AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Finnes det flere enn oss som ikke har varmepumpe i vår enebolig? Hvor mye anslår dere som har varmepumpe at dere sparer på utgifter til strøm og ved? Og dere som har installert ny varmepumpe de siste par-tre årene, hvilke kostnader hadde dere til innkjøp og installasjon? Og videre til løpende vedlikehold? Anonymkode: 4d303...5a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Her kosta begge varmepumpene ca 30000 kr den ene er 10 år den andre 8 år, ingen vedlikehold utenom støvsuging/vaske filtrene enebolig fra på 180m2 fra 1973 med 10 cm isolasjon i veggene Anonymkode: 3d7a3...3a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har ikke målt med tanke på strøm, fikk montert da vi flyttet inn. Men fordelene; - appstyring, så kan justere, tidsinnstille, øke på vei hjem, og så videre. - jevn og god varme i huset, slipper å tenke så mye på strømforbruk - mye mindre stress. Slipper justere elektriske ovner, følge opp fyring. - avkjøling om sommeren. - føler også det er tryggere, med dyr og barn i hus. Kjøpte for 25 000, men valgte da et spesielt design. Istallasjon tror jeg var inkludert da vi kjøpte fra installatør... Service koster 2000 i året, men må innrømme at det stort sett blir annethvert år. Anonymkode: 2d9f9...85f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her kosta begge varmepumpene ca 30000 kr den ene er 10 år den andre 8 år, ingen vedlikehold utenom støvsuging/vaske filtrene enebolig fra på 180m2 fra 1973 med 10 cm isolasjon i veggene Anonymkode: 3d7a3...3a3 Det er på ingen måte anbefalt. Effekten avtar. Reklamasjon gjelder ofte ikke. Man kan redusere dårlig luftkvalitet inne da det legger seg stoffer og sporer i delene du ikke når og får rengjort. man avdekker feil og slitasje tidlig, hindrer dyre reperasjoner/bytter og forlenger levetiden. Er en allergiker her i hus da, så særlig dette med profesjonell rengjøring både inne og utedel er viktig for oss. Anonymkode: 2d9f9...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Vi er på andre året med varmepumpe. Angrer ikke! Burde kjøpt det for 10 år siden! Betalte rundt 25000, med montering. Utedelen er plassert litt lengre unna stua, så måtte betale litt ekstra for rør. Ikke hatt service enda, men tenkte å ha det til sommeren. Før måtte vi fyre hver dag, gjerne 2 ganger feks i helgene. Var lei av å bruke hele ettermiddagen etter jobb til å få opp tempen i huset. Hadde ikke varmeovner heller. Kun vedfyring og varmekabler i gang. (Nyere hus). Brukte to og en halv europaller med ved. Nå har vi en gjevn grunnvarme i huset. Fyrer kun for kosen av og til. Eller om det er veldig kaldt ute. Har overraskende spart litt. Tipper varmekablene varmer mer gjevnere nå, og derfor ikke bruker så mye strøm Anonymkode: 32ae0...752 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Finnes det flere enn oss som ikke har varmepumpe i vår enebolig? Hvor mye anslår dere som har varmepumpe at dere sparer på utgifter til strøm og ved? Og dere som har installert ny varmepumpe de siste par-tre årene, hvilke kostnader hadde dere til innkjøp og installasjon? Og videre til løpende vedlikehold? Anonymkode: 4d303...5a9 Vet ikke om jeg vil kalle det «galskap» å ikke ha. Men det er utrolig lettvindt, og huset er varmt til enhver tid. Kun om det er kaldere enn -15 over flere dager «må» vi fyre. Da fyrer vi for komfort. Med varmepumpe har huset alltid en grunnleggende varme. Om sommeren er den gull verdt mtp AC. Hvor mye man sparer totalt sett er jeg usikker på. Vi betalte 45K for en dobbel ute-del og 2 inne-deler i 2016. Er nok nærmere 60K i dag. Pluss service av fagmann ca hvert 2.