Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke så interessert i økonomi, men jeg har orden i sakene og lurer nå litt på hva som lønner seg. Jeg eier leilighet som er verd ca 1,6 mill. Har en 10 år gammel bil som ikke er verd noe særlig og tjener i overkant av 400 000 brutto. Jeg har 575 000 i lån, har kun ett lån og det er med pant i boligen. Sparer litt i fond. Vil det "lønne seg" å f eks låne mer og kjøpe ny bil? Skal pusse opp og fornye en del hjemme nå, lønner det seg å låne til det eller spare? Kommer til å arve 5-600 000 innen få år. Er det lurt å betale ned hele lånet da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, i utgangspunktet lønne ikke lån seg. Hvis det var tilefellet hadde ikke bankene hatt noe å leve av, og det ville gjort at alt vårt forbruk hadde vært lånefinansiert.

I enkelte perioder med høy infalsjon og lav rente vil man faktisk få betalt for å låne penger. Dette var tilfellet med studielånsrenta på 70-tallet. Infalsjonen var veldig høy, og renta var politisk satt. Og det er rart man snakker om dessertgenerasjonen om 68-erne?

Mange tror det lønenr seg å ta opp lån for å ha noe å trekke fra å selvangivelsen. det er som regel bare tull, man må jo betale renter til banken.

Hvis du investerer pengene du låner i en spareform som gir høyere rente enn utlånsrenta vil du jo tjene på å ta opp lån. Men slike soareformer har jo høyere risiko (feks asksjer, fond).

Å kjøpe seg helt ny bil er svært lite lønnsomt, med en gang du kjører med den på veien synker den jo kraftig i verdi. Ville heller kjøpt en bruktbil som kun er noen få år gammel. Bruktbilmarkedet er ganske bra for tida, siden veldig mange foretrekker å kjøpe helt nye biler (ja, vi er rike i Norge..)

Gjest Gjest
Skrevet
Å kjøpe seg helt ny bil er svært lite lønnsomt, med en gang du kjører med den på veien synker den jo kraftig i verdi. Ville heller kjøpt en bruktbil som kun er noen få år gammel. Bruktbilmarkedet er ganske bra for tida, siden veldig mange foretrekker å kjøpe helt nye biler (ja, vi er rike i Norge..)

Tenkte ikke på å kjøpe helt ny bil, men en nyere.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det spørs jo litt hva man låner til. Hvis man for eksempel låner til en bolig kan det jo skje at man får en høyere verdistigning på boligen enn det du betaler inn på lånet, slik at dersom du selger noen år seinere vil ha tjent en god slump på å låne, i tillegg til at du har kunnet trekke fra rentene på skatten.

Men å skaffe seg mere lån fordi det lønner seg er nok en feilslutning - det er hva du gjør med lånet som teller.

Gjest Gjest
Skrevet

Lønner seg i rene kroner og øre gjør det vel sjelden, med mindre man selger bolig med verdiøkning. Men på den annen side; jeg har studielån og arvet en del aksjer nylig. Jeg kunne brukt aksjene til å nedbetale studielånet, men har valgt å beholde lånet; som uansett er av en størrelse jeg har råd til å betale på, og har heller aksjene som en "større egenkapital" som jeg kan få bruk for senere.

Å låne penger til å pusse opp kontra å spare kommer jo an på både hvor lang tid det hadde tatt deg å spare, hvor lang nedbetalingstid du skal ha på lånet, og om du regner med å selge boligen innen kort tid.

Jeg mener at det beste er å ikke ha lån, samtidig er det jo i en del tilfelle urealistisk å få gjennomført en del ting uten lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...