Gå til innhold

Syk og hjemme fra jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes noen ganger det er vanskelig å vite hvor grensen går for å være syk og hjemme fra jobb. Synes ofte folk stiller selv om jeg tenker de kanskje burde vært hjemme. 
jeg er veldig forkjølet , men tror ikke jeg har feber. Hoster hele tiden og har vondt i halsen. Natten er pyton og får ikke sove. Det er et lag med seigt slim nedover brystet som jeg ikke får hostet opp. Ender med brekninger. 
våkner og føler meg som et vrak om morgenen. Kvikner litt til , men orker ikke å gjøre mye før jeg blir veldig sliten igjen. 
men har dårlig samvittighet og føler at jeg burde gått på jobb fordi jeg har vært slik noen dager og tror ikke jeg er smittsom lenger. Allikevel så orker jeg ikke. 

Det er vel høysesong for allslags virus nå. Hva gjør dere når formen ikke er bra. 

Anonymkode: a1591...4a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb der jeg kan gjøre en god del hjemmefra, og da merker jeg at terskelen for å ta en sånn "halvsyk"-dag er lavere enn hvis det var 0 eller 100. Ikke for å bare gjøre halvparten så mye, nødvendigvis, men også fordi jeg ikke vil utsette andre for smitterisiko når det ikke er nødvendig i det hele tatt.

Men jeg logger meg også helt av, med helt fin samvittighet, når jeg er såpass dårlig som det du beskriver her. Det møter jeg også forståelse for.

Gode jobber, med gode ledere og godt arbeidsmiljø, klarer stort sett å kommunisere tydelig at det er helt greit å være syk iblant. Det er ikke særlig hverken hyggelig eller lurt å gå på jobb hvis man "hoster hele tiden", "føler seg som et vrak" og brekker seg pga. seigt slim, og det skjønner velfungerende arbeidsplasser godt. De påtatt tøffe som sier man ikke kan bli hjemme bare pga. den ene eller andre tilstanden, fremfor å gjøre den vurderingen ut fra den faktiske formen og hvor både risikabelt og utrivelig det er for kollegaer om man møter opp, er fortsatt litt upopulære på velfungerende arbeidsplasser.

Anonymkode: 76c14...e24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...