Gå til innhold

Får jeg AAP?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg søkte AAP i November, og det er snart gått 12 uker som det står er behandlingstiden der jeg bor. For en uke siden fikk jeg brev om arbeidsevnevurdering og såkalt 14a vedtak. Jeg har skikkelig angst for at jeg ikke får innvilget AAP, ettersom jeg kun lever på tiltakspenger som er snaue 3500kr i måneden. I brevet om arbeidsevnevurdering står det følgende: 

RESULTAT OG VEIEN VIDERE Nav vurderer at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom. Du skal til DPS for nærmere diagnostikk og utredning. Du skal starte opp i arbeidspraksis ved X (Jeg er allerede i arbeidspraksis/tiltak her). Nav har kommet frem til at det er nødvendig å få avklart arbeidsevnen din mot et hvert yrke du kan inneha til tross for dine helsebegrensninger. Du har behov for spesielt tilpasset innsats fra NAV.

Må jeg innom tiltak mot et hvert yrke jeg "kan inneha" før jeg kan få innvilget AAP? Jeg er litt forvirret:/

Anonymkode: 20225...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nav vurderer at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom.

Det er inngangsvilkåret på AAP det. 

Anonymkode: 0e1d6...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får AAP. Nav har vurdert at du trenger avklaring for å se på arbeidsevne. Det betyr ikke at du skal innom tiltak i alle yrker, det er ikke mulig, men ut fra de tiltakene og behandlingen du skal gjennom vil de prøve å kartlegge mulighetene dine. Imens har du AAP. 

Anonymkode: 8a410...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg søkte AAP i November, og det er snart gått 12 uker som det står er behandlingstiden der jeg bor. For en uke siden fikk jeg brev om arbeidsevnevurdering og såkalt 14a vedtak. Jeg har skikkelig angst for at jeg ikke får innvilget AAP, ettersom jeg kun lever på tiltakspenger som er snaue 3500kr i måneden. I brevet om arbeidsevnevurdering står det følgende: 

RESULTAT OG VEIEN VIDERE Nav vurderer at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom. Du skal til DPS for nærmere diagnostikk og utredning. Du skal starte opp i arbeidspraksis ved X (Jeg er allerede i arbeidspraksis/tiltak her). Nav har kommet frem til at det er nødvendig å få avklart arbeidsevnen din mot et hvert yrke du kan inneha til tross for dine helsebegrensninger. Du har behov for spesielt tilpasset innsats fra NAV.

Må jeg innom tiltak mot et hvert yrke jeg "kan inneha" før jeg kan få innvilget AAP? Jeg er litt forvirret:/

AAP er ikke uføretrygd. Før du får innvilget trygd må du gjennom minimum 3 år med AAP uten at du klarer å komme deg tilbake til jobb/studier for å få innvilget trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker som om ditt lokale Nav kontor har innstilt på at du fyller vilkårene for AAP. Saken sendes så over til NAY (Nav arbeid og ytelse) som vurderer om de er enige og lager vedtak. I de aller, aller fleste sakene så er de enige med lokalkontoret.

Anonymkode: 1454a...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

AAP er ikke uføretrygd. Før du får innvilget trygd må du gjennom minimum 3 år med AAP uten at du klarer å komme deg tilbake til jobb/studier for å få innvilget trygd.

God dag mann, økseskaft.

Anonymkode: f221b...9a1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (1 time siden):

Jeg vet at AAP ikke er uføretrygd. Hvorfor gikk du ut i fra at jeg trodde det? Jeg ønsker heller ikke å bli ufør. TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...