ThereGoesBob Skrevet 4. februar #1 Del Skrevet 4. februar Noen som vet hva jeg treNger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 4. februar #2 Del Skrevet 4. februar ThereGoesBob skrev (11 minutter siden): Noen som vet hva jeg treNger? En batterilader? Eksempelvis: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/ Kapasiteten avgjør i hovedsak hvor raskt batteriet lades. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 4. februar Forfatter #3 Del Skrevet 4. februar TBL12 skrev (34 minutter siden): En batterilader? Eksempelvis: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/ Kapasiteten avgjør i hovedsak hvor raskt batteriet lades. Ok, så det du prøver å si er at det bare er å sette batteriet på lading på en helt ordinær 12v lader så varer batteriet så lenge som bare det? Jeg trodde kanskje det var en egen funksjon/lader for "vedlikeholdslading" men så har jeg ikke så mye peil på bil heller. Har den 8ah saken der til Biltema.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. februar #4 Del Skrevet 4. februar ThereGoesBob skrev (3 timer siden): Ok, så det du prøver å si er at det bare er å sette batteriet på lading på en helt ordinær 12v lader så varer batteriet så lenge som bare det? Jeg trodde kanskje det var en egen funksjon/lader for "vedlikeholdslading" men så har jeg ikke så mye peil på bil heller. Har den 8ah saken der til Biltema.. Skal du ha en kvalitetslader kjøper du bare ikke biltema sine! Kjøpte selv fra Defa, den går over på vedlikeholdslading automatisk når den har stått på ca. 2 uker etter at topplading er nådd. Bilxtra bla selger Defa sine ladere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 4. februar Forfatter #5 Del Skrevet 4. februar tdm900 skrev (Akkurat nå): Skal du ha en kvalitetslader kjøper du bare ikke biltema sine! Kjøpte selv fra Defa, den går over på vedlikeholdslading automatisk når den har stått på ca. 2 uker etter at topplading er nådd. Bilxtra bla selger Defa sine ladere. Ja skal ha kvalitetslader ja. Den smartladeren til temabil er kun ment som en quickfix om batteriet er lavt. Er det en slags drypplading den Defa greia da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 4. februar #6 Del Skrevet 4. februar (endret) Har selv en fra Ctek. Antok trådstarter ønsket en enkel batterilader. Defa og Ctek koster gjerne litt mer. Men, det kan være greit om den skal stå tilkoblet over lang tid. 😇 Endret 4. februar av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. februar #7 Del Skrevet 4. februar ThereGoesBob skrev (3 timer siden): Ja skal ha kvalitetslader ja. Den smartladeren til temabil er kun ment som en quickfix om batteriet er lavt. Er det en slags drypplading den Defa greia da eller? Ja, på min står batterisymbolet og blinker svakt når det er toppladet. Da står laderen og føler på når den skal gi lading på ny, når spenningen har falt. Brukte CTek lader før, men den var ubrukelig i den utførelsen den hadde. Har igjen ladekontakta med sikring hvor det er tre dioder som blinker grønt/oransje/rødt etter hvordan spenningen er på batteriet. Nå har den blinket grønt siden lenge før jul, og like lenge blinket den kun etter å blitt tatt ut av mc’n på høsten, før den oransje kom. CTek ladet aldri slik at den sto like lenge som etter at Defa’n gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #8 Del Skrevet 4. februar tdm900 skrev (11 timer siden): Skal du ha en kvalitetslader kjøper du bare ikke biltema sine! Kjøpte selv fra Defa, den går over på vedlikeholdslading automatisk når den har stått på ca. 2 uker etter at topplading er nådd. Bilxtra bla selger Defa sine ladere. Da har jeg gjort feil i alle år. Har ikke brukt noe annet enn Biltema lader på mine bilbatterier. Byttet batteri på bilen akkurat nå, det gamle hadde prod dato 03-2015. Shit, hadde jeg brukt en kvalitetslader hadde batteriet sikkert vart til 2040! Anonymkode: 016ea...00e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 4. februar #9 Del Skrevet 4. februar (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da har jeg gjort feil i alle år. Har ikke brukt noe annet enn Biltema lader på mine bilbatterier. Byttet batteri på bilen akkurat nå, det gamle hadde prod dato 03-2015. Shit, hadde jeg brukt en kvalitetslader hadde batteriet sikkert vart til 2040! Anonymkode: 016ea...00e Regner med det er noe ironi i teksten over. 😇 Om en lader batteriet av og til betyr det neppe så mye hvilken lader en benytter, så lenge som laderen har høy nok spenning. Hvor mange Ampere laderen er på har mest med hvor lang tid den bruker å lade batteriet. (Benyttes en 2A lader på et stort batteri tar det gjerne flere døgn å lade det opp.) Lar en laderen stå tilkoblet over lengre tid, ved lagring over vinter eller sommer bør laderen stoppe lading når batteri er fulladet. Hvis ikke vil batteri ta skade, batteriet vil avgi varme for å kvitte seg med energien som tilføres. Jeg tror alle batteriladere som selges idag stopper å lade, også de fra Biltema. Biltema sine batteriladere kan oppleves noe enklere bygget. Om det har noe praktisk å si skal jeg ikke si. Endret 4. februar av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 4. februar #10 Del Skrevet 4. februar (endret) ThereGoesBob skrev (15 timer siden): Ok, så det du prøver å si er at det bare er å sette batteriet på lading på en helt ordinær 12v lader så varer batteriet så lenge som bare det? Jeg trodde kanskje det var en egen funksjon/lader for "vedlikeholdslading" men så har jeg ikke så mye peil på bil heller. Har den 8ah saken der til Biltema.. Vedlikehold er trinn 9 på biltema sin lader, se bilde under. Da leveres en konstant spenning, men svært liten ampere. Er batteriet lite kan det justeres ned til 14,4V 2A, da lades batteriet svært forsiktig ved det starter på 2A og synker. Sjekk om batteri blir varmt, da lades det nok litt mer enn nødvendig. Jeg tror alle batteriladere som selges idag stopper å lade, ved de har de sener ampere til et minimum. Biltema sine batteriladere kan oppleves noe enklere bygget. Om det har noe praktisk å si skal jeg ikke si. Endret 4. februar av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet mandag kl 14:18 #11 Del Skrevet mandag kl 14:18 Husk dette: Hvis bilen har ett EBS system, koble laderens minuspol til bilens jord/karrosseri. Hvis bilen ikke har noe slikt kan laderens minuspol valgfritt kobles til batteriets minuspol eller jord/karrosseri. EBS er ett system som skal holde regnskap med energi inn (lading) og ut (forbruk) av batteriet. Dette er korrekt tilkobling av lader, men hvor innmari viktig det egentlig er er jeg usikker på... Dette er ett eks på en slik EBS dings og virkemåten: https://www.bosch-mobility.com/en/solutions/sensors/electronic-battery-sensor/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden Jeg har i mange år benyttet den rimeligste laderen fra Jula som vedlikeholdslader for våre biler og motorsykler. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-021120/ Fungerer helt utmerket, og jeg har hatt slike stående tilkoblet i vedlikeholdsmodus flere måneder i slengen. Grunnen til at jeg har 4A-versjonen og ikke den kraftigere er fordi de også brukes på MC og annet. Hadde jeg bare brukt det til bil kunne jeg vurdert 8A, bare for å spare litt tid. Leste spec på Biltema sin tilsvarende nå, og ser at den også har desulfatering. Det er jo et pluss, men skeptisk til om disse små smarte laderene egentlig er noe tess til slikt enten de kommer fra Ctek, Biltema eller andre. Til desulfatering og den slags vedlikehold bruker jeg andre og kraftigere metoder. Jula eller Biltema? Egentlig ett fett tror jeg, det er nok mer eller mindre samme innmat i dem. Ctek er sikkert bra det, men jeg har ikke sett noen som helst grunn til å betale de prisene for en lader. Argumenter gjerne for hvorfor jeg heller skulle bruke en slik. Alle moderne smartladere har elektronikk som slår over til vedlikeholdslading når en er ved veis ende – i motsetning til de "gode gammeldagse" klumpene som pøser på med strøm til det koker over. Anonymkode: 3a1ee...82c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå