Gå til innhold

Tror dere på at det å snakke opp barna(tenåringene) sine gjør at de ønsker å strekke seg til det eksempelet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så en video på for litt siden (har ikke sjans til å finne den igjen), der ei dame fortalte om sin mors oppdragerstil. Hun snakket alltid opp datteren, og fortalte andre at hun var så ansvarlig og høflig, og lagde ikke noe styr. Hun på videoen sa at det gjorde at hun ville strekke seg til å være så flink som det moren fortalte til andre at hun var, så da endte hun opp sånn som moren beskrev. 

Tror dere det kan være noe i det? Jeg er tilbøyelig til å tro det, for jeg fikk gjerne høre det motsatte da jeg var tenåring, og til dels også da jeg var barn. Jeg ble fortalt at jeg var bråkete og uansvarlig, og da ble jo det selvforsterkende. Jeg var allerede stemplet og hadde ikke noe å strekke meg etter. Moren min ønsket innerst inne at jeg skulle være en søt og pyntete liten korjente, så alt som ikke samsvarte med det bildet ble sett på som negativt.

Anonymkode: d370c...d0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Funker nok på noen.

Tenåringer er såpass ulike, at jeg har lite tro på one size fits all.

Anonymkode: 49a4b...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Hva er å "snakke opp"? 

Anonymkode: d182c...a81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er å "snakke opp"? 

Anonymkode: d182c...a81

Det motsatte av å snakke ned? 😅

Anonymkode: d370c...d0e

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje for en som har stor grad av people pleaser i personligheten kanskje, men ungdommer er ulike og hva foreldre sier og gjør vil for noen ikke spille noen rolle. 

For noen vil krav og tvang funke, for noen skryt, for noen oppmuntring, for noen holde seg unna. For mye av det ene eller andre er heller ikke bra. 

Anonymkode: 7ec61...74d

Skrevet (endret)

Nei.

Jeg ville ikke brukt en teknikk for å få et menneske til å maskere seg frem til en forestilling som jo er nokså….umennesklig?

Ingen er «bare snille og ryddige/bråkete og surrete».

Jeg snakker opp det jeg ser at kvaliteter hos den personen/barnet/ungdommen. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Det er individuelt, både for voksne og barn. Noen ønsker å leve opp til inntrykket, mens andre tror at de er gode nok som de er.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke noe tro på. Like stor risiko for at barnet tenker at foreldrene er fornøyd og ingen grunn til å strekke seg... 

Hvis barna gjør noe bra, kan jeg trekke det frem og si at de løste det på en god måte. 

Hvis noen skryter av barna fordi det er hyggelige og høflig kan jeg gjerne formidle det til dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, til en viss grad. Men om man setter forventningene for høyt så kan det føre til at barnet føler at hen ikke lever opp til foreldrenes forventninger også

Anonymkode: 070ad...058

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...