Gå til innhold

Vente lengst mulig med å fortelle store barn om ny baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barna mine er sent barneskole og ungdomskole. Jeg vente til etter ordiner ultralyd , helst lengere med å fortelle. Er det noe med det som er negativt eller burde man fortelle før?

Anonymkode: a3388...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor skal du vente, med mindre du vil at barna skal føle forakt for hemmelighetsholdet ditt? 

Anonymkode: 82f25...f36

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er over 12 uker så ser jeg ingen grunn til å skjule det…. Jo lenger tid barna har til å tenke og forberede seg på et nytt søsken jo bedre er det? 

Anonymkode: 17916...bcf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lurt å vente i til etter ultralyd.

Man bør være mest mulig sikker på at det går bra med fosteret før man forteller tenker jeg. 

Anonymkode: d9f58...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er lurt å vente i til etter ultralyd.

Man bør være mest mulig sikker på at det går bra med fosteret før man forteller tenker jeg. 

Der er jeg uenig. Hvis det mot formodning skulle gå galt, så vil dette også påvirke både mor og familien.

Det vil da være et større svik at barna får vite noe slikt på en slik måte.

Dessuten, det å få barn er en naturlig del av livet, enten det går bra eller ikke.

Hadde vært noe annet om det her var snakk om 2-4-5-åringer.

Her er barna så store at de bør få vite.

Anonymkode: 262e1...aab

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke poenget med å vente. Til uke 12 med mindre barn, men store barn tåler å høre om det skulle gå feil også. Det er noe med å få være med på hele prosessen, hele familien trenger tid til å venne seg til tanken på en attpåklatt, tenker jeg. 

Anonymkode: 2a4b7...8ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For jeg er så redd for at noe går galt med babyen og da mister de jo ett søsken. Det er et høyrisikosvangerskap... Etter ordiner ultralyd er det mer trygt føler jeg. Skal ta NIPT test etter hvert så kanskje fortelle når vi har fått svar der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For jeg er så redd for at noe går galt med babyen og da mister de jo ett søsken. Det er et høyrisikosvangerskap... Etter ordiner ultralyd er det mer trygt føler jeg. Skal ta NIPT test etter hvert så kanskje fortelle når vi har fått svar der...

Uff. Gud forby at du som mor skulle måtte være mor og forklare barna at det finnes noe som heter døden, og at døden er en naturlig del av livet. 

Anonymkode: 82f25...f36

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barna mine er sent barneskole og ungdomskole. Jeg vente til etter ordiner ultralyd , helst lengere med å fortelle. Er det noe med det som er negativt eller burde man fortelle før?

Å ikke fortelle store barn om nye søsken var noe de gjorde den gangen babyene kom og ble levert av Storken, eller kom i veska til jordmor. 
Å inkludere barn i forventninger og annet når et nytt søsken kommer er noe vi gjør i dag, vi lever i 2025 og barn vet hvor og hvordan babyer blir til. 
Hva skal gjøre dersom du mister babyen? La være å fortelle at babyen er død? Fordi ingen viste om noen baby? Ja, dette er skrekken for alle gravide at babyen i magen dør, men det er og en realitet at det kan skje. Barn vil da forstå at foreldrene ikke er ærlige, åpne og inkluderende med dem, noe som vil skape en avstand mellom både barn og foreldre. 
Men selvfølgelig du er i din fulle rett til å gjøre som du vil, men siden du nå har spurt spørsmålet ditt her, så har du fått ett ærlig svar. 

Anonymkode: ed71b...389

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du får velge selv.
Jeg synes du gir barna dine for lite tid til å forberede seg, og jeg synes du undervurderer hva de tåler.

Anonymkode: 2a4b7...8ae

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn var hakket yngre (barneskolealder), men jeg valgte å vente så lenge jeg kunne - det blir lenge nok å vente på babyen uansett.

Jeg hadde nok fortalt det hvis det gikk galt også, men det slapp jeg heldigvis. 

Anonymkode: 2cbee...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var 6 år da vi ble gravid med nr 2. Han fikk vite det når jeg var 5 uker på vei. Så ikke noe hensikt å vente..om det skulle gå feil vei ville ha skjønne hvorfor eventuelt mamma måtte på sykehus etc. Og letter å forstå når jeg ble kvalm etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortalte:

1) arbeidsgiver

2) kommende besteforeldre

3) storesøsken

alt i løpet av samme uka, rundt uke 13-14. Dette for at ikke noen av dem skulle ende opp med å høre det fra andre enn meg (verken at arbedsgiver skulle få vite det via sladder eller at barna skulle informere besteforeldrene eller omvendt).

Så det ville JEG valgt, hver gang. 

Om det overhodet ikke synes at du er gravid, og du ikke trenger å informere noen andre heller før OUL, så kan du jo vente til da, men fortell barna det samtidig som du forteller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har store barn, de er alle ungdom eller snart ungdom. Jeg skjønner at noen vil vente til etter første UL i uke 12, samtidig kan man ta UL tidligere. Det er ingen garanti for at det går bra, men jeg ville fortalt det etter UL i feks uke 8. Da får man en bekreftelse på om det faktisk finnes et levende foster der (noen opplever jo MA). 

Hvis du får SA, så kan det skje når som helst. Hva om far er borte og du er med barna, enten hjemme eller en plass der ikke "passer" å ha SA. Da er det bedre barna vet dere venter barn, også kan dere fortelle hva noen graviditeter ender med (SA). De er store nok til å forstå. Noen får store smerter, noen blør mye, noen blir helt fra seg, redd, noen får graviditet utenfor livmor = akutt innleggelse. 

Også må du ikke glemme at barn får med seg mye. Går det galt og dere skjuler, vil det være veldig vanskelig å holde et skjold oppe foran de. 

Når det gjelder mindre barn, tenker jeg at man kan vente. De har uansett ikke mulighet for å forstå alt en graviditet kan innebære.

Anonymkode: d6cff...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ikke fortelle store barn om nye søsken var noe de gjorde den gangen babyene kom og ble levert av Storken, eller kom i veska til jordmor. 
Å inkludere barn i forventninger og annet når et nytt søsken kommer er noe vi gjør i dag, vi lever i 2025 og barn vet hvor og hvordan babyer blir til. 
Hva skal gjøre dersom du mister babyen? La være å fortelle at babyen er død? Fordi ingen viste om noen baby? Ja, dette er skrekken for alle gravide at babyen i magen dør, men det er og en realitet at det kan skje. Barn vil da forstå at foreldrene ikke er ærlige, åpne og inkluderende med dem, noe som vil skape en avstand mellom både barn og foreldre. 
Men selvfølgelig du er i din fulle rett til å gjøre som du vil, men siden du nå har spurt spørsmålet ditt her, så har du fått ett ærlig svar. 

Hva om de, selvfølgelig forhåpentligvis ikke, må ta abort. Da må de jo involvere barna i det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ser ikke poenget med å fortelle det tidlig så jeg hadde ventet til etter ul

Anonymkode: cdf29...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva om de, selvfølgelig forhåpentligvis ikke, må ta abort. Da må de jo involvere barna i det også. 

Hvordan tror du situasjonen i dette hjemmet blir og er, dersom der skjer noe som gjør en senabort nødvendig?

Lever du i en beskyttet verden langt unna virkelighetens verden? Må her utføres en abort, så vil barna merke på både far og mor at det skjer noe unormalt. Skal de da ikke få vite at foreldrene sørger over et liv som ikke ble? Eller skal alle i dette hjemmet gå rundt på eggeskall og ikke forstå hva som skjer? Det gjorde de og den gangen når babyene kom i jordmorveska eller med Storken. 

Hele tråden er så absurd, også din kommentar, at det er nesten utrolig at det er mulig både å spørre men og å kommentere på denne måten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn forstår mye mer enn det man tror. Jeg har forstått det når mor og stemor har vært gravid leeenge før de faktisk sa noe. Når min stemor var gravid forsto jeg det jo fort (og jeg var nå "litt" voksen) da hun spydde som en galning hver eneste morgen i en lang periode. Så viste det jo 9 uker før hun sa noe til oss. Hadde vært mye hyggeligere om hun hadde sagt noe før, for vår del. 

Gutten min forsto at det kom et småsøsken i løpet av den første måneden etter positiv test, og proklamerte det til hele barnehagen. Og han er 4 år, og jeg hadde ikke sagt noe. Fortalte det sånn skikkelig etter TUL når vi hadde fått bekreftet at det ikke var funnet noe skummelt da. 

barna plukker opp tegnene på at det er noe, fordi mamma er gravid, og gjerne er mer sliten enn ellers, og kan gjerne lett bekymre seg for at det er noe alvorlig selv om de ikke sier noe. Ha litt åpne kort, og gi noe å glede seg til og forbrede seg til sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...