Gå til innhold

Hvordan unndra arv fra en arving

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Brutal overskrift, men det er jo det som er målet. Må prøve å få formulere uten å dele så mye. Mannen min har en voksen sønn han fikk vite om da barnet var 14 fordi mor ikke hadde oppgitt far. Barnet var da i fosterhjem og det ble besluttet at barnet hadde det best der (lang historie). Vedkommende har en rekke personlighetsforstyrrelser og soner nå en forvaringsdom for blant annet voldtekter. Vi / mannen min har aldri hatt noe med han å gjøre og ønsker ikke det heller. Vi har nå 2 små felles barn og eier et hus og hytte sammen. Helt praktisk lurer jeg på om det er noen måte å sørge for at han ikke får farsarv. Vet at det er pliktdelsarv, men er det ingen smutthull? Kan han arve dersom alle eiendelene står på meg? Tar gjerne i mot råd. 

Anonymkode: 7f435...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Såvidt jeg vet kan man fritt forvalte sitt gods og gull mens man er i livet. Enten overføre til de barna man vil eller ektefelle.

Anonymkode: 4ee39...a15

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Særeie på deg er en mulighet.  Evnt skrive ting over på barna før en går bort.

Anonymkode: 5166d...887

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kan skrive over alt på deg.

Anonymkode: dcdc9...12c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Brutal overskrift, men det er jo det som er målet. Må prøve å få formulere uten å dele så mye. Mannen min har en voksen sønn han fikk vite om da barnet var 14 fordi mor ikke hadde oppgitt far. Barnet var da i fosterhjem og det ble besluttet at barnet hadde det best der (lang historie). Vedkommende har en rekke personlighetsforstyrrelser og soner nå en forvaringsdom for blant annet voldtekter. Vi / mannen min har aldri hatt noe med han å gjøre og ønsker ikke det heller. Vi har nå 2 små felles barn og eier et hus og hytte sammen. Helt praktisk lurer jeg på om det er noen måte å sørge for at han ikke får farsarv. Vet at det er pliktdelsarv, men er det ingen smutthull? Kan han arve dersom alle eiendelene står på meg? Tar gjerne i mot råd. 

Hvis han skriver alt over på deg så du er eier så blir det kun pliktdelsarven igjen, og hvis han da ikke eier stort så blir det ikke stort igjen til denne voldtektsmannen. 

Onkelen min opplevde det da kona hans døde. Han hadde overført alt til henne år tidligere og da hun døde kom hennes arvinger og fikk alt, både det som var konas og det som han hadde skrevet over på henne. Og da onkelen min døde var det ingenting igjen for hans barn å arve. 

Anonymkode: bef8f...c8b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt som ditt særeie er en mulighet. Hadde ikke gjort det om jeg var mannen din. Han risikerer å stå uten noe ved en skilsmisse, og lite dersom du dør først. Sønnen vil da arve 1/3 når mannen dør.

Anonymkode: 43534...6f5

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun en mulighet og det er at du eier alt. Men det gjør jo økonomien veldig sårbar for mannen din da, for ved en evnt skilsmisse/samlivsbrudd står han uten en krone. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kommer ikke unna pliktdelsarven når foreldre dør, det kan heller ikke overstyres i et testamente, men så lenge far lever kan han gjøre hva han vil med sine verdier. Hvis far sørger for å gi bort alt han eier, både penger, eiendom og løsøre, før han dør, vil det ikke være noe igjen å arve den dagen han går bort, så det er trolig beste løsning.

Anonymkode: 08a6c...dac

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kommer ikke unna pliktdelsarven når foreldre dør, det kan heller ikke overstyres i et testamente, men så lenge far lever kan han gjøre hva han vil med sine verdier. Hvis far sørger for å gi bort alt han eier, både penger, eiendom og løsøre, før han dør, vil det ikke være noe igjen å arve den dagen han går bort, så det er trolig beste løsning.

Anonymkode: 08a6c...dac

Kan sønnen kreve pliktdelsarv når alt står på meg og i mitt navn? 

Ulven skrev (7 minutter siden):

Det er vel kun en mulighet og det er at du eier alt. Men det gjør jo økonomien veldig sårbar for mannen din da, for ved en evnt skilsmisse/samlivsbrudd står han uten en krone. 

Har tenkt på det samme. Går det kanskje an å skrive en kontrakt på at han "egentlig" eier halvparten og har krav på det ved en evnt skilsmisse eller vil dette bare være å komplisere det ytterligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen ekle mennesker dere er..

