Gå til innhold

Fant ut jeg er 15 uker på vei. Har drukket alkohol...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært på ferie å koset meg med både whisky og vin. Har også drukket i julen. Er vinsnobb og setter pris på dyr vin og whisky om kvalitet påvirker. Jeg er så redd dette kan ha skadet babyen!

Anonymkode: 7eb4d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nettopp vært på ferie å koset meg med både whisky og vin. Har også drukket i julen. Er vinsnobb og setter pris på dyr vin og whisky om kvalitet påvirker. Jeg er så redd dette kan ha skadet babyen!

Alkohol er alkohol og er like giftig uavhengig av pris :)

Det finnes ingen grense for hva man tenker er skadelig for et foster og ikke, men selvfølgelig er det jo sånn at jo mer alkohol, jo mer skade. I begynnelsen er fosteret spesielt sårbart også. FASD (må ikke forveksles med FAS) er nettopp et spekter av skader påført av alkohol og det er gjerne ikke noe man oppdager i det barnet blir født. Man kan oppdage senere at barnet f.eks sliter med hukommelsen eller får språkvansker.

Noen kan si at de drakk selv før de fant ut at de var gravid eller kjenner noen etc og at det gikk bra, men problemet er at fostre er ulike (genetikk som påvirker sårbarhet) og en mengde alkohol som gikk bra hos et foster, kan skade et annet foster.

Det du kan gjøre er å diskutere det med fastlegen din.

Anonymkode: 883c0...ad3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går som regel helt fint. Dette har da skjedd EKSTREMT mange. Men som de over påpeker så kan alkohol være ekstremt skadelig for fosteret, derfor er det viktig at du ikke gjør det mer nå som du vet.

Anonymkode: eda3e...575

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har drukket over en periode av hele svangeskapet (15 uker) så vil jeg tro det absolutt har påvirket fosteret da alkohol er veldig skadelig. Det er tilfelle der det går bra men umulig å vite.Kan komme I form av adhd, mentale utfordringer, lærevansker og mye annet senere i livet også. 

Anonymkode: cb8c5...f0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har det gått helt fint, og det er uansett ikke noe du får gjort noe med nå. Bruk resten av svangerskapet på å leve så sunt du kan og ikke fokuser så mye på det som har vært. 

Anonymkode: 45e20...94d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alkohol er alkohol og er like giftig uavhengig av pris :)

Det finnes ingen grense for hva man tenker er skadelig for et foster og ikke, men selvfølgelig er det jo sånn at jo mer alkohol, jo mer skade. I begynnelsen er fosteret spesielt sårbart også. FASD (må ikke forveksles med FAS) er nettopp et spekter av skader påført av alkohol og det er gjerne ikke noe man oppdager i det barnet blir født. Man kan oppdage senere at barnet f.eks sliter med hukommelsen eller får språkvansker.

Noen kan si at de drakk selv før de fant ut at de var gravid eller kjenner noen etc og at det gikk bra, men problemet er at fostre er ulike (genetikk som påvirker sårbarhet) og en mengde alkohol som gikk bra hos et foster, kan skade et annet foster.

Det du kan gjøre er å diskutere det med fastlegen din.

Jeg har litt vanskelig for den FASD-diagnosen. For hvordan kan de bevise at disse litt diffuse symptomene skyldes moderat alkoholbruk i svangerskapet? Mange barn er hyperaktive og har språk- og læringsvansker. Og årsaken kan være både arv og miljø. Med FAS derimot er det en rekke gjenkjennelige tegn som gjørbat man kan stadfeste at mors (ofte daglige) alkoholbruk har vært skadelig. Så jeg sliter litt med å se hvordan man i det hele tatt kan sette diagnosen FASD.

Når det er sagt så støtter jeg selvsagt rådet om null alkohol i svangerskapet, nettopp fordi det er umulig å sette en nedre grense for trygt alkoholkonsum. Men TS er ikke akkurat den første som har drukket moderat uten å vite at hun er gravid. Og høyst sannsynlig går det helt bra.

Anonymkode: 1bb72...195

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du har drukket over en periode av hele svangeskapet (15 uker) så vil jeg tro det absolutt har påvirket fosteret da alkohol er veldig skadelig. Det er tilfelle der det går bra men umulig å vite.Kan komme I form av adhd, mentale utfordringer, lærevansker og mye annet senere i livet også. 

Dette var en spesiell uttallelse.

Sør i Europa der jeg kommer fra er 1-3 glass vin, flere ganger i uken helt vanlig. Dette opphører ikke ved graviditet. 

Det er faktisk ikke slik at hele nasjoner har lærevansker og adhd.  

Anonymkode: 4ec6e...a01

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt vilt at de som vet de er gravide drikker når man vet fosteret får like mye promille som mor, mtp hun som forteller om drikkevanene i andre land. 

Nå visste ikke du om graviditeten, og jeg skjønner godt det er fortvilende å tenke på om den lille har tatt skade, men alt i alt er det ikke noe du får gjort med nå unntatt å selvsagt ikke drikke en dråpe mer fra nå av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at lege vil betrygge deg på at det nok har gått helt fint. Dette er ikke gjort med vilje, og mange finner ut av at de er gravid sent når det er uplanlagt. Antar ts ikke har vært på flatfyll. Man skal ikke drikke under svangerskap, man skal heller ikke stå på medisiner, dette er det noe mange gjør- og derfor har brukt det inntil de finner ut at de er gravid. 

Anonymkode: 8c5dc...74b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør i Europa der jeg kommer fra er 1-3 glass vin, flere ganger i uken helt vanlig. Dette opphører ikke ved graviditet. 

Trenger hele nasjoner ha lære vansker eller adhd for at det er en risiko ved alkohol bruk under svangerskap? Snakk om å dra det ut av kontekst. Du tror ikke de barna som har fått 1-3 glass innabords i magen har ett bedre utgangspunkt uten? Eller at de ikke tar skade av det fordi det er «normalt» der? Dårlig argument, normalt med mye dårlig i andre land og det tar ikke bort risikoen ved det.

Trenger alle død eller havne i ulykke om de kjører bil med promille eller kjører uten belte?(eksempel hvis det er uklart) Nei men det KAN skje og det er en risiko. Det er ikke en spesiell uttalelse, det er fakta. 15 uker er nære halve svangeskapet. Alkohol er gift, uansett hvor normalt det er i Afrika eller i Norge eller hvor naiv man er. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«All forskning viser at bruk av alkohol i svangerskapet kan gi alvorlige kognitive forstyrrelser og atferdsproblemer i tillegg til alkoholrelaterte strukturelle forandringer i hjernen (34). Føtalt alkoholsyndrom er den viktigste årsaken til mental retardasjon som kan forebygges»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

«All forskning viser at bruk av alkohol i svangerskapet kan gi alvorlige kognitive forstyrrelser og atferdsproblemer i tillegg til alkoholrelaterte strukturelle forandringer i hjernen (34). Føtalt alkoholsyndrom er den viktigste årsaken til mental retardasjon som kan forebygges»

Kan, ikke må. Derfor anbefales føre-var prinsippet i Norge, mens andre land lener andre veien. 

Anonymkode: ae607...6e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

du har drukket over en periode av hele svangeskapet (15 uker) så vil jeg tro det absolutt har påvirket fosteret da alkohol er veldig skadelig.

Det er faktisk ingen "absolutt". Det kan også ha gått helt fint. Det er dette "kan", kan gå dårlig, kan gå bra som gir føre-var prinsippet i Norge. Man vil jo ikke risikere noe med vilje. 

Anonymkode: ae607...6e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har litt vanskelig for den FASD-diagnosen. For hvordan kan de bevise at disse litt diffuse symptomene skyldes moderat alkoholbruk i svangerskapet? Mange barn er hyperaktive og har språk- og læringsvansker. Og årsaken kan være både arv og miljø. Med FAS derimot er det en rekke gjenkjennelige tegn som gjørbat man kan stadfeste at mors (ofte daglige) alkoholbruk har vært skadelig. Så jeg sliter litt med å se hvordan man i det hele tatt kan sette diagnosen FASD.

Når det er sagt så støtter jeg selvsagt rådet om null alkohol i svangerskapet, nettopp fordi det er umulig å sette en nedre grense for trygt alkoholkonsum. Men TS er ikke akkurat den første som har drukket moderat uten å vite at hun er gravid. Og høyst sannsynlig går det helt bra.

Anonymkode: 1bb72...195

Det er en omfattende utredning for FASD og ikke sånn at den diagnosen bare settes fordi barnet har lærevansker og mor har svart at hun har drukket alkohol i svangerskapet.

https://www.sshf.no/4a4758/contentassets/7b4559a3bcbb45c7a5bed5d713116c37/medfodterusskader/prosedyre-utredning-fasd-revidert-2023.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si om fosteret har tatt skade av det, men jeg har en solskinnshistorie hvor det gikk veldig bra:

Gikk i klasse med en som ikke visste hun var gravid i russetiden :vin:

Man kan vel trygt si at det gikk ned en del alkohol hos henne (som hos de fleste andre). Hun fødte allikevel en helt frisk unge i starten av sommeren samme året. 

Dette er noen år siden og ungen virker også helt frisk den dag i dag. 

Så det kan gå helt fint. 

Anonymkode: dd863...500

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste oppdager at de er gravide mellom uke 4-8. I de tilfellene går det oftest bra. Men, uke 15 er veldig sent å finne ut av en graviditet. Så hvis du har drukket jevnt i alle ukene så ville jeg kostet på meg alt mulig av ekstra prøver og ultralyd iallefall.

Anonymkode: 0d2cf...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det kan men regner med det mest sannsynlig går bra. Regner med du ikke gikk på flatfylla? Pleier som regel å gå bra. Lite du kan få gjort med det nå uansett. Tenker det er mange som har drukket alkohol og var gravid uten å vite om det ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...