Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sånn er vell ungdommer? De har ikke lært grensen. Jeg er gutt og ble utsatt for alt dette. Klåing på pikken, slått på rumpe, dratt inn i rom av jentejenger som skulle flørte, hold nede og påført sminke. Det var selvsagt ubehagelig, men når det var over var det over. Aldri fått noen videre innvirkning på meg.

Hadde jeg sagt det til politiet hadde de vell bare ledd meg opp i ansiktet, kan jeg tenke meg. Det er lettere for jenter.

Anonymkode: 30972...c98

Ikke noe av det du nevner er greit, og det blir ikke mer greit fordi du er gutt. Det er dessverre en forventning om at de fleste gutter bare er glade for å bli tafset på og flørtet aggressivt med (og det er det sikkert, for noen, både jenter og gutter), men det betyr ikke at det bare er å ta for seg). Du skulle sagt fra, og det skulle blitt tatt på alvor. Man lærer grenser ved å få korreks, og da må alle si ifra når noe som ikke er greit skjer.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En forbanna ukultur blant "gutta" som mest sannsynlig(håper jeg) ikke forstår hva de driver med. Er det psykososiale miljøet så dårlig så skal det gjøres tiltak ellers må statsforvaltningen/ev skoleeier på banen. Dette er ikke greit! 

Anonymkode: d9f09...dd0

I 2025 skal man ha vokst opp langt inne i en hule under en stein for å ikke ha fått med seg at dette ikke er greit, de begynner å snakke om det allerede i barnehagen. Om ikke annet bør foreldrene ha oppdratt ungene sine i hvordan man oppfører seg mot andre mennesker. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tror også de aller fleste guttene er snille. Men jeg ser at ungene våre påvirkes av den kulturen som er nå. Jeg har blant annet en som går i småskolen, og følger med hva han ser på. Jeg ser hva han søker på. Jeg ser at han kommenterer pupper og jenterumper når det dukker opp noe sted. Det er så enormt viktig at man snakker om sånt underveis og ikke bare ler det bort. Vi må ta det på alvor. Dette var noe som ikke var relevant da jeg gikk i småskolen. Og da vi kom i storskolen var det fortsatt uskyldig.

Først da vi kom på slutten av storskolen og var på fritidsklubben, begynte det å skje mer ubehagelige ting. Og jeg kan glatt si at vi ikke var utfordrende kledd, vi hadde ikke hørt om merkeklær og gikk stort sett i strikka genser og olabukse. Men det var klåing, det var tråkking over grenser, og man ble kalt hore.

Nå skjer alt dette tidligere og er mer alvorlig og omfattende. Våre foreldre snakket lite med oss. Vi MÅ snakke med våre barn. Og vi gutteforeldre må sørge for å gi gutta våre gode holdninger, passe på at de vet hva samtykke er, unngå at de blir overgripere, og også sørge for at jenter blir trygge på dem. Dersom de får respekt for jenter, vil de garantert få et mye bedre liv både i vennskap og kjærlighet.

Enig. Det nytter ikke sy puter under armene til hverken jenter eller gutter. Realiteten er det den er, og jo fortere man lærer å respektere den andre uavhengig av kjønn og utseende, dess bedre. Hørte en greie som skjedde med barna til en bekjent av meg. Eldstemann var fotballspiller, yngstejenta var også det. Hun presterte mye bedre, og eldste ble gretten. Da klarer moren å få seg til å prøve å trøst han og si at det er fordi at jenter er generelt dårligere og det stilles mindre krav til de på banen. Jeg ble helt satt ut av det der «Dudleif» opplegget. «Nei, Turid. Han er bare ikke best». Jeg har bare gutter selv, men jeg kommer aldri til å varte opp under narrativet om at gutter automatisk må få rabatt på oppførsel fordi man mener menn er tradisjonsutpekt som konstante kjeltringer, så derfor skal man ha et form for skjønn når de går langt over streken. Nei! Det spiller ingen rolle om man er gutt eller jente og hva som er typisk kjønnsbias for gruppen det enkelte individet tilhører - er du en som bedriver grenseoverskridende adferd må man settes på plass. Punktum. Det har ingenting med hva alle andre kan gjøre eller har gjort før deg. Der er vi foreldre utelukkende forbilder og rollemodeller.

Anonymkode: 17a64...61c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er ekstremt viktig å snakke med sønnene sine om samtykke. I saker der det står ord mot ord vil gutten så og si alltid tape. 

Er det ikke heller motsatt? At så lenge det er ord mot ord så taper jentene? Svært få voldtektsanmeldelser ender i dom, nettop fordi det ofte er ord mot ord. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

Ja noen jenter har en selvskadelig adferd. Det er livs farlig å ruse og drikke seg sanselig slik at en ikke kan ta vare på seg selv. Foreldre må lære opp sine barn i å beskytte seg.  Nylig så ble en stup full jente gruppe voldatt flere ganger av noen utlendinger som hadde kommet til Norge som tenåringer. Å ruse seg er livsfarlig.

Anonymkode: 8d0ac...0db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er aldri ansvarlig for andres handlinger. Vi velger alltid hva vår egen respons. Det er ingen som holder et våpen til hodet og tvinger den ene eller den andre. Til syvende og sist vil aldri en gutts evne til å bruke huet og bli lært opp til å utøve selvkontroll og beherskelse noensinne gjøre en situasjon verre i møte med jenter. Problemet er at inadvendt/passiv atferd aldri kommer til å bli tatt på lik linje som utadvendt/konfronterende atferd. Nå snakker jeg ifht for eksempel mobbing. Hvis noen sier noe stygt om noen så er det den personen som kan klandres for oppførsel, men om noen responderer med hardere virkemidler typ vold, så er det noe som anses som mer alvorlig (verbal vold vs fysisk vold), og da er det automatisk den som har utøvd mer skadelig atferd som er taperen. Uansett. Så nei, ta tak i unga deres, uansett kjønn. Ingen unnskyldninger, for det er faktisk vår plikt å ta de vanskelige samtalene og ruste barna våre opp til å kunne leve i fellesskap med resten av samfunnet.

Anonymkode: 17a64...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Undergraver ikke noe av det som er nevnt her. Men som nå voksen kvinne og mor har jeg åpenbart vært ung en gang og det samme har mine fire søstre. Så at jenter i en viss alder kan være dramatiske og overdrive for oppmerksomhet har jeg erfart mer enn én gang. 
For litt siden var jeg på en sammenkomst der jeg tilfeldigvis havnet på bord med noen tenåringsjenter. De snakket om hvor mange ekle menn det var overalt, på bussen, på treningssenteret, hos legen, lærere og på jobb på kaféen osv. Den ene prøvde å overgå den andre med sin historie. 
Da tenkte jeg for meg selv at hvis dette er vanlig prat blandt jenter så blir det som å rope «ulv, ulv!» og svært vanskelig å bli trodd om noe reelt faktisk skulle skje dem. 
Hadde historiene deres vært reelle hadde de neppe delt det så åpenlyst og ledd av det i lystig lag. Ekte traumer er dessverre noe man ofte holder for seg selv helt til det ikke går lengre. 

Anonymkode: 1ac82...8c7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg hadde hatt en datter hadde hun ikke fått lov til å gå med masse sminke gå med bar mage og ha tightsen oppi rumpa for hennes egen skyld! For hennes egen beskyttelse og ryktedømme. Ja folk skal ikke trakkasere men det slutter aldri verden er en ond plass og man må være smart. Å drikke seg dritings som en jente på fest er farligt. Vi må oppfordre ungdommene å være smarte og ikke naive å tenke men sånn kan ikke folk gjøre derfor kan dem gå kledd og være som dem vim ... men det finnes folk som ikke bryr seg over alt! Dem jakter på jenter som gir feil signaler dette kommer aldri til å ta slutt og blir verre. 

Anonymkode: 18fbb...e66

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja noen jenter har en selvskadelig adferd. Det er livs farlig å ruse og drikke seg sanselig slik at en ikke kan ta vare på seg selv. Foreldre må lære opp sine barn i å beskytte seg.  Nylig så ble en stup full jente gruppe voldatt flere ganger av noen utlendinger som hadde kommet til Norge som tenåringer. Å ruse seg er livsfarlig.

Anonymkode: 8d0ac...0db

Alkohol er noe som desverre er blitt askesptert alt for mye. Husker alle populære  i min tenåringstid var jo mærmest alkoholikere det å pumpes var ikke noe å gape av helt normalt det å ha sex med fremmede helt normalt på fester. I dag er dette mye verre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis jeg hadde hatt en datter hadde hun ikke fått lov til å gå med masse sminke gå med bar mage og ha tightsen oppi rumpa for hennes egen skyld! For hennes egen beskyttelse og ryktedømme. Ja folk skal ikke trakkasere men det slutter aldri verden er en ond plass og man må være smart. Å drikke seg dritings som en jente på fest er farligt. Vi må oppfordre ungdommene å være smarte og ikke naive å tenke men sånn kan ikke folk gjøre derfor kan dem gå kledd og være som dem vim ... men det finnes folk som ikke bryr seg over alt! Dem jakter på jenter som gir feil signaler dette kommer aldri til å ta slutt og blir verre. 

Ryktedømme, altså. Jeg har gått med sminke nesten hele livet, og aldri fått noen "rykter", jeg. Det er for øvrig ingen jenter som gir feil signaler ved å bruke sminke. Hva med gutter i baris? Hvilke signaler gir de?

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alkohol er noe som desverre er blitt askesptert alt for mye. Husker alle populære  i min tenåringstid var jo mærmest alkoholikere det å pumpes var ikke noe å gape av helt normalt det å ha sex med fremmede helt normalt på fester. I dag er dette mye verre. 

Jeg drikker ikke selv, mannen er også avholds, og de to eldste er avholds (den yngste er enda liten). Vi blir sett på som "annerledes-familien", både vi voksne og de store/voksne barna. Masse kommentarer av nedlatende slaget, oppfordring om å drikke, drikkepress. Så det er faktisk ikke ungdommens skyld. Se bare på tråder på KG om å kjøpe alkohol til sine mindreårige ungdommer - DE FLESTE svarene bifaller alkoholkjøp til 16-åringer. Så sier folk at "jenter ikke burde drikke seg fulle". Vel, slutt å kjøpe alkohol til jenter på 16 før fest under unnskyldning om at "det er bedre at de drikker ordentlige varer enn farlig hjemmebrent som serveres der, for drikke kommer de til å gjøre uansett". Når all forskning viser at barn som får med seg alkohol hjemmefra, drikker både det OG det som serveres på fest, og presser gjerne andre til å smake på varene de har fått med seg.

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

"Hilsen moren til en fremtidig overgriper"

Anonymkode: 7feef...cf6

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Undergraver ikke noe av det som er nevnt her. Men som nå voksen kvinne og mor har jeg åpenbart vært ung en gang og det samme har mine fire søstre. Så at jenter i en viss alder kan være dramatiske og overdrive for oppmerksomhet har jeg erfart mer enn én gang. 
For litt siden var jeg på en sammenkomst der jeg tilfeldigvis havnet på bord med noen tenåringsjenter. De snakket om hvor mange ekle menn det var overalt, på bussen, på treningssenteret, hos legen, lærere og på jobb på kaféen osv. Den ene prøvde å overgå den andre med sin historie. 
Da tenkte jeg for meg selv at hvis dette er vanlig prat blandt jenter så blir det som å rope «ulv, ulv!» og svært vanskelig å bli trodd om noe reelt faktisk skulle skje dem. 
Hadde historiene deres vært reelle hadde de neppe delt det så åpenlyst og ledd av det i lystig lag. Ekte traumer er dessverre noe man ofte holder for seg selv helt til det ikke går lengre. 

Jeg må dessverre informere deg om at søstrene dine ikke er normalen 

Anonymkode: 69414...1d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette skjedde på ungdomsskolen på 90-tallet, før vi begynte å drikke, før vi tok bilder av oss selv. Guttene slo oss på rumpa og det var helt jævlig. Jeg har sagt til mine små barn at man slår ikke jenter på rumpa, fra de er 3 år. Guttene må aldri holdes ansvarlig for sin oppførsel, mens det må alltid jentene!!!!

Anonymkode: 7a327...a03

Og jenter tar på gutter uten at noen hyler opp. Sånn var det på 90-tallet også. Det er to standarder. Så utrolig lei!

Anonymkode: f8982...27b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det jenten sin feil hvis hun blir voldtatt eller klasket på rumpa. Fordi hun ikke tok ansvar med kledning eller drakk for mye???

Det er det du forteller datteren din.  

Min datter kan kle seg som hun vil. Hvis hun blir trakassert eller voldtatt fordi hun gikk med skjørt så er det gutten/mannens feil. 

Din tankegang gjør meg trist for deg og alle jenter/kvinner. Du blir en del av problemet.

Anonymkode: a7643...8e0

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke dette var jenter som var så dramatiske eller overdrev for oppmerksomhet. Jeg tror dette var enda et utslag av at verden i dag har blitt enda mer seksualisert enn den var før. 
Gjennom influensere og annet, så har det blitt slik at jenter skal være mer og mer sex-objekter for å få oppmerksomhet. (Og samfunnet belønner en god del av de som gjør dette til det ekstreme.) 
I tillegg dyrkes det mer og mer "gutta-kultur" der det kjempes om å være tøffest med ord og handlinger. 
Gutter skal "dominere" jenter, for de  er gutter og tøffe. 
Det utfordres over en lav sko. "Ta Lise på rumpa når hun går forbi", og hvis han klarer det, så ler alle gutta rått, for han turte. 
"Tipper du ikke tør å kalle Trine for hore". Og så får han "cred" om han klarer det. 

