Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bolla_*
Skrevet

Mannen min og jeg vurderer å begynne prøvingen nå snart. Jeg vil være nær 26 år før en baby rekker å komme, og synes egentlig det er en fin alder.

Men vi føler at vi mangler nok kunnskap og argumenter for å få barn nå.

Joda, det bør vel holde med lysten på barn, men vi føler begge at vi trenger flere grunner for både å prøve nå og å vente litt.

Derfor; er det noen av dere her inne som har lyst til å hjelpe med argumenter vi kan diskutere oss igjennom?

De vi har kommet frem til til nå er:

- det er lurt å få barn nå med tanke på min karriere

- det er dumt med tanke på mannen min sin karriere

- det er lurt mtp alderen min

- det er greit å finne ut om vi i det hele tatt kan få barn så fort som mulig

- det er dumt mtp at vi leier bolig

- det er lurt mtp at vi er uten store lån og har ellers grei økonomi

Noen andre argumenter e.l dere mener vi bør ta med i betraktning, eller ting som kan hjelpe oss litt på vei mot å finne ut om vi skal sette igang?

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg er trettifire år og hadde tre barn da jeg var tjueni. I dag er jeg utrolig glad for at barna kom tidlig. Vi har mistet tre ganger etter at jeg fylte tredve. Om jeg ikke hadde hatt noen barn, tror jeg at jeg hadde nærmet meg hysterisk på grunn av alle spontanabortene.

Skrevet

-man blir unge foreldre, som igjen kan bli unge besteforeldre

-som du sier: det kan være et pluss for karrieren at man allerede har fått barn når man går ut i arbeidslivet.

-om du er student nå: å være student og gravid/småbarnsforelder er godt tilrettelagt og man slipper også en evt. lite hyggelig innstilt sjef osv.

-man er ikke etablert i et hus med store lån som gjør det vanskelig å flytte osv. Det kan jo sees på som en dårlig ting, men samtidig har man da anledning til å tilpasse sitt endelige bosted med familien man har fått, i stedet for at man må tilpasse familien til det stedet man allerede bor.

-du og samboeren din har kanskje ikke rukket å gro fast i mønstere dere i mellom som kan være vanskelig å bryte når dere får barn.

Disse grunnene vil jo være individuelle, og det er jo ikke sikkert at de passer i din situasjon en gang. Og selv om du hadde vært over 30 er det ikke sikkert at disse grunnene over nå hadde blitt til noe negativt i stedet.

Men det viktigste av alt er jo kanksje at du er i den beste alder, fysisk sett, for å få barn.

Skrevet

Det er jo flere positive sider med å få barn i tidlig alder:

- det kan jo gå 1-2 år før du blir gravid (da er det greit å ikke ha "hastverk")

- du er ung og har kanskje bedre helse til å gjennomføre svangerskap og fødsel nå enn om noen år. Du vil å ha mer energi til barnet som kommer

- unge besteforeldre kan jo brukes mer aktive som barnevakt og barna vil ha de lenger

Kjøp av evt. hus vil jo gi dere stort lån uansett om dere kjøper nå eller om 10 år.. Det er vel ingen "must" å eie et hus når en får barn, så lenge en har plass i leiligheten så går det vel fint ;)

Fant egentlig ingen argument for å vente jeg... Selv ble jeg mor da jeg var 19 og det er noe jeg i hvertfall ikke angrer på!

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg er glad jeg ventet.

Jeg traff kjæresten for 4 år siden. Nå skal vi gifte oss, og vi er klare for barn.

Har fått reist , vært singel & hatt ungdomstiden min.

Var ikke klar da jeg var yngre, så ... det blir nå når jeg er 29 :)

Skrevet (endret)

* Man kan hygge seg sammen med halvvoksne unger i 30 årene, og slippe

de travligeste baby-tingene når man er over 30. Som kjent blir jo ting tyngre

med alderen..

* Viss man vil ha 3 -4 unger har man god tid, og slipper å haste med å få de veldig tett om man ikke vil det

* Man får lenger tid sammen med barnet/barna sine, og evtuelle barnebarn som måtte komme! ;)

Endret av 83`

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...