AnonymBruker Skrevet 3. februar #1 Del Skrevet 3. februar Oppdatering: Verkstedet har sett på bilen igjen, og hørte ulyden (dunk,dunk) ved prøvekjøring. De mener den kommer av noe som ligger løst inni trommelbremsen (?), at bremseskiver henger på (?). Vedr.første ulyd (skrik), så har de sjekket mulitireima som ser fin ut, og mener ulyden kommer fra vannpumpa (som hjelper med avkjøling av motoren). De hevder bestemt over tlf at dette ikke er noe farlig å kjøre med og at det kan vente til neste time jeg har om to uker (skal fikse en caliper). De monterer nå sammen bilen og jeg kan hente den etterpå. Kan det virkelig stemme at det er ufarlig å kjøre med en bil hvis noe er feil med vannpumpa? Kan ikke bilen da overopphetes? ‐------------ GAMLE INNLEGG OM SAKEN: Jeg fikk bilen igjen fra verksted på torsdag og det er jeg som har skrevet dette innlegget ifm.det: Multireim - Bil og trafikk - Kvinneguiden Forum https://search.app/ZoCZqvuv75WAuyBq7 For å ta den først: Jeg ringte verkstedet dagen etter som jeg skrev, mekanikeren som var den som hadde oppdaget at "multireima skreik" kunne fortelle at det var andre kolleger som sjekket ulyden først og ikke fant noe, senere skiftet han endeledd og hørte lyden. Han turte ikke å svare på hvorfor de ikke hadde sjekket multireima videre, da han ikke var involvert i alle prosesser. Det er satt opp ny time for å fikse en caliper og de vil da også sjekke multireima, som kanskje blir en reklamasjonssak. Nå har det imidlertid dukket opp et nytt problem, og jeg håper noen kan hjelpe: Jeg var ute og kjørte tidligere i dag. Småturer hit og dit for ulike ærend. De siste 500 m.hjem på strak vei og i 60 sone, hører jeg plutselig en jevn dunke lyd som høres hele veien hjem. Hørtes ut som det kom bak fra bilen. Dette er en NY ulyd jeg ikke har hatt før (ikke reima som skriker). På verkstedet gjorde de blant annet: Bytta olje og filter. Stramma håndbrekket. De måtte demontere fordi brems hang på. Demonterte bremser foran og bak. Bremseklosser og skiver var bra. Begge caliperne foran og bak var ok pr.nå. Smurte og rengjorde. Glidebolter hadde satt seg fast foran. Løsnet og rengjorde disse. Skiftet begge støtdemperne bak (med en del tekst til dette). Melding til eier: Det er en subbelyd fra bremsene, trolig pga caliperen bak som fester seg på. Eu kontroll: Godkjent Kan dunkelyden ha sammenheng med noe av arbeidet de utførte? Vet ikke hva de mener med subbelyd, oppfatter ikke lyden i dag som det, men som en dyp og jevn dunking. Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #2 Del Skrevet 3. februar La bilen stå!. Hvis det er noe som er løst inne i trommelen så kan du risikere at hjulet låser helt i fart, det kan føre til at bilen snurrer og potensielt dødelig utfall for deg selv eller andre. En annen ting er at hvis noe er løst så kan ting bli ødelagt og reparasjonen blir mye dyrere. Du bør også vurdere å sende den på et annet verksted for vurdering så kan du eventuelt reklamere på det første verkstedet hvis det viser seg at de har gjort noe galt, et alternativ er å bestille time hos Statens Vegvesen for kontroll. Anonymkode: 8f077...9e8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #3 Del Skrevet 3. februar Hvis det er vannpumpen som lager lyd så burde den egentlig byttes, den kan vare lenge enda men plutselig så begynner den å lekke eller så kan lageret skjære seg. Men hvis den skal byttes så bør du bytte registerreim og løpehjul i samme slengen. Anonymkode: 8f077...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 12.47): Hvis det er vannpumpen som lager lyd så burde den egentlig byttes, den kan vare lenge enda men plutselig så begynner den å lekke eller så kan lageret skjære seg. Men hvis den skal byttes så bør du bytte registerreim og løpehjul i samme slengen. Anonymkode: 8f077...9e8 Ekspander Er ikke registerreim på min, men kjede. De har tenkt å se på den om 14 dager.. Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 12.41): La bilen stå!. Hvis det er noe som er løst inne i trommelen så kan du risikere at hjulet låser helt i fart, det kan føre til at bilen snurrer og potensielt dødelig utfall for deg selv eller andre. En annen ting er at hvis noe er løst så kan ting bli ødelagt og reparasjonen blir mye dyrere. Du bør også vurdere å sende den på et annet verksted for vurdering så kan du eventuelt reklamere på det første verkstedet hvis det viser seg at de har gjort noe galt, et alternativ er å bestille time hos Statens Vegvesen for kontroll. Anonymkode: 8f077...9e8 Ekspander Seriøst?🥺🥺🥺 Hvordan kan de vurde å sende meg ut i potensiell livsfare? De har nettopp godkjent EU kontrollen, fikset mye og vil vel ikke råde til noe så uansvarlig? Jeg spurte og gravde og han gjentok innstendig at det ikke er farlig å kjøre bilen🙄 Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Del Skrevet 3. februar Vurdere, skulle det stå Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #7 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 12.41): La bilen stå!. Hvis det er noe som er løst inne i trommelen så kan du risikere at hjulet låser helt i fart, det kan føre til at bilen snurrer og potensielt dødelig utfall for deg selv eller andre. En annen ting er at hvis noe er løst så kan ting bli ødelagt og reparasjonen blir mye dyrere. Du bør også vurdere å sende den på et annet verksted for vurdering så kan du eventuelt reklamere på det første verkstedet hvis det viser seg at de har gjort noe galt, et alternativ er å bestille time hos Statens Vegvesen for kontroll. Anonymkode: 8f077...9e8 Ekspander De mente det ikke hadde sammenheng med reperasjonene deres (altså ikke reklamasjonssak). Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #8 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 12.59): Seriøst?🥺🥺🥺 Hvordan kan de vurde å sende meg ut i potensiell livsfare? De har nettopp godkjent EU kontrollen, fikset mye og vil vel ikke råde til noe så uansvarlig? Jeg spurte og gravde og han gjentok innstendig at det ikke er farlig å kjøre bilen🙄 Anonymkode: 61f1a...f6f Ekspander Bytt verksted, når de sier at det kan være noe som er løst inne i trommelen og samtidig sier at bilen er trygg å bruke så har de ikke peiling. Bremser er ikke noe man tar sjanser med, jeg har selv opplevd at bremsesko løsner inne trommel i fart og det førte til at alt inne i trommelen ble knust. Jeg kan bare anbefale deg å ta kontakt med SVV så kan de vurdere om verkstedet har gjort jobben sin eller ikke, hvis de har gjort noe galt så vil de få en kraftig reaksjon fra SVV. Anonymkode: 8f077...9e8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #9 Del Skrevet 3. februar Og: Burde ikke dette vært oppdaget da de sjekket og godkjente skiver og klosser, smurte og vasket under forrige verkstedtime ? Altså det med bremseskoene/noe løst. Ts. Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #10 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 13.09): Og: Burde ikke dette vært oppdaget da de sjekket og godkjente skiver og klosser, smurte og vasket under forrige verkstedtime ? Altså det med bremseskoene/noe løst. Ts. Anonymkode: 61f1a...f6f Ekspander Hvis det faktisk er trommelbremser bak og ikke bremseskiver så skal det ikke så mye til for at det kan bli feil under montering, som du skriver så har de jo demontert bremsene fordi de hang på. Det er mange deler inne i trommelen og det skal ikke mer til enn at de har montert en fjær feil før det går galt, når trommelen er montert så kan de heller ikke se om noe er feil uten å demontere igjen. Anonymkode: 8f077...9e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #11 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 12.41): La bilen stå!. Hvis det er noe som er løst inne i trommelen så kan du risikere at hjulet låser helt i fart, det kan føre til at bilen snurrer og potensielt dødelig utfall for deg selv eller andre. En annen ting er at hvis noe er løst så kan ting bli ødelagt og reparasjonen blir mye dyrere. Du bør også vurdere å sende den på et annet verksted for vurdering så kan du eventuelt reklamere på det første verkstedet hvis det viser seg at de har gjort noe galt, et alternativ er å bestille time hos Statens Vegvesen for kontroll. Anonymkode: 8f077...9e8 Ekspander Nei. Ingenting inni trommelen er sterkt nok til å "låse hjulet helt i fart". Om noe løsner der inne i fart, knuses det til fillebiter. Anonymkode: 516fb...a0a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #12 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 13.16): Hvis det faktisk er trommelbremser bak og ikke bremseskiver så skal det ikke så mye til for at det kan bli feil under montering, som du skriver så har de jo demontert bremsene fordi de hang på. Det er mange deler inne i trommelen og det skal ikke mer til enn at de har montert en fjær feil før det går galt, når trommelen er montert så kan de heller ikke se om noe er feil uten å demontere igjen. Anonymkode: 8f077...9e8 Ekspander Takk til deg og den over! De ringte igjen, bilen kan hentes. De sa: Hvis det er noe løst, så er det inni bremseskoen, som kun styrer håndbrekket. Ergo ikke farlig å kjøre med. Vannpumpa: Vanskelig å si sikkert uten utvidet søk (om 14 dager), de kan ikke garantere noe- den kan holde et år, en mnd, en uke. Burde ikke dra på langtur (sånn typ 2 timer) før neste time, men bare følge med på temperaturmåleren i bilen (og selvfølgelig lukt hvis det skulle komme). Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #13 Del Skrevet 3. februar Og takk til deg over der igjen, og alle som svarer😊 Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #14 Del Skrevet 3. februar Tråden vil bli stengt grunnet manglede beskrivelse av trådtittelen... Anonymkode: b1e73...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #15 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 13.35): Tråden vil bli stengt grunnet manglede beskrivelse av trådtittelen... Anonymkode: b1e73...262 Ekspander Min feil, gikk litt fort i svingene. Får ikke endret den med anonymbruker. Takk for all hjelp, dere😊 Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #16 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 13.25): Nei. Ingenting inni trommelen er sterkt nok til å "låse hjulet helt i fart". Om noe løsner der inne i fart, knuses det til fillebiter. Anonymkode: 516fb...a0a Ekspander Trommelen kan selvfølgelig låse seg slik at bilen snurrer rundt, har du aldri tatt en håndbrekk-sving?. Det skal ikke mer til enn at bremsebelegget løsner eller at en bremsesko løsnet og kiler seg fast, hvis det skjer i en sving når det er lite vekt på ett av bakhjulene så kan det definitivt føre til at hjulet låser seg. Er det i tillegg bremsekant i trommelen så kan det bli helt umulig å få av trommelen uten at den må kløves eller kappes i to. Anonymkode: 8f077...9e8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #17 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 13.42): Trommelen kan selvfølgelig låse seg slik at bilen snurrer rundt, har du aldri tatt en håndbrekk-sving?. Det skal ikke mer til enn at bremsebelegget løsner eller at en bremsesko løsnet og kiler seg fast, hvis det skjer i en sving når det er lite vekt på ett av bakhjulene så kan det definitivt føre til at hjulet låser seg. Er det i tillegg bremsekant i trommelen så kan det bli helt umulig å få av trommelen uten at den må kløves eller kappes i to. Anonymkode: 8f077...9e8 Ekspander Det går i filler om det løsner. En håndbrekksving forutsetter at alt av bremsesko på begge hjul plantes momentant i ytterlaget for å låse hjulene. Selv om i verste fall at det ryker og låser hjulet, snurrer ikke bilen. De andre 3 hjulene ruller fortsatt fritt og det er for lite moment på de låste hjulet for å skape noe snurring. Anonymkode: 516fb...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #18 Del Skrevet 3. februar De holdt på lenge med både håndbrekket og bremsene sist, men hevder det vedr bremseskoen ikke kunne vært oppdaget da. Ts. Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #19 Del Skrevet 3. februar Det med vannpumpa skulle vel strengt tatt vært sjekket sist ifm min bestilling om ulyden skriking (ref.det med multireima) Ts. Anonymkode: 61f1a...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 3. februar #20 Del Skrevet 3. februar Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Ekspander Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Matas, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg