AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Har en konkret sak hvor det har vært gjort graverende feil, og mange andre feil som ikke er så lett å dokumentere. Skal være generalforsamling 08.04.25, og jeg ønsker å fremme mistillitsforslag. Må jeg forklare saken på forhånd, når jeg sender inn forslaget, eller kan jeg si ifra at et mistillitsforslag kommer, også forklare først på generalforsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en konkret sak hvor det har vært gjort graverende feil, og mange andre feil som ikke er så lett å dokumentere. Skal være generalforsamling 08.04.25, og jeg ønsker å fremme mistillitsforslag. Må jeg forklare saken på forhånd, når jeg sender inn forslaget, eller kan jeg si ifra at et mistillitsforslag kommer, også forklare først på generalforsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Et generelt krav er at innkalling til generalforsamling skal inneholde de saker som skal behandles. Et mistillitsforslag er såpass alvorlig det bør omtales i innkallingen. I praksis vil ofte styremedlem som får rettet et mistillitsforslag mot seg trekke seg. Da må generalforsamling velge nytt / nye styremedlemmer. Det bruker å være på agenda hvert år uansett om det er mistillitsforslag eller ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden TBL12 skrev (3 minutter siden): Et generelt krav er at innkalling til generalforsamling skal inneholde de saker som skal behandles. Et mistillitsforslag er såpass alvorlig det bør omtales i innkallingen. I praksis vil ofte styremedlem som får rettet et mistillitsforslag mot seg trekke seg. Da må generalforsamling velge nytt / nye styremedlemmer. Det bruker å være på agenda hvert år uansett om det er mistillitsforslag eller ikke. Litt verre det stabeiset/tyranner her. Har vært mistillitsforslag hvert år i snart 5 år og vedkommende ristet det av seg og fortsetter som ingenting hat skjedd. Ok, så ingen sjans for å forklare først på forsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt verre det stabeiset/tyranner her. Har vært mistillitsforslag hvert år i snart 5 år og vedkommende ristet det av seg og fortsetter som ingenting hat skjedd. Ok, så ingen sjans for å forklare først på forsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Du må få de andre med deg. Du kan ikke stille med et mistillitsforslag alene, det faller jo på sin egen urimelighet. Om ikke styret trekker seg frivillig, må du og evt andre stille dere til disposisjon, ellers vil jo ikke et nytt styre bli opprettet. Anonymkode: 96c4b...249 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Litt verre det stabeiset/tyranner her. Har vært mistillitsforslag hvert år i snart 5 år og vedkommende ristet det av seg og fortsetter som ingenting hat skjedd. Ok, så ingen sjans for å forklare først på forsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Da er ikke mistillitsforslag det riktige her. Styremedlemmer velges normalt for 1-2 år. Årsak til at de samme velges er ofte det er ikke andre kandidater tilgjengelig. Lag et forslag på navn som ønsker å stille, og informer andre beboere om dette. Å drive valgkampanje er fult mulig i borettslag. Oppfordre til at beboere møter på generalforsamling, eller deltar digitalt, om det er et alternativ. Da vil valget gjøre at det blir nye styremedlemmer, og mistillit vil ikke være nødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har en konkret sak hvor det har vært gjort graverende feil, og mange andre feil som ikke er så lett å dokumentere. Skal være generalforsamling 08.04.25, og jeg ønsker å fremme mistillitsforslag. Må jeg forklare saken på forhånd, når jeg sender inn forslaget, eller kan jeg si ifra at et mistillitsforslag kommer, også forklare først på generalforsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Alt står i borettslagsloven, den finner du på lovdata. Du må melde inn innen fristen for saker til generalforsamlingen. Forslaget ditt må være av en slik karakter at det kan stemmes ja eller nei på. I verste fall, vil styret si at hele styret stiller seg bak styreleder, og støtter generalforsamlingen ditt forslag, så må hele styret fornyes. Da tørr ikke flertallet å stemme for ditt forslag. Du kan ikke reise en eneste sak til en generalforsamling, uten å komme skriftlig med hvilken sak du vil ta opp. Saken skal i skriftlig form taes inn og deles ut til alle i borettslaget innen en gitt frist før generalforsamlingen. Tror ikke det er verdt arbeidet å stille mistillitsforslag. Anonymkode: 0dac9...