Gå til innhold

Lyver du hvis arbeidsgiver krever det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært borti noen jobber i industrien der man må holde ting hemmelig og lyve for å holde det gående. 

Mitt problem er at jeg ikke liker å lyve og er veldig dårlig til det..

Hvordan lyver mange så mye og med god samvittighet? Ofte innebærer slik løgn å pynte på sannheten, gå rundt grøten, føre bak lyset og direkte løgn. 

Hva tenker dere om slikt? Helt greit for å beholde arbeidsplasser? 

Anonymkode: b09fd...b08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen jobber? I alle jobber har man taushetsplikt ovenfor bedriften. Kun ved særskilte situasjoner er man fritatt den, ved mistanke om organisert kriminalitet, mishandling osv. du lyver ikke, du har taushetsplikt og skal ikke lekke informasjon om arbeidsplassen til andre. 

Anonymkode: 7498f...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Taushetsplikt heter det. Men jeg har hvert der at jeg måtte lyge i 3 måneden før butikken jeg var sjef for gikk konkurs. AS ville ikke innse at firma nærmer seg konkurs. Da låste jeg portene og stengte butikken. Dagen etter slå firma seg konkurs.

Det er noe helt annet syns jeg.

Anonymkode: fb615...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Taushetsplikten rommer ganske mye informasjon. Det betyr at man ikke behøver å lyve, man kan bare vise til at man ikke kan gi ut info andre spør om.

Om du mener andre former for løgn, f.eks å lyve om produktegenskaper eller andre former for ulovlig markedsføring er selvfølgelig ikke ok. Å dra en hvit en om at man er usikker, eller trenger å sjekke før man gir et svar, er greit. Men da må man komme tilbake med et svar senere da, eller få noen andre til å svare hvis arbeidsgiver prøver å presse deg til å lyve. Jeg hadde funnet meg ny jobb om jeg ble presset på dette.

Kan du komme med noen eksempler, ts?

Anonymkode: 4f9be...418

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer litt ann på. Har gjort det før. Jeg fikk for eksempel et gode de andre ansatte ikke fikk. Sjefen ville at jeg holdt kjeft om det, slik at de andre ikke ble misunnelige og også skulle kreve dette. Ble jo ikke beordret til noe, men jeg skjønte poenget, og holdt kjeft om det.

Anonymkode: 9c7f7...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er en uting, men tipper det er ganske utbredt. Har vært borti det helt siden jeg startet i arbeidslivet. Husker godt caféeieren som ville at vi skulle selge blandaballen som «hjemmelaget», selv om vi fikk den levert ferdig i femlitersbokser. Bokser vi måtte passe på hvordan vi kvittet oss med slik at gjestene ikke skulle se det. Eller hun som drev bensinstasjon og nektet oss å kaste utgått mat. Kroeieren som ba meg om å ikke slå inn alle salgene på kassa dersom det ble betalt kontant. Alt dette skjedde da jeg var svært ung, og jeg byttet jobb så fort jeg kunne. Men jeg har også opplevd det som voksen, i et større firma som ville at jeg skulle redigere postlisten deres slik at den var fri for «triggerord», som et ledd i å holde pressen unna. Ikke direkte løgn kanskje, men svært uetisk. Jeg takler dårlig å jobbe på den måten, så jeg sluttet der også. Fortalte faktisk sistnevnte historie på jobbintervju i den jobben jeg har nå, her er det langt ryddigere forhold. 

Anonymkode: 568c4...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg må lyve nesten hver dag på jobb. Det er en del av taushetsplikten, men også for å ikke fremvise alle feil som kommer til å bli løst. Kunne ikke hatt min jobb om jeg hadde kvaler med å ta en hvit løgn eller ikke komme med unngåelser. 

Anonymkode: d14d5...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å overholde taushetsplikten ser jeg ikke på som løgn. Om noen spør meg helt direkte om ting som er hemmeligstemplet (industrihemmeligheter, sensitive personopplysninger og andre ting), og som jeg vet noe om, så svarer jeg jo selvsagt ikke på spørsmålet. Da har jeg svart at jeg skjønner at dette hadde vært spennende å vite mer om, men det er ting jeg ikke kan svare på. Spørsmål som er knyttet til taushetsplikt har jeg ingen problemer med å holde inne. 

Det er mye verre når man blir bedt om å holde kjeft om ting som går ut over ens egen integritet. At man blir bedt om å se en annen vei når det foregår ting som utvilsomt både er ulovlig og burde vært meldt inn for myndighetene. Jeg har aldri direkte løyet i den sammenhengen, men jeg har holdt kjeft om ting. Dette for å beholde jobben og ikke ødelegge referansene mine ved senere jobbskifter. 

