Gå til innhold

Datter med MYE menssmerter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dra til privat gynokolog. Har intrykket av at man får bedre hjelp der. Det de finner ut må evnt det offentlige følge opp. Men da har dere et bedre utgangspunkt. 

Har  slitt med ustabil mens fra jeg var 14 til 25 år selv, og fikk ingen oppfølging. Heldigvis ikke smerter. Men kunne blø i 3 uker og være  uten intil 7mnd etc. 

Når jeg svimte av av smerter en gang, fikk jeg ikke undersøkelse,  og oppøkte priv gyn. Flaks for meg, for samme dag jeg fikk  brev fra dem, fikk  jeg også brev fra det offentlige om at de ville ta fra meg fører retten, da jeg hadde svimt av iht ukjent årsak. Men hadde da papir  på at det var krøll på eggstokken. 

Fikk også vite av priv gyn, at ved slike hendelser,  skal man på sykehuset på undersøkelse, fordi hvis det hadde vært blod cyste , kan det faktisk gå galt. Så jeg ble ikke tatt på alvor, selv om sykebilen hentet meg. 

Det kostet  litt ekstra men ikke  mye.  Og fikk en grundig undersøkelse.  Bedre det enn at hun går uten hjelp og oppfølging. 

Anonymkode: c5756...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spiral redda ungdomskolen for min del. Send henne til lege.

Anonymkode: 8767d...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er vel mer at hun har smerter 24/7 også når hun IKKE  har mensen! 
kan jo ikke gå på smertestillende døgnet rundt hele måneden! 

Anonymkode: b7d48...4f0

Eggløsningssmerter da sikkert? 

Anonymkode: 173a9...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum har sannsynligvis endometriose og bør få en sjekl hos gynekolog+settes på kontinuerlig prevensjon som stanser eggløsning. 

Endo kan ikke sees på UL. Noen gynekologer tror fortsatt det 😅🤷‍♀️

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor absolutt privat? Hva er galt med det offentlige helsevesenet? Og 14-åringen trenger ikke nødvendigvis time hos gynekolog, det kan holde med time hos fastlegen.

Som svar på ts sitt spørsmål: Bestill time hos fastlege, prevensjon kan hjelpe mye! Hun burde nok undersøkes hos gynekolog, men når hun er 14-15 år ville jeg ha avventet det til hun er litt eldre hvis f.eks. P-piller hjelper.

Anonymkode: 4a862...f61

Her så anbefalte fastlege privat, henviste å privat. Fastlegen sin erfaring var at gynokolog på sykehuset ofte er mye tøffere og desverre blåste bort problemene at dette bare er å leve med. Mens private prøvde I det minste å hjelpe.  Fins private som går på helfo

Anonymkode: 5663d...eba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er svært mye bedre å bruke sterke smertestillende ved behov noen dager dager i måneden enn hormoner hver dag for en ung kropp.
Har hun derimot kramper utenom mens har dette jo en annen sammenheng som må utredes grundig, da er det jo noe annet.

Viktig å komme til bunns i om dette faktisk er fysiske smerter eller at hun gruer seg/har angst som gir symptomer også.

Anonymkode: 200df...31a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hatt grusomme menssmerter siden jeg var tenåring. Fikk naproxen (den gang var det kun på resept) og det var det. Når jeg ble voksen startet jeg på p-piller, men det hjalp lite for meg for jeg blødde uansett. Kroppen min "tillater" ikke å hoppe over mensen. 

Jeg var over 30 år da en gynekolog mente jeg kanskje hadde endometriose, siden jeg har menssmerter gjennom hele syklusen. Fikk da endelig laparoskopi på Ullevål, og joda jeg hadde endometriose. Nå er det over 10 år siden de brant bort endo-vevet, og nå kjenner jeg at det er på full fart tilbake. Og da er smertene som tidligere. 

Så mitt råd er å ikke gi seg. Ikke godta å få beskjed om at hun er så ung, det blir bedre. Det hørte jeg i nesten 20 år og det er ikke greit.

