Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i prosessen med å selge en leilighet og skrev kontrakt med megler. Rimelig tidlig i løpet sa jeg opp kontrakten, da det ble mulig å beholde boligen, samt kjøpe ny. Vi hadde takstmann og betalte selv 10 000 for det, samt foto ble tatt en dag før oppsigelse. I kontrakten står det at megler har rett på 15 000 ved oppsigelse, samt utlegg for innhenta dokumenter. Megler krever over 50 000, og med takstmann er det da over 60 000 megler mener jeg skal betale. 
jeg har fått oversikt, og er selvsagt enig i at jeg skal betale de 15 000 ved brutt kontrakt, foto, dokumenter megler har hentet og lagt ut for, samt arbeidstimer. 

MEN, tilretteleggingshonorar beskrives på veldig få nettsider som arbeid man har hatt med å lage salgsrapport, prospekt og ko ordinere visninger. Dette har ikke megler rukket å gjøre. Er det noen som har peiling på denne posten? Går den på fastpris selv om megler ikke kom i gang? Har bedt megler om en oversikt på den posten, hva jeg betaler for der. Enkelte steder på nett står det at det kan variere på pris, gitt nettopp hva som har blitt gjort. Hvis ingen vet, har dere noen ide om hvem man kan få hjelp av til å vurdere om megler kan kreve at vi skal ut med 60 000 til sammen for «ingenting». Og da har jeg sagt at jeg forstår at jeg må betale takst, dokumenter, fastpris til megler ved oppsigelse (15 000). Men de 15 900 for «tilrettelegging « virker som svada og svindel. Er litt hypp på å gå de etter sømmene. 

Anonymkode: 6eade...8e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er provisjon til megler, skjult som et gebyr. Meglere sliter alltid når du ber om en forklaring på hva det er for noe. Gi beskjed til megler at du betaler alt minus dette, og at det er urimelig med så høyt gebyr for en så rask oppsigelse. 

Anonymkode: 330ad...015

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er provisjon til megler, skjult som et gebyr. Meglere sliter alltid når du ber om en forklaring på hva det er for noe. Gi beskjed til megler at du betaler alt minus dette, og at det er urimelig med så høyt gebyr for en så rask oppsigelse. 

Takk! Mener bestemt at dette er et tullegebyr. Finnes jo ikke noe ordentlig forklaring på hva det egentlig er en gang. Hun har knapt løftet en finger, var takstmann og fotograf som gjorde jobben og var 100 ganger på tlf med meg før vi fant en tid som passet. Hun kan ikke ha rukket å gjøre noe som helst hva gjelder forberedelse av salg. Hun har innhentet noen dokumenter, og de vil jeg også ha dokumentasjon på, for er søren ikke sikker om hun rakk det heller. Vet du hvem jeg kan kontakte om megler er vanskelig? 

Anonymkode: 6eade...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Du kan skrive en e-post til daglig leder. Ikke nødvendigvis at du kommer noen vei med det, heller ikke reklamasjonsnemnda da det tross alt står skriftlig at du må betale dette gebyret dessverre. Men stå på ditt så lenge som mulig, i verste fall må dere i forliksrådet. Allikevel billigere enn dette gebyret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...