Anonymkode: 0f4f6...048

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært borti noen jobber i industrien der man må holde ting hemmelig og lyve for å holde det gående. 

Hvordan lyver mange så mye og med god samvittighet? Ofte innebærer slik løgn å pynte på sannheten, gå rundt grøten, føre bak lyset og direkte løgn. 

Mitt utgangspunkt er alltid at lederen er en økonomisk og psykisk terrorist, så jeg gjør overhodet ingenting for en gris som hadde solgt bestemora på anbud om prisen var "riktig" nok. 

Jeg passer på min egen ræv, fast jobb 100% + organisert i fagforening og "terroriserer" jævelen om han prøver seg på noe crap.

Har sett for mange ganger hvordan ledere gaslighter og hundser med ansatte.

Anonymkode: e6975...d42

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler jo ikke nødvendigvis om taushetsplikt da. Selgere blir ofte bedt om å være svært kreative med sannheten, og om de ikke kan lyve direkte, må de fortsatt veilede kunden mot et mindre egnet produkt med høyere inntjening.

Anonymkode: 6d2e2...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber med offentlig forvaltning og saksbehandling og har dermed både opplysningsplikt og taushetsplikt.

Lyver ikke på jobb da jeg forvalter et av velferdslovverkene våre og er opptatt av at folk skal ha riktig informasjon.

Anonymkode: 067ba...aad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jobber med offentlig forvaltning og saksbehandling og har dermed både opplysningsplikt og taushetsplikt.

Lyver ikke på jobb da jeg forvalter et av velferdslovverkene våre og er opptatt av at folk skal ha riktig informasjon.

Anonymkode: 067ba...aad

Men er du blitt bedt om å lyge før? Eller hintet kraftig om? I såfall, hva?

Anonymkode: b5c42...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mitt utgangspunkt er alltid at lederen er en økonomisk og psykisk terrorist, så jeg gjør overhodet ingenting for en gris som hadde solgt bestemora på anbud om prisen var "riktig" nok. 

Jeg passer på min egen ræv, fast jobb 100% + organisert i fagforening og "terroriserer" jævelen om han prøver seg på noe crap.

Har sett for mange ganger hvordan ledere gaslighter og hundser med ansatte.

Anonymkode: e6975...d42

Får Fredriksons Fabrikk vibes av denne :D

Anne Marie Ottesen, er det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har blitt bedt om å lyve ved et par anledninger. Begge gangene avviste jeg dette med at det ikke var etisk eller faglig forsvarlig og at i tillegg ikke ville risikere autorisasjonen min for det.

Anonymkode: 0ee84...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å holde ting hemmelig er jeg pliktig og har ingen problem med. Men å lyve er noe helt annet, det gjør jeg ikke. Og det ville sikkert vært mot vårt etiske reglement også regner jeg med.

Anonymkode: a619d...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har et litt uskyldig eksempel der jeg nektet å lyve på vegne av arbeidsgiver. Jeg arbeidet for G-Sport mens jeg gikk på videregående. Da solgte vi 2XU tights, og på den tiden kostet 1 tights 1699 kr. Så kom det en forskningsrapport som da at såkalte kompresjonsklær bare er humbug. Det finnes ingen som helst vitenskapelig effekt. Du kan bruke de samme klærne som koster en femtedel og få samme effekt. Jeg tok det opp med ledelsen siden vi reklamerte med at det hadde fantastisk bevist effekt på at det økte blodgjennomstrømning. De ba meg fortsette å si det G-sport reklamerte med, som da var en løgn. Men etter det så informerte jeg til hver kunde som ønsket 2xu at det er forsket på at det gir null effekt. Jeg synes det er stygt å lyve til kunder for å få de til å kjøpe overpriset tull

Anonymkode: 6aa5e...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Lyve gjør jeg ikke. Men jeg kan holde på hemmeligheter da. Unntatt til kjæresten,han får vite alt. 

Anonymkode: b6062...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en leder en gang som krevde at jeg feilbehandlet en sak slik at hun skulle slippe å ta det tjenestevei for å oppnå ønsket resultat. Jeg hadde ikke annet valg enn å gjøre som hun ville, men jeg la til «i følge NN» under punktet som ble feil, i dokumentasjonen. 

Antageligvis ble det aldri revidert og det fikk aldri noen konsekvenser, men jeg ville ikke ha mitt navn på en åpenbar feilvurdering. 

Anonymkode: 8ee57...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lyve gjør jeg ikke. Men jeg kan holde på hemmeligheter da. Unntatt til kjæresten,han får vite alt. 

Anonymkode: b6062...b68

Fra jobben din også?

Anonymkode: fd23a...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...