Anonymkode: 5a817...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har slitt med det samme siden jeg fikk mensen som 11-åring. Mitt første symptom var magesmerter, så jeg trodde jeg skulle dø, også oppdaget jeg blodet😅

Er selv plaget med smerter rundt både eggløsning og mensen. Anbefaler en tur til lege/gynekolog. For noen hjelper det med prevensjon, det gjorde det for meg en stund også. En resept på naproxen og varmeflaske kan hjelpe hvis prevensjonen ikke stopper smertene helt.

Ikke la noen avfeie dere med at smerter er normalt, for selv om det er normalt for mange, så skal man ikke gå rundt å ha det sånn store deler av måneden. 

Anonymkode: 0d725...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Eggløsningssmerter da sikkert? 

Anonymkode: 173a9...712

Eggløsningssmerter hele måneden? 🙄

Anonymkode: 140b5...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg slet mye når jeg var ung. Mye vondt og blødde gjennom. Jeg fikk mensen når jeg var ti år. Når jeg var 14 så klarte jeg ikke mere. Snakka da med helsesøster. Hun anbefalte p-piller. Min mor nektet meg. Hun trudde da at jeg skulle bli seksuelt aktiv. Så når jeg ble 16 og kunne få p-piller uten hennes samtykke så åpnet en ny verden. Men jeg var jo konstant sur da. Så var ikke lett det heller. Men kom over en lege som sa. Normalt så skal man blø 3 dager. Over det er egentlig unormalt. Er ikke mange som vet det. Så jeg hadde vel sendt ungen til noen som virkelig kan kvinnehelse. Er jo dessverre ikke mange som kan det da. Jeg har jo kunna hatt et helt annet liv. 

Anonymkode: edfeb...abd

Alt over 3 dager er da vel ikke unormalt? Hvor i all verden har du det fra?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt over 3 dager er da vel ikke unormalt? Hvor i all verden har du det fra?

Ifølge gynekologer,spesielt i andre land, så er det ikke normalt å blø i mer enn 3 dager. Her i Norge har jeg alltid fått høre at det er normalt å blø, å ha smerter osv. men det er ikke sånn det skal være. I en alder 40 år var jeg hos gynekolog da jeg hadde mensen på dag 3, og fikk beskjed om at det er ikke normalt å blø så mye som jeg gjorde. Så her er vi opplært til å tro at alt er normalt når det ikke er det. 
Og det virker ikke mye normalt slik TS forklarer det. 

Anonymkode: 69827...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ifølge gynekologer,spesielt i andre land, så er det ikke normalt å blø i mer enn 3 dager. Her i Norge har jeg alltid fått høre at det er normalt å blø, å ha smerter osv. men det er ikke sånn det skal være. I en alder 40 år var jeg hos gynekolog da jeg hadde mensen på dag 3, og fikk beskjed om at det er ikke normalt å blø så mye som jeg gjorde. Så her er vi opplært til å tro at alt er normalt når det ikke er det. 

Det er normalt å blø mer enn 3 dager jo og svært mange kvinner gjør nettopp det. 

Det ts beskriver er langt utover dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungen må jo til lege. Vær oppmerksom på at det er ren flaks om en allmennlege er oppdatert på endometriose, som er en sannsynlig diagnose her.

En mye er at så unge ikke kan ha symptomgivende endometriose. Det er feil. 

Imidlertid er det uvanlig - uansett alder - å ha endosmerter gjennom hele syklusen. Det forekommer, men bør utredes grundigere. 

Hormonell prevensjon bør vurderes. Hvis det fjerner symptomer er endometriose veldig trolig og man vet i hvert fall at det faktisk er syklusrelatert.

Anonymkode: 9ff10...2c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blø heftig i 3 dager ja...men hele mensen varer 5-6 dager for mange. Er jo derfor mange refererer til det som ei uke.

Jeg blør forresten ca 1 uke og store mengder blod så må bruke både menskopp OG bind/menstruse, men er ifølge legen innenfor det normale fordi jeg er regelmessig og nesten aldri blør utenom mens. 

Anonymkode: 7cfa2...8bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og dette er hvorfor kvinnehelse ikke blir prioritert.. råd om varmeflaske mot unormale smerter som bør utredes. Jenta har kramper og smerter også utenom dagene med mens. 

Dette!

Å ha smerter 24/7 i den alderen der er IKKE normalt! Dessuten er det ikke praktisk mulig å ha varmeflaske mot magen 24/7. Bra er det heller ikke, vi har kroppstemperatur på ~37° grader for en grunn og de viktigste funksjonene skjer i magen, bortsett fra i hodet.

Anonymkode: b8c47...0ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

...Dessuten er det ikke praktisk mulig å ha varmeflaske mot magen 24/7. Bra er det heller ikke, vi har kroppstemperatur på ~37° grader for en grunn og de viktigste funksjonene skjer i magen, bortsett fra i hodet.

Anonymkode: b8c47...0ad

Det er mulig å brukes varmebelte eller varmepads på magen i timevis, også på farta. Jeg pleier å bruke 2 varmepads per dag de 3 første dagene, med noen timers opphold mellom. 

Under mensen har jeg ofte kroppstemp som er helt rar. Kald (+vond) i magen og for varm i hodet og brystet. Bruker kuldepads på brystet og evt panne, kjøpte opp alt Normal hadde igjen etter sommeren og bruker 1pk (2 pads) per mens. Lunken dusj hjelper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er mulig å brukes varmebelte eller varmepads på magen i timevis, også på farta. Jeg pleier å bruke 2 varmepads per dag de 3 første dagene, med noen timers opphold mellom. 

Under mensen har jeg ofte kroppstemp som er helt rar. Kald (+vond) i magen og for varm i hodet og brystet. Bruker kuldepads på brystet og evt panne, kjøpte opp alt Normal hadde igjen etter sommeren og bruker 1pk (2 pads) per mens. Lunken dusj hjelper også.

Du har ikke opplevd skikkelige smerter...

Jeg har reseptbelagte smertestillende. Lang erfaring med hva som virker og ikke. Og likevel er det til tider feberskjelvinger, fosterstilling, og oppkast. 

Å anbefale varmepads til en som sliter med dette, er som å anbefale et plaster til en som har kuttet av seg fingeren. 

Anonymkode: 0bc6d...176

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk selv prevensjon som 14 åring pga jeg hadde veldig mye smerter ved eggløsning, og mye før pms i form av kvalme, smerter og murringer. 

10 dager mensen er også utrolig lenge, mister mye blod og sannsynligvis lavt jern. Prevansjonsmiddel vil hjelpe med å korte ned dette. Hadde ei venninne med 10 dager og alt var så stress for henne, spesielt om sommeren. 

Ellers nå er jeg gått av pga vi prøver på baby og merker nå fremdeles veldig sterke eggløsning smerter spesielt, pluss veldig mye før pms. Ser også veldig sammenheng med humør og at jeg er mye mer nedstemt og slikt mellom eggløsning og mensen. 

Anonymkode: 6cb38...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så rart. Blødde gjennom dag og natt, store klumper i 7dager hver måned fra 13år gammel. Måtte gi beskjed når jeg var nesten 40 om at dette går ikke. Operertr vekk livmorslimhinnen og sluttet og blø, men fremdeles mensmerter da men mindre.

P piller hjalp ikke så mye på meg, glemte og å ta de. Hormoner ble enda verre psykisk og hormonelt, så ikke alle tåler det. Ville tatt en tur til en dame gyn(DAME, INGEN barn/ungdom har lyst å gå til en mann) og få det undersøkt om det er for gale, om ikke så få p piller hos legen. Fins og noen medisiner for å minske blødningen, hjelper ikke for alle, men verdt ett forsøk. Kan godt være det går seg til etterhvert ,men det er ikke noe særlig å slite seg gjennom livet med sånne blødninger og i tilegg forventet å delta i samfunnet..

Anonymkode: 1d5b5...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til lege og få p-piller. Det tar alle smerter. Jeg tar kun for smertene, jeg er ikke aktiv seksuelt.

Anonymkode: e6f1b...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...