Gå til innhold

HPV virus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist HPV for 4 år siden. Har hatt årlige sjekker hos gynekolog og lege, og har ikke fått påvist celleforandringer. Tar årlige kontroller enda, og gynekologen sa at han vurderte konisering på sikt uansett. Jeg tar avstand fra sex naturligvis, vil jo absolutt ikke smitte noen. Så lurer jeg på om det er mulig om jeg har HPV i munn, siden jeg da hadde oralsex med samme mann? Og hvordan finner jeg ut av det? Forsvinner all HPV i kroppen (oralt og underliv)  når viruset ikke lengre er der i underlivet ved konisering? Kan man smitte andre på noensomhelst måte når den andre er full vaksinert mot HPV? Synes det er fortvilende å få ødelagt livet på den måten, men er jo en viktig lærepenge oppi alt. Bør jeg være redd for dette her? Gynekologen sa at jeg ikke skulle tenke på dette viruset engang, bare leve som normalt og ikke si noe om det til partneren. Jeg orker ikke tanken på å smitte andre, så lever i sølibat til viruset er borte. 🙈😅 -Dame38

Anonymkode: 608a7...35d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

HPV-viruset sammenlignes med å få en forkjølelse, det er noe de fleste av oss ikke kan unngå. Rundt 70% smittes i løpet av livet, og for de aller fleste går det helt fint. Nå er det stadig flere som er vaksinert i tillegg. Du kan lese om vaksinene, og hvor mange prosent av smittetilfellene de beskytter mot. Er litt forskjell på dem. Tviler på at det forsvinner fra munnen om du blir konisert, men det kan ha forsvunnet fra munnen av seg selv uansett. Vet ikke om en hjemmetest kan brukes i munnen? Høres trist ut at det styrer så mye av livet ditt, selv om jeg forstår at du ikke ønsker å smitte noen.

Anonymkode: 120b1...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du velger jo selv "å få ødelagt livet". Måten du lever på er ikke i tråd med allmenne råd.

Anonymkode: f4e2d...e81

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at viruset forsvinner? HPV er såpass vanlig og utbredt at en som ikke blir slittet av deg, garantert blir smittet av noen andre de ligger med som ikke bryr seg om smitteføring.

Anonymkode: a688c...7c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

V'en i HPV står for virus. Du trenger ikke å si virus 2 ganger. Det er ikke virus virus

Anonymkode: 29eff...21f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har viruset jeg og. Tenker ikke på det for det rammer så mange. Det som overrasket meg var at det trenger ikke være den siste du hadde sex med som gjorde at du fikk det. Kan være en annen fra mange år tilbake.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mina 2 skrev (Akkurat nå):

Har viruset jeg og. Tenker ikke på det for det rammer så mange. Det som overrasket meg var at det trenger ikke være den siste du hadde sex med som gjorde at du fikk det. Kan være en annen fra mange år tilbake.

Skal slutte å tenke på det selv. Det visste ikke jeg heller faktisk.. så det kan bare blusse opp fordi det ligger der patent i mange år? Har nå vaksinert meg, har lest at noen som vaksinerer seg blir kvitt viruset etterpå. T.s

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal slutte å tenke på det selv. Det visste ikke jeg heller faktisk.. så det kan bare blusse opp fordi det ligger der patent i mange år? Har nå vaksinert meg, har lest at noen som vaksinerer seg blir kvitt viruset etterpå. T.s

Ja,det kan ligge latent i mange år. Jeg er 60 år og det var i september jeg fikk vite at jeg hadde viruset. Så skal tilbake i april å ta nye prøver. Jeg har ikke hatt sex på ca.8 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Latent, ikke patent.

Uansett. Jeg synes du skal sette deg skikkelig inn i hva HPV er. Det virker ikke som at du tar et godt nok informert valg.

AnonymBruker
Skrevet
Mina 2 skrev (Akkurat nå):

Ja,det kan ligge latent i mange år. Jeg er 60 år og det var i september jeg fikk vite at jeg hadde viruset. Så skal tilbake i april å ta nye prøver. Jeg har ikke hatt sex på ca.8 år. 

Det er ganske ubehagelig å ikke vite hva som plutselig skulle dukke opp kroppslig, spesielt når det kommer til kreft. Ønsker deg lykke til med prøvene, håper alt går bra. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Latent, ikke patent.

Uansett. Jeg synes du skal sette deg skikkelig inn i hva HPV er. Det virker ikke som at du tar et godt nok informert valg.

Valg i forhold til hva? 

AnonymBruker
Skrevet

Valg i forhold til hva? 

Du sier selv at du "får livet ditt ødelagt". Det er du som velger å ikke følge allmenne råd, men å leve slik du gjør. Da synes jeg i det minste du bør ha veldig god kunnskap om hva HVP er og ikke er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sier selv at du "får livet ditt ødelagt". Det er du som velger å ikke følge allmenne råd, men å leve slik du gjør. Da synes jeg i det minste du bør ha veldig god kunnskap om hva HVP er og ikke er.

Det har vel med at jeg har såpass mye kunnskap og har stor respekt for andres helse. Men at jeg kan starte og leve med at dette er noe de fleste får uansett og slå meg til med det, er noe jeg lettere kan gjøre nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel med at jeg har såpass mye kunnskap og har stor respekt for andres helse. Men at jeg kan starte og leve med at dette er noe de fleste får uansett og slå meg til med det, er noe jeg lettere kan gjøre nå. 

Der er vi uenige. Du har ikke så stor kunnskap når du for eksempel ikke vet at viruset kan ligge latent og at det er svært vanlig å bli smittet i løpet av livet. Det er veldig fint å ha respekt for andres helse, men for meg blir det pussig når du ikke vil høre på råd fra gynekologen.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en av de aggressive typene HPV og ble konisert etter alvorlige celleforandringer. Tok vaksinen i perioden rundt konisering (3 doser over et halvår) og viruset var fortsatt påvist i celleprøver 2,5 år etter. Siste celleprøve høsten 2024 var viruset endelig ikke påvist.

Anonymkode: 7a292...b16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har en av de aggressive typene HPV og ble konisert etter alvorlige celleforandringer. Tok vaksinen i perioden rundt konisering (3 doser over et halvår) og viruset var fortsatt påvist i celleprøver 2,5 år etter. Siste celleprøve høsten 2024 var viruset endelig ikke påvist.

Anonymkode: 7a292...b16

Takk for at du deler og bra det gikk bra til slutt. Holder på med samme vaksinering for tiden selv. Spent på om det tar viruset. T.S

AnonymBruker
Skrevet

Hatt hpv 16 og 18 og konisiert to ganger. Tok vaksinen og da påvist negativ etter det.

Men har jo fortsatt sex med samme mann… så jeg håper han ikke smitte meg igjen…  at vaksinen fungerer om han fortsatt har det.

Det er ikke meldeplikt om du har hpv og har sex. Det er det med andre sykdommer. Som sagt 70% får det i løpet av livet og de fleste kvitter seg med det som en forkjølelse.

viktig å teste seg og følge opp. Hadde mine tanker selv da jeg måtte inn å operere to ganger. Bekymre meg jo om det skulle komme tilbake. 

Anonymkode: ab9c8...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...