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnikkSnakkmf Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Alle saker som skal opp i generalforsamling må meldes som sak innen fristens utløp, og med forslag til løsning. Deretter har du krav på å bli hørt og legge frem/ fordype på generalforsamlingen. Få med deg flere beboere så står dere sterkere. I og med at mistillitsforslag har blitt fremmet flere ganger, uten at det har ført frem, ville jeg tatt kontakt med Boligbyggelaget og få med en representant derfra på møtet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Hmm. . om mistilliten gjelder hele styret må vel dette vrakes og nytt møte innkalles. Det bør vel også velges et interimstyre til nytt styre kan tiltre. Uansett må lover og vedtekter granskes nøye. En enklere måte å gjøre det på er å alliere seg med valgkomitéen finne gode kandidater som kan innstilles og få byttet ut styret i minnelighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har en konkret sak hvor det har vært gjort graverende feil, og mange andre feil som ikke er så lett å dokumentere. Skal være generalforsamling 08.04.25, og jeg ønsker å fremme mistillitsforslag. Må jeg forklare saken på forhånd, når jeg sender inn forslaget, eller kan jeg si ifra at et mistillitsforslag kommer, også forklare først på generalforsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Generelt, fokuser på hvorfor beboere skal stemme på dine kandidater enn å fokusere på hva som er gjort feil. Rettspraksis på området viser det skal gjøres svært grove feil som styremedlem og bli dømt for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Du risikerer selv å bli upopulær. Er du villig til å risikere det og kanskje til og med å føle at du må flytte? Jeg ville ikke gjort det uten at dette var et alternativ. Og er du villig til å selv stille til styre? Noen steder er det vanskelig å finne frivillige så hvis bidrar til å "kaste" styret kan du selv måtte stille ellers blir borettslaget tvunget til å leie inn et profesjonelt styre, det koster mye og alle sine fellesutgifter øker med flere hundre i måneden. Hvis det skjer og alle vet at det skjedde pga dine klager, da kan du bli en upopulær nabo. Spesielt om du står alene om klagene og uten at folk helt forstår hva som skjedde. Kanskje går det smidigst om du varsler mistillitsforslaget til styret/styreleder muntlig først slik at den/de det gjelder får sjansen til å trekke seg frivillig. Da trenger ingen andre å vite alt om årsaken og ingen "taper ansikt" utad. Anonymkode: ed32a...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du risikerer selv å bli upopulær. (..) Kanskje går det smidigst om du varsler mistillitsforslaget til styret/styreleder muntlig først slik at den/de det gjelder får sjansen til å trekke seg frivillig. Da trenger ingen andre å vite alt om årsaken og ingen "taper ansikt" utad. Anonymkode: ed32a...bee Trådstarter beskriver at problemstillingen ikke er ny: AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt verre det stabeiset/tyranner her. Har vært mistillitsforslag hvert år i snart 5 år og vedkommende ristet det av seg og fortsetter som ingenting hat skjedd. Ok, så ingen sjans for å forklare først på forsamlingen? Anonymkode: def26...ca4 Spørsmålet trådstarter må stille seg (og naboene) er om det er mange nok som "tørr" stemme på alternative kandidater. Oppmøte på generalforsamling varierer mye mellom ulike borettslag. Omlag 20-25% oppmøte bruker være normalt. Blir det nærmere 40% oppmøte kan valgresultatet bli et helt annet. Å bruke tid på å sikre oppmøte på generalforsamling kan sikre endringene som trådstarter ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå