AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:11 #1 Del Skrevet mandag kl 22:11 Hva innebærer dette året med karenstid? Forventer de at folk skal leve på luft i ett år før man får søke ufør? Har forstått at høyresiden vil innføre dette hvis de kommer til makten til høsten. Vil det da gjelde oss som allerede er på AAP, eller gjelder det nye søkere til AAP? Anonymkode: 85f6d...a13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abra Skrevet mandag kl 22:15 #2 Del Skrevet mandag kl 22:15 Det blir da økonomisk sosialhjelp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:19 #3 Del Skrevet mandag kl 22:19 Abra skrev (3 minutter siden): Det blir da økonomisk sosialhjelp. Så, staten Norge tjener ingenting på det, men lager masse ekstra bekymring for folk som allerede står i en vanskelig situasjon. Som samboer mottar man vel ikke sosialhjelp? Anonymkode: 85f6d...a13 11 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abra Skrevet mandag kl 22:24 #4 Del Skrevet mandag kl 22:24 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så, staten Norge tjener ingenting på det, men lager masse ekstra bekymring for folk som allerede står i en vanskelig situasjon. Som samboer mottar man vel ikke sosialhjelp? Anonymkode: 85f6d...a13 Samboer gjør, er man gift er man ille ute. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:35 #5 Del Skrevet mandag kl 22:35 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva innebærer dette året med karenstid? Forventer de at folk skal leve på luft i ett år før man får søke ufør? Har forstått at høyresiden vil innføre dette hvis de kommer til makten til høsten. Vil det da gjelde oss som allerede er på AAP, eller gjelder det nye søkere til AAP? Anonymkode: 85f6d...a13 Først må man selge alt NAV krever, og så kan man søke sosialhjelp etterpå, da med forbehold om at ingen andre har forsørgerplikt for deg. Det er ingen som tjener på det, men mange som taper veldig veldig mye på det. Bidrar også for dårligere prognose for å falle varig ut av arbeidslivet. Anonymkode: 83e57...675 9 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:48 #6 Del Skrevet mandag kl 22:48 Folk tror faktisk ikke på meg når jeg forteller dette. Hvis dette skjer meg, er planen å leie ut leiligheten (betaler 16 000 nå, kan kanskje leie ut for 12 000), og så bo hos mamma eller kanskje i telt(?), hos venner innimellom? Går litt mindre i minus da. Kan kanskje få avdragsfrihet? Melde meg opp i noen fag, så jeg får stipend. Kommer sikkert ikke til å stå i noen av fagene. Får sannsynligvis ikke sosialhjelp, da jeg har noen penger i fond (spart over mange år, til pensjon). Merker jeg blir ekstra sliten/syk av å tenke på at dette kan skje. Anonymkode: c7b46...482 2 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:50 #7 Del Skrevet mandag kl 22:50 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så, staten Norge tjener ingenting på det, men lager masse ekstra bekymring for folk som allerede står i en vanskelig situasjon. Som samboer mottar man vel ikke sosialhjelp? Anonymkode: 85f6d...a13 Det tok meg en del å forstå mens de terroriserte meg i årevis på AAP og det er at de som bestemmer ønsker helst oss syke og fattige stein dau så raskt som mulig. Noe som også skjer faktisk da mennesker som oss lever betydelig kortere liv og det virker som det settes inn tiltak for å ta fra folk det lille de har, bare at man ikke sier det direkte, men danser rundt grøten. Needless to say, som man pleier å si på engelsk, høyresiden digger de rike og de friske og ønsker å belønne de rike med at de skal være enda rikere enn det de allerede er. Anonymkode: 90e6e...511 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:55 #8 Del Skrevet mandag kl 22:55 Det er gode grunner for å være veldig redd for dette nå. Ikke bare om man allerede er i ett AAP løp. Anonymkode: 83e57...675 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 01:21 #9 Del Skrevet tirsdag kl 01:21 Når jeg var i den situasjonen hjalp heldigvis rådgiver på nav, han fikk meg inn på kvp karensåret. Etter 12 år på app (fra før den nye ordningen) var det en god ting, det året fikk meg utredet med å teste kapasiteten min, fikk innvilget uføre rett etterpå. Anonymkode: bce07...639 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:48 #10 Del Skrevet tirsdag kl 10:48 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så, staten Norge tjener ingenting på det, men lager masse ekstra bekymring for folk som allerede står i en vanskelig situasjon. Som samboer mottar man vel ikke sosialhjelp? Anonymkode: 85f6d...a13 Staten sparer penger, mens kommunene vil tape masse da det er de som utbetaler sosialhjelpen. Samboere har ikke forsørgelsesplikt overfor hverandre. Anonymkode: d6a84...bea 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:13 #11 Del Skrevet tirsdag kl 20:13 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Når jeg var i den situasjonen hjalp heldigvis rådgiver på nav, han fikk meg inn på kvp karensåret. Etter 12 år på app (fra før den nye ordningen) var det en god ting, det året fikk meg utredet med å teste kapasiteten min, fikk innvilget uføre rett etterpå. Anonymkode: bce07...639 TOLV år på AAP?? Anonymkode: c3d12...