Gå til innhold

Datter med MYE menssmerter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter på 14 fikk mensen i sommer. 
siden da har hun hatt menssmerter kontinuerlig både under og mellom menstruasjoner. Hun blør ca 10 dager om gangen, og har ca 35 dager mellom hver mens. Mye kan kanskje skyldes at det er nytt, og kroppen trenger tid til å finne sin rytme, men dette oppleves ikke normalt. 
spesielt dette med kramper hele tiden- også når hun ikke har mensen. 
Har noen her inne erfaring med noe lignende?

Anonymkode: b7d48...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå til legen. Prevensjon kan faktisk hjelpe. Skal ikke være sånn over så lang tid. Burde ha stabilisert seg på et halvt år ☺️

ikke bruk kvinneguiden til medisinske spørsmål 

Anonymkode: 283ea...9b4

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre datter har 10 dager heftig blødning mye smerter. Kan ta på dato når ho starter. Starter altid den 19/20 i mnd

Her ble ho sendt til gynekologen. Men pga andre livsviktige medisiner var det kun 1 type prevensjon ho kunne bruke og den gjorde at ho blødde hele tiden. Så her ble valget ha store blødninger og smerter i 10 dager og pause. 

Så prøv å få til en time å se om mulig hjelp

Anonymkode: 5663d...eba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min anbefaling ut fra egenerfaring, gå til privat gynekolog (Aleris e.l), få det sjekket ut. 

Anonymkode: 4c6af...84d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blør alltid mest de første årene. Gi varmeflaske, Ibux eller Naproxen mot smertene♥️

Anonymkode: 173a9...712

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man blør alltid mest de første årene. Gi varmeflaske, Ibux eller Naproxen mot smertene♥️

Anonymkode: 173a9...712

Problemet er vel mer at hun har smerter 24/7 også når hun IKKE  har mensen! 
kan jo ikke gå på smertestillende døgnet rundt hele måneden! 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eneste som hjalp meg var p-piller. Jeg kunne svime av under mensen.

Anonymkode: 83244...c27

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skynd dere til legen. Min datter fikk minipillen og slapp hele mensen.

Anonymkode: ee426...2b6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min anbefaling ut fra egenerfaring, gå til privat gynekolog (Aleris e.l), få det sjekket ut. 

Anonymkode: 4c6af...84d

Hvorfor absolutt privat? Hva er galt med det offentlige helsevesenet? Og 14-åringen trenger ikke nødvendigvis time hos gynekolog, det kan holde med time hos fastlegen.

Som svar på ts sitt spørsmål: Bestill time hos fastlege, prevensjon kan hjelpe mye! Hun burde nok undersøkes hos gynekolog, men når hun er 14-15 år ville jeg ha avventet det til hun er litt eldre hvis f.eks. P-piller hjelper.

Anonymkode: 4a862...f61

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden hun har smerter også når hun ikke har menstruasjon er det jo tydelig at det ikke er menssmerter det er snakk om. Menssmerter har man når man har mens. Dere bør absolutt bestille legetime og få dette utredet.  

Anonymkode: 849f8...0d5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gi varmeflaske

Støtter denne, lindrer veldig mye

Anonymkode: 0cff1...147

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være endometriose? Det bør definitivt undersøkes hos lege og gynekolog. Du får time raskere om du bestiller hos privatklinikker.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde tatt henne med til gynekolog. Har hun har smerter hele tiden tyder jo på at det er noe mer enn «bare» mensen. 

Kanskje hun har cyster. Hun kan sjekkes med utvendig ul.

Anonymkode: e0f41...844

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Støtter denne, lindrer veldig mye

Anonymkode: 0cff1...147

Og dette er hvorfor kvinnehelse ikke blir prioritert.. råd om varmeflaske mot unormale smerter som bør utredes. Jenta har kramper og smerter også utenom dagene med mens. 

Anonymkode: 140b5...e3b

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle råd! 
skal bestille legetime! 
er så lett å bare «se det ann» og tenke at det trenger tid for å normalisere seg. 
KG er veldig god for å bli vekket noen ganger 😃😃 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og dette er hvorfor kvinnehelse ikke blir prioritert.. råd om varmeflaske mot unormale smerter som bør utredes. Jenta har kramper og smerter også utenom dagene med mens. 

Anonymkode: 140b5...e3b

Varmeflaske kan også være skummelt, mange med endometriose for eksempel får skader av hyppig og langvarig bruk av varmeflaske. Varmeutslett for eksempel som blir kronisk.

Plagene ts beskriver er åpenbart noe helsepersonell skal håndtere. IKKE kvinneguiden.

Anonymkode: 9cdde...451

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Lege-gynekolog -prevensjon. (med mindre det er andre problemer)

Jeg er sikker på at det reddet ungdomsårene, og ikke minst karakterene, mine, at mamma tok umiddelbart grep. I en tid der det langt fra var vanlig å sette en 13-åring på p-piller. 

Anonymkode: 0bc6d...176

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor absolutt privat? Hva er galt med det offentlige helsevesenet? Og 14-åringen trenger ikke nødvendigvis time hos gynekolog, det kan holde med time hos fastlegen.

Som svar på ts sitt spørsmål: Bestill time hos fastlege, prevensjon kan hjelpe mye! Hun burde nok undersøkes hos gynekolog, men når hun er 14-15 år ville jeg ha avventet det til hun er litt eldre hvis f.eks. P-piller hjelper.

Anonymkode: 4a862...f61

Vi bruker stort sett det private. 

Man kommer til på dagen. Her ønsker vi både for oss og barn at det fikses så raskt som overhodet mulig dersom man har plager. 

Gynekolog for skikkelige undersøkelser - cyster, endometriose, og annet. Det er tross alt en ekspert på området, i motsetning til en fastlege. 

Anonymkode: 0bc6d...176

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://vm.tiktok.com/ZNeoBr5ta/

syns dette virker interessant. Hadde selv heftig blødninger i tenårene og smerter konstant. Endometriose og pcos var årsaken. Fant ikke ut dette før i voksen alder. 

Anonymkode: 69827...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slet mye når jeg var ung. Mye vondt og blødde gjennom. Jeg fikk mensen når jeg var ti år. Når jeg var 14 så klarte jeg ikke mere. Snakka da med helsesøster. Hun anbefalte p-piller. Min mor nektet meg. Hun trudde da at jeg skulle bli seksuelt aktiv. Så når jeg ble 16 og kunne få p-piller uten hennes samtykke så åpnet en ny verden. Men jeg var jo konstant sur da. Så var ikke lett det heller. Men kom over en lege som sa. Normalt så skal man blø 3 dager. Over det er egentlig unormalt. Er ikke mange som vet det. Så jeg hadde vel sendt ungen til noen som virkelig kan kvinnehelse. Er jo dessverre ikke mange som kan det da. Jeg har jo kunna hatt et helt annet liv. 

Anonymkode: edfeb...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...