Gå til innhold

Syke barn eldre enn 12 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Egenmelding 

Anonymkode: 17304...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det ingen som stiller spørsmålstegn ved om vi er hjemme med større barn, vi er en IA bedrift, usikker om det er andre regler der🤔 Men jeg lar ikke min 12-åring være alene hjemme med 40 i feber. Hadde ikke latt en 16-åring være alene med 40 i feber heller. For min del er det ikke snakk om et par timer heller, det er snakk om 7,5 timers jobb + reisevei på ca en time hver vei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis barnet er sykt må hen jo på sykehus.

Anonymkode: 97ecc...38a

Man drar ikke på sykehus kun fordi man har høy feber😅 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis barnet er sykt må hen jo på sykehus.

Anonymkode: 97ecc...38a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (13 minutter siden):

Hos oss er det ingen som stiller spørsmålstegn ved om vi er hjemme med større barn, vi er en IA bedrift, usikker om det er andre regler der🤔 Men jeg lar ikke min 12-åring være alene hjemme med 40 i feber. Hadde ikke latt en 16-åring være alene med 40 i feber heller. For min del er det ikke snakk om et par timer heller, det er snakk om 7,5 timers jobb + reisevei på ca en time hver vei. 

Hvis du stadig vekk hadde vært hjemme med syke barn, fordi du ikke hadde lært dem å lære seg noen timer alene, så ville det nok blitt stilt spørsmålstegn ved dine vurderinger. En ungdom er sjelden så syk at foreldre må være hjemme. 

Anonymkode: a15c9...9a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du stadig vekk hadde vært hjemme med syke barn, fordi du ikke hadde lært dem å lære seg noen timer alene, så ville det nok blitt stilt spørsmålstegn ved dine vurderinger. En ungdom er sjelden så syk at foreldre må være hjemme. 

Men nå er ikke det relevant hverken for trådstarter eller meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 3.09):

Jeg har ringt jobb noen ganger når tenåringene har vært skikkelig sjuke, og alltid møtt forståelse, noen ganger fått velferdspermisjon, noen ganger beskjed om å registrere egenmelding på meg selv og én gang fått tatt ut to feriedager.

Anonymkode: fa5b4...25f

Samme her , evt avspasering 

Anonymkode: cb9a6...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Barnet" mitt (voksen nå) har en sykdom som kan gi komplisert tilstand som krever legetilsyn. Jeg var alene om omsorgen.

Når hen ble 12 år så forhørte jeg meg hos Nav om hen kunne få transport til lege eller hjem når hen fikk anfall. Dette fikk hen ikke, men jeg fikk 20 omsorgsdager i året som jeg kunne bruke på sykt barn frem til hen ble 18 år. 

Når hen ellers var syk med influensa e.l, var hen alene hjemme fra hen var 12 år. 

Anonymkode: c5382...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hanne67 skrev (På 4.2.2025 den 5.09):

Det er sikkert mulig for henne å skaffe elektrisk ovn på rommet til barnet så det ikke blir så kaldt.

Problemet er jo at barnet er sykt, noe du ikke ser ut til å tenke på i svaret ditt. Husker jeg syntes det var best å ha mor hjemme da.

Når man er syk trenger man noen som kan ordne med medisiner og mat/drikke. Da orker man ikke stort annet enn å ligge under dyna, - man har gjerne høy feber, smerter eller oppkast. Er man friskere enn det så kan man jo gå på skolen.

Kan man ikke finne fram alt dette før man drar på jobb? 

Anonymkode: a3851...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at dersom barnet er så sykt at det ikke klarer å være alene hjemme, er det unntak. Det skjer vel kanskje en gang i løpet av 4-5 år med et så stort barn? Vi har fire barn, aldri trengt å være hjemme med noen av de etter fylte 12 år. Og de har alle sluttet på sfo i midten av 2.klasse og vært alene hjemme flere timer hver dag. Installer varmepumpe. Det er verdt hver krone. Ikke minst er det mye hyggeligere p komme hjem fra skolen til et hus som ikke holder 18 grader.

Anonymkode: 9efe1...1b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.55):

Jeg har barn som fylte 12 år i 2024. Der betyr at jeg ikke har omsorgsdager om barn blir syke nå og må være hjemme fra skolen . Hva gjør jeg om de er så syke at de ikke kan være alene hjemme? Jobber med mennesker,  så hjemmekontor er ikke et alternativ.  Vi bor i et gammelt hus vi har arvet. Oppvarming stort sett med ved, men hsmar elektriske ovner i  oen rom for å holde temp på ca 18 grader når vi ikke er hjemme. Barn får ikke lov å tenne opp i ovnene uten tilsyn,  så om barnet blir alene hjemme en hel dag kan det bli kaldt etterhvert.  

Kan jeg bruke feriedag,  eller perm uten lønn om jeg er hjemme? Og kan sjefen nekte meg å være hjemme når barn er over 12 år? 

Anonymkode: 7c9ee...8dc

Er dette et normalt og friskt barn når barnet ikke blir sykt av ting som går? 
Eller er det et barn med kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelser? Der er det nemlig et vesentlig skille. 

Fyre opp får du gjøre før du drar, og så får barnet klare å legge en vedkubbe eller ti i ovnen. 

Anonymkode: f1f5d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har barn som fylte 12 år i 2024. Der betyr at jeg ikke har omsorgsdager om barn blir syke nå og må være hjemme fra skolen . Hva gjør jeg om de er så syke at de ikke kan være alene hjemme? Jobber med mennesker,  så hjemmekontor er ikke et alternativ.  Vi bor i et gammelt hus vi har arvet. Oppvarming stort sett med ved, men hsmar elektriske ovner i  oen rom for å holde temp på ca 18 grader når vi ikke er hjemme. Barn får ikke lov å tenne opp i ovnene uten tilsyn,  så om barnet blir alene hjemme en hel dag kan det bli kaldt etterhvert.  

Kan jeg bruke feriedag,  eller perm uten lønn om jeg er hjemme? Og kan sjefen nekte meg å være hjemme når barn er over 12 år? 

Hvis barnet på snart 13 år blir så sykt at det ikke kan klare seg hjemme under dyna en arbeidsdag med løpende telefon-kontakt med foreldrene, er nok barnet så alvorlig syk at du uten problem vil få enten feriedag, perm uten lønn, avspasering eller velferdspermisjon av arbeidsgiver uten at det blir et problem, for da er barnet i praksis så sykt og situasjonen så alvorøig at alle arbeidsgivere vil skjønne at her er det alvor. Frem til det evt inntreffer er det ikke vits å krisemaksimere. Om situasjonen oppstår vil du få fri fra jobb på et eller annet vis. Det kalles kommunikasjon. Du og arbeidsgiver _snakker sammen_ om en slik situasjon oppstår, og det vil ordne seg. En snufsete og «tufs» 12-åring som ikke er helt i form klarer seg helt fint hjemme alene en arbeidsdag uten å fryse ihjel. 

Anonymkode: 13aba...90b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet må lære seg å klare seg selv. Min 12 åring (nå 13), klarer fint å fyre i peisen, kle på seg mer klær, og lukke igjen rom for å gjøre det mindre kaldt. 

Du må ta fri uten lønn eller feriedager..evt bruke familiemedlemmer, som kan passe på litt..

Anonymkode: 532b7...95f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 22.37):

Hun skriver jo "så syke at de ikke kan være alene hjemme", da mener hun ikke en vanlig forkjølelse antar jeg..

Anonymkode: 18957...2ff

Hun skrive at de ikke kan være alene hjemme en arbeidsdag fordi det er for kaldt ig barna får ikke lov til å fyre i peisen. 

Her må du enten lære barna dine å fyre i peisen på en trygg måte eller du må skru opp varmen på rommet til barna når de er syke. Er barna så syke at det er uforsvarlig at de er alene (tenker da ikke på at du må fyre i peisen for dem) snakker du med sjefen din og finner en løsning.

Anonymkode: 387aa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Søker om velferdspermisjon. 

Anonymkode: 51ae3...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både jeg og kollegaer har vært hjemme med syke barn over 12 år, men da på hjemmekontor.  Barn med høy feber/kyssesyken. 

Når det gjelder varme så skaffer man elektrisk varmeovn som kan brukes ved behov der man trenger det, kun vedfyring blir for dumt med barn . 

Permisjon uten lønn- velferdspermisjon er alternativet.

Anonymkode: 4c20b...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er litt feil med sykt-barn-dager, er at det er ut det året de fyller 12 år. Stor forskjell på om ungen er født i januar eller desember.

Hadde brukt egenmelding dersom mitt BARN var veldig dårlig. Dere som skriver noe annet er jo dårlige omsorgsforeldre.

Anonymkode: abd5d...59c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det som er litt feil med sykt-barn-dager, er at det er ut det året de fyller 12 år. Stor forskjell på om ungen er født i januar eller desember.

Hadde brukt egenmelding dersom mitt BARN var veldig dårlig. Dere som skriver noe annet er jo dårlige omsorgsforeldre.

Altså, blir hjemme med ungen. Jeg hadde tatt egenmelding for jeg er veldig lite borte fra jobb, men permisjon går jo også fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 6.44):

de som stadig vekk må påpeke andres manglende evner som foreldre fordi de setter barna sine sitt ve og vel først setter seg selv i en dårlig posisjon syns jeg, det virner om enovernfra og ned holding mangodt kan holde for seg selv. 

Et barn på 12 år er ingen ungdom og mennesker blir syk ulikt og reagerer på feber for eksempel ulikt, noen dør omtrent ved 38,5 mens andre fint går på jobb med 39 så å dra konklusjoner basert på egen synsing vitner om mangelle evner på å se lengre enn sin egne nese tenker jeg. 

Anonymkode: 88ec1...043

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 6.27):

Egenmelding 

Anonymkode: 17304...551

Nei man bruker ikke egenmelding på barns (eller andres )sykdom

Anonymkode: 35029...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...