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:58 #12 Del Skrevet torsdag kl 16:58 AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 21.13): TOLV år på AAP?? Anonymkode: c3d12...594 De første årene prøvde jeg å komme meg tilbake til arbeidslivet, prøvde alt. Etter flere mislykkede forsøk havnet jeg i en dyp depresjon som igjen førte til apatisk tilstand hvor meldekort ble en rutine. Dette var før man ble opprettet, da het det enda trygdekontoret. Hadde flere saksbehandlere over årene som jeg ikke møtte engang. Når de nye reglene om karenstid kom under forrige høyre regjering, ble situasjonen min enda verre, heldigvis fikk jeg en bedre saksbehandler som forsto alvoret. Anonymkode: bce07...639 1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:57 #13 Del Skrevet torsdag kl 17:57 Ja, høyre er glade i å flytte utgiftene over på kommunene, for så å kjefte på de for å være ineffektive. Anonymkode: 21899...f8a 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet torsdag kl 18:46 #14 Del Skrevet torsdag kl 18:46 Høyre har lovet innføring ja. Det vil gjelde alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet torsdag kl 18:49 #15 Del Skrevet torsdag kl 18:49 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 23.48): Folk tror faktisk ikke på meg når jeg forteller dette. Hvis dette skjer meg, er planen å leie ut leiligheten (betaler 16 000 nå, kan kanskje leie ut for 12 000), og så bo hos mamma eller kanskje i telt(?), hos venner innimellom? Går litt mindre i minus da. Kan kanskje få avdragsfrihet? Melde meg opp i noen fag, så jeg får stipend. Kommer sikkert ikke til å stå i noen av fagene. Får sannsynligvis ikke sosialhjelp, da jeg har noen penger i fond (spart over mange år, til pensjon). Merker jeg blir ekstra sliten/syk av å tenke på at dette kan skje. Anonymkode: c7b46...482 NAV har forsket på dette, og Høyre vet at tiltaket ikke har effekt. NAVs tillitsvalgte ee svært imot. Man vet også via forskning at folk fikk det veldig vanskelig slik du frykter. Men likevel vil Høyre garantere innføring. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet torsdag kl 19:03 #16 Del Skrevet torsdag kl 19:03 Høres rart ut.. har dere en lenke jeg kan få? Har prøvd å google men har kanskje ikke brukt de rette søkeordene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl 19:04 #17 Del Skrevet torsdag kl 19:04 Abra skrev (På 3.2.2025 den 23.24): Samboer gjør, er man gift er man ille ute. Samboere har ikke felles forsørgeransvar men gifte har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:11 #18 Del Skrevet torsdag kl 19:11 Høyre vil ha karenstid og at du må være 30 år eller eldre før får uføretrygd. FrP vil ha karenstid og at ingen under 40 år skal få uføretrygd. AP fjernet karenstiden og har ingen sånn regel om alder. Ikke SP, SV eller Rødt heller. Anonymkode: 55a1b...164 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:13 #19 Del Skrevet torsdag kl 19:13 Så fra at man nå bare får AAP i 3 år før man kan søke ufør, så får man nå 3 år med AAP før man MÅ stå uten noe annet enn sosialhjelp før man kan få uføretrygd??? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høyre vil ha karenstid og at du må være 30 år eller eldre før får uføretrygd. FrP vil ha karenstid og at ingen under 40 år skal få uføretrygd. AP fjernet karenstiden og har ingen sånn regel om alder. Ikke SP, SV eller Rødt heller. Anonymkode: 55a1b...164 Så nå har vi ikke karenstid? Man kan få AAP i mer enn 3 år? Jeg er delvis ufør og på AAP for resten av peosenten etter at jeg ikke klarer deltidsarbeid engang. AAP går ut til sommeren... står jeg da uten noe annet enn delvis uføretrygd? Den er jo garantert for høy til at jeg får sosialhjelp. Anonymkode: d3d82...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:39 #20 Del Skrevet torsdag kl 19:39 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så fra at man nå bare får AAP i 3 år før man kan søke ufør, så får man nå 3 år med AAP før man MÅ stå uten noe annet enn sosialhjelp før man kan få uføretrygd??? Så nå har vi ikke karenstid? Man kan få AAP i mer enn 3 år? Jeg er delvis ufør og på AAP for resten av peosenten etter at jeg ikke klarer deltidsarbeid engang. AAP går ut til sommeren... står jeg da uten noe annet enn delvis uføretrygd? Den er jo garantert for høy til at jeg får sosialhjelp. Anonymkode: d3d82...49b Du kan få AAP i mer enn 3 år hvis det foreligger særlige grunner for det som langvarig ventetid på medisinsk behandling eller du trenger mer arbeidsutprøving. Anonymkode: 55a1b...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå