Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ryktedømme, altså. Jeg har gått med sminke nesten hele livet, og aldri fått noen "rykter", jeg. Det er for øvrig ingen jenter som gir feil signaler ved å bruke sminke. Hva med gutter i baris? Hvilke signaler gir de?

Anonymkode: 6220b...e79

Det er forskjell på litt sminke og dagens kardashian lag på lag klovne sminken eller kan man si horesminken?🤭 det får 13 åringer til å se  20 ut. 

Anonymkode: 18fbb...e66

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på litt sminke og dagens kardashian lag på lag klovne sminken eller kan man si horesminken?🤭 det får 13 åringer til å se  20 ut. 

Og da er det greit å trakassere........? Blir kvalm, jeg.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er vell ungdommer? De har ikke lært grensen. Jeg er gutt og ble utsatt for alt dette. Klåing på pikken, slått på rumpe, dratt inn i rom av jentejenger som skulle flørte, hold nede og påført sminke. Det var selvsagt ubehagelig, men når det var over var det over. Aldri fått noen videre innvirkning på meg.

Hadde jeg sagt det til politiet hadde de vell bare ledd meg opp i ansiktet, kan jeg tenke meg. Det er lettere for jenter.

Anonymkode: 30972...c98

Ungdommer behøver ikke være slik, nei. Det var ikke slik på 90-tallet (i hvertfall ikke der jeg vokste opp). Det var sikkert en del klåing på bygdefester og sånt, men ikke på skolen. Dette til tross for at vi også gikk i korte skjørt og var (over-)sminket.

Det har blitt en greie nå med at det er kult blant guttene å være ekle med jenter. Det har det faktisk ikke alltid vært. 

Anonymkode: 1c0ad...05b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et forslag, og det går på at man tenker vekk hue sitt i disse situasjonene og ender opp i "atferd får konsekvenser"-bøtta.

Alle jenter får obligatorisk krav maga i tidlig alder. Når de så blir trakassert, kan de utøve vold mot guttene. Det er tross alt konsekvenser for atferd. Ikke at jeg skylder på guttene for at de ble slått, men samtidig går det jo an å tenke litt. Hvis man ikke vil bli slått, er det jo dumt å drive med en atferd som kan trigge jentene.

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi anmeldte en liknende sak før jul. Datteren vår går 8. klasse og dette var en gutt i 10. 

Jeg vet han ble utvist i 2 dager og at han må ha med seg en forelder på klassetur til våren. Vet ikke om det ble andre konsekvenser,  men hun har fått være i fred etter det 🙂

Anonymkode: 83eae...f93

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du høres ut som en overgriper som prøver å forsvare deg selv. 

Anonymkode: af827...003

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må bare si at jeg er overrasket over at så mange har lagt fra seg hodet sitt i denne saken. Hva skjer med at man før ristet litt i unga sine for å få dem til å oppføre seg ordentlig?, i dette tilfellet de som trakasserer. Det er vel først og fremst DETTE som er krenkekulturen, at så mange nekter å plassere skylden der den hører hjemme og heller vil dele den opp, av en slags feighet eller ansvarsfraskrivende motvilje. Folk tåler ikke å få dårlig atferd dømt lenger. Seksuell trakassering har ingenting med klær å gjøre. Seksuell trakassering er aktiv handling. Det har ingen unnskyldning og det trenger ingen forståelse, bare korreks. Man trakasserer ikke andre. Ferdig med det.

• Liker 4
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og da er det greit å trakassere........? Blir kvalm, jeg.

Anonymkode: 6e045...995

Nei sa jo at det ikke er greit. Men folk gjør jo det så da må msn selv vær smart.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei sa jo at det ikke er greit. Men folk gjør jo det så da må msn selv vær smart.

Nei. Det må man ikke. Det er de som trakasserer som skal slutte med det. Hvis dette ikke fungerer fordi skole eller foreldre er blitt for feige til å oppdra egne barn til å repsketere andre, bør det være rutine for obligatorisk anmeldelse av alle som trakasserer. Kanskje det da er guttene som tenker at de bør 'være smarte'.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Godt innlegg, her har flere av jentete flørtet, sendt bilde , invitert gutter hjem og lagt opp til at de vil det skal skje noe før de plutselig ombestemmer seg og så sender inn klager på guttene 

Anonymkode: 11a39...64c

Du.... hvem som helst har når som helst lov til å ombestemme seg. Gutter, jenter, kvinner og menn. 

Anonymkode: 1b26f...4fa

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det må man ikke. Det er de som trakasserer som skal slutte med det. Hvis dette ikke fungerer fordi skole eller foreldre er blitt for feige til å oppdra egne barn til å repsketere andre, bør det være rutine for obligatorisk anmeldelse av alle som trakasserer. Kanskje det da er guttene som tenker at de bør 'være smarte'.

