Gå til innhold

Hvilken symaskin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke symaskin, men har tildigere brukt min tante sin til små reprasjoner og fiks. 

Tenker nå på å kjøpe meg en egen men aner ikke hvilken jeg burde velge? Hjelp?

Skal brukes til;

- Sy kant på strikket teppe (Strikker en del og syr kant før jeg klipper det opp)

- Fikse hull i lommer på jakker osv

- Sy inn/ut klær i tynt stoff

- Legge opp gardiner og lignende

Tenker ikke å invistere så mye da jeg ikke bruker det i hverdagen, men mer som et praktisk verktøy å ha :) 

Anonymkode: e20a7...4b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er budsjettet ditt? 
Symaskiner får du fra en drøy tusenlapp til over hundretusen. Og mellom disse ytterpunktene finner du mye.

Anonymkode: e9f07...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For all del, kjøp hos en symaskinbutikk og ikke på panduro, obs, ikea etc.! Du burde dra til en fagforetning og prøvesy maskiner som passer ditt budsjett. 

Anonymkode: db51c...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For all del, kjøp hos en symaskinbutikk og ikke på panduro, obs, ikea etc.! Du burde dra til en fagforetning og prøvesy maskiner som passer ditt budsjett. 

Her er jeg riv ruskende uenig. Dette rådet med "for guds skyld ikke kjøp hos obs!!!" gjorde at jeg har mistet mange år med syglede. Hos forhandler koster selv de billigste symaskinene dobbelt så mye som de hos obs - og de maskinene de har på obs er faktisk helt ok!

Jeg kjøpte til slutt en Brother CS10S på Obs - og har vært kjempefornøyd med den! Jeg sydde på den i nesten to år, før jeg oppgraderte til en dyrere maskin, ikke fordi Obs-maskinen var rævva, men fordi jeg ville leke meg mer med pyntesøm og broderi. 

Jeg synes det er så dumt at folk skal skremmes til å tro at de må punge ut minst 3-4000 kr for en maskin for å ha noe glede av den. Det gjør det til en høy terskel. 

Anonymkode: 056f2...172

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her er jeg riv ruskende uenig. Dette rådet med "for guds skyld ikke kjøp hos obs!!!" gjorde at jeg har mistet mange år med syglede. Hos forhandler koster selv de billigste symaskinene dobbelt så mye som de hos obs - og de maskinene de har på obs er faktisk helt ok!

Jeg kjøpte til slutt en Brother CS10S på Obs - og har vært kjempefornøyd med den! Jeg sydde på den i nesten to år, før jeg oppgraderte til en dyrere maskin, ikke fordi Obs-maskinen var rævva, men fordi jeg ville leke meg mer med pyntesøm og broderi. 

Jeg synes det er så dumt at folk skal skremmes til å tro at de må punge ut minst 3-4000 kr for en maskin for å ha noe glede av den. Det gjør det til en høy terskel. 

Dette kan jeg være både enig og uenig med deg i. Hvorfor betale 2-3 000 for en symaskin du har en kort stund før du oppgraderer til en til det dobbelte? Det er sløsing med både penger og med jordens ressurser. 
Brother tror je er noe bedre enn de andre billigmaskinene som selger uten for fagbutikkene. Men de andre billigmaskinene som selges er bare elendige. De har mye irritasjon fordi de fungerer dårlig med både undertråd som krøller seg, tråd som sitter fast m.m.  jeg har opp igjennom årene lånt ulike steder ulike billigmaskiner og de er dårlige både med å sy sømmer, med mye fastsetting og annet trøbbel. 
Men jeg har sydd på skikkelige maskiner i veldig mange år. Jeg har hatt en god Pfaff maskin og har nå en Husqvarna maskin til en del tusenlapper. Så det er jo mulig jeg er for godt vant med skikkelige maskiner på hjemmebanen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette kan jeg være både enig og uenig med deg i. Hvorfor betale 2-3 000 for en symaskin du har en kort stund før du oppgraderer til en til det dobbelte? Det er sløsing med både penger og med jordens ressurser. 
Brother tror je er noe bedre enn de andre billigmaskinene som selger uten for fagbutikkene. Men de andre billigmaskinene som selges er bare elendige. De har mye irritasjon fordi de fungerer dårlig med både undertråd som krøller seg, tråd som sitter fast m.m.  jeg har opp igjennom årene lånt ulike steder ulike billigmaskiner og de er dårlige både med å sy sømmer, med mye fastsetting og annet trøbbel. 
Men jeg har sydd på skikkelige maskiner i veldig mange år. Jeg har hatt en god Pfaff maskin og har nå en Husqvarna maskin til en del tusenlapper. Så det er jo mulig jeg er for godt vant med skikkelige maskiner på hjemmebanen?

Fordi man gjerne ikke vet om man liker å sy? Det er dumt å betale kjempemye for en maskin som blir stående og støve ned, og bare blir tatt frem når man skal legge opp en bukse en gang i året. Det er derfor jeg ville begynne med en billig maskin. Jada, man kan selge maskiner igjen, men man får som regel knapt nok halv pris av ny-pris. 

Jeg hadde stor glede av min billig-maskin i to år før jeg oppgraderte, og oppgraderingen var overhodet ikke pga misnøye, men pga ønske om å brodere og gjøre mer fancy ting. Jeg har sydd mange plagg på "billigmaskinen" min, og har den fremdeles som backup-maskin til når den dyre må på service, eller noen ønsker å låne billigmaskinen til noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for tips! Endte med å dra innom sybutikk og landet på en til rundt 4000kr, svidt testet den men er veldig fornøyd så lang!!

Anonymkode: e20a7...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.53):

Fordi man gjerne ikke vet om man liker å sy? Det er dumt å betale kjempemye for en maskin som blir stående og støve ned, og bare blir tatt frem når man skal legge opp en bukse en gang i året. Det er derfor jeg ville begynne med en billig maskin. Jada, man kan selge maskiner igjen, men man får som regel knapt nok halv pris av ny-pris. 

Jeg hadde stor glede av min billig-maskin i to år før jeg oppgraderte, og oppgraderingen var overhodet ikke pga misnøye, men pga ønske om å brodere og gjøre mer fancy ting. Jeg har sydd mange plagg på "billigmaskinen" min, og har den fremdeles som backup-maskin til når den dyre må på service, eller noen ønsker å låne billigmaskinen til noe. 

Er man usikker på om man liker å sy, så lager man noen prosjekter, klipper og nåler hjemme og drar på biblioteket og låner symaskin der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 10.02):

Vel, da har du vært heldig! De billigste billigmaskinene er ikke laget for å kunne reparareres og ryker noe er det gjerne vanskelig å få tak i ny del fordi det ikke lages reservedeler… det er flere som ikke vil ta service på sånne maskiner nettopp fordi de er så dårlig laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...