år som koster 3K hver gang. De sier vel at pumpa gir 4Kwh og bruker 1kwh. Så billigere enn panel-ovner og ved er det jo, men man må ikke glemme innkjøp og vedlikehold. Så sum summaro så er det vel sikkert ikke så mye billigere, men mer lettvindt og bekvemt. Vi har vår på 22grader hele høst og vinter. Sommerstid har vi kun på den ene i sokkel-etasjen. Vi har den for bekvemmelighet og komfort, ikke for å spare penger. Anonymkode: deb16...6f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er på ingen måte anbefalt. Effekten avtar. Reklamasjon gjelder ofte ikke. Man kan redusere dårlig luftkvalitet inne da det legger seg stoffer og sporer i delene du ikke når og får rengjort. man avdekker feil og slitasje tidlig, hindrer dyre reperasjoner/bytter og forlenger levetiden. Er en allergiker her i hus da, så særlig dette med profesjonell rengjøring både inne og utedel er viktig for oss. Anonymkode: 2d9f9...85f Dette! Vi er ikke allergisk, men service er viktig. Det må fylles opp gass etter en tid for best mulig effekt. Anonymkode: deb16...6f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her kosta begge varmepumpene ca 30000 kr den ene er 10 år den andre 8 år, ingen vedlikehold utenom støvsuging/vaske filtrene enebolig fra på 180m2 fra 1973 med 10 cm isolasjon i veggene Anonymkode: 3d7a3...3a3 Økonomisk er det sikkert veldig lurt med varmepumpe. Men jeg syns det ofte kan bli tørr inneluft av det, og jeg tåler dårlig trekken fra pumpa. Så hvis jeg skulle hatt det, så måtte pumpa vært plassert slik at jeg aldri fikk lufta fra den sånn rett på meg. Anonymkode: 744e4...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Utenom at varmtvannstanken er koblet til varmepumpe, så har jeg ikke og vil heller ikke ha. Liker ikke lyden, så jeg betaler heller for ved hver vinter. Er mest hjemme, så jeg kan fyre jevnt. Anonymkode: dba52...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utenom at varmtvannstanken er koblet til varmepumpe, så har jeg ikke og vil heller ikke ha. Liker ikke lyden, så jeg betaler heller for ved hver vinter. Er mest hjemme, så jeg kan fyre jevnt. Anonymkode: dba52...119 Noen pumper høres jo overhodet ikke. Anonymkode: 744e4...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Vi betalte 24 000 for alt (var supertilbud på varmepumpe), tre år siden nå. Luft til luft varmepumpe. Mener vi betalte 1500 for service nå sist. Når det gjelder besparelse, så har jeg ingen konkrete summer, men vi betaler ca 1/3 i strøm av hva vi pleide før varmepumpa kom i hus, det er medregna prisøkning på strøm. Vi fyrer av og til med ved på kvelden om det er shitvær eller snø, men kun for kosens skyld. Det gir derimot en liten lunk til morgenen etter, og varmepumpa kjører mindre. Vi fyrte mer med ved før varmepumpa kom i hus for varme, men usikker på hvor mye vi fyrte. Anonymkode: a32c1...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Økonomisk er det sikkert veldig lurt med varmepumpe. Men jeg syns det ofte kan bli tørr inneluft av det, og jeg tåler dårlig trekken fra pumpa. Så hvis jeg skulle hatt det, så måtte pumpa vært plassert slik at jeg aldri fikk lufta fra den sånn rett på meg. Anonymkode: 744e4...52c Vi har også diffuser. Lav luftfuktighet henger her mer sammen med temperatur ute, enn om varmepumpa er på, så er greit å ha. Merkelig med trekk, man monterer de jo nede med gulvet nå i disse dager, og da får man jevn varme langs gulvet, som stiger opp. Men vet det for en del år siden var vanlig å montere opp under taket over sofaen, det hadde jeg ikke taklet. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Utenom at varmtvannstanken er koblet til varmepumpe, så har jeg ikke og vil heller ikke ha. Liker ikke lyden, så jeg betaler heller for ved hver vinter. Er mest hjemme, så jeg kan fyre jevnt. Anonymkode: dba52...119 Våre høres ikke overhodet. Med mindre vi skrur på vifte for å få det varmt raskt. Anonymkode: 2d9f9...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har også diffuser. Lav luftfuktighet henger her mer sammen med temperatur ute, enn om varmepumpa er på, så er greit å ha. Merkelig med trekk, man monterer de jo nede med gulvet nå i disse dager, og da får man jevn varme langs gulvet, som stiger opp. Men vet det for en del år siden var vanlig å montere opp under taket over sofaen, det hadde jeg ikke taklet. Våre høres ikke overhodet. Med mindre vi skrur på vifte for å få det varmt raskt. Anonymkode: 2d9f9...85f Ja, det er de som er montert under taket som er det verste. Men jeg kan også reagere på gulvmontert hvis den er montert på "feil" sted. Enig i at varmepumpe ikke høres, med mindre man har kjøpt en rimeligere variant eller har stilt inn for høyt nivå på vifta. Hører ikke mamma sin i det hele tatt, og jeg er ekstremt var for lyd. Anonymkode: 744e4...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen pumper høres jo overhodet ikke. Anonymkode: 744e4...52c Det er sikkert rett, men jeg har vært på besøk hvor andre sier varmepumpa er lydløs og jeg ikke opplever at det stemmer. Så foreløpig holder jeg meg til vedfyring. Det er heller ikke lydløst, men den lyden plager meg ikke. Anonymkode: dba52...119 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden Penger og tall gidder jeg ikke bry meg om for uansett er det den beste investering jeg har gjort. Grunnvarmen jeg har i huset kunne jeg ikke unnvært. Jeg må fyre med ved i tillegg om vinteren men med pumpa har blir det aldri iskaldt inne. Anonymkode: 5aa04...0f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden Ser stygt ut, bråker (jo, alle lager støy), virvler støv rundt og lønner seg egentlig ikke økonomisk. Kommer aldri til å kjøpe det. Bruker Mill sine olje og panelovner. Anonymkode: 78184...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden Takk for mange gode og informative svar! Visst ikke at dagens modeller helst skal installeres ved gulvet. Det ble de vel gjort i begynnelsen av "varmepumpeæraen" også, hvis jeg ikke tar helt feil? Jeg liker heller ikke tørr trekk, kjenner det blant annet på øynene. Og så sliter jeg med å se for meg hvor i huset den skulle blitt installert uten at jeg ser den (de er jo så.. lite pene..). Lite hus. Ikke avskrekkende priser på kjøp da. Greit å se. Men så elsker jeg strålevarmen fra peisovnen da. Fyrer daglig. Blir nok ikke varmepumpe riktig ennå, kjenner jeg. Anonymkode: 4d303...5a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser stygt ut, bråker (jo, alle lager støy), virvler støv rundt og lønner seg egentlig ikke økonomisk. Kommer aldri til å kjøpe det. Bruker Mill sine olje og panelovner. Anonymkode: 78184...778 Vi har Toshiba signatur, i samme farge som veggen. De fleste forstår ikke hva det er. Og tross barn og dyr har vi ikke noe problem med støv på gulvet. Anonymkode: 2d9f9...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for mange gode og informative svar! Visst ikke at dagens modeller helst skal installeres ved gulvet. Det ble de vel gjort i begynnelsen av "varmepumpeæraen" også, hvis jeg ikke tar helt feil? Jeg liker heller ikke tørr trekk, kjenner det blant annet på øynene. Og så sliter jeg med å se for meg hvor i huset den skulle blitt installert uten at jeg ser den (de er jo så.. lite pene..). Lite hus. Ikke avskrekkende priser på kjøp da. Greit å se. Men så elsker jeg strålevarmen fra peisovnen da. Fyrer daglig. Blir nok ikke varmepumpe riktig ennå, kjenner jeg. Anonymkode: 4d303...5a9 Vi har som nevnt denne Toshiba signatur, synes den er pen. Med en pen hylle over, så den er lite synlig. Har også peis, den brukes for kos. Mer i helg enn i hverdag. Datt ned på sofaen her for en times tid siden, etter jobb, og er så glad jeg slipper å hoppe opp og ned for å holde en peis i livet. Anonymkode: 2d9f9...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er sikkert rett, men jeg har vært på besøk hvor andre sier varmepumpa er lydløs og jeg ikke opplever at det stemmer. Så foreløpig holder jeg meg til vedfyring. Det er heller ikke lydløst, men den lyden plager meg ikke. Anonymkode: dba52...119 Jeg er hypersensitiv for lyder, særlig suselyder driver meg til vanvidd. Men noen varmepumper lager faktisk ikke lyd. Mamma sin er virkelig helt stille, mens ei venninne sin gir suselyd (som jeg aldri hadde orket). Anonymkode: 744e4...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå