Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nettopp. En kollega sa til meg i lunsjen i går at jeg så pen ut den dagen. Jeg betraktet ikke dette som negativt. Hadde han derimot sagt "skal vi gå på kopirommet og pule?", ville jeg ha varslet HR.

Anonymkode: 6220b...e79

Ja, men hvis du så pen ut så er det jo din skyld hvis han hadde sagt det. Da hadde du jo fristet han må vite... 

Det værste med hele denne tråden er svarene til enkelte her inne. Det er skummelt og kvalmende hvordan noen prøver å få vinklet overgrep til å bli offerets skyld. Det er ALDRI den som blir trakassert sin feil uansett om man så går naken! Det er derimot ALLTID den som står for trakasseringen som er den skyldige.

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
malifika skrev (Akkurat nå):

Ja, men hvis du så pen ut så er det jo din skyld hvis han hadde sagt det. Da hadde du jo fristet han må vite... 

Det værste med hele denne tråden er svarene til enkelte her inne. Det er skummelt og kvalmende hvordan noen prøver å få vinklet overgrep til å bli offerets skyld. Det er ALDRI den som blir trakassert sin feil uansett om man så går naken! Det er derimot ALLTID den som står for trakasseringen som er den skyldige.

Nettopp. Og det rimer ikke i hodet til oss som faktisk ikke er pene eller har kledd oss utfordrende på skolen. Min erfaring er det motsatte - vi som var stygge/rare/gikk i stygge klær, ble oftere klådd på enn pene jenter. De fikk ofte gå i fred under beundrende blikk, og guttene var mye mer respektfulle og forsiktige rundt dem. Vi andre, som gjerne gikk langs veggen og ikke gjorde så mye ut av seg, fikk ofte gjennomgå. Men bare les innspill fra enkelte menn på KG, om at mindre pene/eldre kvinner må nøye seg med å bli brukt for sex av menn, mens pene kvinner plukkes ut til forhold. Samt at menn puler det meste med puls, bare det er tilgjengelig.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er vell ungdommer? De har ikke lært grensen. Jeg er gutt og ble utsatt for alt dette. Klåing på pikken, slått på rumpe, dratt inn i rom av jentejenger som skulle flørte, hold nede og påført sminke. Det var selvsagt ubehagelig, men når det var over var det over. Aldri fått noen videre innvirkning på meg.

Hadde jeg sagt det til politiet hadde de vell bare ledd meg opp i ansiktet, kan jeg tenke meg. Det er lettere for jenter.

Anonymkode: 30972...c98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 12 år, altså gikk jeg i 7. klasse, var ikke utfordrende kledd, brukte ikke sminke, hadde kort hår, og holdt meg unna alle stort sett utenom mine nærmeste klassevenner. Det stoppet ikke en av de køllegutta fra å holde meg fast og ta på meg.

Det blir som eksen min som slo meg. Ja, jeg kunne bli sint når vi kranglet og jeg var sikkert provoserende, men at han valgte å slå meg i ansiktet og magen - det var utelukkende hans valg og ansvar. Jeg må ta ansvar for de stygge tingene jeg sa, men uansett hva jeg sa, så var det hans valg å ty til å gjøre fysisk skade på meg. Mine handlinger er mitt ansvar, men hans respons er også helt og alene hans ansvar. 

Dere snakker så mye om «hva om atte hvis». Tar man utgangspunkt i det som blir skrevet så skjer dette jenter som ikke  (i deres ord og øyne) «legger opp til det». Det er jenter som ikke har noen interesse, som blir plaget på skolen. At foreldre går rundt og sier at det er greit er faen ikke konstruktivt eller akseptabelt uansett hvordan man vender og vrir på det. Alle barn har rett på å føle seg trygge på skolen. Om en jente kler seg sånn og sånn så skal hun uansett være like respektert som den neste. Ingen kan bare ta seg til rette uansett hva de mener og føler rundt jentas utseende/bekledning. Om man må snakke med jenter og gutter om god klassekultur og respekt for hverandre, så for all del. Alle barn driter seg ut og har godt av å få veiledning på sosialt samspill og væremåte - både gutter og jenter. Som forelder skal man jobbe for at alle skal ha det bra, ikke slippe å ta den vanskelige samtalen med sin egen unge og skylde på alle andre i stedet. 

Anonymkode: 17a64...61c

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skjedde da jeg var barn også. Startet allerede på barneskolen på 90-tallet. Forskjellen da og nå er hvordan foreldrene håndterte det. Foreldrene til guttene ble innkalt på møte hvor det ble lest opp hva de hadde gjort mot jentene. Det var tydeligvis flaut nok til at de stoppet. På videregående var det på den igjen med noen gutter som åpenbart ikke hadde blitt oppdratt hjemme. Jeg responderte med vold hvis noen tråkket over mine grenser. På den tiden fikk det ingen konsekvenser, men kan tenke meg det i dag hadde blitt bråk av det også.

Jeg har både gutter og jenter, og selv om jeg aldri har kledd meg utfordrende og forsøker å unngå det for mine egne jenter, mest fordi jeg ikke synes det er pent, så er det ingen unnskyldning for dårlig oppførsel. Mine gutter hadde overhodet ikke sluppet unna hvis jeg hadde fått vite at de trakasserte jenter, og dersom far til mine barn hadde svart slik i en gruppechat kunne han faktisk funnet seg et nytt sted å bo. Jeg hadde til og med sagt meg uenig med han og kalt ham en idiot i chatten. Det er dessverre lite håp for barn med foreldre som oppfører seg slik.

Anonymkode: 41db4...82e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Og det rimer ikke i hodet til oss som faktisk ikke er pene eller har kledd oss utfordrende på skolen. Min erfaring er det motsatte - vi som var stygge/rare/gikk i stygge klær, ble oftere klådd på enn pene jenter. De fikk ofte gå i fred under beundrende blikk, og guttene var mye mer respektfulle og forsiktige rundt dem. Vi andre, som gjerne gikk langs veggen og ikke gjorde så mye ut av seg, fikk ofte gjennomgå. Men bare les innspill fra enkelte menn på KG, om at mindre pene/eldre kvinner må nøye seg med å bli brukt for sex av menn, mens pene kvinner plukkes ut til forhold. Samt at menn puler det meste med puls, bare det er tilgjengelig.

Jeg tror deg og tror du treffer spikeren på hodet her. Og det gjør meg vondt å høre at du har opplevd dette ❤️

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn er vell ungdommer? De har ikke lært grensen. Jeg er gutt og ble utsatt for alt dette. Klåing på pikken, slått på rumpe, dratt inn i rom av jentejenger som skulle flørte, hold nede og påført sminke. Det var selvsagt ubehagelig, men når det var over var det over. Aldri fått noen videre innvirkning på meg.

Hadde jeg sagt det til politiet hadde de vell bare ledd meg opp i ansiktet, kan jeg tenke meg. Det er lettere for jenter.

Nei, sånn skal ikke ungdommer være. Hvis man ikke sier noe blir det ikke bedre heller.

Anonymkode: 41db4...82e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle ungdommer er ikke sånn. Nå vet ikke jeg hvor lenge det er siden du var ungdom, men ja det er en viss sjans for at du som gutt ikke ville blitt tatt seriøst for dette før i tiden ja. Men, det er uansett ikke greit og akkurat like ille som om det var gutter som gjorde dette mot jenter.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men da må gutta også oppfordres til å ikke drikke. Det er ingen som begrenser drikkingen til gutta, selv om de er mye mer farlige og utagerende i fylla enn jentene.

Så klart. Det er langt flere gutter/menn som utsettes* for vold enn jenter/damer når de er på byen eller fester. Samme greia gjelder her også. Ingen har rett til å utøve vold, ikke dermed sagt at det er så smart å drikke seg bananas og havne i klammeri med annenhver person. Det er mulig med to tanker samtidig.

*Så kan man argumentere for at seksualisert vold er verre, men poenget her er at uansett hvor mye rett en gutt eller jente har til å feste, drikke og oppføre seg lite smart, så må det gå an å si at det er greit å ta hensyn til at det er mye rare folk der ute. 

Anonymkode: 2e7b4...912

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så klart. Det er langt flere gutter/menn som utsettes* for vold enn jenter/damer når de er på byen eller fester. Samme greia gjelder her også. Ingen har rett til å utøve vold, ikke dermed sagt at det er så smart å drikke seg bananas og havne i klammeri med annenhver person. Det er mulig med to tanker samtidig.

*Så kan man argumentere for at seksualisert vold er verre, men poenget her er at uansett hvor mye rett en gutt eller jente har til å feste, drikke og oppføre seg lite smart, så må det gå an å si at det er greit å ta hensyn til at det er mye rare folk der ute. 

Og likevel kryr det av råd om å servere guttene øl når de er 16, la dem drikke og feste, og sende sin mann som nettopp har blitt far, på fyllatur til utlandet. Ja da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som guttemamma og jentemamma så kan jeg se situasjonen fra begges sider. Jeg er tildels enig med pappaen Bortsett fra valg av klær! Jentene er ikke helt uskyldige og ting kan bli blåst ut av proporsjoner. Men jeg har nulltoleranse for seksuelle krenkelser, begge veier! Dette du beskriver her er helt hårreisende adferd og det bør og skal slås hardt ned på. En forbanna ukultur blant "gutta" som mest sannsynlig(håper jeg) ikke forstår hva de driver med. Er det psykososiale miljøet så dårlig så skal det gjøres tiltak ellers må statsforvaltningen/ev skoleeier på banen. Dette er ikke greit! 

Anonymkode: d9f09...dd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

Det er aldri en gråsone selv om jentene går utfordrende kledd.

Kjente jeg ble sykt provosert av å lese dette. Altså, vi kvinner vet hvor mye sykt som skjer. Hvor mange som blir voldtatt, og hvor mange av disse som faktisk blir voldtatt av noen de kjenner. Jeg skjønner ikke at ikke gutteforeldre er utrolig tydelig på dette, og redde for hva gutten deres kan finne på.

Det skal være med samtykke fra jentene. Er det ikke med samtykke, så må gutta skjerpe seg selv om jentene oppfører seg som små influensere og er oversminket i hotpants.

Jeg gjorde masse dumt da jeg var ung. Mot meg selv. Ikke noe av det rettferdiggjør at andre skal gjøre noe med meg. Selv om jeg har vært ekstremt full på fest, kledd meg i miniskjørt og høye støvletter, oversminket og sikkert hatt seksualisert atferd, så har ingen rett til å gjøre noe med meg og min kropp uten samtykke, så enkelt er det. Og heldigvis har jeg aldri opplevd overgrep fra gutter eller menn heller.

Å sende et utfordrende bilde av seg selv er samtykkende. Å dele det videre er ikke ok så fremt jenta ikke har skrevet det er greit. Så enkelt er det. Vi gutteforeldre MÅ lære dem hva samtykke er. Og vi gjør det allerede til våre barneskolegutter.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og likevel kryr det av råd om å servere guttene øl når de er 16, la dem drikke og feste, og sende sin mann som nettopp har blitt far, på fyllatur til utlandet. Ja da.

Ikke meg du svarer, men det der blir litt absolutistisk. Jeg kan aldri si jeg har hørt eller fått inntrykk av at noen promoterer det. At gutteforeldre er mer slække med grensesetting og frihet de tillater kontra jenteforeldre er en annen sak man sikkert kan diskutere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er altså ikke uenig med deg. Samme råd og regler bør gjelde for begge parter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (Akkurat nå):

Det er aldri en gråsone selv om jentene går utfordrende kledd.

Kjente jeg ble sykt provosert av å lese dette. Altså, vi kvinner vet hvor mye sykt som skjer. Hvor mange som blir voldtatt, og hvor mange av disse som faktisk blir voldtatt av noen de kjenner. Jeg skjønner ikke at ikke gutteforeldre er utrolig tydelig på dette, og redde for hva gutten deres kan finne på.

Det skal være med samtykke fra jentene. Er det ikke med samtykke, så må gutta skjerpe seg selv om jentene oppfører seg som små influensere og er oversminket i hotpants.

Jeg gjorde masse dumt da jeg var ung. Mot meg selv. Ikke noe av det rettferdiggjør at andre skal gjøre noe med meg. Selv om jeg har vært ekstremt full på fest, kledd meg i miniskjørt og høye støvletter, oversminket og sikkert hatt seksualisert atferd, så har ingen rett til å gjøre noe med meg og min kropp uten samtykke, så enkelt er det. Og heldigvis har jeg aldri opplevd overgrep fra gutter eller menn heller.

Å sende et utfordrende bilde av seg selv er samtykkende. Å dele det videre er ikke ok så fremt jenta ikke har skrevet det er greit. Så enkelt er det. Vi gutteforeldre MÅ lære dem hva samtykke er. Og vi gjør det allerede til våre barneskolegutter.

Gutten min var litt pågående på de eldre jentene på barneskolen. Han gikk i 2. klasse og hadde felles gang med 7. klasse. Jeg slo heftig ned på det. Shut that shit down liksom. Mange gutteforeldre er årvåkne også. Jeg tør påstå og håpenat det faktisk er flere snille gutter enn slemme, men foreldrene er 100% ansvarlige for å lære opp egne unger, gutter og jenter, det å respektere andres kropp og grenser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Godt innlegg, her har flere av jentete flørtet, sendt bilde , invitert gutter hjem og lagt opp til at de vil det skal skje noe før de plutselig ombestemmer seg og så sender inn klager på guttene 

Anonymkode: 11a39...64c

I alle dager. Jeg får helt frysninger av å lese dette. Kvinner er faktisk mer sårbare, vi kan bli gravide fra vi er barn! Det har større konsekvenser for oss. Man kan gjøre utrolig mye dumt om man er forelska, og man kan ha lyst på sex også. Det betyr ikke at man skal gjennomføre uansett, dersom man ender med å føle seg utrygg i situasjonen.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Derfor går jenta mi på gutteavdelingen for å finne klær...

Anonymkode: 10a34...e2a

jepp, og det gjorde min også. 

Men jeg ser HVORFOR jenteklærne ser ut som de gjør : hvorfor jenter får bikini lenge før de har antydning til bryster og hvorfor muslimske jenter begynner med hijab lenge før det faller inn under noe religiøst : Barn ønsker klær som ligner det mor synes er noe som kler seg selv. Barn speiler sine foreldre.  Og fordi min kone alltid har likt bukser med lommer og mer funksjonelle klær, har min datter ønsket bukser med lommer. Det at at hun har hatt to brødre har nok også ført til at hun har litt av de samme kultur og humor, og DET også påvirker klesvalg. 

Men en annen utfordring er at forbildene til barn, er voksne. Eller i allefall selv ansvarlig for sin dårlige dømmekraft. Og ser du på jenters forbilder , så ser du tydelig seksualisering .... for det gir oppmerksomhet.  Og det krever en opplæring i skole og samfunn om hva dette betyr, ikke bare for gutter, men også for jenter. Og for foreldre.  

(OG ja, jeg har måttet ta en alvorsprat med mine barn ved flere anledninger, fordi enkelte konsepter er ikke enkelt å forstå når du lever innen et ekko kammer av  venner av samme kjønn. )

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betyr det at jentene er ansvarlig for overgrepene som blir begått mot de?

Nei, aldri. 

Ganske enkelt fordi det ikke er noen konsekvenskobling mellom hvilke signaler du sender og kommunikasjonen etterpå. For dette er det som er så viktig i tidlig tenårene og ung voksen : Barn LÆRER seg å flørte lenge før de kan styre det og forstå hva de signaliserer med å flørte.

Og det er fordi at vi bruker flørting til mange andre ting enn å forhandle om sex. Vi bruker vår seksualitet til å forhandle om stort sett hva som helst.

Tilsvarende lærer vi om å drikke, vi lærer om vår egen grensesetting ved å drikke, og å balansere på grensen av hva man er komfortabel med og ikke. 

Dette er forskjellen mellom det å støtte opp om å utvise god dømmekraft og victimblaming : det ene er å forvalte risiko, det andre er tillegge ansvar. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (1 minutt siden):

jepp, og det gjorde min også. 

Men jeg ser HVORFOR jenteklærne ser ut som de gjør : hvorfor jenter får bikini lenge før de har antydning til bryster og hvorfor muslimske jenter begynner med hijab lenge før det faller inn under noe religiøst : Barn ønsker klær som ligner det mor synes er noe som kler seg selv. Barn speiler sine foreldre.  Og fordi min kone alltid har likt bukser med lommer og mer funksjonelle klær, har min datter ønsket bukser med lommer. Det at at hun har hatt to brødre har nok også ført til at hun har litt av de samme kultur og humor, og DET også påvirker klesvalg. 

Men en annen utfordring er at forbildene til barn, er voksne. Eller i allefall selv ansvarlig for sin dårlige dømmekraft. Og ser du på jenters forbilder , så ser du tydelig seksualisering .... for det gir oppmerksomhet.  Og det krever en opplæring i skole og samfunn om hva dette betyr, ikke bare for gutter, men også for jenter. Og for foreldre.  

(OG ja, jeg har måttet ta en alvorsprat med mine barn ved flere anledninger, fordi enkelte konsepter er ikke enkelt å forstå når du lever innen et ekko kammer av  venner av samme kjønn. )

Nei, aldri. 

Ganske enkelt fordi det ikke er noen konsekvenskobling mellom hvilke signaler du sender og kommunikasjonen etterpå. For dette er det som er så viktig i tidlig tenårene og ung voksen : Barn LÆRER seg å flørte lenge før de kan styre det og forstå hva de signaliserer med å flørte.

Og det er fordi at vi bruker flørting til mange andre ting enn å forhandle om sex. Vi bruker vår seksualitet til å forhandle om stort sett hva som helst.

Tilsvarende lærer vi om å drikke, vi lærer om vår egen grensesetting ved å drikke, og å balansere på grensen av hva man er komfortabel med og ikke. 

Dette er forskjellen mellom det å støtte opp om å utvise god dømmekraft og victimblaming : det ene er å forvalte risiko, det andre er tillegge ansvar. 

Dette! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som guttemamma og jentemamma så kan jeg se situasjonen fra begges sider. Jeg er tildels enig med pappaen Bortsett fra valg av klær! Jentene er ikke helt uskyldige og ting kan bli blåst ut av proporsjoner. Men jeg har nulltoleranse for seksuelle krenkelser, begge veier! Dette du beskriver her er helt hårreisende adferd og det bør og skal slås hardt ned på. En forbanna ukultur blant "gutta" som mest sannsynlig(håper jeg) ikke forstår hva de driver med. Er det psykososiale miljøet så dårlig så skal det gjøres tiltak ellers må statsforvaltningen/ev skoleeier på banen. Dette er ikke greit! 

Anonymkode: d9f09...dd0

Hva er du enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var litt pågående på de eldre jentene på barneskolen. Han gikk i 2. klasse og hadde felles gang med 7. klasse. Jeg slo heftig ned på det. Shut that shit down liksom. Mange gutteforeldre er årvåkne også. Jeg tør påstå og håpenat det faktisk er flere snille gutter enn slemme, men foreldrene er 100% ansvarlige for å lære opp egne unger, gutter og jenter, det å respektere andres kropp og grenser. 

Ja, jeg tror også de aller fleste guttene er snille. Men jeg ser at ungene våre påvirkes av den kulturen som er nå. Jeg har blant annet en som går i småskolen, og følger med hva han ser på. Jeg ser hva han søker på. Jeg ser at han kommenterer pupper og jenterumper når det dukker opp noe sted. Det er så enormt viktig at man snakker om sånt underveis og ikke bare ler det bort. Vi må ta det på alvor. Dette var noe som ikke var relevant da jeg gikk i småskolen. Og da vi kom i storskolen var det fortsatt uskyldig.

Først da vi kom på slutten av storskolen og var på fritidsklubben, begynte det å skje mer ubehagelige ting. Og jeg kan glatt si at vi ikke var utfordrende kledd, vi hadde ikke hørt om merkeklær og gikk stort sett i strikka genser og olabukse. Men det var klåing, det var tråkking over grenser, og man ble kalt hore.

Nå skjer alt dette tidligere og er mer alvorlig og omfattende. Våre foreldre snakket lite med oss. Vi MÅ snakke med våre barn. Og vi gutteforeldre må sørge for å gi gutta våre gode holdninger, passe på at de vet hva samtykke er, unngå at de blir overgripere, og også sørge for at jenter blir trygge på dem. Dersom de får respekt for jenter, vil de garantert få et mye bedre liv både i vennskap og kjærlighet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...