Så jeg tror faktisk på disse jentene. At de opplever veldig drøye ting fra ekle menn over alt.

Anonymkode: b4ea1...5f3

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og jenter tar på gutter uten at noen hyler opp. Sånn var det på 90-tallet også. Det er to standarder. Så utrolig lei!

Anonymkode: f8982...27b

Da må vi/dere lære guttene å hyle opp også! 

Anonymkode: 862d8...633

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er og litt enig med denne pappaen. 

Misforstå meg rett, jeg er 100% for at jenter skal kunne gå halvnakne rundt i det offentlige rom uten at de skal blir trakassert av den grunn. Når det er sagt så er det jo slik at alt man gjør medfører konsekvenser.  Når de er tenåringer så blir alt kommentert fra stygge klær til kviser og hår og det er uavhengig av kjønn. Om det er noen som er mer den ene veien eller den andre så registrerer man det. 

Min tenåring har og kommentert at han reagerer på at noen av jentene er overdrevent seksuelle når de henvender seg til han og han er fortsatt såpass ung at han er ikke helt der ennå så for han blir det helt fjernt. Vi har ikke noe behov for å ta dette med skolen for slikt må man nesten lære seg å håndtere. Vennegjengen snakker litt om disse jentene at de er så masete og at de bruker store mengder sminke og lite klær. I vennegjengen er det både gutter og jenter og alle reagerer på denne jentegjengen som er veldig utenom de andre, 

Vi har aldri hørt noe om en slik oppførsel fra gutter på ungdomsskolen som du ts beskriver i HI. Hos oss har det altså vært motsatt at noen at jentene nærmest overfaller guttene, på grensen til at det blir ubehagelig, spesielt for de som synes det er vanskelig å selv sette grenser. Min er flink til å gi beskjed om noe skjer så han ikke liker men vet en av guttemammaene måtte ta en prat med skolen på grunn av noen jenter som ikke ga gutten fred og han våget ikke å gi beskjed selv. Man skal være veldig OBS på at gutter og utsettes for mye seksuell trakassering som aldri kommer videre for det blir ikke tatt seriøst nok. Jenter er som regel og foran guttene når det kommer til utvikling så guttene henger litt bak og er ikke klar for alt det de får i fanget.

Når det kommer til jenter og bekledning så kommer man ikke bort fra at hvis man kler seg utfordrende så vil man tiltrekker seg en viss type mennesker og med det så kan ekkel oppførsel følge med, det unnskylder det ikke men sånn er det.

At jenter som kler seg normalt for en skolehverdag blir trakassert høres helt merkelig ut for meg. Hvor er skolen og lærere? At dette skjer i skoletiden er overhodet ikke greit, det er aldri ok men at de guttene oppfører seg slik på skolen synes jeg er helt horribelt. Jeg hadde tatt dette med skolen, foreldrene virker jo ikke helt oppegående og det som skjer på skolen skal tas hånd om på skolen.

Anonymkode: 002bb...b35

Du virkelig unnskylder gutter her.

Så du mener at hvis du går på jobb i skjørt, bluse og høye hæler så ska menn kunne ta deg på romma, pepper osv? For mange er en da utfordrende utseende. 

En bør kunne gå slik en vil 

Og hva en går i har ikke noe å si i mange tilfeller. Vi anmelde faktisk 2 gutter da jenta her gikk i 10 klasse pga seksuelt oppførsel. Og ungdom gikk hele ungdomskolen i arbeidsbukse/verneutstyr, vernesko, college genser hvordan kan det være seksualiserende klesstil. Ene gutten endte med å bli dømt for forsøk på overgrep pga alt fylt 16 år, må være flaut for foreldre å ha en ungdomskole elev dømt pga de ikke har forklart sitt barn hvordan en oppfører seg ute blandt folk

Nei gutter eller jenter ska ikke måtte ta på seg skylden for at andre medelever ska klå på dem osv

Anonymkode: fb70c...8fe

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Godt innlegg, her har flere av jentete flørtet, sendt bilde , invitert gutter hjem og lagt opp til at de vil det skal skje noe før de plutselig ombestemmer seg og så sender inn klager på guttene 

Anonymkode: 11a39...64c

Hva mener du med 'her? Har du en sønn som trakasserer jenter? I så fall bør du kanskje be ham ta rennafart og drite i det og oppføre seg som skikkelig folk da eller?

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakker om det i de. Store sammenhengen , både gutter og jenter må ansvarliggjøres , for det er ikke bare gutter som holder på sånn 

Anonymkode: 11a39...64c

I -denne- saken er det guttene som trakasserer. Å forholde seg saklig blir derfor å skrive innlegg som går på denne saken. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...