Anonymkode: dbc83...fde

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alt som ditt særeie er en mulighet. Hadde ikke gjort det om jeg var mannen din. Han risikerer å stå uten noe ved en skilsmisse, og lite dersom du dør først. Sønnen vil da arve 1/3 når mannen dør.

Anonymkode: 43534...6f5

Det må så klart stå skrevet i gjensidig ektepakt

Anonymkode: 8c4ea...7fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei er uansett pliktarv å den får dere ikke snodd dere unna heldigvis🙂 med mindre han skriver alt over på deg, noe som er veldig kjipt for han om dere avslutter forholdet. barnet har uansett ikke bedt om å bli født. Så rett på arven har han uansett. Dere får evt skrive testament så han ikke får mer en pliktarv 

Anonymkode: 17b97...2dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

om der viser seg at det er satt over og deg for åhindte arv vil det bli omgått  om sønnen setter advokat på saken. Ham har krav på sin farsarv uansett hva han har gjort i livet.. 

Anonymkode: b0921...604

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer på ingen måte voldtekt, men skjønner at gjerningsmannen kan være så syk at de ikke forstår hva de gjør eller har gjort. Han har flere personlighetsforstyrrelser sier du, og er dømt til forvaring. Kanskje mannen hadde trengt psykisk helsehjelp? 

Men, når jeg leser innlegget til ts så lurer jeg nesten på hvorfor de vil prøve å frata han retten på pliktarven? Er det pga hva han har gjort, så kan jeg forstå selv om de ikke får gjort noe med det. Er det derimot snakk om at de ønsker å bare prøve å fjerne han fra pliktarven pga hans far ikke visste noe før barnet var 14 år, så er det direkte slemt. Dette barnet ba aldri om å bli født, og det visste heller Kanskje ikke om sin far før han var 14 selv...

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kort svar: nei. Han må i så fall virkelig gi huset til deg eller barna, slik at dere har den reelle bruksretten, ellers er det det man kaller dødsdisposisjon.

Helt konkret: det må opprette særeie på boligen der du eier alt, og også står for utgiftene til boligen. Det betyr at han mister alt ved skilsmisse.

Gir dere det til barna, er det de som skal bo der og eventuelt leie ut til dere. Blir det noen tvil om deres - eller din - reelle råderett kan sønnen krev arv.

Så jeg ville heller forsonet meg med at han arver, og tenk at kanskje hjelper dere en som har hatt et hardt liv hele livet når dere/faren er døde. 

Anonymkode: d6c05...cc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan sette alle verdier på deg. 

Dette gjelder ikke om det gjøres så sent at han er døende. Dermed er det jo risky business for ham. Skulle dere ende i en stygg skilsmisse down the road, kan du ta alle verdier. 

Anonymkode: 7e84d...f1d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sette alt over på deg, og så spørs det om du er så ond at du da snyter ham hvis det blir slutt, men det er i hvert fall eneste måten å sørge for at særkullsbarnet ikke får arv.

Anonymkode: 84c74...533

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sviktet av sin mor. Sviktet av systemet. Sviktet av sin far.

Jammen ikke rart noen får så store problemer at de havner helt utenfor.

Hadde jeg vært din mann hadde jeg ikke stolt på at hvis ting endrer seg mellom dere, at han vil sitte igjen med noen verdier. Jeg har sett det skje med en jeg kjenner. Det var "bunnsolid og lykkelig forhold". Inntil det ikke var det lenger, og mannen satt igjen med null. Din mann bør absolutt ikke skrive over alle verdier på deg!

Din mann bør heller se på at han kan gjøre denne ene gesten for den sønnen han har som er blitt sviktet av alle gjennom livet - la ham få pliktdelsarven han faktisk har rett på.

Anonymkode: 560de...494

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sette alt over på deg, og så spørs det om du er så ond at du da snyter ham hvis det blir slutt, men det er i hvert fall eneste måten å sørge for at særkullsbarnet ikke får arv.

Anonymkode: 84c74...533

Som jeg sa over (dødsdisposisjon): dette stemmer ikke. 

La oss si du får særeie og betaler alt av lån, forsikring, etc. Likevel gjør jo mannen det mulig for deg å betale alt for huset fordi han betaler alle andre utgifter. Da kan sønnens gode advokat finne ut at ja, dette er ditt særeie, men verdien ført inn i huset kommer delvis fra mannen og derfor har hans sønn visse krav - det kan jo være typ en tredjedel av 50 % av hele summen han har betalt inn i huset indirekte. Så med mindre du har så god inntekt at du reelt sett kan betale alt på huset og gi deg selv og barna forventer levestandard uten mannen sine penger så er dette en glemmesak. 

Anonymkode: d6c05...cc4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...