Gå til innhold

Syke barn eldre enn 12 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har barn som fylte 12 år i 2024. Der betyr at jeg ikke har omsorgsdager om barn blir syke nå og må være hjemme fra skolen . Hva gjør jeg om de er så syke at de ikke kan være alene hjemme? Jobber med mennesker,  så hjemmekontor er ikke et alternativ.  Vi bor i et gammelt hus vi har arvet. Oppvarming stort sett med ved, men hsmar elektriske ovner i  oen rom for å holde temp på ca 18 grader når vi ikke er hjemme. Barn får ikke lov å tenne opp i ovnene uten tilsyn,  så om barnet blir alene hjemme en hel dag kan det bli kaldt etterhvert.  

Kan jeg bruke feriedag,  eller perm uten lønn om jeg er hjemme? Og kan sjefen nekte meg å være hjemme når barn er over 12 år? 

Anonymkode: 7c9ee...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å lære "barnet" eller snart ungdommen å klare seg selv en dag. De fleste er ikke så syke at foreldrene må være hjemme når de nærmer seg slutten av barneskolen. 

Hvis ditt barn mot formodning skal blli så sykt at du ikke kan forlate ham, så er jeg sikker på at sjefen gir deg fri uten lønn, for da er det alvor

Jeg har hatt tre barn og fra de var 10 var det nesten ingen syke-barn-dager, for de klarte seg fint noen timer mens jeg var på  jobb. 

Anonymkode: a15c9...9a7

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På tide å lære barnet å være alene å klare seg selv. Lære de hvordan de lager seg mat og holder varmen

Her klarte nå unga å holde fyr i ovnen når de var 12år. 

Vi startet tidlig med tilsyn hvordan de skulle legge ved inn i ovnen. Aldri hatt noe uhell her med det.

En på 12 burde kunne klare seg hjemme noen timer ved feber  forkjølelse osv, så lenge de ikke er delvis bevisstløse pga sykdom. Og da ved så ille sykdom så går du nok lov å være hjemme

Anonymkode: a55d0...411

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.12):

På tide å lære barnet å være alene å klare seg selv. Lære de hvordan de lager seg mat og holder varmen

Her klarte nå unga å holde fyr i ovnen når de var 12år. 

Vi startet tidlig med tilsyn hvordan de skulle legge ved inn i ovnen. Aldri hatt noe uhell her med det.

En på 12 burde kunne klare seg hjemme noen timer ved feber  forkjølelse osv, så lenge de ikke er delvis bevisstløse pga sykdom. Og da ved så ille sykdom så går du nok lov å være hjemme

Anonymkode: a55d0...411

Ekspander  

Noen timer vil si 7.5 timer....det legges i ovnen og opplæring har blitt gitt, men det gikk nesten galt en gang vi observerte, etter det har det blitt lktt strengere.  Barnet er alene hjemme opptil 3 timer etter skolen, men når barnet er sykt er det mer krevende . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.03):

Hva med å lære "barnet" eller snart ungdommen å klare seg selv en dag. De fleste er ikke så syke at foreldrene må være hjemme når de nærmer seg slutten av barneskolen. 

Hvis ditt barn mot formodning skal blli så sykt at du ikke kan forlate ham, så er jeg sikker på at sjefen gir deg fri uten lønn, for da er det alvor

Jeg har hatt tre barn og fra de var 10 var det nesten ingen syke-barn-dager, for de klarte seg fint noen timer mens jeg var på  jobb. 

Ekspander  

Hun skriver jo "så syke at de ikke kan være alene hjemme", da mener hun ikke en vanlig forkjølelse antar jeg..

Anonymkode: 18957...2ff

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da ikke verre enn at barnet skrur opp termostaten litt på en elektrisk ovn? Og oppholder seg i rom som er oppvarmet på strøm?

Eller så får du skaffe en flyttbar varmeovn som kan settes inn på soverommet/stuen om barnet blir sykt.

Dette er et konstruert problem av deg, som har praktiske løsninger.

Anonymkode: 16add...bb2

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 21.37):

Hun skriver jo "så syke at de ikke kan være alene hjemme", da mener hun ikke en vanlig forkjølelse antar jeg..

Ekspander  

Hun mener at de ikke får lov til å fyre i ovnene, så det blir for kaldt for 12-åringen å være alene hjemme med en lett sykdom.

Anonymkode: 16add...bb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt fri uten lønn de dagene de har vært veldig syke eller skadet. (En med høy feber og en med hjernerystelse). Snakk med sjefen. 

Anonymkode: 6a2c9...8fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan egentlig gå galt når man fyrer opp i en ovn hvis man først har lært det? :klo: Med mindre barnet har noen spesielle utfordringer så bør det gå helt fint! Evt. får man kjøre på med litt mer strøm de dagene det er snakk om. Det blir uansett billigere enn å ta fri uten lønn, som er alternativet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann sin arbeidsgiver ba min mann om å ta det på vanlig egenmelding, uten at han kom til å miste sine. «Ungen» var 18 år, og veldig syk. 

Anonymkode: 10370...e0b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skaff dere varmepumpe! Eller så kan vel ungen kle på seg selv og sitte med dyne/teppe?

Anonymkode: 12313...94a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 21.14):

Noen timer vil si 7.5 timer....det legges i ovnen og opplæring har blitt gitt, men det gikk nesten galt en gang vi observerte, etter det har det blitt lktt strengere.  Barnet er alene hjemme opptil 3 timer etter skolen, men når barnet er sykt er det mer krevende . 

Ekspander  

Og hva gjør man når man ikke får til noe på første forsøk? Jo da prøver man igjen.

Anonymkode: 35029...ed6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fri uten lønn i en eller annen form her. Ferie eller perm. 

Anonymkode: 3e41b...767

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ringt jobb noen ganger når tenåringene har vært skikkelig sjuke, og alltid møtt forståelse, noen ganger fått velferdspermisjon, noen ganger beskjed om å registrere egenmelding på meg selv og én gang fått tatt ut to feriedager.

Anonymkode: fa5b4...25f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 19.55):

Jeg har barn som fylte 12 år i 2024. Der betyr at jeg ikke har omsorgsdager om barn blir syke nå og må være hjemme fra skolen . Hva gjør jeg om de er så syke at de ikke kan være alene hjemme? Jobber med mennesker,  så hjemmekontor er ikke et alternativ.  Vi bor i et gammelt hus vi har arvet. Oppvarming stort sett med ved, men hsmar elektriske ovner i  oen rom for å holde temp på ca 18 grader når vi ikke er hjemme. Barn får ikke lov å tenne opp i ovnene uten tilsyn,  så om barnet blir alene hjemme en hel dag kan det bli kaldt etterhvert.  

Kan jeg bruke feriedag,  eller perm uten lønn om jeg er hjemme? Og kan sjefen nekte meg å være hjemme når barn er over 12 år? 

Ekspander  

Det bør da være mulig å kjøpe flere ovner som kan få varmen opp på mer enn 19 grader?  Jeg jobber i hjemmesykepleien på landet. Kan love deg at der er mange gamle som sitter alene i store gamle hus. Men de er frysepunkter og har alltid minst 25-30 grader i nesten hele huset. Ihvertfall i stua og ofte 22+ på soverommet.

Du kan lære henne at om hun vil holde varmen så lukker hun dører og dermed ‘stenger inne’ varmen. 

Da jeg var 12 år var jeg mye alene. Vi hadde ikke sfo og jeg var ofte alene i noen dager i feriene. Satt også oftr barnevakt for nabobarn hele natten. Kan ikke huske jeg følte dette var feil eller ubehagelig. Bare fint.

Anonymkode: 1ef93...501

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.03):

Ekspander  

Jeg er for såvidt enig med deg. MEN, noen ganger så skjer ting som gjør at den nesten tenåringen også trenger tilsyn. Har selv 3 barn og har knapt brukt syke barn dager. En blanding av at jeg jobber turnus, mannen kan ha hjemmekontor og barna har vært friske. Men nylig så ble mitt barn på nesten 12 år syk. Hen hadde 41 i feber og hallusinerte og skalv da jeg skulle til å gå på jobb. Barnet hadde absolutt ikke klart seg alene hjemme den dagen. Nå kunne jeg enda bruke sykt barn dag, men dette kunne like gjerne vært etter at hen hadde fylt 12 også. 

Så min tanke er at foreldre må spare noen feriedager eller søke om omsorgspermisjon i sånne tilfeller. Å få fri fordi en bor i gammelt hus og ikke ønsker å bruke penger for å varme det opp når barnet er sykt har ikke arbeidsgiver noe med. Det er noe dere faktisk kan gjøre noe med. Sette på en ekstra ovn når det er nødvendig.

Anonymkode: 5f4bb...d83

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 2.19):

Det bør da være mulig å kjøpe flere ovner som kan få varmen opp på mer enn 19 grader?  Jeg jobber i hjemmesykepleien på landet. Kan love deg at der er mange gamle som sitter alene i store gamle hus. Men de er frysepunkter og har alltid minst 25-30 grader i nesten hele huset. Ihvertfall i stua og ofte 22+ på soverommet.

Du kan lære henne at om hun vil holde varmen så lukker hun dører og dermed ‘stenger inne’ varmen. 

Da jeg var 12 år var jeg mye alene. Vi hadde ikke sfo og jeg var ofte alene i noen dager i feriene. Satt også oftr barnevakt for nabobarn hele natten. Kan ikke huske jeg følte dette var feil eller ubehagelig. Bare fint.

Anonymkode: 1ef93...501

Ekspander  

Det er sikkert mulig for henne å skaffe elektrisk ovn på rommet til barnet så det ikke blir så kaldt.

Problemet er jo at barnet er sykt, noe du ikke ser ut til å tenke på i svaret ditt. Husker jeg syntes det var best å ha mor hjemme da.

Når man er syk trenger man noen som kan ordne med medisiner og mat/drikke. Da orker man ikke stort annet enn å ligge under dyna, - man har gjerne høy feber, smerter eller oppkast. Er man friskere enn det så kan man jo gå på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri en gang tenkt tanken på at et sykt barn over 12 trenger en voksen hjemme... Synes man duller veldig med ungdom om dagen. 

Men er det sekundet før man vurderer å ringe ambulanse får man vel ta avspasering, egenmelding eller lignende. 

Og kjøp dere en rulleovn.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 21.37):

Ekspander  

Hvis barnet er sykt må hen jo på sykehus.

Anonymkode: 97ecc...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 5.12):

Hvis barnet er sykt må hen jo på sykehus.

Anonymkode: 97ecc...38a

Ekspander  

Nei. Man kan fint være skikkelig syk uten å være på sykehuset. Jeg er nærmere 60 år, og hadde moren min hjemme da jeg var syk med feber, oppkast osv. 

Anonymkode: 493f7...2fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...