Man møter alltid på nye slike folk så slikt slutter ikke om dem så slutter man må selv være smart her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Da må vi/dere lære guttene å hyle opp også! 

Anonymkode: 862d8...633

Hvorfor hyle opp om bagateller? Man bør fokusere på reelle overgrep og ikke uskyldig moro som begge kjønn faktisk bedriver. Å sykeliggjøre dette er å fjerne fokuset fra det som er faktiske overgrep.

Anonymkode: f8982...27b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man møter alltid på nye slike folk så slikt slutter ikke om dem så slutter man må selv være smart her. 

Hvis det ikke slutter så får det være lov til å slå. Jenter og gutter kan gå som de vil. Andre skal ikke trakassere dem. De som trakasserer andre får finne seg i konsekvensene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

Anonymkode: 6220b...e79

Problemet er helikopterforeldre som ikke vil innse at barna deres gjør noe galt. Det er et kjent problem her i Norge. Hadde datteren din vært anklaget for noe så hadde du nektet like mye som disse fedrene. 

Anonymkode: 05e78...4b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ungdommer behøver ikke være slik, nei. Det var ikke slik på 90-tallet (i hvertfall ikke der jeg vokste opp). Det var sikkert en del klåing på bygdefester og sånt, men ikke på skolen. Dette til tross for at vi også gikk i korte skjørt og var (over-)sminket.

Det har blitt en greie nå med at det er kult blant guttene å være ekle med jenter. Det har det faktisk ikke alltid vært. 

Anonymkode: 1c0ad...05b

Det er kult begge veier. Forskjellen er at det alltid er guttenes skyld. Og gutter som blir utsatt for klåing driter i det eller det er for skamfullt å si fra. Og så går man videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor hyle opp om bagateller? Man bør fokusere på reelle overgrep og ikke uskyldig moro som begge kjønn faktisk bedriver. Å sykeliggjøre dette er å fjerne fokuset fra det som er faktiske overgrep.

Seksuell trakassering blir ikke mindre seksuell trakassering bare fordi du vil snakke om noe helt annet akkurat nå. De fleste mennesker klarer å ha to ting i hodet samtidig. Prøv det. Seksuell trakassering er ikke uskyldig moro bare fordi du vil at det skal være det heller. Slutt å dikter hva andre synes om det.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Problemet er helikopterforeldre som ikke vil innse at barna deres gjør noe galt. Det er et kjent problem her i Norge. Hadde datteren din vært anklaget for noe så hadde du nektet like mye som disse fedrene. 

Anonymkode: 05e78...4b8

Det finnes da ennå foreldre som faktisk irettesetter ungene sine når de plager andre og generelt gjør noe galt. Men selvfølgelig, ikke de som kjoler for bortskjemte unger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er kult begge veier. Forskjellen er at det alltid er guttenes skyld. Og gutter som blir utsatt for klåing driter i det eller det er for skamfullt å si fra. Og så går man videre i livet.

Så fordi gutter ikke sier ifra så skal det være normen? Det er ikke noe argument. Alle går videre i livet og underveis sier man ifra om hva som ikke er greit. Har du unger som plager andre, så setter du dem på plass. Ikke noe hokus pokus.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du.... hvem som helst har når som helst lov til å ombestemme seg. Gutter, jenter, kvinner og menn. 

Anonymkode: 1b26f...4fa

Det var ikke meg du siterte, og jeg er enig i det du skriver om at man har lov til å ombestemme seg når som helst, uavhengig av kjønn og alder.

- Jeg er derimot litt skeptisk til dette med å legge inn klage på gutten, forutsatt at alt gikk fredelig og respektfullt for seg. Hun ombestemmer seg og gir respektfullt uttrykk for dette, han godtar/respekterer denne nye informasjonen og stopper umiddelbart, uten om og men. Å få en klage på seg etter å ha stoppet når den andre sa stopp, er jo bare forvirrende.

- På meg høres det også litt ut som at jentene i den saken aldri hadde planer om å gjennomføre noe som helst, bare vil få guttene til å tro det. Så "ombestemmer" de seg når de når punktet hvor de ikke vil gå lenger.

Hvis guttene som fikk klage på seg ikke respekterte jentenes nei og prøvde å trumfe eller tvinge noe gjennom likevel, blir det mer forståelig å klage.

Anonymkode: 762d2...090

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir snart full burka på jenter i Norge også se jeg...

Stakkars, stakkars gutter som ikke kan kontrollere lystene sine. Litt som hunder som bare mååå humpe på den hvite pynteputa. 

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...