!!!! Det er helt vanlig!

Han har sett for mye på TikTok og om du som forelder aldri har merket noe til funksjonssvikt på noen områder i livet, så dropper du dette! 

Barnet ditt vil bare ha ritalin.

Anonymkode: 15bf6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

DET ER HELT VANLIG Å IKKE VILLE KOMME IGANG MED SKOLEARBEID SOM IKKE INTERESSERER EN!!!!!!!! Det er helt vanlig!

Han har sett for mye på TikTok og om du som forelder aldri har merket noe til funksjonssvikt på noen områder i livet, så dropper du dette! 

Hvis han ikke har adhd så finner de ut det på utredningen og han får ikke ritalin. 

Anonymkode: 3223c...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ta deg en bolle!

Ts, hør med legen og evt henvisning til bup!

Her slet h*n med konsentrasjonen hele ungdomskolen. 

Og merket fra h*n var ung at det var adhd.

Hva tenker dere selv i forhold til hvordan han har vært opp igjennom?

Ikke alle som sliter litt med konsentrasjonen har adhd. Men det finner de ut av om de gjør en skikkelig undersøkelse! 

Kan være bare stress og, høyere nivå på vgs enn ungdomskolen!

Anonymkode: 1e9df...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta deg en bolle!

Ts, hør med legen og evt henvisning til bup!

Her slet h*n med konsentrasjonen hele ungdomskolen. 

Og merket fra h*n var ung at det var adhd.

Hva tenker dere selv i forhold til hvordan han har vært opp igjennom?

Ikke alle som sliter litt med konsentrasjonen har adhd. Men det finner de ut av om de gjør en skikkelig undersøkelse! 

Kan være bare stress og, høyere nivå på vgs enn ungdomskolen!

Anonymkode: 1e9df...c2d

Jeg tar meg ikke en bolle!
ADHD skal kun klassifiseres etter funksjonssvikt på TRE av livets områder. Dersom foreldrene aldri har sett antydning til dette, så er det helt hinsides å skulle henvise for ADHD.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tar meg ikke en bolle!
ADHD skal kun klassifiseres etter funksjonssvikt på TRE av livets områder. Dersom foreldrene aldri har sett antydning til dette, så er det helt hinsides å skulle henvise for ADHD.

som en som har adhd og akkurat fått diagnose på barnet sitt, støtter jeg dette. men det går an å si det hyggelig. vi snakker funksjonsvikt ja. Jeg er også bekymret for all tiktok diagnosering. Når jeg var ung gikk vi gjennom epoker som gotere, blitzer, osv-- npe r det diagnoser virker det som... Min datter er skoleflink hun også, lærte og lese og skrive av seg selv som 5 åring, men hun har betydlig utfordringer med og gjennomføre skole hvis ikke hun blir satt igang og fulgt opp 24/7. ikke alle barn er like, men dette høres ut som misbruk av ressurser hos lege. 

Anonymkode: f8820...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en 16 år gammel sønn som går vg1 nå. Han kom til meg for litt siden og sa at han lurer på om han har ADHD. Han har tenkt på dette en stund og lagt merke til at det er mange av symptomene som passer på ham. Det mest uttalte og det som plager ham mest er at han har store problemer med å komme i gang med skolearbeid, særlig om det er et fag som ikke interesserer ham, og hvor absolutt alt annet enn arbeidet fanger oppmerksomheten hans. Han strever med å holde konsentrasjonen i timene. Han sier dette har vært sånn alltid. Det er først når prøven eller innleveringsfristen nærmer seg at han får gjort ting. På barneskolen la vi merke til at han var noe  umoden, men siden han er født sent på året tenkte vi at det hadde med det å gjøre. På ungdomsskolen har han ikke vist tegn til noe slikt. Ingen lærer, verken på barne- eller ungdomsskolen, har noen gang så mye som hintet om at han strever med noe, at det er noe unormalt eller at han kan ha en diagnose. Han har alltid gjort det bra på skolen. Han lærte seg selv å lese da han var 4 år og på barneskolen var han med på grupper som fikk vanskeligere oppgaver. Han gikk ut av ungdomsskolen med over 5 i snitt og går på byens beste videregående hvor han igjen gjør det bra på skolen med gode karakterer. Vi har selvfølgelig støttet ham i ønsket om å utredes og han har bestilt time hos fastlegen for å be om henvisning videre. Er det andre som har barn som har vært utredet for ADHD så pass sent? Hva har vært veien videre? For de som har fått en diagnose hva slags behandling har de fått og hvordan har de evt merket bedring?

Be han legge bort smart-telefon sin en måned.... helt seriøst, og ment som et hyggelig råd. 

Anonymkode: f8820...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke det at vi aldri har sett tegn som kan tyde på ADHD det er mer at vi har tenkt at det er innenfor normalen eller kunne forklares med at han er yngst i klassen og umoden. Han er en kunnskapsrik og fornuftig gutt så jeg tror ikke dette er noe han bare har funnet på. Han forteller om flere ting han har som passer inn. Vi har snakket mye om at det han har OGSÅ kan være normalt og at han må tenke over hva han vil tenke om seg selv og det han sliter med hvis han nå ikke får en diagnose. Jeg ser ikke at det skal være noe galt i å oppsøke lege og høre hva legen sier. Det er jo ikke annerledes enn å ha vondt i magen og gå til legen. Noen ganger finner man en sykdom og noen ganger finner man ingenting. Hvorfor skal symptomer i hjernen være annerledes enn symptomer i resten av kroppen? Jeg velger å ignorere innleggene fra de som ikke har peiling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere lest om evnerike barn? 

Mye av kjennetegna for  evnerike barn (nå heter det barn med stort læringspotensial) likner på kjennetegn for adhd. Umiddelbart tenker jeg at det høres mer passende ut for barnet deres enn adhd, litt fordi det er som å lese om mitt eget barn. 

Anbefaler deg å lese her https://www.lykkeligebarn.no/evnerike-barn

Anonymkode: c2ca0...475

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...