Gå til innhold

How To Vedlikeholdslade Et 12v Bilbatteri ?

ThereGoesBob

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TBL12 skrev (34 minutter siden):

En batterilader? Eksempelvis:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/

Kapasiteten avgjør i hovedsak hvor raskt batteriet lades. 

Ok, så det du prøver å si er at det bare er å sette batteriet på lading på en helt ordinær 12v lader så varer batteriet så lenge som bare det? Jeg trodde kanskje det var en egen funksjon/lader for "vedlikeholdslading" men så har jeg ikke så mye peil på bil heller.

Har den 8ah saken der til Biltema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (3 timer siden):

Ok, så det du prøver å si er at det bare er å sette batteriet på lading på en helt ordinær 12v lader så varer batteriet så lenge som bare det? Jeg trodde kanskje det var en egen funksjon/lader for "vedlikeholdslading" men så har jeg ikke så mye peil på bil heller.

Skal du ha en kvalitetslader kjøper du bare ikke biltema sine! Kjøpte selv fra Defa, den går over på vedlikeholdslading automatisk når den har stått på ca. 2 uker etter at topplading er nådd. Bilxtra bla selger Defa sine ladere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (Akkurat nå):

Skal du ha en kvalitetslader kjøper du bare ikke biltema sine! Kjøpte selv fra Defa, den går over på vedlikeholdslading automatisk når den har stått på ca. 2 uker etter at topplading er nådd. Bilxtra bla selger Defa sine ladere.

Ja skal ha kvalitetslader ja. Den smartladeren til temabil er kun ment som en quickfix om batteriet er lavt. Er det en slags drypplading den Defa greia da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en fra Ctek. Antok trådstarter ønsket en enkel batterilader. Defa og Ctek koster gjerne litt mer. Men, det kan være greit om den skal stå tilkoblet over lang tid. 😇

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ThereGoesBob skrev (3 timer siden):

Ja skal ha kvalitetslader ja. Den smartladeren til temabil er kun ment som en quickfix om batteriet er lavt. Er det en slags drypplading den Defa greia da eller?

Ja, på min står batterisymbolet og blinker svakt når det er toppladet. Da står laderen og føler på når den skal gi lading på ny, når spenningen har falt. Brukte CTek lader før, men den var ubrukelig i den utførelsen den hadde. Har igjen ladekontakta med sikring hvor det er tre dioder som blinker grønt/oransje/rødt etter hvordan spenningen er på batteriet. Nå har den blinket grønt siden lenge før jul, og like lenge blinket den kun etter å blitt tatt ut av mc’n på høsten, før den oransje kom. CTek ladet aldri slik at den sto like lenge som etter at Defa’n gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (11 timer siden):

Da har jeg gjort feil i alle år. Har ikke brukt noe annet enn Biltema lader på mine bilbatterier. Byttet batteri på bilen akkurat nå, det gamle hadde prod dato 03-2015. Shit, hadde jeg brukt en kvalitetslader hadde batteriet sikkert vart til 2040!

Anonymkode: 016ea...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da har jeg gjort feil i alle år. Har ikke brukt noe annet enn Biltema lader på mine bilbatterier. Byttet batteri på bilen akkurat nå, det gamle hadde prod dato 03-2015. Shit, hadde jeg brukt en kvalitetslader hadde batteriet sikkert vart til 2040!

Anonymkode: 016ea...00e

Regner med det er noe ironi i teksten over. 😇

Om en lader batteriet av og til betyr det neppe så mye hvilken lader en benytter, så lenge som laderen har høy nok spenning. Hvor mange Ampere laderen er på har mest med hvor lang tid den bruker å lade batteriet. (Benyttes en 2A lader på et stort batteri tar det gjerne flere døgn å lade det opp.)

Lar en laderen stå tilkoblet over lengre tid, ved lagring over vinter eller sommer bør laderen stoppe lading når batteri er fulladet. Hvis ikke vil batteri ta skade, batteriet vil avgi varme for å kvitte seg med energien som tilføres.

Jeg tror alle batteriladere som selges idag stopper å lade, også de fra Biltema. Biltema sine batteriladere kan oppleves noe enklere  bygget. Om det har noe praktisk å si skal jeg ikke si.

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (15 timer siden):

Vedlikehold er trinn 9 på biltema sin lader, se bilde under. Da leveres en konstant spenning, men svært liten ampere. Er batteriet lite kan det justeres ned til 14,4V 2A, da lades batteriet svært forsiktig ved det starter på 2A og synker. Sjekk om batteri blir varmt, da lades det nok litt mer enn nødvendig.

Jeg tror alle batteriladere som selges idag stopper å lade, ved de har de sener ampere til et minimum.
Biltema sine batteriladere kan oppleves noe enklere  bygget. Om det har noe praktisk å si skal jeg ikke si.

biltema8a.png

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...