Gå til innhold

når du strikker og gir bort til baby...velger du superwash?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bør vel unngå det siden det er plastbelagt? Men hvis man ikke velger det, kan man vel ikke vaske plaggene? Vurderer å strikke en Mariusgenser til en 2åring. Tips til garn?

Anonymkode: c86a7...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Strikker som regel i superwash om jeg gir bort til noen som ikke har sånn veldig mye erfaring med strikkeplagg. Er jo redd for at de skal ødelegge plagget. Men om jeg lager noe til noen som jeg har mer tiltro til så skriver jeg ofte et lite kort og legger ved plagget om at det ikke er superwash og må håndvaskes. Er glad i sandes garn merino til barn :) 

Anonymkode: 724c7...73e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg maskinvasker alt jeg strikker på ullprogram, superwash eller ikke. Det har alltid gått bra.

Anonymkode: 2a64a...f76

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bør vel unngå det siden det er plastbelagt? Men hvis man ikke velger det, kan man vel ikke vaske plaggene? Vurderer å strikke en Mariusgenser til en 2åring. Tips til garn?

Jeg strikker ikke i ull til babyer. Ønsker foreldre å bruke garn eller tøy som gir fra seg såpass med partikler som ull gjør? Opp til dem. Jeg forholder meg til at ull støver altfor mye for bittesmå lunger, så jeg bruker lin iblandet bomull. Ull støver av og til for mye for meg, som voksen, særlig den fluffy typen som røyter mye.

Til større barn strikker jeg i helt vanlig 100% ull. Men ikke fordi jeg tror vi kan unngå plast. Det er bare fordi jeg hater å strikke med superwash, det føles helt grusomt mot huden. Samme grunn til at jeg ikke strikker med nylon, polyester etc. Og grunnen til at jeg ikke strikker med «fluffy» ullgarn. Ubehagelig å ta i. 

Jeg er ikke redd for at plagg skal bli ødelagt. Et plagg som ikke blir oppbrukt og utslitt er bortkastet arbeid.

Anonymkode: 760c2...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unngår superwash der jeg kan. Dvs 98% av garnet jeg strikker med er ikke superwash. Unntak er strikkepakker eller om jeg får garn av noen. 

strikker nesten bare til baby. 

hvorfor skal det ikke kunne vaskes om det ikke er fult i plastikk? 😅 du vet at all ull kan vaskes. Man må bare vite hvordan. 

Anonymkode: 69baf...216

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker alt av ull i maskin uten problem.

Strikket i superwash EN gang. Vasket i maskin og plagget strakk seg 6 størrelser og så ikke bra ut. 

Anonymkode: f5556...e77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Unngår superwash der jeg kan. Dvs 98% av garnet jeg strikker med er ikke superwash. Unntak er strikkepakker eller om jeg får garn av noen. 

strikker nesten bare til baby. 

hvorfor skal det ikke kunne vaskes om det ikke er fult i plastikk? 😅 du vet at all ull kan vaskes. Man må bare vite hvordan. 

Anonymkode: 69baf...216

Hvilket ullgarn bruker du til babystrikk? Søker litt rundt, men alt er jo superwash...noen konkrete tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker ikke i superwash, da jeg både vil unngå plast og synes den ulla er mykere. Superwash-garn synes jeg blir stivere. Bruker bl.a. Sunday fra Sandnesgarn og Merino fra Knitting for Olive. Double Sunday om man strikke noe med tykkere garn.

Plaggene kan fint vaskes i maskin på ullprogram. Jeg har aldri opplevd ulykker med det. Skulle det likevel krympe, at man f.eks. glemmer å velge ullprogram, tenker jeg at det er verdt risikoen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 7.09):

Hvilket ullgarn bruker du til babystrikk? Søker litt rundt, men alt er jo superwash...noen konkrete tips?

Det er mange fine oppskrifter i Rauma Lamull til baby, som er 100% ull. Dette garnet blir så mykt etter vask! 

Liker ikke superwash selv. Men at alt som er av behandling, og andre garn som er forsterket, kalles «plast» er uvitende. Det er ikke plast.

Anonymkode: 49837...5d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...